1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Регламент


ПРЕЗИДІЯ ТОРГОВО-ПРОМИСЛОВОЇ ПАЛАТИ УКРАЇНИ
ЗАТВЕРДЖЕНО
Рішення президії ТПП України
15.07.2014 № 40(3)
РЕГЛАМЕНТ
засвідчення Торгово-промисловою палатою України та регіональними торгово-промисловими палатами форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили)
( Додатково див. Регламент (нова редакція) Торгово-промислової палати № 44(5) від 18.12.2014 )
1. Предмет та сфера застосування
1.1. РЕГЛАМЕНТ засвідчення Торгово-промисловою палатою України (ТПП України) форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) (далі - "РЕГЛАМЕНТ") встановлює єдиний порядок засвідчення форс-мажорних обставин (обставини непереборної сили) в системі ТПП України.
1.2. РЕГЛАМЕНТ набирає чинності з 25 липня 2014 року і діє на всій території України.
2. Нормативні джерела
2.1. Даний РЕГЛАМЕНТ ухвалений на підставі:
I
- Закону України "Про торгово-промислові палати в Україні" від 02.12.97 № 671/97-ВР;
- Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI;
- Закону України "Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті" від 23.09.94 № 185/94-ВР;
- Постанови Кабінету Міністрів України № 977 від 27.06.2003 "Деякі питання державного резервного насіннєвого фонду";
- Постанови Кабінету Міністрів України № 1235 від 27.12.2010 "Про затвердження переліку обставин, що свідчать про наявність загрози виникнення або накопичення податкового боргу, і доказів існування таких обставин";
- Наказу Міністерства доходів і зборів України № 577 від 10.10.2013 "Про затвердження Порядку списання безнадійного податкового боргу платників податків";
що визначають компетенцію ТПП України як єдиного органу із засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) в Україні, що виникають в сфері:
- зовнішньоторговельних угод та міжнародних договорів України;
- сільськогосподарських відносин;
- податкових відносин.
II
- Закону України "Про запобігання впливу світової фінансової кризи на розвиток будівельної галузі та житлового будівництва" від 25.12.2008 № 800-VI,
що визначає компетенцію ТПП України та регіональних торгово-промислових палат як рівноповноважних органів із засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) в Україні з відносин, що виникають у сфері будівельної галузі та житлового будівництва.
III
- Конвенції ООН про договори міжнародної купівлі-продажу товарів від 11.04.80 (Віденська конвенція 1980 року);
- Цивільного кодексу України від 16.01.2003 № 435-IV;
- Господарського кодексу України від 16.01.2003 № 436-IV;
- Закону України "Про зовнішньоекономічну діяльність" від 16.04.91 № 959-XII;
- Закону України "Про державну підтримку сільського господарства України" № 1877-IV від 24.06.2004;
- Постанови Кабінету Міністрів України і Національного банку України від 21.06.95 № 444 "Про типові платіжні умови зовнішньоекономічних договорів (контрактів) і типові форми захисних застережень до зовнішньоекономічних договорів (контрактів), що передбачають розрахунки в іноземній валюті";
- Наказу Міністерства економіки з питань європейської інтеграції України від 06.09.2001 № 201 "Про затвердження Положення про форму зовнішньоекономічних договорів (контрактів)";
- Правил користування електричною енергією, затверджених постановою НКРЕ України від 31.07.96 № 28 (у редакції постанови НКРЕ України від 17.10.2005 № 910);
що встановлюють договірну компетенцію Торгово-промислової палати України та регіональних торгово-промислових палат щодо засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), загальні положення про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) і містять визначення таких обставин,
та з урахуванням Застереження Міжнародної торгової палати про форс-мажор (Публікація ІСС № 650),
що узагальнює застосовувані в міжнародній практиці визначення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили).
3. Визначення понять, терміни та скорочення
3.1. Форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили)
3.1.1. Форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) (Force Majeure) - це надзвичайні та невідворотні обставини, які об'єктивно впливають на виконання зобов'язань, передбачених умовами договору (контракту, угоди тощо), обов'язків за законодавчими і іншими нормативними актами, дію яких неможливо було передбачити та дія яких унеможливлює їх виконання протягом певного періоду часу.
