1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


РАХУНКОВА ПАЛАТА
РІШЕННЯ
12.04.2016 № 7-3
Про результати аналізу стану виконання рекомендацій Міжнародного координованого аудиту Чорнобильського фонду "Укриття"
Відповідно до статті 98 Конституції України, статей 7, 25, 26, 35 і 36 Закону України "Про Рахункову палату" розглянуто Звіт про результати аналізу стану виконання рекомендацій Міжнародного координованого аудиту Чорнобильського фонду "Укриття". За результатами розгляду Рахункова палата
ВСТАНОВИЛА:
1. У результаті спільних зусиль Асамблеї вкладників Чорнобильського фонду "Укриття", Європейського банку реконструкції та розвитку, Уряду України, урядів країн-вкладників (донорів) фонду та Федеративної Республіки Німеччина як головуючої країни Великої Сімки, а також впровадження рекомендацій Міжнародного координованого аудиту Чорнобильського фонду "Укриття" у 2015 році досягнуто значного прогресу в реалізації міжнародних проектів, необхідних для зняття Чорнобильської АЕС з експлуатації та перетворення об'єкта "Укриття" на екологічно безпечну систему.
2. Уряди країн-вкладників під час здійснення контролю за управлінням міжнародними проектами (як і рекомендовано аудитом) втілили ініціативу щодо незалежного моніторингу чорнобильських проектів, який здійснюється компанією "Black&Veatch" (США), а також у рамках цієї діяльності та з метою розгляду можливостей надання необхідного додаткового фінансування для завершення спорудження нового сховища відпрацьованого ядерного палива (СВЯП-2) і сприяння процесу вводу в експлуатацію Нового безпечного конфайнмента (НБК) домоглися підготовки відповідних звітів.
3. Асамблея вкладників Чорнобильського фонду "Укриття" застосовувала прийоми і способи контролю, запропоновані міжнародним координованим аудитом, зокрема щодо фінансових звітів Чорнобильського фонду "Укриття"; діяльності групи управління проектом "План здійснення заходів на об'єкті "Укриття", у тому числі поточних робіт з реалізації цього плану (виконання графіків, закупівель, ліцензування, ін.); дотримання умов контракту стосовно спорудження НБК, який з жовтня 2014 року передбачає фіксовану (незмінну) вартість будівництва.
4. Європейський банк реконструкції та розвитку також використовував підходи, запропоновані міжнародним координованим аудитом, зокрема:
4.1. З метою організації проведення Асамблеї вкладників Чорнобильського фонду "Укриття" та інформування її членів (країн-донорів) на постійній основі (двічі на рік) надавав звітні матеріали про фінансовий стан фонду, реалізацію Плану здійснення заходів на об'єкті "Укриття" (у тому числі НБК), а також сприяв проведенню моніторингу чорнобильських проектів компанією "Black&Veatch" (США) та здійснював багатоступеневий контроль за витратами, графіками виконання робіт і закупівель тощо.
4.2. Забезпечив передачу повноважень від західних консультантів до українських фахівців (понад 80 відс. персоналу) та конструктивну співпрацю між учасниками проектів, у результаті чого практично завершено роботи зі створення заводу з переробки рідких радіоактивних відходів, а за проектом "Сховище відпрацьованого ядерного палива" (СВЯП-2) відновлено роботи, які не здійснювались впродовж 2007-2013 років, та досягнуто значного прогресу.
5. Завдяки значним зусиллям Європейського банку реконструкції та розвитку і Федеративної Республіки Німеччина як головуючої країни Великої Сімки, а також постійній увазі як світової спільноти, так і українського суспільства, обумовленої, зокрема, і публічним контролем з боку Рахункової палати, у 2015 році усунуто загрозу зупинення будівництва НБК, що виникла через відсутність додаткових коштів у сумі 615 млн євро (заявлений внесок ЄБРР становить 350 млн євро, країн Великої Сімки та Європейської Комісії - 165 млн євро).
Спорудження НБК наближається до завершення. Так, у жовтні 2015 року завершено роботу зі з'єднання західної та східної арок, у грудні виконано переміщення західного моста системи основних кранів у зону очікування, у 2016 році здійснюються роботи з постачання елементів східного моста системи основних кранів та влаштування зовнішнього і внутрішнього простору.
Проте у 2015 році виник ризик зупинення реалізації проекту "Сховище відпрацьованого ядерного палива" (СВЯП-2) через дефіцит фінансового ресурсу в обсязі 105 млн євро, зумовлений несприятливою ситуацією з курсом обміну валют (євро/долар) і зростанням вартості робіт.
6. Кабінет Міністрів України спільно з Міністерством екології та природних ресурсів України й Державним агентством України з управління зоною відчуження у 2015 році в цілому забезпечував сприятливі умови для реалізації міжнародних проектів.
6.1. Відновлено роботу Спільного Комітету "Україна - Європейський банк реконструкції та розвитку", що сприяє поглибленню співпраці у питаннях організаційно-правового забезпечення реалізації спільних проектів.
6.2. Вирішено питання звільнення від оподаткування міжнародних проектів, які реалізуються на промисловому майданчику ДСП "Чорнобильська АЕС": прийнято Закон України від 23.04.2015 № 364-VIII "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо особливостей виконання проектів міжнародної технічної допомоги на Чорнобильській АЕС".
7. Як і в минулих роках, спостерігається тенденція до зростання видатків Державного бюджету України на здійснення заходів із подолання наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.
7.1. У 2015 році діяльність ДСП "Чорнобильська АЕС" забезпечено додатковим фінансовим ресурсом на загальну суму 219,4 млн грн шляхом прийняття Закону України від 16.07.2015 № 639-VIII "Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2015 рік", а також розпорядження Кабінету Міністрів України від 02.12.2015 № 1309-р "Про виділення у 2015 році коштів Міністерству екології та природних ресурсів для забезпечення фінансування у повному обсязі Чорнобильської атомної електростанції".
7.2. У рамках виконання взятих Україною міжнародних зобов'язань та за особливих для країни умов у 2015 році забезпечено внесок до Чорнобильського фонду "Укриття" у сумі 601,2 млн грн, що перевищує загальний обсяг таких виплат за 1997-2014 роки. Для сплати в 2016 році внесків до Чорнобильського фонду "Укриття" та Рахунку ядерної безпеки в державному бюджеті України також передбачено 601,2 млн гривень.
Водночас через зміни офіційного курсу гривні до інших валют передбачених в бюджеті коштів на 2015 рік виявилося недостатньо, у зв'язку з чим станом на 01.01.2016 утворилася заборгованість за внесками до Чорнобильського фонду "Укриття" у сумі 8,7 млн дол. США, а також існує ризик повторення такої ситуації в 2016 році.
7.3. Вирішено питання щодо участі України в усуненні фінансової прогалини для завершення будівництва нового сховища відпрацьованого ядерного палива (СВЯП-2): Кабінетом Міністрів України прийнято розпорядження від 24.02.2016 № 178-р "Про виділення у 2016 році коштів для сплати Україною внеску до Рахунку ядерної безпеки Європейського банку реконструкції та розвитку", яким на зазначену мету передбачено 106,6 млн гривень.
7.4. Остаточне завершення та введення в експлуатацію заводу з переробки рідких радіоактивних відходів (ЗПРРВ) потребує вирішення питання щодо джерела фінансування, оскільки існуючий бюджет цього проекту (фінансується із Рахунку ядерної безпеки) обмежений сумою, визначеною у вже укладених контрактах.

................
Перейти до повного тексту