- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Рішення
РАХУНКОВА ПАЛАТА
РІШЕННЯ
Про результати фінансового аудиту Державного спеціалізованого підприємства "Чорнобильська АЕС"
Відповідно до статті
98 Конституції України, статей
7,
25,
26,
35 та
36 Закону України
"Про Рахункову палату" розглянуто Звіт про результати фінансового аудиту Державного спеціалізованого підприємства "Чорнобильська АЕС". За результатами розгляду Рахункова палата
ВСТАНОВИЛА:
1. Фінансовий аудит Державного спеціалізованого підприємства "Чорнобильська АЕС" (далі - ДСП ЧАЕС) засвідчив, що в цілому фінансова та бюджетна звітність забезпечує достовірність даних щодо надходжень і витрат бюджетних коштів, цільового їх використання, а також щодо дотримання підприємством законодавства при здійсненні операцій з бюджетними коштами. Виявлені аудитом факти порушень і недоліків, допущені ДСП ЧАЕС при здійсненні господарських операцій та операцій з бюджетними коштами, мають обмежений вплив на фінансову і бюджетну звітність об'єкта аудиту станом на 01.01.2015 і не викривляють інформацію про його загальний фінансовий стан.
3. Відділ внутрішнього фінансового аудиту ДСП ЧАЕС провів у 2014 році всі 12 запланованих контрольних заходів, однак загальна оцінка правильності ведення бухгалтерського обліку і достовірності фінансової і бюджетної звітності не здійснювалась, комплексні висновки і рекомендації щодо функціонування системи внутрішнього контролю не надавались. Отже, є ризик допущення помилок при веденні бухгалтерського обліку і надання недостовірної інформації у фінансовій і бюджетній звітності.
4. Фінансова і бюджетна звітність ДСП ЧАЕС за 2014 рік містить викривлення, які є суттєвими, але не всеохоплюючими. Так, аудитом виявлені окремі випадки недотримання ДСП ЧАЕС норм чинного законодавства, які призвели до неточного відображення в бухгалтерському обліку і фінансовій звітності зареєстрованого (пайового) капіталу на суму 35497,0 тис. грн., запасів - на 567,0 тис. грн., дебіторської заборгованості - на 114,0 тис. грн., завищення амортизації необоротних активів на суму 20,9 тис. грн. та її заниження на суму 22,6 тис. гривень.
4.1. Незважаючи на те, що нарахування амортизації на обладнання зупинених блоків ЧАЕС у сумі 31820 тис. грн. і здійснення безкоштовної передачі активів від ДСП ЧАЕС у сумі 3677 тис. грн. фактично відбувались у 2011-2013 роках, ДСП ЧАЕС та Державне агентство України з управління зоною відчуження не забезпечили своєчасного внесення змін до статутного капіталу, що є недотриманням частини п'ятої ст.
9 Закону України від 16.07.99
№ 996 "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" .
При цьому ДСП ЧАЕС відобразило у
формі № 1 "Баланс" (станом на 31.12.2014) зареєстрований (пайовий) капітал на початок звітного періоду в сумі 680847 тис. грн., хоча Статутом ДСП ЧАЕС, затвердженим на підставі наказу ДАЗВ від 23.07.2014 № 77, визначено, що статутний капітал підприємства станом на 01.01.2014 становить 645350 тис. гривень. Отже, показник завищено на 35497 тис. гривень.
4.3. Облік векселя, одержаного ДСП ЧАЕС для забезпечення довгострокової дебіторської заборгованості, здійснювався підприємством у складі короткострокових векселів, через що недостовірно відображена у
формі № 1 "Баланс" (звіт про фінансовий стан) інформація про довгострокову дебіторську заборгованість станом на 01.01.2014 на суму 114,0 тис. гривень.
4.4. Бухгалтерський облік необоротних активів здійснювався ДСП ЧАЕС з недотриманням окремих вимог законодавчих і нормативно-правових актів, що вплинуло на достовірність відображення даних про необоротні активи в бухгалтерському обліку та фінансовій звітності. Так, зокрема, зайве нарахування ДСП ЧАЕС амортизації необоротних активів на суму 20,9 тис. грн. та її недонарахування на суму 22,6 тис. грн. вплинуло на фінансовий результат від операційної діяльності підприємства, спричинило викривлення інформації про залишкову вартість основних засобів і нарахований знос у
формі № 1 "Баланс", а також інформації про інші операційні витрати, фінансовий результат від операційної діяльності та амортизацію, інші доходи, відображеної у
формі № 2 "Звіт про фінансові результати" за 2014 рік.
4.5. ДСП ЧАЕС придбано за рахунок капітальних видатків матеріальні активи на загальну суму 5,3 тис. грн., які фактично повинні були здійснюватися за рахунок поточних видатків. Зазначене свідчить про недотримання підприємством вимог п. 1.5 розділу I та п. 3.2 розділу III
Інструкції щодо застосування економічної класифікації видатків бюджету , затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 12.03.2012 № 333, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 27.03.2012 за № 456/20769, та відповідно до пунктів 3 і 31 частини першої статті
116 Бюджетного кодексу України є порушенням бюджетного законодавства. Як наслідок - викривлена бюджетна звітність, зокрема звіт про надходження і використання інших надходжень спеціального фонду за 2014 рік (форма № 4-3д).
5. Організація і ведення бухгалтерського обліку на ДСП ЧАЕС у 2014 році здійснювалося переважно відповідно до вимог чинного законодавства. Водночас аудит виявив окремі випадки недотримання вимог законодавчих та інших нормативно-правових актів, зокрема:
5.1. Зміни облікової політики ДСП ЧАЕС Державним агентством України з управління зоною відчуження не погоджувались, що є недотриманням вимог Закону України від 16.07.99
№ 996 "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" (стаття
8, частина п'ята);
5.2. Облік дебіторської заборгованості здійснювався на ДСП ЧАЕС з недотриманням вимог
Інструкції № 291. При цьому для зниження ризиків неповернення дебіторської заборгованості та пов'язаної з цим втрати активу (принаймні 9510,4 тис. грн.) підприємству необхідно продовжити претензійно-позовну роботу;
5.3. Операції з оплати праці та нарахувань на заробітну плату обліковувалися на ДСП ЧАЕС з недотриманням вимог статті
121 Кодексу законів про працю України та пункту 14 розділу I
Інструкції про службові відрядження в межах України та за кордон , затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 13.03.98 № 59 (зареєстрований у Міністерстві юстиції України 31.03.98 № 218/2658), щодо оплати праці за виконану у відрядженнях роботу та
Інструкції № 291 у частині обліку оплати працівникам, які навчаються у вищих навчальних закладах, проїзду до місця розташування навчального закладу;
5.4. Проведення процедур щодо здійснення закупівель товарів, робіт і послуг здійснювалось з недотриманням вимог Закону України від 01.06.2010
№ 2289 "Про здійснення державних закупівель", Закону України від 10.04.2014
№ 1197 "Про здійснення державних закупівель", а також Типового положення про комітет з конкурсних торгів, затвердженого наказом Міністерства економіки України 26.07.2010 № 916, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 06.08.2010 за № 622/17917.
За результатами обговорення та на підставі викладеного Рахункова палата
ВИРІШИЛА:
1. Звіт про результати фінансового аудиту Державного спеціалізованого підприємства "Чорнобильська АЕС" затвердити.
2. Про результати фінансового аудиту Державного спеціалізованого підприємства "Чорнобильська АЕС" поінформувати Верховну Раду України.
................Перейти до повного тексту