- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Рішення
РАХУНКОВА ПАЛАТА
РІШЕННЯ
Про результати аудиту ефективності використання коштів субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг та субсидій населенню на оплату житлово-комунальних послуг
Відповідно до статті
98 Конституції України, статей
7,
25,
26,
35 і
36 Закону України
"Про Рахункову палату" розглянуто Звіт про результати аудиту ефективності використання коштів субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг та субсидій населенню на оплату житлово-комунальних послуг. За результатом розгляду Рахункова палата
ВСТАНОВИЛА:
1. Кабінетом Міністрів України, Міністерством фінансів України, Міністерством соціальної політики України та місцевими органами виконавчої влади у 2014 та 2015 роках забезпечено надання населенню за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам належних пільг та житлових субсидій на оплату житлово-комунальних послуг.
У цілому у 2014 році така соціальна допомога надана 4,4 млн. пільговикам та понад 1,5 млн. малозабезпеченим сім'ям на загальну суму 6,2 млрд. грн., за 9 місяців 2015 року - понад 4 млн. пільговикам та 3,2 млн. малозабезпеченим сім'ям на суму 7,6 млрд. гривень.
Урядом та Мінсоцполітики вжито також заходи і прийнято ряд рішень, спрямованих на спрощення процедур та підвищення соціальної справедливості при призначенні населенню пільг і субсидій з оплати таких послуг.
Водночас у 2014 році бюджетна програма за цим напрямом не профінансована і не виконана на суму 1,3 млрд. грн., при тому, що станом на 01.01.2015 кредиторська заборгованість з відшкодування відповідним підприємствам недоотриманих ними доходів за надані громадянам обсяги послуг з пільг і субсидій становила 1 млрд. грн. (у тому числі прострочена - 126,0 млн. гривень). Зазначене не сприяє покращенню фінансово-економічного стану таких підприємств та наданню ними якісних послуг населенню.
Однією з головних причин цього є застосування переважно (90 відс.) механізму проведення взаєморозрахунків (заліків), в яких низка підприємств не може взяти участь (а отже одержати кошти субвенції) через відсутність заборгованості за енергоносії та перед бюджетом. Зокрема, через відсутність заборгованості за енергоносії і, відповідно, неможливість проведення взаєморозрахунків, станом на 01.01.2015 кредиторська заборгованість місцевих бюджетів Харківської області з перерахування коштів субвенції перед КП "Харківські теплові мережі" за надані ним послуги з пільг і субсидій становила 23,8 млн. гривень.
2. Нормативно-правове забезпечення питань, пов'язаних з використанням коштів субвенції, загалом врегульоване, але стосовно деяких існують неузгодженості.
Встановлені статтею
11 Закону України
"Про природні монополії" норми щодо утворення, ліквідації та підпорядкування Президенту України національних комісій регулювання природних монополій (відповідно і Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - НКРЕКП, Комісія), яка встановлює тарифи на житлово-комунальні послуги), не узгоджуються із статтею
106 Конституції України в частині повноважень Президента України щодо створення у межах коштів, передбачених у Державному бюджеті України, для здійснення своїх повноважень консультативних, дорадчих та інших допоміжних органів і служб.
3. Діючі норми витрат теплової енергії на опалення житлових будівель та відсутність побудинкових засобів обліку її споживання знижує ефективність (результативність) видатків субвенції.
Встановлені у 2001 році норми річної витрати теплоти на опалення житлових будов, визначені КТМ 204 Україна 244-94 "Норми та вказівки по нормуванню витрат палива та теплової енергії на опалення житлових та громадських споруд в Україні" (наказ колишнього Держжитлокомунгоспу від 14.12.93 із змінами 2001 року), які враховуються НКРЕКП при визначенні тарифів на опалення для населення за відсутності засобів обліку, не відповідають і є вищими за аналогічні норми, визначені у 2006 році ДБН В.2.6-31:2006 "Конструкція будівель і споруд. Теплова ізоляція будівель" (наказ колишнього Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України від 09.09.2006
№ 301).
В результаті, за відсутності побудинкового обліку фактично наданих послуг (за даними Мінрегіону, станом на 01.07.2015 рівень оснащення будинків засобами обліку теплової енергії становить 34,7 відс.), застосування НКРЕКП неактуальних норм тепловитрат на одиницю опалювальної площі, визначених у 2001 році КТМ 204 Україна 244-94, створює умови необґрунтованого (завищеного) рівня встановлення тарифів на теплопостачання для населення, надмірного відшкодування державою за рахунок субвенції підприємствам - виконавцям (виробникам) вартості таких послуг, наданих у вигляді пільг і субсидій громадянам, які проживають у будинках без засобів побудинкового обліку теплової енергії.
Так, за результатами аудиту, проведеного у Дніпропетровській та Харківській областях, встановлено, що для однакових за технічними характеристиками будинків і квартир, у яких проживають громадяни однієї пільгової категорії, вартість оплачених пільг по будинку із встановленим тепловим лічильником у понад два рази менша від такої вартості у будинку без лічильника. Зокрема, у березні 2015 року в смт Ювілейне Дніпропетровської області у будинку по вул. Фрунзе без лічильника сума наданих пільг кожному з 3 пільговиків (гр. М., гр. Л., гр. Г.) становить 85,6 грн, а в іншому будинку на цій самій вулиці, обладнаному лічильником, сума наданих пільг за цей період кожному з 3 пільговиків (гр. Д., гр. С., гр. Л.) становить 39,3 грн, тобто у понад два рази менше.
Водночас законодавчо визначений на сьогодні порядок встановлення побудинкових приладів обліку за рахунок споживачів в умовах низького рівня платоспроможності населення не дозволяє вирішити цю гостру проблему.
З квітня 2015 року за пропозицією НКРЕКП і на виконання відповідного доручення Кабінету Міністрів України Мінрегіон України спільно з Комісією проводить роботу щодо актуалізації норми витрат палива та теплової енергії на опалення житлових та громадських споруд (КТМ 204 Україна 244-94).
4. Планування Міністерством фінансів України і Міністерством соціальної політики України обсягів коштів субвенції на 2015 рік не було належно обґрунтованим та створило ризики невикористання значної частини асигнувань.
Затверджений Законом України
"Про Державний бюджет України на 2015 рік" (із змінами від 02.03.2015) обсяг видатків субвенції становить 24,4 млрд гривень. Фактично за 9 місяців 2015 року виділено 7,8 млрд грн, (за 10 місяців 2015 року - 8,5 млрд грн, або 35 відс. загального обсягу затверджених асигнувань). Зазначене свідчить, що асигнування затвердженого на 2015 рік обсягу субвенції будуть використані лише частково.
5. Міністерством фінансів України, місцевими органами виконавчої влади через недоліки в управлінні коштами субвенції не забезпечено проведення своєчасних розрахунків з відповідними підприємствами за надані громадянам житлово-комунальні послуги. На початок жовтня 2015 року кредиторська заборгованість місцевих бюджетів за розрахунками з такими підприємствами з пільг і субсидій становила 1173,7 млн грн, у т. ч. прострочена - 383,7 млн гривень.
Зокрема, станом на 01.10.2015 кредиторська заборгованість у м. Києві становила 133,3 млн грн (у т. ч. прострочена - 95,9 млн. грн.), у Дніпропетровській області - 81,4 млн грн (у т. ч. прострочена - 40,2 млн грн), у Харківській області - 101,6 млн грн (в тому числі прострочена - 35,4 млн гривень).
................Перейти до повного тексту