1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


ДЕРЖАВНА РЕГУЛЯТОРНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
22.06.2016 № 7
Про необхідність усунення Міністерством соціальної політики України порушень принципів державної регуляторної політики згідно з вимогами Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності"
Про необхідність усунення Міністерством соціальної політики України порушень принципів державної регуляторної політики згідно з вимогами Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності"
Відповідно до статті 30 Закону України від 11.09.2003 № 1160-IV "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" (далі – Закон) та на підставі звернення суб'єкта господарювання, Державна регуляторна служба України здійснила експертизу наказу Державного комітету України з нагляду за охороною праці від 17.05.2005 № 87 "Про затвердження Порядку визначення уповноважених організацій, передбачених постановою Кабінету Міністрів України від 26.05.2004 № 687" (далі – Наказ № 87), зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 02.06.2005 за № 610/10890, та встановила наступне.
Наказ № 87 затверджено на виконання вимог постанови Кабінету Міністрів України від 26.05.2004 № 687 "Про затвердження Порядку проведення огляду, випробування та експертного обстеження (технічного діагностування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки" (далі – Постанова № 687).
У преамбулі Постанови № 687 зазначено, що Порядок проведення огляду, випробування та експертного обстеження (технічного діагностування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки (далі – Порядок проведення огляду) затверджено відповідно до статті 21 Закону України "Про охорону праці" .
Разом з цим, абзацом чотирнадцятим пункту 2 Порядку проведення огляду встановлено, що уповноважена організація - визначений Держпраці суб'єкт господарювання, діяльність якого не пов'язана з проектуванням, виготовленням, постачанням, придбанням, володінням, користуванням, монтажем, налагоджуванням, технічним обслуговуванням, ремонтом, модернізацією, реконструкцією чи заміною устатковання, який має дозвіл Держпраці на проведення огляду, випробування та експертного обстеження (технічного діагностування) устатковання, а також здійснює науково-технічну підтримку державного нагляду за господарською діяльністю у сфері виробництва і праці, зокрема щодо проведення під час інспектування необхідних контрольних випробувань та огляду устатковання і матеріалів, досліджень шкідливих і небезпечних факторів виробничого середовища тощо.
Проте, ні стаття 21 цього Закону , ні Порядок проведення огляду не містить чіткої вимоги щодо необхідності затвердження порядку визначення зазначених вище, уповноважених організацій.
В свою чергу, Порядок визначення уповноважених організацій, передбачених постановою Кабінету Міністрів України від 26.05.2004 № 687 (далі - Порядок визначення уповноважених організацій), який затверджений Наказом № 87, встановлює процедуру призначення та вимоги до організацій, яким доручається виконання певних функцій, зокрема проведення первинного технічного огляду машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки (далі - устатковання) перед введенням їх в експлуатацію, проведення позачергового технічного огляду устатковання, у разі закінчення граничного строку експлуатації, виникнення аварії або пошкодження, спричиненого надзвичайною ситуацією природного чи техногенного характеру, та ведення обліку даних про технічний стан устатковання, а також контроль за діяльністю уповноважених організацій.
Пунктом 7 Порядку визначення уповноважених організацій встановлено перелік документів, який необхідно подати суб'єкту господарювання до Держнаглядохоронпраці України разом із заявою для визначення його уповноваженою організацією.
Законом України "Про адміністративні послуги" визначено, що адміністративна послуга - результат здійснення владних повноважень суб'єктом надання адміністративних послуг за заявою фізичної або юридичної особи, спрямований на набуття, зміну чи припинення прав та/або обов'язків такої особи відповідно до закону.
У розумінні вищезазначеного Закону визначення суб'єкта господарювання, що здійснює свою діяльність у сфері технічного огляду, випробування та експертного обстеження машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, уповноваженою організацією, якій доручається виконання функцій з проведення первинного технічного огляду машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки (далі - устатковання) перед введенням їх в експлуатацію, проведення позачергового технічного огляду устатковання, у разі закінчення граничного строку експлуатації, виникнення аварії або пошкодження, спричиненого надзвичайною ситуацією природного чи техногенного характеру, та ведення обліку даних про технічний стан устатковання має ознаки адміністративної послуги.
