1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


ДЕРЖАВНА СУДОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
Л И С Т
15.09.2003 N 14-2768/03вих
Начальникам територіальних
управлінь державної судової
адміністрації в Автономній
Республіці Крим, областях,
містах Києві та Севастополі
Надсилаємо для використання в роботі методичні рекомендації щодо перевірки місцевих судів територіальними управліннями державної судової адміністрації з питань судової статистики.
Додаток: на 8 аркушах.
Заступник Голови Державної
судової адміністрації України

О.В.Гашицький
Додаток
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
щодо перевірки місцевих судів територіальними управліннями державної судової адміністрації з питань судової статистики
Правова статистика має велике значення в боротьбі з порушеннями законності, в покращанні діяльності правоохоронних органів, зокрема судів, у роботі з вдосконалення законодавства.
Одна з найголовніших вимог правової статистики - достовірність статистичного матеріалу, що збирається та обробляється.
Перевірка організації роботи суду є одним з важливих методів організаційного забезпечення діяльності судів, має за мету виявити позитивний досвід роботи для його подальшого розповсюдження, а також виявити недоліки та причини їх породження, допомогти в розробленні заходів з усунення цих недоліків.
Головну увагу при перевірці необхідно приділити роботі з кадрами. Вияснити чи правильно організовано підбір працівників.
Територіальні управління державної судової адміністрації (далі - територіальні управління ДСА) повинні тримати під постійним контролем обліково-статистичну роботу в місцевих судах, забезпечувати достовірність і повноту статистичної інформації.
Статистична звітність у судах ведеться відповідно до Інструкції з судової статистики, Інструкції щодо заповнення статистичної картки на підсудного (обвинуваченого), а облікова робота - згідно з Інструкцією з діловодства в судах.
Важливе значення має підготовка до перевірки, що повинна починатися з дня включення питання в план роботи територіального управління ДСА. При підготовці до перевірки необхідно вивчити і проаналізувати всі матеріали, що є в територіальному управлінні ДСА і відносяться до діяльності суду, який буде перевірятися.
Примірний перелік матеріалів і даних, що підлягають вивченню
- Матеріали попередніх перевірок з питань судової статистики, прийняті рішення за їх результатами, звіти суду про виконання доручень, що містяться в цих рішеннях.
- Аналізи та узагальнення, проведені територіальним управлінням ДСА, в яких відмічено недоліки та помилки в обліково-статистичній роботі, допущені судом, що буде перевірятися.
- Постанови колегій територіального управління ДСА, в яких містяться доручення для суду, що перевіряється, матеріали про виконання цих доручень.
- Річні звіти та інші аналітичні довідки про роботу суду, всі статистичні звіти про роботу суду за останні 5 років. При цьому необхідно проаналізувати наступні показники:
------------------------------------------------------------------
|- динаміку злочинності, судимості, якість розгляду кримінальних |
|і цивільних справ, категорії найбільш розповсюджених |
|правопорушень, склад засуджених і міри покарання; |
|----------------------------------------------------------------|
|- порівняти всі основні показники за період, що пройшов після |
|попередньої перевірки, звернувши увагу на дані, що |
|характеризують недоліки, які були зазначені при проведенні |
|попередньої перевірки; вияснити зміни позитивного та негативного|
|характеру; |
|----------------------------------------------------------------|
|- як в аналізах роботи суду оцінюються явища, що випливають з |
|даних статистики; які приймаються заходи щодо усунення |
|недоліків. |
------------------------------------------------------------------
- За планами роботи та звітами проаналізувати обґрунтованість проведених і запланованих заходів для покращання роботи суду.
- Відомості про кадри апарату суду, що є в територіальному управлінні ДСА, характеристики, а також дані про заохочення і стягнення, проходження стажувань і навчань.
- Інші матеріали і відомості, що відносяться до діяльності суду.
Аналіз перелічених матеріалів і статистичних даних дасть можливість мати попереднє уявлення про роботу суду з питань обліково-статистичної роботи, вияснити всі основні питання і проблеми, на котрі необхідно звернути увагу при проведенні перевірки на місці; де необхідно надати допомогу, а де потрібно посилити вимоги до окремих працівників.
Приступаючи до проведення перевірки, необхідно ознайомитися з структурним підрозділом і штатом суду, посадовими інструкціями працівників апарату суду, які займаються обліково-статистичною роботою. Потрібно ознайомитися і з номенклатурою справ суду, щоб орієнтуватися в місцезнаходженні необхідних документів; вивчити процес проходження організаційно-управлінських документів, принципи реєстрації, оперативність і якість розгляду та виконання організаційних документів.
