- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Рішення
РАХУНКОВА ПАЛАТА
РІШЕННЯ
Про результати аудиту ефективності використання коштів субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам Житомирської та Кіровоградської областей на соціальний захист дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, за принципом "гроші ходять за дитиною"
Відповідно до статті
98 Конституції України, статей
7,
25,
26,
35 і
36 Закону України "Про Рахункову палату" розглянуто Звіт про результати аудиту ефективності використання коштів субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам Житомирської та Кіровоградської областей на соціальний захист дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, за принципом "гроші ходять за дитиною". За результатом розгляду Рахункова палата
ВСТАНОВИЛА:
1. Заходи, вжиті Урядом і Міністерством соціальної політики України впродовж 2013 - 2014 років та I півріччя 2015 року, сприяли поступовому вирішенню проблеми соціального сирітства: збільшено чисельність дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, охоплених сімейними формами виховання, в тому числі влаштованих у дитячі будинки сімейного типу та прийомні сім'ї.
Чисельність дітей, охоплених сімейними формами виховання, загалом в Україні станом на 01.01.2015 збільшилася (порівняно з 01.01.2013) на 2374 особи і становила 73255 дітей (без урахування даних по АРК Крим та м. Севастополю), або 87,5 відс. загальної чисельності дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування.
Таке збільшення спостерігалося, зокрема, і в Житомирській та Кіровоградській областях - на 46 і 135 осіб відповідно, станом на 01.01.2015 - 2901 і 2826 дітей, або 85,7 і 88,4 відс. загальної чисельності дітей вказаної категорії.
При цьому на початок 2015 року у прийомних сім'ях та дитячих будинках сімейного типу (далі - ДБСТ) у Житомирській і Кіровоградській областях виховувалося відповідно 17,4 і 19,3 відс. дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, що на 1,2 і 3,1 відс. пункту перевищує середній показник по Україні (16,2 відсотка).
2. Нормативно-правове і організаційне забезпечення питання соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, за принципом "гроші ходять за дитиною" було складним і недосконалим.
2.2. Постанова Кабінету Міністрів України від 05.04.94
№ 226 "Про поліпшення виховання, навчання, соціального захисту та матеріального забезпечення дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування" в частині визначення можливості прийняття до вищих навчальних закладів дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, поза конкурсом (п. 13) потребує приведення у відповідність із ч. 3 ст.
44 Закону України від 01.07.2014 № 1556 "Про вищу освіту" .
2.3. Потребують удосконалення:
-
Положення про дитячий будинок сімейного типу, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 26.04.2002 № 564, у частині встановлення вимог до забезпечення відповідних санітарно-гігієнічних і побутових умов проживання дітей у ДБСТ, а також диференціювання загальної кількості дітей у дитячому будинку сімейного типу (враховуючи рідних), виходячи з кількості батьків-вихователів, які надають соціальні послуги;
3. Недосконалість механізму планування потреби в коштах на надання соціальних послуг за принципом "гроші ходять за дитиною" (відсутня затверджена методика) вимагала коригування та перерозподілу затверджених асигнувань як на загальнодержавному, так і на регіональному рівні. Як наслідок, у 2013 - 2014 роках затверджені в державному бюджеті призначення на соціальний захист дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, влаштованих до прийомних сімей і ДБСТ, перевищували фактичну потребу та не були використані - 74890,8 тис. грн., з них у Житомирській області - 5263,7 тис. грн., у Кіровоградській області - 3171,4 тис. гривень. При цьому до державного бюджету повернено 4748,1 тис. грн., з них у Житомирській області - 6,5 тис. грн., що свідчить про неефективне управління бюджетними коштами.
4. Через громіздкість і складність механізму проходження коштів субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на соціальний захист дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, за принципом "гроші ходять за дитиною" не забезпечено функціонування ефективної системи внутрішнього контролю за повнотою і своєчасністю надходжень, бюджетними зобов'язаннями, взятими розпорядниками бюджетних коштів нижчого рівня, та витрачанням ними бюджетних коштів, що створює ризики несвоєчасного та неякісного надання соціальних послуг пільговій категорії дітей.
Поряд із цим на державному рівні не створена система контролю за цільовим використанням батьками-вихователями та прийомними батьками коштів, що виділяються на дітей-вихованців і прийомних дітей.
5. Неналежний контроль з боку уповноважених органів Житомирської та Кіровоградської областей за дотриманням головними розпорядниками коштів місцевих бюджетів вимог законодавства під час спрямування коштів на соціальний захист дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, за принципом "гроші ходять за дитиною" призвів до використання з порушенням законодавства 30836,5 тис. гривень.
5.1. Органами соціального захисту Новоград-Волинської райдержадміністрації Житомирської області, Знам'янської райдержадміністрації і Кіровоградської райдержадміністрації Кіровоградської області з недотриманням вимог пп. 22 і 47
Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2002 № 228, у частині деталізованих розрахунків потреби в коштах за видами виплат, кількістю одержувачів, встановлених обсягів виплат та обґрунтувань потреби внесення змін заплановано у 2013 - 2015 роках кошти в сумі відповідно 5663,8 тис. грн., 9069,5 тис. грн. і 4053,4 тис. грн. на виплату державної соціальної допомоги та грошового забезпечення за кодом тимчасової класифікації видатків і кредитування місцевих бюджетів 070303 "Дитячі будинки (в т. ч. сімейного типу, прийомні сім'ї)".
................Перейти до повного тексту