- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Угода
ДЕРЖАВНЕ АГЕНТСТВО АВТОМОБІЛЬНИХ ДОРІГ УКРАЇНИ
ПРОФСПІЛКА ПРАЦІВНИКІВ АВТОМОБІЛЬНОГО ТРАНСПОРТУ ТА ШЛЯХОВОГО ГОСПОДАРСТВА УКРАЇНИ
ГАЛУЗЕВА УГОДА
між Державним агентством автомобільних доріг України і Профспілкою працівників автомобільного транспорту та шляхового господарства України на 2020-2022 роки
Загальні положення
Угодою встановлюються соціально-трудові гарантії для найманих працівників, регулюються виробничі, трудові і соціально-економічні відносини між найманими працівниками і роботодавцями, а також відповідальність Сторін за виконання досягнутих домовленостей.
Сторони в межах своїх повноважень після укладення Угоди є соціальними партнерами у вирішенні правових, трудових, соціально-економічних та інших питань.
Прийняті за цією Угодою зобов'язання та домовленості є обов'язковими для виконання Сторонами. Положення Угоди діють безпосередньо, поширюються на дорожні підприємства, організації та установи всіх форм власності (далі - підприємства), які перебувають у сфері дії Сторін, що уклали цю Угоду, та на працівників профспілкових організацій, які працюють на виборних і штатних посадах.
Виконання положень Угоди забезпечується Сторонами:
- на рівні галузі - Укравтодором і Профспілкою;
- на рівні Автономної Республіки Крим, областей, і м. Севастополя - підприємствами та республіканськими, міськими, обласними, об'єднаними та первинними організаціями профспілки (далі - профспілки).
Угода є основою для розроблення та укладення колективних договорів, а її положення застосовуються як мінімальні гарантії і не обмежують права підприємств у розширенні трудових та соціально-побутових гарантій і пільг за наявності власних коштів. Угода не може погіршувати становище працівників порівняно з нормами законодавства і Генеральної угоди при укладанні колективних договорів.
Сторони сприятимуть проведенню переговорів з укладення колективних договорів і угод на всіх рівнях соціального діалогу.
Сторонами колективного договору на рівні підприємства є керівник підприємства і первинна профспілкова організація підприємства.
Розділ I. Розвиток виробництва для забезпечення продуктивності праці та зайнятості
Укравтодор зобов'язується:
1.1. З метою забезпечення ефективної зайнятості працівників дорожнього господарства і підвищення на цій основі їхнього життєвого рівня забезпечити формування стратегії розвитку та державної цільової програми для забезпечення ефективного функціонування галузі, підвищення науково-технічного і економічного потенціалу та нарощування обсягів виробництва.
1.2. Вживати заходи до подолання технологічної відсталості та прискорення оновлення основних засобів з метою підвищення конкурентоспроможності підприємств та створення сучасних робочих місць.
1.3. Своєчасно проводити розрахунки за виконані та прийняті роботи з підприємствами підрядниками.
1.4. Питання ліквідації, реорганізації, перепрофілювання, перепідпорядкування або зміни форми власності підприємств, їх структурних (виробничих) підрозділів розглядати з участю органів Профспілок відповідного рівня.
1.5. Відповідно до законодавства забезпечувати проведення та розробку за участю Профспілки галузевих нормативних документів з питань нормування та охорони праці.
1.6. Регулярно проводити з представницькими органами Профспілки консультації, переговори з питань виробництва та забезпечення зайнятості, колективно-договірного регулювання соціально-трудових відносин.
1.7. Не допускати порушення конституційних прав і гарантій працівників дорожнього господарства у сфері соціально-трудових відносин з метою забезпечення ефективної та безперебійної роботи та соціальної справедливості в питаннях оплати праці працівників, законодавства про оплату праці, колективних договорів, цієї угоди, і у разі їх порушення ставити питання щодо притягнення до відповідальності винних посадових осіб відповідно до чинного законодавства.
1.8. Надавати консультативну допомогу підприємствам з питань, що регулюються цією Угодою, та за участю представників Профспілок розглядати плани санації збиткових підприємств у частині соціально-трудових відносин.
