- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
ДЕРЖАВНА СУДОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
НАКАЗ
Про затвердження Положення про Державну установу "Служба судової охорони"
1. Затвердити Положення про Державну установу "Служба судової охорони", що додається.
2. Управлінню організаційного забезпечення діяльності Державної судової адміністрації України (Парубченко Т.В.) довести цей наказ до відома Верховного Суду України, Вищої ради юстиції, вищих спеціалізованих судів, Вищої кваліфікації комісії суддів України, Національної школи суддів України, апеляційних судів областей, апеляційного суду міста Києва, адміністративних та господарських апеляційних судів, керівників самостійних структурних підрозділів Державної судової адміністрації України і територіальних управлінь Державної судової адміністрації України.
3. Начальникам територіальних управлінь Державної судової адміністрації України довести цей наказ до відома місцевих судів.
4. В.о. начальника Прес-центру судової влади (на правах відділу) (Пастухова В.М.) розмістити цей наказ на офіційному веб-порталі "Судова влада України" у розділі "Нормативно-правова база".
5. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Голови Державної судової адміністрації України Кондика П.М.
ПОГОДЖЕНО ЗАТВЕРДЖЕНО
Міністр внутрішніх справ України Наказ Державної судової
________________________ адміністрації України
А.Б. Аваков 06.11.2015 № 191
ПОЛОЖЕННЯ
про Державну установу "Служба судової охорони"
I. Загальні положення
1. Це Положення відповідно до
Закону України "Про судоустрій і статус суддів" визначає засади створення та діяльності Державної установи "Служба судової охорони" (далі - Служба) як відомчої воєнізованої охорони Державної судової адміністрації України (далі - ДСА України), права, обов'язки працівників, порядок здійснення охорони об'єктів, що перебувають під охороною Служби.
2. У цьому Положенні терміни вжинаються в такому значенні:
внутрішньооб'єктовий режим - порядок, установлений у межах об'єктів охорони, що забезпечується сукупністю заходів і правил внутрішнього розпорядку, обов'язкових для виконання особами, які на них перебувають;
об'єкт охорони - фізична особа та/або майно;
охорона майна - діяльність з організації та практичного здійснення заходів охорони, спрямованих на забезпечення недоторканності, цілісності відповідних будівель, споруд, територій, транспортних засобів, іншого рухомого й нерухомого майна, з метою запобігання та/або недопущення чи припинення протиправних дій щодо нього, для збереження його фізичного стану, припинення несанкціонованого власником доступу до нього та забезпечення здійснення власником цього майна всіх належних йому повноважень стосовно нього;
охорона фізичної особи - діяльність з організації та практичного здійснення заходів охорони, спрямованих на забезпечення особистої безпеки, життя та здоров'я індивідуально визначеної фізичної особи (групи осіб) шляхом запобігання або недопущення негативного безпосереднього впливу факторів (діяльності або бездіяльності) протиправного характеру;
пропускний режим - установлений у межах об'єктів охорони порядок, який забезпечується комплексом організаційно-правових, режимних та інженерно-технічних заходів, що здійснюються з метою виключення можливості безконтрольного переміщення осіб, транспортних засобів і майна на об'єкти та з об'єктів охорони;
пункт централізованого спостереження - центр з працівниками Служби, які спостерігають за станом систем передавання тривожних сповіщень;
Служба судової охорони - сукупність підрозділів, які входять до складу Державної установи "Служба судової охорони", що здійснюють підтримання громадського порядку в суді, запобігання та припинення проявів неповаги до суду, охорону приміщень й іншого майна судів, органів судової влади, виконання функцій щодо державного захисту суддів, працівників апаратів судів та їх близьких родичів (батьків, дружини, чоловіка, дітей), забезпечення безпеки учасників судового процесу;
територіальні підрозділи Державної установи "Служба судової охорони" в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі (далі - ТУ ССО) - територіальні управління Служби судової охорони в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі;
технічні засоби охорони - технічні засоби, що використовуються під час провадження охоронної діяльності: системи, прилади та обладнання для виявлення, оповіщення й попередження про наявність небезпеки для життя людей та/або майна.
3. Служба у своїй діяльності керується
Конституцією України, Законом України
"Про судоустрій і статус суддів" , іншими законами України, актами Президента України та Кабінету Міністрів України, іншими нормативно-правовими актами, наказами ДСА України, Статутом Служби та цим Положенням.
