- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Лист
ДЕРЖАВНА ФІСКАЛЬНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ЛИСТ
11.09.2015 № 33814/7/99-99-17-03-01-17 |
Про надання роз'яснення
Державна фіскальна служба України з метою неухильного додержання фіскальними органами законодавства про адміністративні правопорушення, правильного оформлення адміністративних матеріалів рекомендує в своїй роботі враховувати таке.
З 01.01.2015 набрав чинності Закон України від 28 грудня 2014 року
№ 77 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування загальнообов'язкового державного соціального страхування та легалізації фонду оплати праці" (далі - Закон № 77), яким внесено зміни, зокрема, до статті
165-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі - КУпАП) щодо суб'єктів правопорушення та розмірів санкцій за правопорушення.
порушення порядку нарахування, обчислення і строків сплати єдиного внеску;
неподання, несвоєчасне подання, подання не за встановленою формою звітності щодо єдиного внеску;
подання недостовірних відомостей, що використовуються в Державному реєстрі, інших відомостей, передбачених Законом
№ 2464.
№ п/п |
Правопорушення |
Хто несе адміністративну відповідальність |
Адміністративна відповідальність |
Підстава |
У разі вчинення правопорушення вперше |
У разі повторного вчинення протягом року одного і того ж правопорушення |
1 |
Порушення порядку нарахування, обчислення і строків сплати єдиного внеску |
Посадові особи підприємств, фізичні особи - підприємці, особи, які провадять незалежну професійну діяльність |
від 30 до 40 НМДГ (від 510 грн. до 680 грн.) |
від 40 до 50 НМДГ (від 680 грн. до 850 грн.) |
частина перша статті 26 Закону № 2464, стаття 165-1 КУпАП |
2 |
Неподання, несвоєчасне подання, подання не за встановленою формою звітності щодо єдиного внеску або подання недостовірних відомостей, що використовуються в Державному реєстрі загальнообов'язкового державного соціального страхування, іншої звітності та відомостей, передбачених Законом № 2464 |
3 |
Несплата або несвоєчасна сплата єдиного внеску, у тому числі авансових платежів: |
- у сумі, що не перевищує 300 НМДГ (182700 грн.*) |
Посадові особи підприємств, фізичні особи - підприємці, особи, які провадять незалежну професійну діяльність |
від 40 до 80 НМДГ (від 680 грн. до 1360 грн.) |
від 150 до 300 НМДГ (від 2550 грн. до 5100 грн.) |
стаття 165-1 КУпАП |
- у сумі, що перевищує 300 НМДГ (182700 грн.*) |
від 80 до 120 НМДГ (від 1360 грн. до 2040 грн.) |
__________
* пункт 5 підрозділу I розділу XX
Податкового кодексу України (далі - ПКУ) передбачає: якщо норми інших законів містять посилання на неоподатковуваний мінімум доходів громадян, то для цілей їх застосування використовуються сума в розмірі 17 грн., крім норм адміністративного та кримінального законодавства в частині кваліфікації адміністративних або кримінальних правопорушень, для яких сума неоподатковуваного мінімуму встановлюється на рівні податкової соціальної пільги, визначеної п. 169.1
ПКУ для відповідного року (у 2015 році - 609 грн.).
Відповідно до частини сімнадцятої статті
25 Закону
№ 2464 провадження у справах про адміністративні правопорушення здійснюється в порядку, встановленому
КУпАП.
Щодо складання протоколів фіскальними органами (статті 165-1 та 188-23
КУпАП )
Фіскальні органи розглядають справи про адміністративні правопорушення, пов'язані з порушенням законодавства про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування (стаття
165 КУпАП ), перешкоджанням уповноваженим особам фіскальних органів у проведенні перевірок (стаття
188-23 КУпАП ).
Відповідно до частини другої статті
255 КУпАП у справах про адміністративні правопорушення, розгляд яких віднесено до відання органів, зазначених, зокрема, у статті
234-2 КУпАП , протоколи про правопорушення мають право складати уповноважені на те посадові особи цих органів.
Отже, фіскальні органи мають правові підстави для складання протоколів про адміністративні правопорушення, передбачені статтями
165-1 та
188-23 КУпАП .
Щодо визначення критеріїв "посадової особи" підприємств, установ, організацій, можливості одночасного притягнення до адміністративної відповідальності, передбаченої статтею 165-1
КУпАП , як директора, так і головного бухгалтера (за наявності) та періодичності застосування адміністративного стягнення до "посадової особи", до якої вже було застосовано адмінстягення за одне з правопорушень
При вирішенні питання визначення поняття "посадова особа" необхідно виходити з правозастосовної практики, яка зазначає, що головним критерієм віднесення особи до кола посадових осіб є наявність в неї організаційно-розпорядчих або адміністративно-господарських функцій.