1.9. Передбачати у галузевих програмах соціально-економічного розвитку заходи з вирішення проблем зайнятості, підвищення рівня доходів, соціальної підтримки малозабезпеченої категорії працівників тощо.
1.10. Приймати рішення про доцільність відчуження шляхом продажу цілісного майнового комплексу або нерухомого майна, що не використовується в господарській діяльності підприємств або використання якого не пов'язане з їх основною діяльністю, спільно з Профспілкою.
1.11. Зміцнювати сформовану систему підвищення кваліфікації, підготовки та перекваліфікації працівників.
1.12. У межах компетенції надавати членам профспілки роз'яснення та консультативну допомогу з питань зайнятості, оплати праці та соціальних гарантій.
Профспілка зобов'язується:
1.13. Постійно захищати правові, економічні і професійні інтереси працівників дорожнього господарства, надавати членам профспілки безкоштовні консультації та юридичну допомогу.
1.14. Представляти права та інтереси працівників у відносинах з власником щодо управління підприємством у разі зміни організації виробництва або форми власності.
1.15. Здійснювати заходи щодо недопущення виникнення соціальної напруги в трудових колективах, протидії будь-яким ініціативам щодо спорів, страйків та інших колективних дій з питань, включених до цієї Угоди, за умови її виконання.
Сторони домовились:
1.16. Проводити підвищення кваліфікації працівників не рідше одного разу на п'ять років, зокрема у періоди їх неповної зайнятості, та працівників, які перебувають під загрозою вивільнення.
Здійснювати підвищення кваліфікації або перепідготовку працівників з питань охорони праці не рідше одного разу на 3 роки.
Здійснювати навчання та перевірку знань з питань охорони праці для працівників, що залучаються до виконання робіт з підвищеною небезпекою з періодичністю один раз на рік
Здійснювати підвищення кваліфікації працівників режимно-секретних органів у перший рік призначення, а потім не рідше одного разу на 5 років.
1.17. У разі, якщо роботодавець планує звільнення працівників (більше 15 відсотків штатної чисельності) з причин економічного, технологічного, структурного чи аналогічного характеру або у зв'язку з ліквідацією, реорганізацією, зміною форми власності підприємства, установи, організації, він повинен завчасно, не пізніше як за три місяці до намічуваних звільнень надати первинним профспілковим організаціям інформацію щодо цих заходів, включаючи інформацію про причини наступних звільнень, кількість і категорії працівників, яких це може стосуватися, про терміни проведення звільнень, а також провести консультації з профспілками про заходи щодо запобігання звільненням чи зведенню їх кількості до мінімуму або пом'якшення несприятливих наслідків будь-яких звільнень.
1.18. Надавати безоплатно профспілкам інформацію про стан виконання покупцями державного майна (концесіонерами) зобов'язань за договорами його купівлі-продажу (концесійних договорів) стосовно забезпечення зайнятості, оплати праці, збереження соціальних об'єктів та з інших питань соціально-трудових відносин.
1.19. Залучати представників профспілок до проведення перевірок стану виконання умов договорів купівлі-продажу (концесії) державного майна, укладених у процесі приватизації (концесії), в частині виконання його покупцями (концесіонерами), зобов'язань щодо соціальної діяльності акціонерних товариств і до вжиття визначених законодавством заходів у разі виявлення порушень таких умов.
1.20. Включати представників профспілок до складу комісій з питань: приватизації, передачі у концесію, реструктуризації, реорганізації та ліквідації суб'єктів господарювання, передачі об'єктів соціально-культурного призначення з державної власності у комунальну.
1.21. Залучати представників профспілок до проведення консультацій щодо підготовки змін до договорів купівлі-продажу державного майна підприємств в частині соціального пакету зобов'язань.
Сторони рекомендують:
1.22. Надавати переважне право прийняття на роботу працівників, раніше вивільнених з підприємств дорожнього господарства.
1.23. Передбачати у колективних договорах зобов'язання щодо:
- стабілізації зайнятості;
- скорочення непродуктивних втрат робочого часу;
- створення нових робочих місць.