При перевірці планування роботи суду особливу увагу звернути на повноту охоплення заходів, що випливають з постанов колегій Державної судової адміністрації України, територіального управління ДСА. З'ясувати чи планується в суді проведення занять з працівниками секретаріату суду, які відповідають за ведення первинного обліку справ і складання статистичних звітів; як часто та ким проводиться перевірка роботи секретаріату суду.
Потім потрібно перевірити організацію контролю виконання директивних документів, постанов колегій, наказів, листів Державної судової адміністрації України, територіального управління ДСА, планових заходів суду.
Перевірити наряд "Статистичні звіти суду, листи та роз'яснення щодо них", де повинні зберігатися всі, належним чином оформлені, оригінали статистичних звітів про роботу місцевого суду.
Вияснити чи в контрольному стані знаходяться Інструкція з діловодства в судах, Інструкція з судової статистики та Інструкція щодо заповнення статистичної картки на підсудного (обвинуваченого).
У суді перевірку достовірності звітів слід розпочати з картотеки справ. Особливу увагу звернути на відповідність нумерації справ хронології їх надходження до суду, оскільки від цього залежить достовірність звітних даних про кількість справ, що фактично надійшла до суду. З'ясувати чи реєструються всі справи та матеріали, що надходять до суду, в Журналі реєстрації вхідної кореспонденції (особливо справи про адміністративні правопорушення, що повинні розглядатися в суді тільки після їх реєстрації, а також позовні заяви, прийняті суддею на прийомі; подання слідчих органів і скарги на їх дії; матеріали в порядку виконання судових рішень у кримінальних справах).
У випадку порушення послідовності реєстрації справ на обліково-статистичних картках необхідно ретельно звірити картки зі справами, з'ясувати причини таких розходжень.
Достовірність звітних даних за окремими показниками перевіряється шляхом вибірки карток за категоріями справ, що враховані в звіті.
Звіт за формою N 1, розділи А, Б, В, Г звіту за формою N 3 "Звіт про роботу судів першої інстанції по розгляду кримінальних справ" ( za461-02 )
1. Своєчасність реєстрації на обліково-статистичні картки (в день надходження до суду) кримінальних справ, скарг потерпілих, що надходять до суду в порядку статті 27 Кримінально-процесуального кодексу України (далі - КПК України), кримінальних справ після скасування судового рішення. Особливу увагу звернути на те, чи присвоюється новий номер кримінальній справі, що була повернута прокурору в порядку статті 232 КПК України і в порядку статті 249-1 КПК України, і до суду надійшла вдруге, а також ті, що надійшли з вищої судової інстанції після скасування вироку, постанови або ухвали.
Нагадується, що справи, де скасовано вироки в частині цивільного позову, для обліку та відображення у звіті реєструються як цивільні справи (з індексом "2"). На обліково-статистичній картці на цивільну справу зазначається номер кримінальної справи, в якій скасовано вирок у частині цивільного позову, тобто номер справи, де фактично зберігаються матеріали цивільної справи. Роз'єднання (окреме зберігання) зазначеної категорії справ не допускається.
Також нагадується, що якщо до суду надходить кримінальна справа відносно неповнолітнього, а суд провадження в ній закриває і застосовує до особи заходи виховного характеру, справа реєструється двічі - як кримінальна (індекс "1") та як матеріали відносно неповнолітніх, до яких застосовані заходи виховного характеру (індекс "1-н"). Якщо до суду надходить кримінальна справа стосовно однієї особи, в якій знаходяться матеріали про застосування заходів виховного характеру відносно іншої неповнолітньої особи, справа також реєструється двічі (з індексами "1", "1-н") у день її надходження до суду.
2. Повнота та правильність заповнення обліково-статистичних карток на кримінальну справу. Чи в кожному потрібному випадку є відомості про потерпілих і завдану шкоду. Чи правильно рахуються строки призначення справ до попереднього та судового розгляду.
3. Повнота та правильність складання статистичного звіту за встановленою формою, звернувши особливу увагу на:
- кількість справ, що надійшла до суду, повернута прокурору в порядку статті 232 КПК України; кількість винесених постанов про відмову в порушенні кримінальних справ (чи зберігаються оригінали постанов у відповідних справах за номенклатурою);
- розподіл справ та осіб за статтями Кримінального кодексу (особливо за статті 69, 70, 70-1, 114, 198-2, 215 КК України в редакції 1960 року та статті 109 - 114, 146, 147, 149, 157, 191, 209, 255, 276, 294, 306 КК України в редакції 2001 року);
- правильність відображення в звіті осіб і справ, де є перекваліфікація злочину;
- чи справи, порушені в порядку статті 27 КПК України за скаргою потерпілого, відображені у відповідних рядках звіту;
- правильність відображення в звіті осіб і справ, що об'єднані в одне провадження;
- строки призначення справ до попереднього та судового розгляду;
- дані про види покарання;
- відомості про потерпілих, особливо юридичних осіб, і суми завданої шкоди;
- дані про окремі ухвали, яким чином здійснюється контроль за їх виконанням.

................
Перейти до повного тексту