Разом з тим, відповідно до статті 5 Закону України "Про адміністративні послуги" виключно законами, які регулюють суспільні відносини щодо надання адміністративних послуг, встановлюються, зокрема, перелік та вимоги до документів, необхідних для отримання адміністративної послуги підстави для одержання адміністративної послуги; суб'єкт надання адміністративної послуги та його повноваження щодо надання адміністративної послуги; платність або безоплатність надання адміністративної послуги; граничний строк надання адміністративної послуги; перелік підстав для відмови у наданні адміністративної послуги.
Тобто, необхідність визначення уповноважених організацій з проведення оглядів, випробування та експертного обстеження (технічного діагностування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки повинна бути передбачена виключно Законом.
Водночас, акцентуємо увагу, що Закон України "Про охорону праці" не містить норм щодо визначення уповноважених організацій з проведення оглядів, випробування та експертного обстеження (технічного діагностування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки.
Також, Планом організації підготовки проектів актів, необхідних для забезпечення реалізації Закону України від 06.09.2012 № 5203-VI "Про адміністративні послуги", схваленим на засіданні Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 (протокол № 80), встановлено завдання центральним органам виконавчої влади забезпечити приведення актів законодавства у відповідність до вимог цього Закону.
Таким чином, Мінсоцполітики України необхідно забезпечити приведення актів законодавства, що регулюють відносини у зазначеній сфері до вимог Закону України "Про адміністративні послуги" .
Водночас, відповідний Порядок визначення уповноважених організацій створює перепони на ринку послуг з технічного огляду устатковання, шляхом обмеження прав на виконання певних функцій з технічного огляду устатковання, в частині встановлення додаткових непередбачених чинним законодавством вимог до суб'єктів господарювання, що здійснюють свою діяльність у відповідній сфері господарської діяльності.
Разом з цим, абзацом другим пункту 6 Порядку визначення уповноважених організацій введено обмеження для цілої групи малого бізнесу, відповідно до якого не мають право на проведення первинного та позачергового технічного огляду устатковання суб'єкти господарювання, що не є юридичними особами, тобто фізичні особи-підприємці (ФОП).
За вимогами Порядку визначення уповноважених організацій (абзаци п'ятий, шостий, сьомий пункту 6) суб'єкт господарювання зобов'язаний мати у штаті на постійних засадах не менше 10 експертів технічних з промислової безпеки, не менше 5 експертів технічних у заявленій галузі, не менше 3 фахівців другого рівня кваліфікації з кожного методу неруйнівного контролю у заявленій галузі. Така кількість фахівців може створювати надмірні фінансові навантаження для суб'єктів господарювання, що мають намір подати заявку для визначення їх уповноваженню організацією.
Також, згідно абзацу дванадцятого пункту 6 Порядку визначення уповноважених організацій , щоб виконувати функції визначені у пункті 1 цього Порядку, суб'єкти господарювання повинні здійснювати науково-технічну підтримку державного нагляду, що згідно пункту 5 цього Порядку включає дослідну діяльність, практичну діяльність, методичну діяльність, освітню діяльність та інформаційне забезпечення.
Отже, запроваджений механізм державного регулювання створює штучні обмеження у сфері проведення технічного огляду устатковання шляхом введення непередбачених чинним законодавством вимог до суб'єктів господарювання, що тягнуть за собою адміністративне навантаження та невиправдані витрати коштів суб'єктів господарювання для впровадження відповідного регулювання.
Порядком визначення уповноважених організацій також встановлюється норми щодо контролю за діяльністю уповноважених організацій, що не відповідають вимогам Закону України від 05.04.2007 № 877 "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (далі – Закон), який визначає правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю).
Порядок визначення уповноважених організацій порушує один із основних принципів, визначених статтею 3 Закону, а саме здійснення державного нагляду (контролю) лише за наявності підстав та в порядку, визначених законом.

................
Перейти до повного тексту