1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


РАХУНКОВА ПАЛАТА
РІШЕННЯ
16.06.2016 № 12-7
Про результати аудиту ефективності забезпечення органами Державної фіскальної служби повноти та своєчасності сплати (стягнення) штрафних санкцій і пені до державного бюджету
Відповідно до статті 98 Конституції України, статей 7, 25, 26, 35 і 36 Закону України "Про Рахункову палату" розглянуто Звіт про результати аудиту ефективності забезпечення органами Державної фіскальної служби повноти та своєчасності сплати (стягнення) штрафних санкцій і пені до державного бюджету. За результатами розгляду Рахункова палата
ВСТАНОВИЛА:
1. Державна податкова служба України (до 20.03.2013), Міністерство доходів і зборів України (з 20.03.2013), Державна фіскальна служба України (з 17.07.2014) протягом 2013-2015 років не забезпечили системного, дієвого контролю за застосуванням (нарахуванням) та сплатою (стягненням) до державного бюджету штрафів і пені при виявленні правопорушень, відповідальність за які встановлено Податковим кодексом України. Це не сприяло реальному наповненню дохідної частини бюджету, а запроваджений механізм стягнення штрафів і нарахування пені залишається недієвим інструментом запобігання ухиленню від сплати податків і зборів та покращення платіжної дисципліни в Україні.
1.1. У дослідженому періоді Державною фіскальною службою України, Міністерством доходів і зборів України, Державною податковою службою України (далі - ДФС, Міндоходів, ДПС) не створено належної системи контролю за застосуванням (нарахуванням) і сплатою (стягненням) до державного бюджету штрафів і пені їх територіальними органами.
Встановлено, що за результатами документальних перевірок платників податків - юридичних осіб у 2013-2015 роках донараховано грошових зобов'язань на суму 73,2 млрд грн, а сплачено (стягнуто) до бюджету лише 12,5 млрд гривень. За розрахунками, сума штрафів, застосованих за результатами таких перевірок, становить 18,5 млрд грн,з яких сплачено (стягнуто) до бюджету лише 3,1 млрд гривень.
Внаслідок низького рівня сплати застосованих (нарахованих) сум штрафів і пені, а саме: юридичними особами - 17 відс. (за документальними та камеральними перевірками); фізичними особами - 61 відс. за камеральними та 15 відс. за документальними перевірками - за звітні 2013-2015 роки суми недонадходжень до державного бюджету, за розрахунками, становили близько 20,0 млрд грн від донарахованих сум органами ДФС (Міндоходів, ДПС), з них за узгодженими сумами - понад 4,0 млрд гривень.
На практиці ДФС (Міндоходів, ДПС) не забезпечено ведення обліку штрафів за видами правопорушень окремо від загальної суми грошових зобов'язань, що унеможливлює здійснення аналізу повноти їх застосування та стягнення до бюджету.
1.2. З листопада 2014 року процедури контрольного характеру щодо виконання функціональних повноважень у частині застосування штрафів за несвоєчасність подання звітності, встановленої законодавством, і за результатами проведення перевірок платників податків, визначених додатком 2 до наказу ДФС від 12.11.2014 № 265 "Про функціональні повноваження структурних підрозділів Державної фіскальної служби України", змінено на організаційно-координаційні. Це призвело до відсутності належного контролю на рівні ДФС за застосуванням (нарахуванням) її територіальними органами штрафів і пені. Зокрема, не здійснювалося узагальнення матеріалів та їх аналіз щодо інвентаризації застосованих (нарахованих) у 2014 і 2015 роках територіальними органами штрафів і пені, тоді як за результатами аналізу за 2013 рік Міндоходів встановлено застосування штрафів лише до 66,7 відс. платників податків, які подали звітність з порушенням термінів, і до 9,3 відс. платників, які не подали звітності взагалі.
1.3. У запровадженій інформаційній системі "Податковий блок" ДФС (Міндоходів, ДПС) не передбачено функції формування звітної інформації про застосовані (нараховані) та сплачені до державного бюджету штрафи в розрізі видів правопорушень, визначених статтями Податкового кодексу України, що унеможливлює їх аналіз лише автоматизованими засобами системи та здійснення дистанційного контролю за сплатою платниками податків застосованих (нарахованих) штрафів і пені до державного бюджету.
1.4. Результати аудиту засвідчили, що пропозиції Колегії Рахункової палати, надані ще у 2010 році, щодо забезпечення Державною податковою адміністрацією України (далі - ДПА) обліку нарахованих, сплачених (у тому числі стягнених) штрафів і пені до державного бюджету в розрізі механізмів примусового погашення, підвищення контролю в частині дотримання вимог податкового законодавства працівниками органів ДПС при оформленні матеріалів перевірок, застосування усіх механізмів примусового погашення податкового боргу, передбачених законодавством України, для забезпечення надходження до державного бюджету донарахованих податків, штрафів і пені за рахунок активів боржників не виконано у повному обсязі. Як наслідок - незадовільний стан вирішення питань своєчасної та повної сплати платниками податків застосованих і нарахованих їм штрафів і пені, виникнення повторних правопорушень і значних недонадходжень до державного бюджету.
2. Нормативно-правове забезпечення регулювання діяльності органів ДФС (Міндоходів, ДПС) у частині забезпечення надходжень до бюджету штрафів і пені було нестабільним та недосконалим, що не сприяло здійсненню ефективного контролю за їх застосуванням (нарахуванням) і стягненням.
Пунктом 3 розділу II Прикінцевих положень Закону України від 28.12.2014 № 71 "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи" введено мораторій на здійснення контролюючими органами перевірок підприємств, установ та організацій, фізичних осіб - підприємців з обсягом доходу до 20 млн грн за попередній календарний рік, що призвело до прийняття ДФС управлінських рішень у вигляді листів-роз'яснень із суперечливими вимогами щодо проведення чи непроведення камеральних перевірок. Як наслідок, протягом 2015 року ДФС своєчасно не вжито заходів щодо здійснення камеральних перевірок суб'єктів господарювання суцільним порядком, що не сприяло своєчасному та в повному обсязі надходженню коштів до бюджету, зокрема у вигляді штрафів і пені.
Відсутній нормативно-правовий акт, яким визначається перелік штрафів за видами правопорушень, передбачених законодавством України, у тому числі Податковим кодексом України, які повинні обліковуватися за кодом класифікації доходів бюджету 21081100 "Адміністративні штрафи та інші санкції".
Потребують відповідного нормативного врегулювання затверджені постановами Кабінету Міністрів України, наказами Мінфіну правові акти з питань оподаткування щодо застосування контролюючими органами штрафів і пені у частині посилання на ДПС, Державну митну службу, органи ДПС, органи Державної митної служби, органи доходів і зборів, які на сьогодні припинили свою діяльність.
3. Протягом 2013-2015 років система функціонування контролю ДФС (Міндоходів, ДПС) за застосуванням (нарахуванням) штрафів і пені була недосконалою та нерезультативною. Відсутні ефективні управлінські рішення щодо окремих процедур діяльності територіальних органів при здійсненні такої роботи, зокрема не розроблено механізму взаємодії між структурними підрозділами контролюючих органів у разі виявлення встановлених статтями 117 і 118 Податкового кодексу України порушень порядку взяття на облік (реєстрації) у контролюючих органах платників податків, строку та порядку подання інформації про відкриття або закриття банківських рахунків і застосування штрафів за такі правопорушення. Як наслідок, ДФС (Міндоходів, ДПС) не забезпечувався дієвий контроль за застосуванням її територіальними органами зазначених штрафів.

................
Перейти до повного тексту