- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Рішення
РАХУНКОВА ПАЛАТА
РІШЕННЯ
Про результати аудиту ефективності використання бюджетних коштів, виділених на здійснення правосуддя Вищим спеціалізованим судом України з розгляду цивільних і кримінальних справ
Відповідно до статті
98 Конституції України, статей
7,
25,
26,
35 і
36 Закону України "Про Рахункову палату" розглянуто Звіт про результати аудиту ефективності використання бюджетних коштів, виділених на здійснення правосуддя Вищим спеціалізованим судом України з розгляду цивільних і кримінальних справ. За результатом розгляду Рахункова палата
ВСТАНОВИЛА:
1. Вищий спеціалізований суд України з розгляду цивільних і кримінальних справ (далі - ВССУ) упродовж 2013 року - I півріччя 2015 року виділені у загальній сумі 310695,9 тис. грн. бюджетні кошти на здійснення правосуддя та на реконструкцію приміщень в окремих випадках використовував неефективно.
Прийняття протягом 2010 - 2013 років трьох різних суперечливих за предметом правового регулювання та неузгоджених із виконавцями рішень Кабінету Міністрів України щодо будівництва та розміщення ВССУ не лише не вирішило питання забезпечення його належними умовами для правосуддя, а й зумовило неефективні витрати головного розпорядника коштів на демонтаж і знос будівель, виготовлення і монтаж буронабивних паль та виготовлення металевих конструкцій, які надалі виявилися непотрібними, також інші витрати на утримання без юридичного оформлення переданого майна та земельної ділянки, сплату комунальних послуг за майже 9 тис. кв. м площі, яка судом не експлуатується, оскільки потребує реконструкції.
1.1. У таких умовах ВССУ має сконцентруватися на пріоритетних заходах щодо мінімізації та усунення ризиків неефективного використання бюджетних коштів, передбачених на реконструкцію та поточні витрати, зокрема:
- на вирішенні спільно з Кабінетом Міністрів України питань зняття з ВССУ повноважень замовника будівництва комплексу споруд Верховного Суду України на вул. Пилипа Орлика, 8 (розпорядження від 21.11.2011
№ 1163-р), та практичної передачі непотрібних йому для утримання будівель військового містечка № 127 на вул. Дегтярівській, 28-а, в м. Києві (розпорядження від 06.06.2012
№ 470-р);
- підготовці для Міністерства фінансів України економічно обґрунтованих пропозицій потреби у коштах для монтажу придбаних у 2013 році будівельних матеріалів та конструкцій, затвердивши з дотриманням ДБН В.2.2-26:2010 проектно-кошторисну документацію щодо реконструкції комплексу споруд для розміщення ВССУ за адресою: просп. Повітрофлотський, 28, м. Київ (розпорядження Кабінету Міністрів України від 03.07.2013
№ 503-р);
- розмежуванні обліку комунальних послуг з Національним університетом оборони, встановленні вимірювання та обліку спожитих ресурсів та оплаті комунальних послуг відповідно до показників приладів обліку, укладанні прямих договорів з постачальниками (виробниками) комунальних послуг;
- проведенні інвентаризацій із забезпеченням умов збереження придбаних матеріальних цінностей;
- завершенні повної автоматизації технологічних процесів обробки інформації в суді: передачі судових справ з однієї судової інстанції до іншої, використання ЕЦП для підписання документа, що набуває офіційного статусу.
1.2. ВССУ виконав рекомендації Рахункової палати, надані за результатами попереднього аудиту у 2012 році, за винятком окремих питань, виконання яких залежало від прийняття відповідних рішень Кабінетом Міністрів України.
2. Внаслідок прийняття непослідовних та економічно необґрунтованих рішень колишнім складом Кабінету Міністрів України щодо вирішення питання розміщення ВССУ та відсутності системного підходу до здійснення заходів із будівництва комплексу споруд ВССУ, протягом 2013 року - I півріччя 2015 року та попередніх бюджетних періодів неефективно було використано 46263,95 тис. грн. бюджетних коштів, з яких 18932,55 тис. грн. - вартість проектно-вишукувальних робіт і робіт з реконструкції будівель комплексу споруд на вул. Дегтярівській, 28-а (військове містечко № 127); 3600,0 тис. грн. - вартість виготовлення каркасів буронабивних паль для будівництва комплексу споруд Верховного Суду України на вул. Пилипа Орлика, 8, які не використані. Також тривалий час не використовуються будівельні матеріали вартістю 23731,4 тис. грн., придбані ВССУ у 2013 році для проведення реконструкції будівель на Повітрофлотському проспекті, 28.
