1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


РАХУНКОВА ПАЛАТА
РІШЕННЯ
22.03.2016 № 5-4
Про результати аудиту ефективності використання коштів державного бюджету на компенсацію підприємствам, установам, організаціям у межах середнього заробітку працівників, які проходять військову службу під час особливого періоду
Відповідно до статті 98 Конституції України, статей 7, 25, 26, 35 і 36 Закону України "Про Рахункову палату" розглянуто Звіт про результати аудиту ефективності використання коштів державного бюджету на компенсацію підприємствам, установам, організаціям у межах середнього заробітку працівників, які проходять військову службу під час особливого періоду. За результатами розгляду Рахункова палата
ВСТАНОВИЛА:
1. За час виконання бюджетної програми за КПКВК 2501350 "Компенсація підприємствам, установам, організаціям у межах середнього заробітку працівників, призваних на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період" Кабінетом Міністрів України, Мінсоцполітики у 2015 році не було забезпечено реалізації в повному обсязі соціальних гарантій мобілізованих працівників відповідно до вимог статті 119 Кодексу законів про працю України (далі - КЗпП).
Запроваджена з червня 2014 року компенсація підприємствам у межах середнього заробітку працівників, призваних на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, не була забезпечена фінансовими ресурсами та не супроводжувалась змінами до Державного бюджету України на 2014 рік. Виділені впродовж 2015 року видатки для виплати компенсації не покривали об'єктивних потреб на вказані цілі.
Затверджений Кабінетом Міністрів України у 2015 році механізм реалізації соціальних гарантій працівникам підприємств, установ і організацій, які проходять військову службу в особливий період, у досліджуваному періоді не охопив такими гарантіями працівників усіх суб'єктів господарювання(незалежно від форми власності, форми та виду господарської діяльності) та не забезпечив єдиного підходу до надання гарантій працівникам незалежно від виду проходження ними військової служби.
У зв'язку із зазначеним, а також через відміну компенсації із січня 2016 року не забезпечено її виплати на кінець 2015 року в сумі 233,1 млн грн, відсутні джерела покриття цих виплат у 2016 році.
Підприємства отримували компенсацію в межах середнього заробітку за 63-98 відс. загальної чисельності мобілізованих працівників за відповідні місяці, при цьому в грудні 2015 року - лише за 34 відс. мобілізованих працівників.
2. Нормативно-правове та організаційне забезпечення використання коштів державного бюджету на компенсацію підприємствам у межах середнього заробітку працівників, які проходять військову службу під час особливого періоду, у 2015 році мало певні неузгодженості між нормами статті 119 КЗпП і Порядку виплати компенсації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04.03.2015 № 105 (далі - Порядок № 105).
2.1. Своєчасного затвердження та внесення змін до Порядку № 105 не забезпечено. Як наслідок, більш як на рік відволікалися обігові кошти підприємств, обмежувалися права окремих суб'єктів господарювання на отримання такої компенсації, в тому числі за 2014 рік.
Прийняття розробленого Мінсоцполітики у 2014 році проекту Порядку виплати компенсації на засіданні Урядового комітету з питань соціально-економічного розвитку та європейської інтеграції від 03.10.2014 було відкладено, що призвело до несвоєчасної реалізації норм частини третьої статті 119 КЗпП .
Порядок використання коштів державного бюджету за КПКВК 2501250, розроблення та затвердження якого передбачалась розпорядженням Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 № 98 "Про затвердження переліку бюджетних програм, порядки використання коштів державного бюджету за якими визначаються у 2015 році Кабінетом Міністрів України", взагалі не був прийнятий.
Порядок виплати компенсації затверджений майже через 9 місяців після набрання чинності Законом України від 20.05.2014 № 1275 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення оборонно-мобілізаційних питань під час проведення мобілізації" та надання Урядом доручення щодо забезпечення приведення нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом.
Зміни до Порядку виплати компенсації, затверджені Кабінетом Міністрів України на виконання Закону України від 14.05.2015 № 433 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо питань соціального захисту громадян України, які проходять військову службу під час особливого періоду", вступили в дію через п'ять місяців з дня набрання чинності цим Законом, тоді як п. 5 прикінцевих положень визначено місячний термін.
Зволікання з приведенням Порядку № 105 у відповідність із змінами, внесеними до статті 119 КЗпП , призвело до відтермінування до листопада 2015 року поширення цих норм на гарантоване коло мобілізованих працівників: осіб, мобілізованих у 2014 році - на рік і 8 місяців; прийнятих на військову службу за контрактом - на 9 місяців; призваних на строкову службу - на 5 місяців з дня набрання чинності відповідними законами.
2.2. Порядок № 105 був недосконалий та не відповідав вимогам частин третьої та четвертої статті 119 КЗпП .
У Порядку № 105 не було враховано, що на час його затвердження дію частини третьої статті 119 КЗпП було поширено на громадян України, які починаючи з 18.03.2014 були призвані на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, а також на працівників, прийнятих за контрактом.
Порядком № 105 чітко не визначено часу, з якого мали здійснюватися виплати компенсації підприємствам, та кола осіб, на яких поширювались встановлені гарантії, що призводило до судових позовів суб'єктів господарювання.
До судів різних інстанцій протягом 2015 року надійшло 26 позовних заяв підприємств, установ та організацій про стягнення коштів компенсації на виплату середнього заробітку мобілізованих працівників на загальну суму 13286,3 тис. грн, відповідачами були визнані як Мінсоцполітики, так і безпосередньо органи соціального захисту населення.
2.3. Організаційні недоліки у виконанні бюджетної програми спричинили численні звернення уповноважених органів, підприємств, установ та організацій, Адміністрації Президента України та народних депутатів до Кабінету Міністрів України та до Міністерства.
Мінсоцполітики в роз'ясненнях підприємствам, уповноваженим органам було безпідставно визначено, що до звіту про фактичні витрати на виплату середнього заробітку працівникам, призваним на військову службу на особливий період, який подається органу соціального захисту населення, включається інформація, починаючи з січня 2015 року. Незважаючи на численні звернення підприємств, уповноважених органів, узагальнені інструктивні листиструктурним підрозділам соціального захисту населення до набрання чинності змінами до Порядку № 105 Міністерством не надсилалися.

................
Перейти до повного тексту