- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Рішення
РАХУНКОВА ПАЛАТА
РІШЕННЯ
Про результати аудиту використання коштів державного бюджету на виплату матеріальної допомоги військовослужбовцям, звільненим з військової строкової служби
Відповідно до
статті 98 Конституції України,
статей 7,
25,
26,
35 і
36 Закону України
"Про Рахункову палату" розглянуто Звіт про результати аудиту використання коштів державного бюджету на виплату матеріальної допомоги військовослужбовцям, звільненим з військової строкової служби. За результатом розгляду Рахункова палата
ВСТАНОВИЛА:
1. Використання коштів державного бюджету на виплату матеріальної допомоги військовослужбовцям, звільненим з військової строкової служби, Міністерством соціальної політики України, органами соціального захисту населення у 2015 році здійснювалось в умовах недосконалого нормативно-правового забезпечення та супроводжувалося організаційними недоліками, що негативно позначилось на своєчасності виплати матеріальної допомоги.
В порушення частини третьої
статті 36 Бюджетного кодексу України включення до проекту Закону України "Про Державний бюджет України на 2015 рік" нової бюджетної програми за КПКВК 2501570 "Виплата матеріальної допомоги військовослужбовцям, звільненим з військової строкової служби" Мінфіном здійснено без бюджетного запиту головного розпорядника бюджетних коштів, що в подальшому негативно позначилось на процесі бюджетного планування та затвердженні
Порядку використання коштів, паспорта бюджетної програми та зумовило організаційні прорахунки і затримки виплат матеріальної допомоги.
Зазначені обставини стали наслідком того, що з 36900 тис. грн., передбачених у Державному бюджеті України на ці цілі, фактично станом на 01.10.2015 було використано 11349,9 тис. грн., або 30,8 відсотка.
Із 15603 військовослужбовців, які звільнилися з військової строкової служби у квітні - вересні 2015 року відповідно до Указу Президента України від 17.02.2015
№ 88/2015 "Про строки проведення чергових призовів, чергові призови громадян України на строкову військову службу та звільнення в запас військовослужбовців у 2015 році" (далі - Указ № 88/2015) та за станом здоров'я і сімейними обставинами, військовими комісаріатами надані подання на виплату матеріальної допомоги, а органами соціального захисту нараховано матеріальну допомогу 9344 особам, або 59,9 відс., фактично її виплачено 9126 особам, або58,5 відсотка.
Отже, скористались своїм правом на отримання матеріальної допомоги всього 59,9 відс. військовослужбовців, які звільнились з військової строкової служби у квітні - вересні 2015 року.
2. Міністерством оборони України, Генеральним штабом Збройних Сил України не забезпечено контролю своєчасного та повного надання військовими комісаріатами подань органам соціального захисту на виплату матеріальної допомоги військовослужбовцям, звільненим з військової строкової служби.
2.1. За даними Генерального штабу Збройних Сил України, кількість військовослужбовців, звільнених з військової строкової служби у січні - вересні 2015 року і взятих на військовий облік, становила 12922 особи. Із 15303 військовослужбовців, звільнених відповідно до
Указу № 88/2015, взяті на військовий облік військовими комісаріатами у квітні - вересні 2015 року 9539 осіб, або 62,3 відсотка. Отже, 5764 військовослужбовців (37,3 відс.) на час аудиту з неустановлених причин не стали на військовий облік та не скористались своїм правом на отримання матеріальної допомоги.
2.3. Виплата органами соціального захисту матеріальної допомоги військовослужбовцям, звільненим зі строкової служби, у червні - вересні 2015 року здійснювалась у повному обсязі її отримувачам, водночас майже в усіх випадках з недотриманням терміну виплат матеріальної допомоги, а саме протягом місяця з дня взяття відповідної особи на військовий облік.
3. Нормативно-правове забезпечення реалізації права військовослужбовців, звільнених з військової строкової служби, на одержання матеріальної допомоги за рахунок коштів державного бюджету недосконале, містить істотні недоліки та прогалини, що негативно позначається на виплаті цієї допомоги.
3.1. Відповідно до Закону України
"Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" на Міністерство оборони України, розвідувальні органи України та інші центральні органи виконавчої влади, що мають у своєму підпорядкуванні військові формування та правоохоронні органи, покладено фінансове забезпечення витрат, пов'язаних з реалізацією цього Закону, але не передбачено таких повноважень для Міністерства соціальної політики України.
