- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Рішення
РАХУНКОВА ПАЛАТА
РІШЕННЯ
Про результати аналізу Звіту Антимонопольного комітету України за 2015 рік у частині, що впливає на виконання державного бюджету
1. Різноманітність і детальність інформації про діяльність Антимонопольного комітету України (далі - Комітет), викладеної у Звіті, не дає змоги зробити системний аналіз щодо впливу діяльності Комітету на скорочення кількості монополізованих загальнодержавних та регіональних ринків товарів, зниження рівня їх монополізації, розвитку добросовісної економічної конкуренції в галузях і регіонах, скорочення кількості порушень законодавства про захист економічної конкуренції тощо.
Внаслідок вжитих АМКУ заходів у 2015 році вдалося уникнути неправомірних втрат і витрат суб'єктів господарювання та споживачів у розмірі понад 920 млн, але питання обґрунтованості підвищення цін і тарифів на товари і послуги, належного захисту прав споживачів для АМКУ залишаються актуальними.
2. Із Звіту не випливає, що окремим важливим напрямом державного регулювання конкурентних відносин має бути контроль за діяльністю підприємств, що вже займають монопольне становище, запобігання зловживанням ними своїм становищем та подальше зменшення рівня монополізації економіки.
Аналіз Звіту в цілому свідчить про сталу тенденцію Комітету до застосування переважно рекомендацій, навіть коли порушення мають тривалий характер і потребують більш жорсткої реакції з боку АМКУ. І хоча такий підхід відповідає загальній тенденції до дерегуляції економіки, у Звіті відсутнє підтвердження систематичних заходів Комітету щодо моніторингу виконання наданих рекомендацій, які у структурі припинених порушень законодавства про захист економічної конкуренції становлять 51 відсоток; результатів їх надання у вигляді фактичної зміни ситуації на ринках; аналізу ефективності такої форми роботи.
3. АМКУ протягом 2015 року вживалися заходи щодо протидії зловживанням монопольним (домінуючим) становищем, виявлено 2169 випадків таких зловживань.
Проте висвітлення у Звіті відомостей і прикладів щодо виявлення порушень і застосування відповідних заходів не відображає системності підходу Комітету до питання зміцнення конкурентного середовища на ринку та до використання заходів впливу у своїй діяльності, зокрема, наведені у Звіті приклади не відображають в цілому проблематики зловживань монопольним (домінуючим) становищем в економіці.
4. Комітет співпрацює з органами державної влади, до компетенції яких належить забезпечення державного регулювання та управління у відповідних галузях економіки, яким притаманна природня монополізація ринків. У 2015 році надано зауваження та пропозиції до 234 нормативно-правових актів щодо приведення їх у відповідність із вимогами законодавства про захист економічної конкуренції, у 23 випадках пропозиції органів Антимонопольного комітету були враховані.
Утім, Звіт не містить вичерпних даних про ситуацію щодо природних монополій та аналізу їх у динаміці. Відсутній системний аналіз та підхід під час підготовки та складання Звіту в частині висвітлення ситуації щодо природних монополій.
Комітет недостатньо активно використовує свої повноваження щодо взаємодії з органами державної влади, які здійснюють регулювання ринків природних монополій, у тому числі щодо сприяння встановленню економічно обґрунтованих цін суб'єктами господарювання, що здійснюють господарську діяльність на таких ринках.
АМКУ повинен активно сприяти формуванню та реалізації цілісної державної політики у сферах природних монополій. Так, Комітету в межах повноважень необхідно сприяти перегляду чинних правил і процедур складання реєстрів суб'єктів природних монополій. Процедури включення та виключення з таких реєстрів повинні бути відкритими, прозорими, передбачати обов'язкове інформування учасників ринку та громадськості про причини прийняття рішення, а також передбачати відповідальність за порушення цих процедур.
5. Звіт не містить даних про використання АМКУ своїх повноважень у сфері здійснення контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції з питань забезпечення споживачів якісними послугами.
Незважаючи на те, що у 2015 році Комітетом прийняті рішення про припинення понад 1380 зловживань монопольним становищем та 385 випадків недобросовісної конкуренції, що призводили до ущемлення інтересів споживачів, у Звіті відсутні відомості, які підтверджують забезпечення АМКУ пріоритетності захисту прав споживачів, у тому числі стосовно встановлення чітких і обґрунтованих тарифів і поліпшення якості послуг, що надаються. Ситуація з тарифоутворенням тривалий час не змінюється, ціни і тарифи на товари та послуги постійно підвищуються.
6. Опис у Звіті реалізації повноважень АМКУ в частині контролю за концентрацією і узгодженими діями суб'єктів господарювання обмежується наведенням схем, які не дають можливості проаналізувати обґрунтованість надання дозволів або відмови в їх наданні.
У Звіті немає оцінки загроз монополізації товарних ринків і аналізу негативного впливу на конкуренцію, їх наслідків; не наведені дані щодо прийняття АМКУ рішень про примусовий поділ суб'єкта, що займає монопольне (домінуюче) становище, якщо суб'єкт господарювання зловживає монопольним (домінуючим) становищем на ринку, передбачених статтею
53 Закону України "Про захист економічної конкуренції" ; немає даних про перевірку та перегляд рішень у справах про порушення законодавства про захист економічної конкуренції та у заявах, справах про узгоджені дії, передбачені статтями
57,
58 Закону України "Про захист економічної конкуренції".
................Перейти до повного тексту