1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рекомендації


АНТИМОНОПОЛЬНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ
РЕКОМЕНДАЦІЇ
03.03.2015 № 1-рк
Національній комісії, що здійснює
державне регулювання у сферах
енергетики та комунальних послуг
До органів Антимонопольного комітету України (надалі - Комітет) надходять численні звернення від споживачів щодо неправомірних, на думку заявників, дій виконавців послуг з централізованого постачання холодної та гарячої води (надалі - виконавці послуг), пов'язаних з повіркою квартирних засобів обліку води, зокрема, відмови у здійсненні повірки за рахунок виконавців послуг.
Крім цього, згідно з інформацією заявників, які за власний рахунок здійснили повірку засобів обліку води або встановили нові лічильники (на заміну лічильників, які потребували повірки), виконавці послуг тривалий час (більше 1 - 2 місяців) не забезпечують опломбування цих засобів обліку, а відтак не беруть їх на облік. Зазначене створює перешкоди споживачам для своєчасного розрахунку за послуги з централізованого постачання холодної та гарячої води за показниками лічильників. Споживачі також скаржаться на вартість послуги з опломбування засобів обліку.
У ході розгляду зазначених звернень Комітет за результатами аналізу нормативно-правових актів, якими регулюються правовідносини у сферах житлово-комунального господарства (у тому числі водопостачання) та метрології, встановив таке.
Правові основи забезпечення єдності вимірювань в Україні визначає Закон України "Про метрологію та метрологічну діяльність" , який регулює відносини у сфері метрологічної діяльності та спрямований на захист громадян і національної економіки від наслідків недостовірних результатів вимірювань.
Відповідно до частини другої статті 28 цього Закону засоби вимірювальної техніки, що перебувають в експлуатації, підлягають періодичній повірці через міжповірочні інтервали, порядок встановлення яких визначається нормативно-правовим актом центрального органу виконавчої влади у сфері метрології.
Частиною третьою статті 28 Закону України "Про метрологію та метрологічну діяльність" встановлено, що порядок подання фізичними особами, що не є суб'єктами підприємницької діяльності, - власниками засобів вимірювальної техніки (результати вимірювань якими використовуються для здійснення розрахунків за спожиті для побутових потреб електричну і теплову енергію, газ і воду) на періодичну повірку цих засобів та оплати за роботи, пов'язані з повіркою, встановлюється Кабінетом Міністрів України. Однак, такого порядку не існує.
Зазначеною статтею Закону України "Про метрологію та метрологічну діяльність" також визначено, що періодична повірка, обслуговування та ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж) зазначених засобів вимірювальної техніки здійснюються за рахунок підприємств і організацій, які надають послуги з електро-, тепло-, газо- і водопостачання. Такі ж вимоги містяться і у пункті 5 Технічного регламенту щодо суттєвих вимог до засобів вимірювальної техніки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 8 квітня 2009 року № 332, та пункті 9 Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення , затверджених постановою Кабінетом Міністрів України від 21 липня 2005 року № 630 (надалі - Правила надання послуг).
Відповідно до підпунктів 5 і 6 пункту 29 Правил надання послуг споживач має право на "установлення квартирних засобів обліку та взяття їх на абонентський облік; періодичну повірку, обслуговування та ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж) квартирних засобів обліку". При цьому, згідно з підпунктом 4 пункту 30 Правил надання послуг споживач, зокрема, "зобов'язаний забезпечувати цілісність квартирних засобів обліку та не втручатися в їх роботу".
Водночас, у пункті 32 Правил надання послуг визначено, що виконавець зобов'язаний:
забезпечувати за заявою споживача взяття на абонентський облік у тижневий строк квартирних засобів обліку (підпункт 9);
контролювати установлені міжповіркові інтервали, проводити періодичну повірку квартирних засобів обліку, їх обслуговування та ремонт, у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж (підпункт 4).
Відповідні положення містить також Типовий договір про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 21 липня 2005 року № 630. Пункт 3 частини другої статті 21 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" визначає, що виконавець зобов'язаний підготувати та укласти із споживачем договір на надання житлово-комунальних послуг з визначенням відповідальності за дотримання умов його виконання згідно з типовим договором.
Отже, аналіз нормативно-правової бази свідчить про право споживача на періодичну повірку квартирних засобів обліку та вказує на обов'язок виконавця проводити таку повірку і контролювати міжповіркові інтервали.
До жовтня 2014 року послуги з періодичної повірки, обслуговування і ремонт квартирних засобів обліку води та теплової енергії, у тому числі їх демонтаж, транспортування та монтаж після повірки були визначені складовими послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, згідно з Порядком формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 1 червня 2011 року № 869 "Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги".
Водночас, як свідчить аналіз складових тарифів з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, здійснений органами Комітету у різних регіонах України під час досліджень за зверненнями громадян, витрати на повірку засобів обліку здебільшого до тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій не включалися.
У багатьох містах України, у тому числі у місті Києві, виконавцями послуг з централізованого постачання холодної та гарячої води та послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій були визначені житлові ремонтно-експлуатаційні організації, з якими споживачі укладали договори про надання зазначених послуг.
У Києві протягом багатьох років був відсутній контроль міжповіркового інтервалу з боку житлових ремонтно-експлуатаційних організацій, що призвело до використання споживачами не повірених засобів обліку води. Такий стан речей є типовим для багатьох інших населених пунктів України.
Верховною Радою України 10.04.2014 прийнято Закон України № 1198-VII "Про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення розрахунків за енергоносії" (надалі - Закон № 1198), яким, зокрема, внесено зміни до статті 19 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" і визначено, що виконавцем послуг:
з централізованого опалення та послуг з централізованого постачання гарячої води для об'єктів усіх форм власності є суб'єкт господарювання з постачання теплової енергії (теплопостачальна організація);
з централізованого постачання холодної води та послуг з водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем) для об'єктів усіх форм власності є суб'єкт господарювання, що провадить господарську діяльність з централізованого водопостачання та водовідведення.
У зв'язку із зазначеними змінами Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг (надалі - НКРКП, Нацкомісія), ряду виконавців послуги з централізованого постачання гарячої води, що надається населенню, були встановлені тарифи, у структуру яких включено витрати на періодичну повірку квартирних засобів обліку гарячої води. Зокрема, постановою НКРКП від 18.06.2014 № 757 "Про внесення змін до постанови НКРКП від 06.06.2014 № 650" відповідні витрати включені до складу тарифу таким підприємствам: публічним акціонерним товариствам "Київенерго" та "Полтаваобленерго", товариствам з обмеженою відповідальністю "ЄВРО-РЕКОНСТРУКЦІЯ" та "Дзержинське управління регіонального будівництва", обласному комунальному підприємству "Миколаївоблтеплоенерго", приватному акціонерному товариству "Теплоенергетичний центр Роганського промвузла", відокремленому підрозділу "Ладижинська теплова електрична станція" публічного акціонерного товариства "ДТЕК Західенерго", підприємству теплових мереж "Володимир-Волинськтеплокомуненерго" та комунальному підприємству "Прилукитепловодопостачання".
Отже, з встановленням Нацкомісією тарифів, які містять витрати на повірку квартирних засобів обліку, споживачі, сплачуючи більше, ніж півроку, за послугу з централізованого постачання гарячої води, вже сформували накопичувальний фонд для здійснення виконавцем комунальних послуг робіт, пов'язаних з повіркою засобів обліку води.

................
Перейти до повного тексту