4. Основними завданнями Служби є:
підтримання громадського порядку в суді;
припинення проявів неповаги до суду;
охорона приміщень й іншого майна судів та інших органів судової влади;
виконання функцій щодо державного захисту суддів, працівників апаратів судів та їх близьких родичів (батьків, дружини, чоловіка, дітей);
забезпечення безпеки учасників судового процесу;
забезпечення безпеки осіб, які беруть участь у кримінальному судочинстві;
охорона державних спеціалізованих установ, що проводять судові експертизи.
5. Порядок здійснення Службою охорони установ судових експертиз Міністерства юстиції України й Міністерства охорони здоров'я України, а також режиму тримання осіб, які перебувають під вартою й направлені на судово-психіатричну експертизу, визначаються окремими розпорядчими документами відповідних органів.
6. З метою належного виконання покладених на неї завдань Служба виконує такі функції:
здійснює комплекс організаційно-правових, режимних та інженерно-технічних заходів, що виключають можливість безконтрольного переміщення осіб, транспортних засобів і майна на об'єкти та з об'єктів охорони;
забезпечує дотримання внутрішньооб'єктового режиму;
здійснює добір, підготовку, підвищення кваліфікації працівників Служби, підготовку кадрового резерву. Навчальні програми, порядок і рівень підготовки, терміни підготовки та підвищення кваліфікації працівників Служби визначаються ДСА України за погодженням зі спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади в галузі освіти й науки;
розробляє відомчі положення, правила, документи з організації охорони, внутрішньооб'єктового режиму, що затверджуються наказом Служби за погодженням з ДСА України, а в разі потреби - з іншими органами, установами, організаціями, підприємствами;
веде облік порушень пропускного та внутрішньооб'єктового режиму та їх наслідків;
здійснює підготовку звітних та інформаційних матеріалів за результатами охоронної діяльності;
бере участь у службових розслідуваннях за фактами розкрадання майна об'єктів охорони, порушень пропускного та внутрішньооб'єктового режимів, надає пропозиції щодо їх запобігання.
7. Служба виконує покладені на неї завдання безпосередньо та через ТУ ССО, що утворюються Службою за погодженням з ДСА України та не мають статусу юридичної особи.
8. Начальники ТУ ССО відповідають за забезпечення охорони об'єктів, стан пропускного та внутрішньооб'єктового режимів на об'єктах охорони.
Питання обладнання об'єктів охорони інженерно-технічними засобами охорони вирішуються керівниками апаратів судів та керівниками органів судової влади.
II. Організація діяльності та склад Служби
1. Загальне керівництво та контроль за діяльністю Служби здійснює Голова ДСА України або за його дорученням заступник Голови ДСА України.
Координацію діяльності Служби здійснює самостійний структурний підрозділ ДСА України, на який покладено функції методичного забезпечення діяльності Служби.
2. Безпосереднє керівництво Службою здійснює начальник Служби, якого призначає та звільняє з посади Голова ДСА України. Заступники начальника Служби призначаються та звільняються з посади начальником Служби за погодженням з ДСА України.
Безпосереднє керівництво ТУ ССО здійснюють їх начальники, які призначаються на посади за поданням начальників відповідних територіальних управлінь ДСА України та звільняються з посади начальником Служби.
3. Начальник Служби:
представляє інтереси Служби в органах державної влади та органах місцевого самоврядування, інших організаціях, а також у відносинах з юридичними та фізичними особами;
організовує діяльність та здійснює поточне керівництво діяльністю Служби відповідно до законодавства та цього Положення;
затверджує за погодженням з ДСА України структуру і штатний розпис ТУ ССО;
у встановленому порядку призначає на посади та звільняє з посад працівників Служби, крім заступника начальника та керівників ТУ ССО, які призначаються та звільняються за погодженням з ДСА України;
у межах своїх повноважень застосовує заходи заохочення та дисциплінарного стягнення до працівників Служби та керівників ТУ ССО;
видає в межах своєї компетенції накази та доручення;
здійснює інші повноваження, передбачені законом.
4. Перелік посад працівників структурних підрозділів Служби та ТУ ССО в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі визначається штатним розписом.
Штатний розпис Служби за поданням її начальника затверджує Голова ДСА України, а штатні розписи ТУ ССО в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі - начальник Служби за погодженням з ДСА України.