Відповідно до судової практики, яка склалася і знайшла своє відображення у відповідному узагальненні Верховного Суду України (йдеться про постанову Пленуму Верховного Суду України від 26 квітня 2002 року
№ 5 "Про судову практику у справах про хабарництво"), організаційно-розпорядчими обов'язками є обов'язки із здійснення керівництва галуззю промисловості, трудовим колективом, ділянкою роботи, виробничою діяльністю окремих працівників на підприємствах, в установах чи організаціях незалежно від форм власності. Такі функції виконують, зокрема, керівники міністерств, інших нейтральних органів виконавчої влади, державних, колективних чи приватних підприємств, установ і організацій, їх заступники, керівники структурних підрозділів (начальники цехів, завідуючі відділами, лабораторіями, кафедрами), їх заступники, особи, які керують ділянками робіт (майстри, виконроби, бригадири тощо).
У той же час під адміністративно-господарськими обов'язками розуміються обов'язки з управління або розпорядження державним, колективним чи приватним майном (установлення порядку його зберігання, переробки, реалізації забезпечення контролю за цими операціями тощо). Такі повноваження в тому чи іншому обсязі є у начальників планово-господарських, постачальних, фінансових відділів і служб, завідуючих складами, магазинами, майстернями, ательє, їх заступників, керівників відділів підприємств, відомчих ревізорів та контролерів тощо (лист Міністерства юстиції України від 22.02.2013
№ 1332-0-26-13/11).
Державна інспекція України з питань праці надала роз'яснення, що посадовими особами товариства визнаються голова та члени виконавчого органу, голова ревізійної комісії (ревізор), а у разі створення ради товариства (спостережної ради) - голова і члени цієї ради (роз'яснення від 27.07.2014).
Санкція статті
165-1 КУпАП передбачає, зокрема, відповідальність посадових осіб, що свідчить про те, що предмет правового регулювання статті 165-1 КупАП не звужується відповідальністю тільки однієї посадової особи.
Для правильної кваліфікації ознак складу правопорушення необхідно виявити такі пов'язані елементи, як об'єкт, об'єктивну сторону, суб'єктивну сторону і суб'єкта. Відсутність будь-якого з елементів ознак складу правопорушення виключає відповідальність з урахуванням такого: суб'єктом складу правопорушення може бути посадова особа, яка виконує; організаційно-розпорядчі обов'язки та адміністративно-господарські функції.
До функціональних повноважень керівника та головного бухгалтера належать своєчасне, достовірне обчислення єдиного внеску та сплата його у повному обсязі, своєчасне подання звітності з єдиного внеску до контролюючих органів. У розумінні статті
165-1 КУпАП , посадові особи підприємства - керівник та головний бухгалтер, несуть адміністративну відповідальність за вчинення правопорушення.
Таким чином, протокол про вчинення адміністративного правопорушення може складатися на керівника та головного бухгалтера одночасно, оскільки вони зобов'язані своєчасно нарахувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок, а також своєчасно подавати за встановленою формою звітність щодо єдиного внеску, достовірні відомості, що використовуються в Державному реєстрі, інші відомості, передбачені Законом
№ 2464.
Оскільки нормами
КУпАП не передбачено обмежень щодо періодичності притягнення порушників до адміністративної відповідальності, то на правопорушників накладаються адміністративні стягнення з тією періодичністю, з якою вчиняються порушення.
Щодо правомірності складання протоколів про адміністративні правопорушення стосовно фізичних осіб - підприємців та осіб, які провадять незалежну професійну діяльність
Статтею
26 Закону
№ 2464 не передбачена адміністративна відповідальність за порушення норм Закону № 2464 фізичних осіб - підприємців та осіб, які провадять незалежну професійну діяльність, але таку відповідальність передбачено статтею
165-1 КУпАП . Відповідно до частини сімнадцятої статті 25 Закону № 2464 провадження у справах про адміністративні правопорушення здійснюється у порядку, встановленому КУпАП.
Відповідно до статті
2 КУпАП законодавство про адміністративні правопорушення складається з КУпАП та інших законів України.
Статтею
165-1 КУпАП передбачена адміністративна відповідальність фізичних осіб - підприємців та осіб, які провадять незалежну професійну діяльність, зокрема, за порушення порядку нарахування, обчислення і строків сплати єдиного внеску, неподання, несвоєчасне подання, подання не за встановленою формою звітності щодо єдиного внеску або подання недостовірних відомостей, що використовуються в Державному реєстрі загальнообов'язкового державного соціального страхування, іншої звітності та відомостей, передбачених Законом
№ 2464.
Враховуючи зазначене, складання протоколів про адміністративні правопорушення стосовно фізичних осіб - підприємців та осіб, які провадять незалежну професійну діяльність, на підставі ст.
165-1 КУпАП є правомірним.
Санкцією статті
165-1 КУпАП визначено накладення штрафу на посадових осіб підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності, фізичну особу - підприємця або особу, яка провадить незалежну професійну діяльність.
................Перейти до повного тексту