- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Рішення
РАХУНКОВА ПАЛАТА
РІШЕННЯ
Про результати фінансового аудиту Міністерства аграрної політики та продовольства України
1. Касове виконання загального фонду держбюджету центрального апарату Мінагрополітики протягом 2015 року становило 86191,5 тис. грн, або 28,7 відсотка. Касові видатки із спеціального фонду держбюджету не здійснювались. Аудитом встановлено, що в 2015 році центральному апарату Мінагрополітики передбачались видатки в обсязі 358519,1 тис. грн, у тому числі за загальним фондом 300700,7 тис. грн, спеціальним - 57818,4 тис. гривень. Низький показник виконання бюджетних програм центральним апаратом Мінагрополітики пов'язаний із неефективним управлінням коштами державного бюджету, зокрема, через незатвердження паспортів бюджетних програм і несвоєчасне затвердження порядків використання коштів.
2. В усіх суттєвих аспектах кошти державного бюджету використані на цілі, визначені
Законом України "Про Державний бюджет України на 2015 рік" , фінансово-господарські операції проведено відповідно до вимог законодавчих і нормативно-правових актів, які регулюють питання використання бюджетних коштів.
Разом з тим аудитом виявлено ряд випадків використання Мінагрополітики бюджетних коштів на загальну суму 1517,7 тис. грн з недотриманням вимог законодавства та нормативно-правових актів, зокрема:
- отримано послуги на загальну суму 1105,1 тис. грн до взяття бюджетних зобов'язань, що є недотриманням вимог статті
46 Бюджетного кодексу України;
- проведено виплати компенсації невикористаних відпусток на загальну суму 236,2 тис. грн за період з 2004 по 2014 роки, що свідчить про недотримання
Закону України "Про відпустки" ;
- у 2015 році сплачено 112,6 тис. грн комунальних і телекомунікаційних послуг, які фактично спожиті іншими організаціями, розміщеними в одній будівлі з Міністерством;
- проведено виплати індексації на загальну суму 42,8 тис. грн, що є недотриманням вимог постанови Кабінету Міністрів України від 09.12.2015
№ 1013 "Про упорядкування структури заробітної плати, особливості проведення індексації та внесення змін до деяких нормативно-правових актів";
3. Фінансова та бюджетна звітність центрального апарату Мінагрополітики станом на 01.01.2016 була складена і сформована з дотриманням встановлених наказом Міністерства фінансів України від 24.01.2012
№ 44 "Про затвердження Порядку складання фінансової та бюджетної звітності розпорядниками та одержувачами бюджетних коштів" вимог, забезпечує достовірність даних щодо надходжень, витрат бюджетних коштів і в основному правильно визначає фінансовий стан центрального апарату Міністерства в усіх суттєвих аспектах.
При цьому під час проведення аудиту виявлені викривлення. Так, у порушення норм чинного законодавства у фінансовій звітності Мінагрополітики за 2015 рік неповною мірою відображена інформація, яка є суттєвою для користувачів цієї звітності, зокрема, щодо виплат при звільненні працівників - 808,7 тис. грн, складу зобов'язань на загальну суму дебіторської заборгованості 238578,1 тис. грн та кредиторської заборгованості - 274938,0 тис. грн, строків і причин їх утворення на початок звітного періоду, заборгованості зі сплати членських внесків України до бюджету Продовольчої та сільськогосподарської організації ООН (ФАО) на загальну суму 45668,3 тис. грн (за курсом НБУ станом на 31.12.2015), а також детальної інформації про основні засоби та запаси.
4. Мінагрополітики у I півріччі 2015 року не визначало та не затверджувало відповідним наказом свою облікову політику, що є недотриманням вимог Закону України від 16.07.99
№ 996 "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" (стаття 8 частина 5, далі - Закон № 996),
Національного положення (стандарту) бухгалтерського обліку в державному секторі 125 "Зміни облікових оцінок та виправлення помилок" (пункт 4), Методичних рекомендацій щодо облікової політики суб'єкта державного сектору (пункт 2). Облікову політику Мінагрополітики затверджено лише 03.07.2015 наказом № 261.