5. Чисельність ТУ ССО в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі визначається кількістю постів, установлених з урахуванням кількості та особливостей об'єктів охорони.
Пости можуть бути постійними або тимчасовими, внутрішніми або зовнішніми, денними або нічними. Залежно від строку несення служби та режиму роботи об'єктів охорони, пости поділяються на добові (24-годинні), двозмінні (16-годинні), напівдобові (12-годинні) та однозмінні (8-годинні).
Кількість особового складу ТУ ССО в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, задіяного на посту, визначається в кожному окремому випадку начальником відповідного ТУ ССО.
6. Залежно від особливостей діяльності об'єктів охорони, у штатному розписі передбачається необхідна кількість працівників керівного складу, фахівців із систем сигналізації охоронного призначення, інженерно-технічних засобів охоронно-пожежного призначення, засобів зв'язку, водіїв службових транспортних засобів тощо.
III. Загальні вимоги щодо організації пропускного режиму
1. На вході до приміщень суду, іншого органу судової влади обладнуються пункти пропуску з відповідними технічними засобами контролю та зв'язку, зокрема рамковими та ручними металошукачами і відеоспостереженням. Відеоспостереження встановлюється також у коридорах і фойє суду, іншого органу судової влади.
Для речей, які заборонено проносити до приміщень суду, іншого органу судової влади, а також для великогабаритних речей розміром менше 50 х 40 х 20 см, поряд із пунктами пропуску обладнуються камери схову.
Вогнепальна та холодна зброя, бойові припаси, вибухові пристрої, вибухонебезпечні, легкозаймисті, радіоактивні, отруйні, інші небезпечні для життя й здоров'я людини речовини та предмети, а також валізи, сумки, портфелі, пакети, розмір яких перевищує 50 х 40 х 20 см, до камер схову не приймаються. Валізи, сумки, портфелі, пакети меншого розміру приймаються до камери схову тільки після їх огляду на предмет відсутності в них заборонених для пронесення речовин та предметів. Огляд проводиться тільки за добровільної згоди власника речей; проте, без проведення огляду речі до камери схову не приймаються. У разі відмови в наданні згоди на огляд власних речей, особа на об'єкт охорони не допускається.
Обладнання об'єктів пунктами пропуску та камерами схову покладається на апарат відповідного суду або на юридичних осіб, у користуванні яких ці об'єкти перебувають.
2. Пропуск та підтримання громадського порядку в приміщеннях суду, органу судової влади не може поєднуватися з діями, які завдають фізичних чи моральних страждань особам внаслідок фізичного чи психологічного впливу або принижують їхню честь і гідність.
3. До усіх приміщень суду, органу судової влади безперешкодно та пред'явленням службового посвідчення без огляду та перевірки пропускаються:
судді, судді у відставці, а також народні засідателі та присяжні;
працівники апарату відповідного суду, органу судової влади;
працівники правоохоронних органів, фельд'єгерської служби, спеціального зв'язку;
члени Вищої ради юстиції та Вищої кваліфікаційної комісії суддів України;
народні депутати України діючого скликання.
4. До приміщень, в яких проводяться судові засідання, а також фойє, коридорів, вбиралень безперешкодно пропускаються:
особи, які беруть участь у судовому провадженні;
працівники засобів масової інформації.
Не може бути заборонено пронесення до приміщень суду, іншого органу судової влади аудіо-, відео-, кіно-, фотоапаратури. Проведення документування судового засідання за допомогою аудіо, відео-, кіно-, фотоапаратури здійснюється в порядку, встановленому процесуальним законодавством;
практиканти апарату відповідного суду, іншого органу судової влади та особи, які залучаються до тимчасового виконання робіт у приміщеннях;
особи, які прибули на відкриті судові засідання як відвідувачі.
Недопущення осіб до приміщень суду, іншого органу судової влади є можливим лише у випадках, визначених у пункті 11 розділу III цього Положення.
Під час проведення закритих судових засідань пропуск осіб до зали судового засідання обмежується постановленою мотивованою ухвалою головуючого в судовому засіданні.
