1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


РАХУНКОВА ПАЛАТА
РІШЕННЯ
15.12.2015 № 11-6
Про результати аналізу стану державних закупівель в Україні у 2014 та поточному роках
Відповідно до статті 98 Конституції України, статей 7, 25, 26, 35 і 36 Закону України "Про Рахункову палату" розглянуто Звіт про результати аналізу стану державних закупівель в Україні у 2014 та поточному роках. За результатами розгляду Рахункова палата
ВСТАНОВИЛА:
1. Незважаючи на позитивні зрушення, які відбулися у сфері державних закупівель протягом другої половини 2014 року та в поточному 2015 році, правовідносини у цій сфері не відповідали принципам конкурентності і прозорості. У 2014 і 2015 роках частка неконкурентних процедур закупівель у кількісному виразі становила у 2014 р. - 46 відс., за 9 місяців 2015 р. - 39,8 відс.; у вартісному виразі - відповідно 38,85 і 33,6 відсотка.
Разом з тим динаміка скорочення неконкурентних процедур закупівель за останні чотири роки є позитивною. Зокрема, у кількісному виразі: 2012 р. - 35 відс.; 2013 р. - 44,7 відс.; 2014 р. - 46 відс.; 9 місяців 2015 р. - 39,8 відс.; у вартісному виразі: 2012 р. - 56 відс.; 2013 р. - 40,6 відс.; 2014 р. - 38,85 відс.; 2015 р. - 33,6 відс. (дані за 9 місяців 2015 року без урахування закупівель Міністерства оборони України).
Ці дані свідчать про те, що процес реформування системи державних закупівель триває. Зокрема, постійно удосконалюється нормативно-правове поле, прийнято ряд змін до рамкового Закону України "Про здійснення державних закупівель" , прийнято акти Кабінету Міністрів України, спрямовані на усунення корупційних ризиків, посилення принципів прозорості і конкурентності у сфері державних закупівель.
У разі прийняття Парламентом Закону України "Про публічні закупівлі" та Урядом "дорожньої карти" можна припустити, що в Україні законодавство з питань державних закупівель буде гармонізовано з правилами Європейського Союзу, адаптовано ключові концепції, поняття та приведено систему державних закупівель України у відповідність із міжнародними стандартами. Водночас не розв'язані досі застарілі проблемні питання, на які постійно звертає увагу Рахункова палата. Зокрема, це стосується існування великого переліку винятків із Закону України "Про здійснення державних закупівель" , які мають конкурентне ринкове середовище, а також надзвичайно розширеного переліку із 7 підстав для застосування неконкурентної процедури закупівлі - переговорної процедури. Тому зловживання та неефективне використання бюджетних коштів на ринках державних закупівель залишаються системними і поширеними, про що свідчать результати контрольних заходів Рахункової палати.
2. Так, під час проведення Рахунковою палатою 38 контрольних заходів виявлено порушень у сфері державних закупівель на загальну суму 845948,46 тис. гривень. Як і в попередні роки, розпорядники бюджетних коштів не дотримувалися вимог законодавства щодо державних закупівель на всіх стадіях.
Зокрема, продовжується практика укладення договорів без застосування будь-яких процедур закупівель, передбачених законами 2289 і 1197 , здійснення поділу предмета закупівлі на частини з метою уникнення відкритих торгів. Всього таких порушень виявлено на суму 15712,74 тис. гривень.
Також стійким є порушення замовниками вимог частини другої статті 29 і частини першої статті 30 Закону 2289: вибір переможців, які не відповідають кваліфікаційним критеріям та умовам, встановленим у документації конкурсних торгів. У 2014-2015 роках таких порушень виявлено на 190305,12 тис. гривень.
Всупереч вимогам статті 39 законів 2289 і 1197 , відповідно до яких процедура закупівлі в одного учасника (переговорна процедура) застосовується замовником як виняток, розпорядники бюджетних коштів неправомірно застосовували цю процедуру закупівлі довільно, невмотивовано трактували необхідність застосування підстав для її проведення, особливо таку підставу, як нагальна потреба. Всього Рахунковою палатою виявлено таких порушень на 82097,8 тис. гривень.
Порушень вимог частини п'ятої статті 40 законів 2289 і 1197 щодо невідповідності умов договору про закупівлю змісту пропозиції конкурсних торгів учасника - переможця процедури, а також зміни істотних умов договору після його підписання виявлено на загальну суму 63290,90 тис. гривень. Інших порушень законодавства у сфері державних закупівель на 494541,9 тис. гривень.
3. Низька також кількість іноземних суб'єктів господарювання - переможців торгів у сфері державних закупівель. Так, представництво іноземних учасників на українському ринку державних закупівель не змінилося протягом останніх років. Зокрема, у 2011 році таких компаній було 0,44 відс.; у 2012 році - 0,3 відс.; у 2013 і 2014 роках - по 0,19 відс.; за 9 місяців 2015 року - 0,24 відсотка. Причини - дискримінаційні умови участі іноземних учасників, які містяться у рамковому законі про державні закупівлі.
4. Не сприяє поліпшенню ситуації у цій сфері діяльність Мінекономрозвитку як уповноваженого органу. Незважаючи на реальні позитивні тенденції щодо розроблення нормативних документів, співпраці з міжнародними та громадськими організаціями, надання офіційних роз'яснень, аналітична складова, зокрема, в підготовці звіту про стан державних закупівель залишаються неефективними. Особливо це стосується необхідності удосконалення звітності Мінекономрозвитку про отримання достовірних даних від розпорядників бюджетних коштів не лише щодо кількості і вартості закупівель за окремими процедурами, а й щодо часових рамок за місяцями здійснених процедур.
Функція із забезпечення діяльності безоплатного веб-порталу уповноваженого органу здійснюється Міністерством також неефективно та не відповідно до чинного законодавства. Зокрема, Мінекономрозвитку та ДП "Зовнішторгвидав України" не забезпечили безоплатного розміщення інформації на веб-порталі уповноваженого органу.
Як встановлено перевіркою, на сьогодні власником офіційного загальнодержавного веб-порталу уповноваженого органу є ДП "Зовнішторгвидав України", а не Мінекономрозвитку. При цьому для обслуговування, розроблення та модернізації веб-порталу підприємством укладалися договори із сторонніми підприємствами, організаціями та фізичними особами - підприємцями. Протягом 2014 року та січня - серпня 2015 року за надання таких послуг ДП "Зовнішторгвидав України" сплачено загалом 7810123,03 гривні.

................
Перейти до повного тексту