3.2. Через зволікання Мінсоцполітики з розробкою та узгодженням із заінтересованими органами,
Порядок був затверджений Кабінетом Міністрів України через 98 днів після набрання чинності Законом України
"Про Державний бюджет України на 2015 рік" , або з недотриманням вимог пункту 7
статті 20 Бюджетного кодексу України щодо 30-денного терміну затвердження Порядків використання коштів державного бюджету за бюджетними програмами, вперше визначеними законом про Державний бюджет України.
3.3. Встановлення
Порядком терміну надання військовими комісаріатами подань про виплату матеріальної допомоги (протягом 15 днів з дня взяття особи на військовий облік) та дати подання органами соціального захисту зведених подань (один раз на місяць до 10 числа) здебільшого унеможливлює виконання вимоги щодо виплати матеріальної допомоги протягом місяця з дня взяття відповідної особи на військовий облік.
3.4.
Порядком не передбачено зазначення у поданні військових комісаріатів дати взяття військовослужбовців, звільнених зі строкової служби, на військовий облік, що унеможливлює здійснення контролю за дотриманням ними встановлених Порядком термінів подання. Не визначено повноважень органів соціального захисту населення у разі, якщо подання військового комісаріату надано з порушенням встановлених термінів, а також відповідальності військкоматів за такі порушення.
4. Організаційне забезпечення виплати матеріальної допомоги військовослужбовцям, звільненим з військової строкової служби, має істотні недосконалості, які створюють ризики порушення законодавства з питань виплати такої допомоги. Вагомою причиною несвоєчасної виплати допомоги є також відсутність у таких поданнях військкоматів базових даних для призначення виплат, зволікання органів соціального захисту з опрацюванням документів.
4.1. Мінсоцполітики фактично не визначений відповідальний профільний департамент щодо реалізації виплат матеріальної допомоги військовослужбовцям, звільненим зі строкової військової служби.
4.2. Міністерством оборони України, Генеральним штабом Збройних Сил України не забезпечено контроль за виконанням військовими комісаріатами вимог п. 6
Порядку щодо надання органам соціального захисту подань про виплату матеріальної допомоги протягом 15 днів з дати взяття особи на військовий облік, що призводило до затримки у виплаті матеріальної допомоги до 4 місяців.
4.3. Мінсоцполітики, структурними підрозділами соціального захисту населення не здійснювався належний контроль за станом виплати матеріальної допомоги, органами соціального захисту населення допускалося надання зведених та узагальнених подань із порушенням встановлених термінів.
4.4. Мінсоцполітики зволікало із наданням органам соціального захисту програмно-технологічного комплексу "Призначення матеріальної допомоги військовослужбовцям" з детальною інструкцією з його застосування, який було надано лише 08.07.2015, внаслідок чого бюджетні кошти не використовувалися майже місяць після відкриття асигнувань.
5. Мінсоцполітики як головний розпорядник бюджетних коштів не забезпечило у 2015 році ефективного управління коштами на виплату матеріальної допомоги військовослужбовцям, звільненим з військової строкової служби, та належного контролю за виконанням бюджетної програми.
5.1. Неналежне планування бюджетної програми та відсутність деталізованих розрахунків до неї, зволікання із затвердженням
Порядку використання коштів та, як наслідок, паспорта бюджетної програми зумовили затримку призначення та виплати матеріальної допомоги військовослужбовцям майже на два місяці.
5.2. При складанні паспорта бюджетної програми Мінсоцполітики необґрунтовано завищений обсяг бюджетних коштів на виплату матеріальної допомоги 6183 військовослужбовцям, які до призову були працюючими, на загальну суму 5,3 млн. гривень.
5.3. Мінсоцполітики не володіє інформацією щодо чисельності військовослужбовців, фактично звільнених із строкової служби протягом року, а також які були взяті військкоматами на військовий облік, що зумовлює ризики неефективного управління бюджетними коштами на виплату матеріальної допомоги.
5.4. Внаслідок організаційних прорахунків перший розподіл коштів структурним підрозділам з питань соціального захисту населення Мінсоцполітики спрямовано лише 18.06.2015, у зв'язку з чим не забезпечено своєчасної виплати матеріальної допомоги військовослужбовцям, звільненим у квітні 2015 року.
................Перейти до повного тексту