5. Пропуск осіб у приміщення суду, іншого органу судової влади й на їх територію здійснюється в робочі дні згідно зі встановленим розпорядком роботи. З 22.00 до 6.00 пропуск осіб до зазначених приміщень заборонено, крім випадків необхідності допуску у приміщення та на територію суду учасників кримінального провадження, судової справи, які потребують невідкладного розгляду (обрання запобіжного заходу, надання дозволу на обшук, розгляд справ, пов'язаних з виборами тощо).
У вихідні, святкові та неробочі дні судді та працівники апарату відповідного суду, іншого органу судової влади пропускаються у приміщення згідно зі списком, затвердженим керівником апарату суду, іншим відповідним керівником, та за службовим посвідченням.
6. Не допускається прохід осіб до приміщень суду, іншого органу судової влади з вогнепальною, газовою зброєю та пристроями для відстрілу патронів із гумовими чи аналогічними за своїми властивостями метальними снарядами несмертельної дії, балончиками, спорядженими речовиною сльозоточивої чи дратівної дії, крім працівників правоохоронних органів та фельд'єгерської служби під час виконання ними службових обов'язків.
Вогнепальна та холодна зброя, бойові припаси, вибухові пристрої, вибухонебезпечні, легкозаймисті, радіоактивні, отруйні, інші небезпечні для життя й здоров'я людини речовини та предмети, які є речовими доказами у справах, що підлягають розгляду в судовому засіданні, пропускаються до приміщень судів за наявності відповідного процесуального документа і в супроводі судового розпорядника відповідного суду, який зобов'язаний перевірити зазначений процесуальний документ.
7. Медичний персонал служби швидкої медичної допомоги, працівники пожежної та аварійної служб пропускаються у приміщення суду, іншого органу судової влади без затримки. Про їх прибуття робиться відповідний запис у журналі відвідувачів.
Переміщення зазначених осіб у приміщеннях суду, іншого органу судової влади здійснюється в супроводі працівника цієї організації.
8. У разі аварій, виходу з ладу технічних комунікацій працівники Служби пропускають на територію робітників відповідних міських ремонтних служб із занесенням їх прізвищ і часу роботи в журнал відвідувачів та негайно повідомляють керівника апарату суду, іншого органу судової влади і чергового (відповідального) по підрозділу ТУ ССО.
9. В'їзд транспортних засобів на територію суду, іншого органу судової влади здійснюється через пункт пропуску транспортних засобів, обладнаний технічними засобами контролю та зв'язку, про що робиться запис у журналі в'їзду (виїзду) транспортних засобів.
10. В'їзд на територію суду, іншого органу судової влади дозволяється:
транспортним засобам - за списком, затвердженим керівником апарату суду, іншого органу судової влади;
спеціальним транспортним засобам, на яких здійснюється конвоювання підсудних, - після повідомлення старшого наряду конвойної служби про необхідність в'їзду;
транспортним засобам, за допомогою яких здійснюються спеціальні заходи забезпечення безпеки працівників суду, правоохоронних органів та осіб, які беруть участь у кримінальному судочинстві, - після пред'явлення старшим наряду службового посвідчення встановленого зразка;
транспортним засобам служб швидкої медичної допомоги, пожежної й аварійної - за викликом та в супроводженні й під контролем працівників Служби, які здійснюють пропуск осіб у приміщення суду, іншого органу судової влади.
11. Забороняються:
вхід (вихід) осіб на територію (з території) суду, іншого органу судової влади через пункти пропуску транспортних засобів;
в'їзд (виїзд) транспортних засобів на територію (з території) суду під час висадки (посадки) із спеціального автомобіля осіб, які доставлені під конвоєм у судові засідання;
пропуск осіб до приміщень суду, іншого органу судової влади: у стані алкогольного, наркотичного чи токсичного сп'яніння або у стані агресії, що становить загрозу життю та здоров'ю інших людей; з вогнепальною, холодною зброєю, бойовими припасами, вибуховими пристроями, вибухонебезпечними, легкозаймистими, радіоактивними, отруйними, іншими небезпечними для життя й здоров'я людини речовинами та предметами; з колюче-ріжучими предметами; з валізами, сумками, портфелями, пакетами тощо, розмір яких перевищує 50 х 40 х 20 см; з тваринами; у надзвичайно забрудненому одязі, якщо внаслідок цього може бути пошкоджено одяг інших осіб, меблі та інше майно об'єкта охорони;
вхід осіб, зазначених у пункті 5 цього розділу, до кабінетів суддів (крім випадків, коли судове засідання через брак приміщень проводиться в кабінеті судді).
