- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Рекомендації
АНТИМОНОПОЛЬНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ
РЕКОМЕНДАЦІЇ
Моторному (транспортному)
страховому бюро України
Про припинення дій, які містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції
У зв'язку з надходженням у 2015 році до органів Антимонопольного комітету України численних звернень та заяв фізичних та юридичних осіб, а також об'єднань щодо наявності проблемних питань на ринку послуг з обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів, Комітетом у межах повноважень, визначених статтею
7 Закону України "Про Антимонопольний комітет України" , проведено дослідження, за результатами якого встановлено наступне.
МТСБУ є непідприємницькою (неприбутковою) організацією і здійснює свою діяльність відповідно до цього
Закону, законодавства України та свого Статуту.
Органами управління та контролю МТСБУ є:
загальні збори членів МТСБУ;
Координаційна рада МТСБУ;
президія;
дирекція;
інші визначені Статутом МТСБУ органи.
Структура, функції, компетенція, порядок формування та роботи органів управління та контролю МТСБУ визначаються Статутом МТСБУ з урахуванням положень
Закону.
Відповідно до статті
7 Закону визначення розміру страхового платежу при укладанні договору обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів здійснюється самостійно страховою компанією, яка надає зазначені послуги, шляхом добутку базового страхового платежу та значень відповідних коригуючих коефіцієнтів, що затверджуються Уповноваженим органом за поданням МТСБУ.
Базовий страховий платіж та розміри коригуючих коефіцієнтів затверджені розпорядженням Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України від 09.07.2010
№ 566 "Про деякі питання здійснення обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів", яке на сьогодні є чинним.
Зазначеним розпорядженням затверджено, зокрема, базовий страховий платіж у розмірі 180 грн. та 6 типів коригуючих коефіцієнтів. При цьому розміри 3 типів коригуючих коефіцієнтів, а саме: залежно від місця реєстрації транспортного засобу (К2), залежно від сфери використання транспортного засобу (К3) та залежно від водійського стажу осіб, допущених до керування забезпеченим транспортним засобом (К4), не є сталими, а наведені в діапазоні значень. Тобто страховики при визначенні розміру страхового платежу можуть використовувати зазначені коефіцієнти у визначених діапазонах самостійно.
Отже, використання страховиками коригуючих коефіцієнтів у визначеному діапазоні під час розрахунку страхового платежу слугувало одним з інструментів конкурентної боротьби між ними, оскільки формування тарифів страховиками здійснюється, у тому числі з урахуванням коригуючих коефіцієнтів, що давало змогу споживачу робити вибір на користь одного з учасників ринку виходячи, крім усього іншого, із запропонованої вартості страхового полісу.
Президією МТСБУ 19.03.2015 (протокол № 345/2015) ухвалено рішення рекомендувати страховим компаніям - членам МТСБУ при розрахунку страхових платежів за внутрішніми договорами обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів застосовувати значення коригуючих коефіцієнтів на рівні не нижчому, ніж актуарно обґрунтовані, які наведені в цьому рішенні (далі - Рішення 1).
З метою забезпечення виконання зазначених вище рекомендацій щодо застосування однакових розмірів коригуючих коефіцієнтів, Президією МТСБУ 02.04.2015 було ухвалено рішення (протокол № 349/2015) (далі - Рішення 2) про затвердження змін до Порядку формування і використання додаткового гарантійного внеску до фонду захисту потерпілих МТСБУ (далі - ФЗП).
Відповідно до ухвалених змін страховики, які не дотримуються у своїй ціновій політиці рекомендованих розмірів коригуючих коефіцієнтів, зобов'язані сплатити до ФЗП до 17 відсотків розміру нарахованих страхових премій за звітний місяць як додатковий гарантійний внесок залежно від кількості укладених договорів із застосуванням коефіцієнтів, які не відповідають рекомендованим.
Як зазначено у протоколі Рішення 1, застосування під час розрахунку страхових платежів, рекомендованих МТСБУ, коефіцієнтів буде мати наслідком подорожчання страхового поліса на 25-30 відсотків у порівнянні з чинними цінами.
Згідно з поясненнями МТСБУ, наданими листом від 15.05.2015 № 7/1/14130 (вх. № 8-129/4118 від 18.05.2015), підставою для прийняття рішення Президії МТСБУ від 19.03.2015 стала, зокрема, суттєва девальвація національної валюти, яка призвела до зростання вартості відновлення транспортних засобів, пошкоджених у результаті страхових подій, що може, за прогнозом МТСБУ, призвести до збільшення обсягів страхових виплат більш ніж на 770 млн. грн. на рік (п. 5.1 протоколу № 345/2015). Враховуючи, що МТСБУ виконує гарантійну функцію щодо забезпечення страхових виплат, "рішення Президії від 19.03.2015 було необхідним заходом, спрямованим на упередження негативного впливу ситуації та для забезпечення виконання страхових зобов'язань страховиками - членами МТСБУ".
Отже, підставою для прийняття зазначеного рішення Президії МТСБУ, згідно з його поясненнями, є забезпечення достатності коштів, зокрема для виплат за рахунок коштів фонду захисту потерпілих у випадках, передбачених статтею
41 Закону.
На вимогу Комітету МТСБУ надало інформацію щодо руху коштів, зокрема по ФЗП, за період 2010-2015 років. Протягом зазначеного періоду виплати коштів з ФЗП не перевищували 16 відсотків загального обсягу коштів ФЗП за рік, в якому проводилися виплати. Навіть протягом 2014 року, коли відбулася суттєва девальвація національної валюти, виплати з ФЗП становили 15,3 відсотка загального обсягу коштів ФЗП за 2014 рік.
При цьому, за даними та прогнозами МТСБУ, залишок коштів ФЗП на початок 2015 року майже утричі перевищував можливі виплати з цього фонду за рік. Як зазначалося вище, збільшення суми страхових виплат оцінено в 770625 тис. грн. Отже, страхові виплати у 2015 році, згідно з прогнозами МТСБУ, могли становити 977534870 (2014 р.) + 770625000 = 1748159871 грн. Протягом 2010-2015 років (I квартал) відношення виплат з ФЗП до суми загальних страхових виплат не перевищувало 6,24 відсотка.
Отже, виходячи з прогнозів МТСБУ, при збереженні такого співвідношення сума виплат з ФЗП у 2015 році могла становити 1748159871/100*6,24 = 109085176 грн. При цьому залишок коштів ФЗП на початок 2015 року становив - 306388148 грн., тобто майже утричі перевищував можливі виплати з цього фонду.
................Перейти до повного тексту