Враховуючи, що ВССУ не забезпечений належними умовами для здійснення правосуддя, а відповідні результативні показники бюджетної програми за КПКВК 0651010 не виконані, вищезазначені видатки державного бюджету оцінюються як нерезультативні.
Крім того, під час підготовки ділянки для будівництва на території військового містечка № 127 (вул. Дегтярівська, 28-а) втрачено державне майно, яке належало військовій частині (залишкова балансова вартість демонтованих будівель спортзалу та КІШ - 378,8 тис. гривень).
3. Існуючий порядок збереження матеріальних цінностей створює реальні ризики погіршення їх технічних характеристик, оскільки є ймовірність деформації виробів і втрати матеріальних цінностей.
Через втрату контролю за матеріальними цінностями, що перебували на відповідальному зберіганні у комерційних структур, не забезпечено збереження каркасів загальною вартістю 3000,0 тис. гривень. У зв'язку із зазначеним під час аудиту Оболонським РУ ГУ МВС України в м. Києві відкрито кримінальне провадження до посадових осіб приватного товариства (за ст.
191 ч. 5
КК України, 2001 ).
4. Документація конкурсних торгів та укладених за їх результатами договорів не містила достатньої деталізації технічних характеристик предмета закупівлі. Як наслідок, є ризики поставки ВССУ недобросовісними контрагентами матеріальних цінностей (або послуг), придбання яких не було метою використання бюджетних коштів.
Суттєво збільшує ці ризики відсутність у комітету ВССУ інформації про наявність судимості за злочин, пов'язаний з порушенням процедури закупівлі, чи інший злочин, скоєний з корисливих мотивів, або її непогашення у встановленому порядку у фізичної особи, яка після проведених процедур закупівель буде підписувати договір про закупівлю товарів за державні кошти.
5. Положення про службові відрядження працівників ВССУ, затверджене наказом Голови ВССУ від 24.01.2012 № 4/0/14-12, не приведене у відповідність із наказом Голови ВССУ від 12.03.2014 № 17/0/14-14, яким визначено, що оплата проїзду до місця відрядження та у зворотному напрямку в м'якому вагоні та літаках здійснюється особою, що відряджається, за власний рахунок. Зазначене несе ризики неекономного використання бюджетних коштів.
6. На момент проведення аудиту автоматизована система діловодства у Вищому спеціалізованому суді України з розгляду цивільних і кримінальних справ не забезпечувала повну автоматизацію технологічних процесів обробки інформації в суді: передачу судових справ з однієї судової інстанції до іншої, використання ЕЦП для підписання документа, що набуває офіційного статусу. При цьому у ВССУ не дотримуються вимоги законодавства з питань захисту інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах.
7. Аудитом встановлено, що проектно-кошторисна документація будівництва - реконструкції будівель військового містечка № 63 на Повітрофлотському проспекті, 28, м. Київ, не затверджена у встановленому порядку, зокрема не отримано експертного висновку на проектно-кошторисну документацію за стадією "Проект" у ДП "Спеціалізована державна експертна організація - центральна служба української державної будівельної експертизи" у зв'язку з ненаданням Міністерством оборони України згоди на припинення права постійного користування земельною ділянкою під будівлями реконструкції.
Зазначене унеможливило здійснення подальших процедур затвердження у встановленому законодавством порядку проектно-кошторисної документації та титулів будов (об'єктів) реконструкції.
Крім того, Міністерство оборони України, незважаючи на неодноразові звернення ВССУ, не вирішило питання передачі на баланс ВССУ приладів (вузлів) обліку холодної води, тепла та електричної енергії, мереж водопостачання, теплопостачання, електропостачання, газопостачання, каналізаційної мережі, трансформаторної підстанції, теплового пункту, тобто майна, яке фактично розміщується на території суду та використовується лише ним.
8. Оскільки тривалий час не вирішувалось уповноваженими органами державної влади питання звільнення у зв'язку із досягненням 65 років судді, яка не відправляла судочинство протягом квітня - грудня 2014 року, їй було сплачено суддівську винагороду в сумі 268,9 тис. грн., що є неефективним використанням коштів.
9. Незважаючи на достатньо уважний розгляд висновків і пропозицій Рахункової палати органами державної влади та суддівського самоврядування, врахування переважної більшості їх у новій редакції
Закону України "Про судоустрій і статус суддів" , існуюча система організаційного, правового забезпечення судочинства та соціального забезпечення суддів залишається недосконалою.
................Перейти до повного тексту