1.24. Забезпечувати рівні можливості чоловіків і жінок при прийнятті на роботу і доступ до вакантних робочих місць.
1.25. Включати у визначеному законодавством та колективними договорами порядку представників профспілок до складу комісій з питань:
- приватизації, реструктуризації, реорганізації та ліквідації суб'єктів господарювання;
- передачі об'єктів соціально-культурного призначення з державної власності у інші форми власності та підготовки змін до договорів купівлі-продажу таких об'єктів.
1.26. Залучати представників профспілок до розроблення фінансових планів державних підприємств, інших суб'єктів господарювання, у статутному фонді яких понад 50 відсотків акцій (часток, паїв) належить державі, та їх дочірніх підприємств, у частині соціально-економічних питань.
1.27. Відновити наставництво, удосконалити професійне навчання працівників безпосередньо на виробництві, запровадити системи підтвердження кваліфікації за робітничими професіями за результатами навчання.
1.28. Проводити професійну перепідготовку та підвищення кваліфікації працівників у періоди їх неповної зайнятості.
Розділ II. Оплата праці, підвищення рівня доходів
Сторони домовились:
2.2. Ввести в дію тарифні ставки і посадові оклади працівників дорожнього господарства (додатки 1-15* до Угоди), розраховані виходячи з прожиткового мінімуму для працездатних осіб у розрахунку на місяць у розмірі:
- 2102 гривні з 1 березня 2020 року;
- 2197 гривень з 1 липня 2020 року;
- 2270 гривень з 1 грудня 2020 року.
Тарифна ставка робітника I розряду встановлюється на рівні 200 відсотків розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб у розрахунку на місяць.
Розмір тарифної ставки (окладу) некваліфікованого працівника небюджетної сфери за повністю виконану норму робочого часу у нормальних умовах праці не може бути нижчим за розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб, визначений законодавством.
Межа посадових окладів заступників головного інженера, головного бухгалтера і керівників відділів встановлюється на 7-12 відсотків нижче за рівень межі посадових окладів відповідних керівників, передбачених цією Угодою.
2.3. Тарифні ставки (оклади) і посадові оклади працівників окремих професій, які не передбачені в додатках до цієї Угоди, встановлювати на рівні тарифних ставок (окладів) і посадових окладів, передбачених у відповідних галузях економіки, з дотриманням норм і гарантій в оплаті праці, прийнятих для працівників дорожнього господарства.
На період подолання фінансових труднощів розміри мінімальних тарифних ставок (окладів) у колективних договорах підприємств можуть бути нижчими від норм, визначених цією Угодою, але не нижче від державних норм і гарантій в оплаті праці і на термін, що не перевищує шість місяців.
2.4. Розміри посадових окладів та умови оплати праці керівників державних підприємств та ПАТ "ДАК "Автомобільні дороги України" (далі - Компанія) встановлюються Укравтодором відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 19 травня 1999 року
№ 859 "Про умови і розміри оплати праці керівників підприємств, заснованих на державній, комунальній власності, та об'єднань державних підприємств" і обумовлюються у контракті, а розміри посадових окладів керівників дочірніх підприємств Компанії встановлюються самою Компанією з дотриманням вимог зазначеної постанови.
Розміри посадових окладів та умови оплати праці начальників служб автомобільних доріг в Автономній Республіці Крим, областях і м. Севастополі встановлюються Укравтодором.
2.5. Установити для застосування підприємствами Перелік доплат і надбавок до тарифних ставок і посадових окладів працівників дорожнього господарства згідно з додатком 16*.
2.6. Підприємства самостійно встановлюють у колективному договорі форми і системи оплати праці, норми праці, розцінки, тарифні сітки, схеми посадових окладів, умови запровадження та розміри надбавок, доплат, премій, винагород та інших заохочувальних, компенсаційних і гарантійних виплат з дотриманням норм і гарантій, передбачених законодавством, Генеральною і цією Угодами.
