1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


РАХУНКОВА ПАЛАТА
РІШЕННЯ
27.10.2015 № 7-2
Про результати аудиту ефективності виконання Міністерством інфраструктури України повноважень з управління стратегічними об'єктами державної власності, які закріплені за державним підприємством "Адміністрація морських портів України"
Відповідно до статті 98 Конституції України, статей 7, 25, 26, 35 і 36 Закону України "Про Рахункову палату" розглянуто Звіт про результати аудиту ефективності виконання Міністерством інфраструктури України повноважень з управління стратегічними об'єктами державної власності, які закріплені за державним підприємством "Адміністрація морських портів України". За результатами розгляду Рахункова палата
ВСТАНОВИЛА:
1. Міністерство інфраструктури України як головний орган виконавчої влади щодо формування та забезпечення реалізації державної політики у сфері морського транспорту та уповноважений орган управління державним підприємством "Адміністрація морських портів України" у 2014 році та протягом I півріччя 2015 року виконувало свої функціональні повноваження не в повному обсязі, а в окремих випадках неналежно. За цей період колегія Міністерства жодного разу не розглядала питання діяльності ДП "АМПУ".
Всупереч ст. 6 Закону України "Про управління об'єктами державної власності" контроль Мінінфраструктури за виконанням статутних завдань ДП "АМПУ", інвестиційних планів у повному обсязі не здійснювався. Моніторинг фінансової діяльності, зокрема виконання показників фінансових планів ДП "АМПУ", проводився недостатньо. Заходи для поліпшення роботи підприємства взагалі не вживалися.
Численні реорганізації і ліквідація такого структурного підрозділу Міністерства, як департамент морського та річкового транспорту, який визначає і забезпечує реалізацію державної політики у сфері морського транспорту, спричинили відплив кваліфікованих кадрів. У результаті незадовільної кадрової політики на сьогодні кількісний склад департаменту недостатній для ефективного виконання функцій і задач, визначених у положенні про департамент.
2. Всупереч Закону України "Про морські порти України" реформування морської транспортної інфраструктури не проведено. Створення адміністрації морських портів України - державного підприємства, що мало забезпечувати функціонування морських портів, утримувати та використовувати об'єкти портової інфраструктури державної форми власності не підвищило ефективності використання державного майна в морських портах. На сьогодні державні стивідорні підприємства, що залишилися після реорганізації 2013 року, поступово втрачають обсяги переробки вантажів. При цьому обсяги переробки приватних стивідорних компаній як на власних причалах, так і на причалах ДП "АМПУ" постійно зростають. Результати господарської діяльності ДП "АМПУ", яке виявилося "надбудовою" в морських портах, свідчать про недостатність ефективного менеджменту.
Не досягнуто одного із законодавчих принципів функціонування та розвитку морських портів - розмежування функцій забезпечення безпеки мореплавства та нагляду (контролю) за безпекою. Умови і механізми для залучення інвестицій не створені. Не виконано зобов'язань, що випливають із членства України у Міжнародній морській організації (ІМО). Як наслідок, через несплату членських внесків Україну було тимчасово позбавлено права голосу в цій організації.
3. Нормативно-правове регулювання окремих питань діяльності морських портів і Мінінфраструктури як уповноваженого органу управління ДП "АМПУ" недосконале. Норми Закону України "Про морські порти України" щодо прийняття нормативно-правових актів, а також інших правових документів, спрямованих на його реалізацію, виконано Кабінетом Міністрів України, Мінінфраструктури та ДП "АМПУ" лише частково. Межі території кожного морського порту не визначено, зміни до меж акваторії не внесено. Зводи звичаїв морського порту, які встановлюють правила надання послуг, обслуговування суден і пасажирів, видано лише щодо семи із тринадцяти портів. Обов'язкові постанови, що визначають специфіку кожного порту, всупереч розділу VI прикінцевих положень вказаного Закону не прийнято. Методика розрахунку ставок портових зборів, передбачена ст. 22 Закону України "Про морські порти України" , Мінінфраструктури не затверджена.