Дія зазначених заборон не поширюється на працівників правоохоронних органів, служби інкасації, інших передбачених законом осіб, які знаходяться при виконанні своїх службових обов'язків.
12. Вхід осіб, які прибули на відкриті судові засідання як відвідувачі, у приміщення суду може бути тимчасово обмежено працівниками Служби лише на підставі винесення судового рішення про забезпечення порядку відповідно до процесуального законодавства.
13. Особливості пропускного режиму на відповідних об'єктах охорони визначаються головою суду або керівником органу судової влади та керівниками відповідних ТУ ССО в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі.
IV. Організація охорони об'єктів
1. Охорона об'єктів організовується начальником ТУ ССО відповідно до положень, правил, інструкцій, документів з організації охорони, внутрішньооб'єктового режиму, що затверджуються наказами Служби за погодженням з ДСА України.
2. Охорона об'єктів залежно від їх розташування, оснащення технічними засобами охорони, інших особливостей безпосередньо здійснюється службовими нарядами ТУ ССО.
Службовий наряд - один або декілька працівників Служби, які здійснюють заходи охорони на посту.
Кількість постів залежить від дислокації об'єкта охорони, протяжності та конфігурації периметра, оснащення технічними засобами охорони та інших особливостей.
Залежно від специфіки об'єктів охорони, розташування та інших особливостей, їх охорона може бути організована:
на контрольно-пропускних пунктах;
безпосередньо в приміщенні об'єкта охорони або на прилеглій до нього території;
по периметру огорожі об'єкта охорони;
на особливо важливих ділянках об'єкта охорони, у найбільш уразливих місцях його території.
3. Постом називається встановлене дислокацією місце або ділянка території, де працівник ТУ ССО виконує свої службові обов'язки.
Протяжність постів визначається виходячи з конкретних особливостей об'єктів охорони, оперативної ситуації, що склалась.
4. Заступаючи на службу, працівник ТУ ССО прибуває завчасно на інструктаж у визначене місце його проведення, у форменому одязі, маючи при собі посвідчення, а водій - додатково посвідчення водія.
5. Начальники ТУ ССО контролюють своєчасне прибуття службових нарядів на інструктаж, організовують перевірку їхньої готовності, зовнішнього вигляду, визначають місця служби.
Для визначення готовності водіїв до несення служби перед інструктажем проводиться їх медичний огляд.
Персонал ТУ ССО, який заступає на службу, отримує зброю, бортові журнали, засоби зв'язку, спеціальні засоби самооборони, інше спорядження.
Інструктаж службових нарядів проводиться особами із числа керівного складу ТУ ССО, відповідальними за його підготовку і проведення, за раніше розробленим та затвердженим планом проведення інструктажу з працівниками ТУ ССО, які заступають на службу.
До проведення інструктажів можуть залучатися працівники територіальних органів Міністерства внутрішніх справ за згодою їх керівництва.
6. Особа, яка проводить інструктаж, доводить інформацію про оперативну ситуацію, ставить завдання кожному працівнику, перевіряє знання нормативно-правових актів, що регламентують діяльність ТУ ССО, відпрацьовує тактику дій працівників у типових та екстремальних ситуаціях.
7. Під час проведення інструктажів службових нарядів, які заступають на службу, протягом 15-20 хвилин проводиться практичне відпрацювання тактики дій щодо виконання завдань, поставлених перед працівниками ТУ ССО з охорони об'єктів, громадського порядку, забезпечення при цьому заходів особистої безпеки, а також тренувань щодо поводження з вогнепальною зброєю та прийомів рукопашного бою. Результати інструктажу щодоби зазначаються в журналі інструктажів працівників ТУ ССО.
8. Після перевірки готовності працівників ТУ ССО до служби та інструктажу особою, відповідальною за проведення інструктажу, проводиться аналіз результатів несення служби за добу, що минає, виявлених недоліків й упущень, ставляться конкретні завдання з охорони з урахуванням оперативної ситуації, що склалася, звертається увага на особливості несення служби на конкретних постах.
9. Охорона об'єктів забезпечується безпосередніми діями працівників ТУ ССО за місцезнаходженням об'єкта охорони, спрямованими на виявлення, запобігання та припинення:
................Перейти до повного тексту