1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


РАХУНКОВА ПАЛАТА
Управління стратегічного розвитку, аналітики та стандартів
ЗАТВЕРДЖЕНО
Рішення Рахункової палати
10.11.2015 № 8-6
Правила професійної етики посадових осіб Рахункової палати
Преамбула
Усвідомлюючи особливу відповідальність Рахункової палати перед державою і суспільством за здійснення контролю від імені Верховної Ради України за надходженням коштів до Державного бюджету України та їх використанням, а також те, що такий контроль можуть здійснювати тільки висококваліфіковані фахівці з високим рівнем морально-етичних норм, культури і зразкової поведінки, Рахунковою палатою розроблено Правила професійної етики посадових осіб Рахункової палати (далі - Правила етики).
Зразкові ступінь і рівень поведінки посадових осіб Рахункової палати є основою довіри, авторитету і престижу державного органу, що здійснює контроль за станом і рухом державних фінансів.
Рахункова палата, як єдиний конституційний державний орган незалежного фінансового контролю, здійснює свою діяльність на основі принципів: законності, незалежності, об'єктивності, безсторонності, гласності та неупередженості.
Спираючись на основні принципи діяльності та засади Рахункової палати і враховуючи багаторічний досвід її діяльності, базовими критеріями морально-етичних норм і правил поведінки посадових осіб Рахункової палати і, в першу чергу, посадових осіб, які здійснюють контрольні заходи, є: законність, об'єктивність, незалежність, чесність та порядність, професійна компетентність, культура поведінки, конфіденційність, неупередженість та нейтральність.
Правила етики розроблені відповідно до Конституції України, норм законів України "Про Рахункову палату", "Про запобігання корупції", "Про державну службу", Загальних правил поведінки державного службовця та інших нормативно-правових актів, що регулюють правовідносини у цій сфері.
В основу Правил етики закладено норми та рекомендації морально-етичного характеру, що визначені Лімською декларацією керівних принципів аудиту державних фінансів (ISSAI 1) та Кодексом етики INTOSAI (ISSAI 30).
Правила етики визначають стандарти та норми поведінки і етики працівників Рахункової палати, гарантії їх дотримання і відповідальність за їх порушення.
Розділ I. Загальні положення
Стаття 1. Предмет регулювання
1. Правила етики поширюються на членів Рахункової палати та посадових осіб апарату Рахункової палати.
2. Поведінка членів Рахункової палати та посадових осіб апарату Рахункової палати завжди, за будь-яких обставин, повинна бути зразковою, відповідати високим стандартам професіоналізму, культури та морально-етичних принципів.
3. Виконання і дотримання правил етики, в першу чергу, забезпечить належний морально-психологічний клімат в колективі та суттєво підвищить рівень суспільної довіри як до результатів роботи Рахункової палати, так і безпосередньо до її працівників.
4. Всі посадові особи Рахункової палати повинні бути ознайомлені з Правилами етики з метою дотримання визначених у них норм.
5. Дотримання Правил етики береться до уваги при проведенні щорічної оцінки, атестації, зарахуванні до кадрового резерву, просуванні по службі, наданні характеристики чи рекомендації, заохоченні або стягненні.
6. Працівник Рахункової палати, передусім, має бути чесним, відданим українському народові, захищати його економічні та фінансові інтереси, неухильно дотримуватись Конституції України та норм чинного законодавства, бути вірним своєму професійному обов'язку, основним принципам установи, служити взірцем виконання посадових обов'язків та мати бездоганну репутацію.
Стаття 2. Визначення основних термінів
У Правилах етики наведені нижче терміни вживаються у такому значенні:
посадові особи (працівники) - члени Рахункової палати та інші посадові особи апарату Рахункової палати, які виконують завдання і функції Рахункової палати;
конфлікт інтересів - ситуація, коли посадова особа має приватний інтерес, тобто переваги для себе або своєї сім'ї, близьких родичів, друзів чи осіб та організацій, з якими він має або мав спільні ділові чи політичні інтереси, що впливає або може впливати на неупереджене та об'єктивне виконання службових обов'язків;
винагорода (подарунок) - матеріальні блага, послуги, пільги або інші привілеї, у тому числі прийняття чи одержання предметів (послуг) шляхом їх придбання за ціною (тарифом), яка є істотно нижчою від їх фактичної (дійсної) вартості, а також вартість незаконно одержаних послуг, отриманих від громадян, керівництва та службовців установ і організацій, що піддягають перевірці, у зв'язку з виконанням своїх службових обов'язків. Зокрема, в ході контрольного заходу не можуть допускатись випадки участі в організаційних, культурних, розважальних заходах, що ініціюються об'єктом контролю. Також слід утримуватись від пропозицій привілейованих умов проживання, харчування, перебуваючи у відрядженні, пов'язаному із контрольною діяльністю.
Стаття 3. Мета Правил етики
1. Мета Правил етики - дотримання етичних норм, правил професійної поведінки, високого рівня взаємовідносин між працівниками та у стосунках при проведенні контрольних заходів для забезпечення гарантії високої якості роботи, досягнення довіри та позитивного іміджу Рахункової палати у суспільстві.
2. Правила етики визначають:
- етичні норми і цінності, якими повинні керуватись у своїй повсякденній роботі посадові особи Рахункової палати як у відносинах із колегами, так і безпосередньо перебуваючи на об'єктах контролю;
- основні принципи поведінки і моралі, яких повинні дотримуватись всі працівники, незалежно від посади, рангу та статусу;
- гарантії захисту прав працівника;
- порядок вирішення конфліктів у колективі та взаємовідносинах з посадовими особами інших установ;
- визначення ступеню відповідальності за порушення етичних норм та правил поведінки.