Окремі нормативно-правові документи не приведено у відповідність із вимогами чинного законодавства. Зміни до Переліку об'єктів права державної власності, що не підлягають приватизації, затвердженого Законом України від 07.07.99 № 847-XIV, та до Переліку підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління Міністерства, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.12.2004 № 1734, у частині включення до них новоствореного ДП "АМПУ" та виключення неіснуючих підприємств морського транспорту, що реорганізовані в 2013 році, протягом двох років не внесено. Як наслідок, одне з головних повноважень Мінінфраструктури, визначених ст. 13 Закону України "Про морські порти України" , - забезпечення нормативно-правового регулювання у сфері портової діяльності - в повному обсязі не виконується.
4. Система внутрішнього контролю Мінінфраструктури, яка повинна забезпечувати об'єктивність і незалежність висновків і рекомендацій, запобігати фактам незаконного та неефективного використання державних коштів, виникненню помилок чи недоліків у діяльності Міністерства, а також підприємств галузі, практично не діяла.
Всупереч вимогам ст. 6 Закону України "Про управління об'єктами державної власності" Мінінфраструктури не забезпечило проведення щорічних аудиторських перевірок ДП "АМПУ", а також проведення ревізії фінансово-господарської діяльності ДП "АМПУ" після зміни керівника. Планами діяльності управління аудиту та контролю Міністерства на 2014 рік і I півріччя 2015 року навіть не передбачалось проведення контрольних заходів на цьому підприємстві та в його філіях. За результатами двох позапланових аудитів окремих питань діяльності Миколаївської філії ДП "АМПУ" встановлено порушення ведення бухгалтерського обліку та звітності.
Щорічне недофінансування інфраструктурного проекту "Будівництво першої черги (гідротехнічних споруд) контейнерного термінала на Карантинному молі, за рахунок штучно створеної території" (Одеський порт) призвело до неодноразового збільшення терміну будівництва. Виконання проекту спочатку було продовжено до 2014 року, нині - до 2018 року. Це спричинило зростання кошторисної вартості будівництва у цінах станом на 01.04.2014 до 5,2 млрд. гривень.
Крім того, у 2014 році за невстановлених причин (експертиза триває) частину конструкції хвилелома було підмито, залізобетонні конструкції просіли і частина споруди зійшла зі штатного місця, що призвело до зупинки будівництва. У зв'язку з цим новий контейнерний термінал експлуатується без захисного хвилелома, будівництво якого відновлено лише у жовтні 2015 року.
5. Державні цільові програми, які б передбачали розвиток морських портів, у 2014 році та I півріччі 2015 року були відсутні. Програма розвитку морського та річкового транспорту, визначена Транспортною стратегією України на період до 2020 року, що схвалена Кабінетом Міністрів України ще у 2010 році, Мінінфраструктури не розроблена. У результаті не задіяно законодавчої норми фінансування певних напрямів діяльності, зокрема модернізації, ремонту, реконструкції та будівництва гідротехнічних споруд, інших об'єктів портової інфраструктури за рахунок коштів державного бюджету. У цей періодМінінфраструктури та ДП "АМПУ" пропозицій щодо фінансування зазначених напрямів коштом державного бюджету до Мінфіну не надавали.
6. Аналіз управління фінансово-господарською діяльністю ДП "АМПУ", який проведено на підставі фінансових планів і планів розвитку портів, засвідчив невиконання визначених цілей і завдань. Показники прибутковості підприємства не виправдовують доцільності його створення. Чистий прибуток ДП "АМПУ" за 2014 рік становив 1,5 млрд. грн. проти 1,8 млрд. грн. чистого прибутку 18 морських торговельних портів і ДП "Дельта-Лоцман" за 2012 рік. У 2014 роціДП "АМПУ" до бюджету сплачено 1,4 млрд. грн., що є найменшою сплатою податків і платежів підприємствами морського транспорту з 2010 року.
Зростання чистого доходу за I півріччя 2015 року порівняно з відповідним періодом 2014 року здебільшого обумовлене зростанням курсу валют (у середньому у 2,1 раза). Основну частку (70,9 відс.) у складі чистого доходу підприємства становлять портові збори, які справляються у доларах США, а отже, безпосередньо залежать від курсу цієї валюти.
Обсяги переробки вантажів і надходження коштів від портових зборів зменшилися порівняно з 2012 роком. Так, у 2013 році обсяг переробки вантажів знизився до 98,1 відс., у 2014 році - до 94,6 відсотка. Одночасно у цей період зменшилися і надходження від портових зборів: у 2013 році - до 58,3 відс.; у 2014 році - до 89,7 відсотка.

................
Перейти до повного тексту