- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Рішення
РАХУНКОВА ПАЛАТА
РІШЕННЯ
Про результати аналізу запровадження та реалізації проектів, що виконуються Міністерством регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України за рахунок позик МФО
Відповідно до статті
98 Конституції України, статей
7,
25,
26,
35 і
36 Закону України
"Про Рахункову палату" розглянуто Звіт про результати аналізу запровадження та реалізації проектів, що виконуються Міністерством регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України за рахунок позик МФО. За результатами розгляду Рахункова палата
встановила:
1. Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України як відповідальний виконавець шести проектів, для фінансування яких протягом 2008 - 2015 років Україною залучено від міжнародних кредиторів (МБРР та ЄІБ) 872 млн. дол. США та 615,54 млн. євро позик, не забезпечило їх ефективного впровадження.
Використання запозичених коштів у передбачених обсягах не забезпечується, заплановані терміни впровадження проектів не дотримуються, підвищення якості та надійності послуг з водопостачання, водовідведення та теплопостачання відтерміновується.
Як наслідок, існує ризик неефективного використання запозичених фінансових ресурсів.
1.1. Виконання двох проектів за підтримки МБРР (732 млн. дол. США) для комунальних підприємств 13 міст України здійснюється вже понад рік, проте заходи з реконструкції каналізаційних споруд, підвищення надійності функціонування систем водо- та теплозабезпечення, утилізації твердих побутових відходів перебувають фактично ще на підготовчому етапі.
Розпочатий понад три роки тому окремий проект за підтримки ЄІБ (15,54 млн. євро) "Розвиток системи водопостачання та водовідведення в місті Миколаїв" не тільки не наблизився до завершення у передбачений угодою з кредитором термін, а перебуває ще на початковій стадії виконання.
1.2. Процедури залучення коштів позик ЄІБ в обсязі 600 млн. євро для двох проектів, спрямованих на підтримку заходів муніципальної та соціальної інфраструктури для подолання наслідків конфлікту в східній Україні і відновлення зношеної інфраструктури житлово-комунального господарства регіонів країни, здійснені значно швидше, ніж для інших проектів. Проте повномасштабне запровадження відповідної діяльності стримується через незавершення процесу визначення об'єктів такого інвестування.
1.3. На реалізацію проекту "Розвиток міської інфраструктури", завершеного у середині 2015 року, використано майже 98 відс. від загальної суми коштів (140 млн. дол. США), запозичених у МБРР.
Заплановані проектом показники поліпшення якості послуг з водопостачання та водовідведення досягнуті, оскільки були збудовані та модернізовані каналізаційні станції у м. Одесі (використано 34,8 млн. дол. США), реконструйовані каналізаційно-очисні споруди і придбані установки для знезараження питної води для м. Івано-Франківська (7,1 млн. дол. США) та проведено реабілітацію каналізаційної системи м. Чернігова (14,79 млн. дол. США). Все це підтверджено відповідними розрахунками комунальних підприємств (далі - КП).
Відповідно до даних Мінрегіону, завдяки заміні й модернізації обладнання для водопровідних і каналізаційних насосних станцій на 12 КП досягнуто очікувану економію електроенергії, однак підтвердження та розрахунки отриманих підприємствами показників у Міністерстві відсутні.
При цьому результати за проектом фактично отримані із запізненням майже на три роки через неодноразові перенесення термінів виконання робіт, зокрема в м. Одесі. Крім того, не завершені роботи в м. Кременчуці та Новограді-Волинському.
2. Мінрегіон та інші органи влади підготували проекти із порушеннями встановлених вимог і недоліками. На підставі неякісно підготовлених проектів Урядом були прийняті рішення про здійснення державних запозичень для їх фінансування.
Процедури на підготовчому етапі проектів проводилися із затримками та в неповних обсягах, що заклало ризики незабезпечення вчасного та ефективного виконання проектів.
2.1. Для проектів за рахунок позик МБРР не забезпечено якісної підготовки проектних пропозицій і техніко-економічних обґрунтувань проектів, зокрема обґрунтування необхідних сум позик для проектів МБРР були неповними, а для проектів ЄІБ - взагалі відсутні. На відміну від проектів МБРР, параметри показників для оцінки результативності проектів ЄІБ не визначалися, належного аналізу ризиків проектів не проводилося. До проектів МБРР були включені підприємства за наявності простроченої заборгованості перед державним бюджетом із погашення субкредитів, наданих раніше, і заборгованості за податками та платежами (КП м. Івано-Франківська та м. Коломиї).