3. Результатом постійного підтримання високого рівня морально-етичної поведінки працівників Рахункової палати є визнання об'єктивного і законного виконання основних завдань та довіри до результатів роботи кожної посадової особи Рахункової палати.
Розділ II. Основні принципи та критерії правил поведінки посадових осіб, які здійснюють контрольні заходи
Стаття 4. Законність
Посадова особа Рахункової палати повинна:
- забезпечувати виконання покладених на Рахункову палату завдань і функцій та повною мірою використовувати надані їй права;
- не залишати поза увагою жоден факт порушення закону, забезпечувати своєчасне інформування про це правоохоронні та інші органи державної влади;
- не допускати впливу на виконання своїх службових обов'язків особистих (приватних) інтересів, інтересів членів своєї сім'ї або інших осіб, якщо ці інтереси не співпадають із завданнями Рахункової палати та/або суперечать їм.
Стаття 5. Об'єктивність
1. Принцип об'єктивності вимагає, щоб посадові особи Рахункової палати, які здійснюють контрольні заходи, виконували свою роботу кваліфіковано, чесно, застосовували неупереджений, не обумовлений будь-яким впливом підхід при розгляді професіональних питань, формуванні міркувань, висновків та пропозицій.
Об'єктивною основою для висновків та рекомендацій має бути лише якість і достатній обсяг інформації про об'єкт контролю.
2. Для уникнення проблем під час встановлення і документування порушень та недоліків, відбору пояснень у посадових осіб об'єкта контролю посадовій особі Рахункової палати доцільно керуватися такими правилами:
- контрольний захід слід провести у якомога стисліші терміни, при цьому слід дотримуватись трудової дисципліни на об'єкті контролю;
- не робити поспішних, завчасних висновків з виявлених фактів порушень;
- фіксувати не тільки факти зловживань, порушень і значні недоліки в роботі, але, якщо є, і передовий досвід та економічний ефект від його запровадження;
- спокійно сприймати зауваження до своєї роботи та пояснення посадових осіб щодо виявлених порушень та недоліків;
- не збирати на об'єктах контролю довідок, розрахунків, пояснень тощо, що не стосуються предмета дослідження, оскільки цим лише відволікаються посадові особи об'єкта контролю та й самі перевіряючі від виконання своїх службових обов'язків та затягуються терміни контрольного заходу;
- не вимагати документи, ведення яких не передбачене;
- не допускати огульної критики професіоналізму особи, робота якої перевіряється;
- при складанні акта дотримуватись об'єктивності, точності і зрозумілості описів виявлених порушень, зловживань, уникати формулювань, що дають можливість двоякого тлумачення.
3. Працівники не повинні:
- втрачати об'єктивність при втручанні в їх діяльність посадових осіб більш високого рангу навіть при загрозі втрати посади;
- дозволяти створювати ситуації, в яких неможливо буде давати об'єктивну оцінку та висновки щодо фінансово-господарської діяльності об'єкта контролю.
Стаття 6. Незалежність
Посадова особа Рахункової палати повинна мати повну незалежність в організаційному, функціональному, матеріальному, особистому та інших аспектах по відношенню до фізичних та юридичних осіб, чию діяльність вона перевіряє, а також по відношенню до інших фізичних і юридичних осіб, у тому числі органів державної влади і управління.
Незалежність дозволяє перевіряючому працювати з високим ступенем автономії та ініціативи, а також давати об'єктивні оцінки фінансово-господарській діяльності об'єкта контролю.
Стаття 7. Чесність та порядність
Працівник повинен як у своїй професійній діяльності, так і в приватному житті бути чесним і порядним, поважати права, законні інтереси, честь, гідність, репутацію та почуття посадових осіб об'єктів контролю, де проводяться контрольні заходи. За будь-яких обставин дії посадової особи Рахункової палати завжди повинні бути виваженими, стриманими і толерантними.
Стаття 8. Професійна компетентність
1. Для виконання поставлених завдань на належному рівні посадова особа Рахункової палати повинна володіти необхідними професійними знаннями та навичками. При проведенні контрольного заходу вона повинна своєчасно розпізнати та достатньо точно оцінити потенційні проблеми, уміти успішно використовувати знання у кризових ситуаціях і прагнути вийти з таких ситуацій самостійно.
2. Професійні вимоги до посадової особи Рахункової палати повинні включати:
- кваліфікацію, необхідну для компетентного та неупередженого здійснення своїх повноважень;
- знання та вміння застосовувати конституційні, юридичні та інституційні норми, що регулюють діяльність об'єкта контролю;
- бездоганне знання внутрішніх нормативних документів Рахункової палати;
- знання вимог щодо дотримання законності, доцільності та ефективності в управлінні державними фінансовими ресурсами, матеріальними і нематеріальними цінностями, їх збереження та примноження. У першу чергу, необхідні знання у сфері бухгалтерського обліку, управління фінансами, у тому числі державними, та аналізу фінансово-господарської діяльності, мікро- і макроекономіки, податкового права, а також юриспруденції, маркетингу, соціології тощо;
- практичні навички проведення заходів державного зовнішнього фінансового контролю (аудиту).
3. Посадова особа Рахункової палати повинна:
- постійно підвищувати рівень своїх професійних умінь, знань і навичок за освітньо-професійними програмами та шляхом самоосвіти, а також інтелектуальний та культурний рівні;
- вільно володіти державною мовою в усній та письмовій формах, ясно висловлювати свої думки. Всі формулювання мають бути зрозумілими для сприйняття, точними і лаконічними, логічно побудованими і не допускати двоякого їх тлумачення;

................
Перейти до повного тексту