2.7. Стимулювати підвищення професійного рівня працівників, ефективності і якості їх праці, зацікавленості у кінцевих результатах роботи, а також у виконанні робіт у стислі терміни шляхом:
- встановлення надбавок за високі досягнення у праці керівникам, професіоналам, фахівцям та технічним службовцям, за високу професійну майстерність - робітникам, за класність - водіям;
- преміювання працівників за результати господарської діяльності помісячно або поквартально, при цьому показники преміювання колективів функціональних підрозділів пов'язуються з кінцевими результатами діяльності підприємства в цілому;
- виплати заохочення за виконання особливо важливих завдань;
- встановлення надбавок за виконання особливо важливої роботи (завдання) на термін її виконання;
- виплати одноразової винагороди за підсумками роботи за рік;
- виплата винагороди за вислугу років;
- інших видів виплат, передбачених законодавчими нормативними актами з питань оплати праці та колективними договорами.
2.8. Переглядати тарифні ставки і посадові оклади у разі законодавчого підвищення розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, не допускаючи при цьому заборгованості з виплати заробітної плати.
2.9. Визначені Угодою міжкваліфікаційні (міжпосадові) співвідношення в оплаті праці є обов'язковими для застосування підприємствами дорожнього господарства.
2.10. При фінансовій можливості забезпечити щорічне зростання середньомісячної заробітної плати на рівні вищому ніж прогнозний індекс споживчих цін. Умовами зростання фонду оплати праці можуть бути: підвищення продуктивності праці; збільшення обсягів виробництва; зниження витрат на одну гривню собівартості продукції та інші.
2.11. Здійснювати моніторинг своєчасної виплати заробітної плати на підприємствах дорожнього господарства та вживати комплекс заходів щодо усунення причин затримки її виплати.
Дотримуватись норм чинного законодавства щодо розірвання контрактів з керівниками підприємств, які безпідставно допустили невиплату заробітної плати.
2.12. Виплату заробітної плати здійснювати регулярно в робочі дні у строки, встановлені колективним договором, погодженим з виборним органом первинної профспілкової організації, але не рідше двох разів на місяць через проміжок часу, що не перевищує шістнадцяти календарних днів, та не пізніше семи днів після закінчення періоду, за який здійснюється виплата.
Розмір заробітної плати за першу половину місяця визначається колективним договором, погодженим з виборним органом первинної профспілкової організації, за фактично відпрацьований час з розрахунку тарифної ставки (посадового окладу) працівника.
2.14. Створювати спільні представницькі комісії з метою усунення причин виникнення заборгованості з виплати працівникам заробітної плати та здійснення контролю з цього питання.
У випадках допущення заборгованості:
- складати графіки повного її погашення та забезпечувати контроль за їх виконанням;
- дотримуватись вимог чинного законодавства щодо компенсації працівникам частини заробітної плати, втраченої у зв'язку з порушенням термінів її виплати;
- надавати працівникам вичерпну інформацію щодо розмірів заборгованості з виплати заробітної плати та нарахованої компенсації.
2.15. З метою соціального захисту працівників відповідно до чинного законодавства здійснювати індексацію грошових доходів у зв'язку із змінами цін на споживчі товари і послуги.
2.16. Встановлення доплат, передбачених пунктом 4 Додатка 16 до цієї Угоди, на будівельних та ремонтно-будівельних роботах, здійснювати на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 12 липня 2005 року
№ 576 "Про затвердження переліку робіт із важкими, шкідливими та особливо шкідливими умовами праці у будівництві, на яких підвищена оплата праці".
Встановлення доплат на інших роботах, передбачених пунктом 4 Додатка 16, по можливості здійснювати за рахунок власних коштів підприємств (стаття
7 Закону України
"Про охорону праці").
2.17. Оплачувати працю за роботу в надурочний час, у святкові, неробочі та вихідні дні згідно з чинним законодавством.
2.18. Оплату праці на підприємствах або їх відокремлених підрозділах та робочих місцях, розташованих у населених пунктах, що мають статус гірських, здійснювати згідно з чинним законодавством.