5. Із трьох процедур внутрішнього контролю (процедура авторизації, інвентаризації, процедура оцінки придбаних товарно-матеріальних цінностей, виконаних робіт і наданих послуг), які досліджувалися в Мінагрополітики, належним чином застосовується лише процедура авторизації. Документування ідентифікації, оцінки та визначення способів реагування на ризики в Мінагрополітики не здійснюється. Перевірка правильності ведення бухгалтерського обліку та достовірності фінансової і бюджетної звітності безпосередньо у центральному апараті Міністерства у 2015 році планами проведення внутрішніх аудитів не передбачалася і не здійснювалася, що є недотриманням постанови Кабінету Міністрів України від 28.09.2011
№ 1001 "Деякі питання утворення структурних підрозділів внутрішнього аудиту та проведення такого аудиту в міністерствах, інших центральних органах виконавчої влади, їх територіальних органах та бюджетних установах, які належать до сфери управління міністерств, інших центральних органів виконавчої влади" (підпункт 2 пункту 2, далі - Постанова № 1001). Зовнішня оцінка якості внутрішнього аудиту в Міністерстві з боку Державної фінансової інспекції у цей період не здійснювалася, що посилювало ризики незабезпечення правильності ведення бухгалтерського обліку та недостовірності фінансової і бюджетної звітності.
6. Під час проведення аудиту виявлено факти порушень і недоліків при здійсненні фінансово-господарських операцій, які мають обмежений вплив на фінансову і бюджетну звітність об'єкта аудиту станом на 01.01.2016. Зокрема:
6.1. Проведення Міністерством інвентаризації в 2015 році здійснювалося з порушеннями
Положення про інвентаризацію активів та зобов'язань, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 02.09.2014 № 879 (далі - Положення № 879), у стислі строки та неякісно. Крім того, у Мінагрополітики у 2015 році інвентаризація розрахунків з кредиторами за КПКВК 2801050, КПКВК 2801180, КПКВК 2801520 не проводилась, що є недотриманням
Закону № 996 і
Положення № 879.
Під час спостереження за проведенням вибіркової інвентаризації у 2016 році встановлено: інвентаризація проводилася неповним складом інвентаризаційної комісії, що є недотриманням вимог пункту 1 розділу II
Положення № 879 . Проведеною інвентаризацією встановлено лишки на загальну суму 121,0 тис. гривень.
6.2. Нарахування з оплати праці працівників Міністерства в 2015 році були занижені на 2,1 тис. грн, у тому числі недонараховано надбавку за вислугу років - 1,1 тис. грн, надбавку за високі досягнення у праці - 1,0 тис. гривень.
При цьому існує значний ризик втрати активу на загальну суму 59012,0 тис. грн, який є дебіторською заборгованістю, що виникла за фінансовою допомогою, наданою на зворотній основі сільськогосподарським підприємствам АПК протягом 1998 - 1999 років за рахунок коштів резервного фонду Кабінету Міністрів України.
6.4. Ведення обліку необоротних активів Мінагрополітики в 2015 році здійснювалось з численними порушеннями нормативних актів і недотриманням вимог законодавства. Як наслідок, фінансова звітність, примітки до неї містять недостовірні дані, зокрема, в обліку вартість активів завищено на суму 156,9 тис. грн та занижено на 428,5 тис. гривень.
6.5. Ведення обліку запасів Мінагрополітики в 2015 році в окремих випадках здійснювалося з недотриманням нормативних актів, що і призвело до недостовірності відображення даних у фінансовій звітності та примітках до неї, зокрема, завищено в обліку вартість активів на суму 46,3 тис. гривень.
................Перейти до повного тексту