2.2. Тривалий час здійснювалося розроблення посібників проектів МБРР, відбір комунальних підприємств для участі у проектах, прийняття відповідних рішень місцевими органами влади, укладення субкредитних угод.
Як наслідок, відтерміновувалося набрання чинності проектами МБРР і, отже - початок робіт, передбачена тендерна та проектно-кошторисна документація для комунальних підприємств не розроблена, остаточний відбір підприємств для участі у проектах не завершений і триває до цього часу.
2.3. Через неналежну підготовку проектів МБРР їх реструктуризація розпочалася вже через рік після запровадження.
У результаті Мінрегіон запропонував за проектом "Другий проект розвитку міської інфраструктури" збільшити фінансування для окремих КП, включити до проекту нові КП і перерозподілити суми позик. За проектом "Підвищення енергоефективності в секторі централізованого теплопостачання України" передбачено скасувати частину позики в обсязі 66,5 млн. дол. США та зменшити кількість підприємств-учасників з 10 до 8, що у разі прийняття кредитором рішення про таке скасування (зменшення) спричинить втрати державних коштів в обсязі 170 тис. дол. США.
Водночас у рамках цього проекту і через рік не розподілено частини позики в сумі 18 млн. дол. США, а перегляд обсягу фінансування послуг з управління цим проектом (5,5 млн. дол. США), незважаючи на зменшення кількості КП - його учасників, не забезпечений.
3. Головні причини, через які підготовка та реалізація проектів затримувалася, - це недоліки функціонування створеної Мінрегіоном системи управління та контролю за виконанням проектів, а також неповне дотримання ним вимог, встановлених нормативно-правовими актами України.
3.1. Протягом 2013 - 2015 років координатор проектів, який несе персональну відповідальність за їх підготовку та реалізацію, змінювався кожного року.
Створена Урядом Міжвідомча робоча група з координації та контролю за ходом підготовки і реалізації проектів розвитку житлово-комунального господарства населених пунктів у 2015 році ліквідована, а створена Мінрегіоном окрема робоча група для проектів, які підтримуються коштами ЄІБ, не розпочала роботу.
Зазначені вище недоліки послабили контрольні функції щодо підготовки та реалізації проектів.
У порушення
Порядку Мінрегіон після завершення проекту "Розвиток міської інфраструктури" не забезпечив звітування про досягнення показників його результативності та підготовку остаточного звіту для Уряду.
4. Управління закупівлями здійснювалося Мінрегіоном із значними недоліками.
4.1. Планування закупівель за проектами МБРР, що впроваджуються, здійснено у неповних обсягах.
Початкові плани, визначені угодами про позики, не містили термінів проведення тендерів та укладання договорів, а оновлення цих планів (у тому числі визначення термінів) здійснено більше ніж через рік.
До планів закупівель були включені контракти, фінансування яких не передбачалося документами з підготовки проектів, зокрема, в рамках проекту "Підвищення енергоефективності в секторі централізованого теплопостачання України" - на загальну суму 410 тис. дол. США (оренда офісу, оплата комунальних послуг, закупівлі мікроавтобусів і пасажирського автомобіля для КП м. Херсон). Також включено до плану дві закупівлі, у яких одна мета - надання послуг зв'язків з громадськістю (загалом майже 370 тис. дол. США).
Планування та оплату послуг (148,6 тис. грн.) з підготовки іншого проекту здійснено за відсутності відповідного напряму витрат в угоді про позику, що, за оцінками Рахункової палати, є нецільовим використанням коштів позики.
5. Реалізація проектів розпочата і здійснюється із значними відставаннями від запланованих строків, оскільки відтерміновувалося проведення тендерів і не укладалися передбачені контракти.
У результаті кошти позик використано лише на оплату послуг консультантів, залучених Мінрегіоном для виконання функцій управління та супроводження проектів МБРР, і забезпечення їх діяльності ("Підвищення енергоефективності в секторі централізованого теплопостачання України" - майже 352 тис. дол. США; "Другий проект розвитку міської інфраструктури" - 90,3 тис. дол. США).
5.1. Серед основних причин, через які відтерміновувалося проведення тендерів, - тривала підготовка тендерної документації з боку КП і необхідність доопрацювання звітів щодо проведених тендерів (внаслідок низької інституційної спроможності підприємств), слабка координація дій між Мінрегіоном і КП, затримки з боку МБРР у погодженні документації (зокрема, за проектом "Підвищення енергоефективності в секторі централізованого теплопостачання України"), відсутність консультантів із закупівель (за проектом "Другий проект розвитку міської інфраструктури").
................Перейти до повного тексту