2.19. У зв'язку із змінами в організації виробництва і праці не допускати змін істотних умов праці при продовженні роботи за тією ж спеціальністю, кваліфікацією чи посадою. Про зміну істотних умов праці (систем та розмірів оплати праці, пільг, режиму роботи, встановлення або скасування неповного робочого часу, суміщення професій, зміну розрядів і найменування посад та інших) повідомляти працівника не пізніше ніж за два місяці. Якщо колишні істотні умови праці не може бути збережено, а працівник не згоден на продовження роботи в нових умовах, то трудовий договір припиняти за пунктом 6 статті
36 Кодексу законів про працю України .
2.20. Запровадження, заміну чи перегляд норм праці здійснювати за погодженням з профспілковим комітетом.
Про запровадження нових і зміну чинних норм праці повідомляти працівників не пізніше як за один місяць до запровадження.
2.21. Оплату часу простою не з вини працівника здійснювати в розмірі тарифної ставки (посадового окладу).
2.22. Здійснювати контроль за додержанням законодавства про оплату праці, норм Генеральної та цієї Угод, а у разі їх порушення піднімати питання про притягнення до відповідальності винних осіб.
2.23. Сприяти своєчасному перегляду рівня кошторисної заробітної плати, що враховується при визначенні вартості дорожніх робіт.
Сторони рекомендують:
2.24. Підприємствам передбачати у колективних договорах:
- здійснення заходів, спрямованих на збільшення частки заробітної плати в операційних витратах;
- конкретні зобов'язання власників Підприємств (роботодавців) щодо своєчасної виплати працівникам заробітної плати, а також обсягів і строків погашення заборгованості із виплати заробітної плати (у разі виникнення) та здійснювати контроль за складанням графіків погашення заборгованості та їх виконання;
- створення спільних представницьких комісій з метою усунення причин виникнення заборгованості із виплати заробітної плати.
2.25. Розширення та доповнення переліку робіт, на яких можуть встановлюватись доплати за умови праці, а також збільшення розмірів встановлених доплат здійснювати на умовах, передбачених колективним договором та чинним законодавством.
2.26. Працівникам дорожнього господарства, які мають відзнаку "Почесний дорожник" або "Знак пошани", виходячи з фінансових можливостей встановлювати доплату у розмірі не більше ніж 5 відсотків тарифної ставки (посадового окладу).
2.27. Встановлювати окремим робітникам, які мають високу кваліфікацію і зайняті на особливо важливих роботах, місячні оклади замість тарифних ставок.
2.28. Здійснювати оплату праці працівників, зайнятих на ліквідації наслідків стихійного лиха або виконанні інших особливо важливих завдань, за підвищеними тарифними ставками, посадовими окладами на період їх виконання на умовах, прийнятих у колективному договорі, якщо інше не передбачене чинним законодавством.
2.29. Здійснювати контроль за додержанням на підприємствах законодавства про працю, в тому числі за своєчасну виплату заробітної плати. Передбачити відповідні зобов'язання з оплати праці в колективних договорах.
2.30. Передбачити в колективних договорах положення щодо участі трудового колективу у формуванні, розподілі та використанні прибутку підприємства.
2.31. Передбачити в колективних договорах умови оплати праці з урахуванням рекомендацій, визначених у додатках до цієї Угоди, а саме: Додаток 18* "Рекомендації про порядок і умови виплати працівникам дорожнього господарства винагороди за підсумками роботи за рік"; Додаток 19* "Рекомендації про порядок і умови виплати працівникам дорожніх підприємств винагороди за вислугу років"; Додаток 20* "Типове положення про порядок і умови виплати щомісячної надбавки за вислугу років працівникам Служб автомобільних доріг в Автономній Республіці Крим, областях і м. Севастополі"; Додаток 21* "Рекомендації про порядок встановлення і виплати надбавки до тарифних ставок (окладів) і посадових окладів працівникам дорожніх підприємств і організацій за роз'їзний характер робіт"; Додаток 22* "Рекомендації щодо застосування вахтового методу організації робіт у дорожньому господарстві".
................Перейти до повного тексту