- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Рішення
РАХУНКОВА ПАЛАТА
РІШЕННЯ
Про результати аналізу звіту Фонду державного майна України за 2015 рік
1. Звіт про роботу Фонду державного майна України, хід та результати виконання Державної програми приватизації у 2015 році (далі - звіт) здебільшого достатньо та достовірно висвітлює результати здійснення Фондом його функціональних обов'язків у частині, що впливає на виконання державного бюджету.
У 2015 році Фонд продовжував удосконалювати структуру звіту, яка поліпшилася та стала більш змістовною і наповненою, що дає змогу відображати особливості сучасних процесів приватизації, управління державним майном. Наведена у звіті інформація висвітлює зміни у приватизаційному законодавстві, які відбувалися у 2015 році і мали на меті активізацію приватизаційних процесів в Україні, зняття зайвих обмежень і спрощення цих процесів. Однак більшість правових актів, розроблених Фондом, станом на 01.01.2016 не була прийнята і фактично не вплинула на процеси приватизації та управління державним майном у 2015 році.
У структурі річного звіту про роботу Фонду державного майна України, хід та результати виконання Державної програми приватизації та Методичних рекомендаціях щодо складання цього звіту, які затверджені наказом Фонду від 12.03.2016 № 512, виключені окремі умови подання у звіті інформацій, що не сприяло покращенню якості та повноті розкриття інформації у звіті.
Щомісячна інформація, яка надавалася Президенту України, Верховній Раді України та Кабінету Міністрів України, включала лише дані наростаючим підсумком з початку року і частково містила викривлення.
2. Рекомендації Рахункової палати за результатами попереднього аналізу враховувалися Фондом і виконувалися, але реалізовані неповною мірою. Так, було встановлено термін подання Рахунковій палаті річного звіту Фонду. Проведено погашення кредиторської заборгованості за роботи з підготовки підприємств до приватизації, і станом на 01.01.2016 вона зменшилась у 10 разів і становила 259,2 тис. гривень. Водночас встановлені окремі випадки невиконання заходів,які розроблені Фондом з метою реалізації пропозицій і рекомендацій Рахункової палати та затверджені власним наказом від 24.09.2015 № 1408. Державна програма приватизації на наступний період у зв'язку з формальним завершенням терміну її дії не розроблялась. Методика розрахунку очікуваних показників програми, зокрема частки державного сектору економіки у ВВП, відсутня.
3. Протягом 2015 року від приватизації державного майна надійшло 153,0 млн грн, з них перераховано до загального фонду державного бюджету 151,5 млн гривень. Від продажу земель несільськогосподарського призначення надійшло та перераховано до державного бюджету 4,9 млн гривень. За 2012-2015 роки надходження до державного бюджету від приватизації та управлінням державним майном становили 14,7 млрд грн при прогнозному обсязі цих надходжень, визначеному у
Державній програмі приватизації на 2012-2014 роки, у сумі 40,0 - 60,0 млрд гривень.
У порушення
Закону України "Про Державний бюджет України на 2015 рік" перелік об'єктів державної власності, що підлягають приватизації у 2015 році, затверджено Кабінетом Міністрів України на 118 днів пізніше визначеного терміну. Підготовка об'єктів до приватизації практично розпочалася лише у другому півріччі 2015 року. Водночас за рішенням Уряду від 19.08.2015 процес приватизації великих об'єктів було припинено, а дію постанови від 12.05.2015 № 215, якою затверджено перелік об'єктів до приватизації у 2015 рік, відтерміновано на 2016 рік.
План об'єктів малої приватизації виконано на 58,1 відсотка. Протягом 2015 року приватизовано 109 об'єктів державної власності груп А, Д і Ж на суму 44,5 млн гривень. За укладеними двома договорами купівлі-продажу об'єктів групи Е отримано 132,8 тис. гривень. Водночас розділ звіту "Підсумки приватизації державного майна" сформований без урахування пп. 3.2.2 п. 3.2 Методичних рекомендацій: відсутні дані про планові показники продажу об'єктів цієї групи.
Процес передачі уповноваженими органами управління об'єктів державної власності Фонду для подальшої приватизації фактично гальмується. У звіті зазначено, що переважна більшість об'єктів груп В, Г має низку проблем, які унеможливлюють їх підготовку до продажу. Наприклад, відсутні правовстановлюючі документи на землю, нерухомість, не призначено керівників підприємств.
Наприкінці 2015 року було прийнято рішення про приватизацію 32 з 176 об'єктів, що перебувають в управлінні інших уповноважених органів. Проте Фонду передано функції управління лише 23 об'єктами.
4. Виділених у 2015 році на заходи, що пов'язані з проведенням приватизації державного майна, з державного бюджету 2,4 млн грн, з яких чверть спрямовано на погашення кредиторської заборгованості, зареєстрованої в органах Казначейства станом на 01.01.2015 за виконані роботи з підготовки підприємств до приватизації, вкрай недостатньо для організації належної підготовки підприємств до приватизації.
Доведена Мінфіном гранична сума видатків Фонду на 2016 рік покриває потребу в коштах на ці заходи менш ніж наполовину, що унеможливлює якісне та своєчасне здійснення заходів приватизації, зокрема, проведення аукціонів, передприватизаційної підготовки підприємств, надання юридичних послуг і послуг, що надаються суб'єктами оціночної діяльності і зберігачами цінних паперів.
5. У 2015 році обсяг надходжень за користування державним майном (орендна плата) становив 1214,9 млн грн, або 223,3 відс. від затвердженого
Законом України "Про Державний бюджет України на 2015 рік" . Порівняно з 2014 роком надходження від оренди збільшились на 231 млн грн, тоді як кількість договорів оренди зменшилася на 1272. На показник надходжень від орендної плати протягом 2015 року вплинув фактичний рівень інфляції, який становив 143,3 відсотка.
Крім того, на показник виконання планового завдання вплинули надходження, які не могли бути враховані під час прогнозування надходжень від оренди. Зокрема, надходження від оренди об'єктів державної власності, що розташовані на території Донецької та Луганської областей, не прогнозувалися з урахуванням вимог ст.
7 Закону України від 02.09.2014 № 1669 , однак фактично становили близько 250 млн гривень.
................Перейти до повного тексту