Дія таких обставин може бути викликана:
- винятковими погодними умовами і стихійним лихом (Acts of God) (епідемія, сильний шторм, циклон, ураган, торнадо, буревій, повінь, нагромадження снігу, ожеледь, град, заморозки, замерзання моря, проток, портів, перевалів, землетрус, блискавка, пожежа, посуха, просідання і зсув ґрунту, інші стихійні лиха тощо);
- непередбаченими обставинами, що відбуваються незалежно від волі і бажання заявника (загроза війни, збройний конфлікт або серйозна погроза такого конфлікту, включаючи, але не обмежуючись, ворожими атаками, блокадами, військовим ембарго), дії іноземного ворога, загальна військова мобілізація, військові дії, оголошена та неоголошена війна, дія суспільного ворога, збурення, акти тероризму, диверсії, піратства, безлади, вторгнення, блокада, революція, заколот, повстання, масові заворушення, обмеження комендантської години, експропріація, примусове вилучення, захоплення підприємств, реквізиція, громадська демонстрація, блокада, страйк, аварія, протиправні дії третіх осіб, пожежа, вибух, тривалі перерви в роботі транспорту тощо);
- умовами, регламентованими відповідними рішеннями та актами державних органів влади, закриттям морських проток, ембарго, забороною (обмеження) експорту/імпорту тощо.
Вищезазначений перелік обставин не є вичерпним.
3.2. Не вважаються форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) фінансова та економічна криза, дефолт, зростання офіційного та комерційного курсів іноземної валюти до національної валюти, недодержання/порушення своїх обов'язків контрагентом боржника, відсутність на ринку потрібних для виконання зобов'язання товарів, відсутність у боржника необхідних коштів тощо.
3.3. Сертифікат (в певних договорах, законодавчих і нормативних актах згадується також як висновок, довідка, підтвердження) про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) (далі - сертифікат) - документ встановленої ТПП України форми, який засвідчує настання форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), виданий ТПП України або регіональною торгово-промисловою палатою згідно з чинним законодавством, умовами договору (контракту, угоди тощо) та цим Регламентом.
3.4. Уповноважений орган - ТПП України або регіональна торгово-промислова палата, до якої звернулась зацікавлена особа із заявою про засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили).
3.5. Уповноважені особи - співробітники департаменту юридичного забезпечення ТПП України, співробітники регіональних торгово-промислових палат, які внесені до Реєстру уповноважених осіб (Реєстр фахівців ТПП України та регіональних ТПП, допущених до розгляду заяв із засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили)).
3.6. У цьому РЕГЛАМЕНТІ застосовано такі скорочені назви, позначення та скорочення:
3.6.1. Заява - заявка зацікавленої особи/заявника за встановленою формою;
3.6.2. Зацікавлена особа або заявник - компанія, підприємство, організація, установа, фірма тощо або фізична особа, що зареєстрована як особа, яка займається підприємницькою діяльністю або належить до незалежних професій (резиденти); міжнародна організація, іноземна компанія, підприємство, організація, фірма тощо або фізична особа, що зареєстрована в країні заснування бізнесу як особа, яка займається підприємницькою діяльністю або належить до незалежних професій (нерезиденти);
3.6.3. ТПП України - Торгово-промислова палата України;
3.6.4. Регіональні ТПП - регіональні торгово-промислові палати.
4. Розмежування компетенції ТПП України та регіональних палат
4.1. Торгово-промислова палата України здійснює засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) відповідно до умов зовнішньоторговельних угод та міжнародних договорів України, норм законодавства, відомчих нормативних актів, а також умов договорів, контрактів, типових договорів, угод тощо між резидентами, в яких безпосередньо передбачено віднесення такої функції до компетенції ТПП України.
4.2. Регіональні торгово-промислові палати здійснюють засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) відповідно до умов договорів, контрактів, типових договорів, угод тощо між резидентами, норм законодавства, відомчих нормативних актів, органів місцевого самоврядування, в яких безпосередньо передбачено віднесення такої функції до компетенції регіональних торгово-промислових палат / відповідної регіональної ТПП.
4.3. Регіональні торгово-промислові палати з питань, які згідно із ст. 4.1 РЕГЛАМЕНТУ віднесені до компетенції Торгово-промислової палати України, надають інформаційно-консультаційні послуги, сприяють зацікавленим особам у підготовці заявок і формуванні необхідного пакету документів з подальшою передачею цих заявок та документів на розгляд Торгово-промислової палати України.
4.4. У випадку настання тимчасової перешкоди для регіональної ТПП щодо виконання своєї функції із засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), зокрема, відсутність фахівця, окупація території, настання форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), дану функцію виконує ТПП України або, за її дорученням, інша регіональна торгово-промислова палата, найближча за розташуванням або за спеціалізацією.
5. Реєстр сертифікатів про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили). Реєстр уповноважених осіб
5.1. ТПП України веде єдиний Реєстр сертифікатів, виданих ТПП України та регіональними ТПП, про засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) та Реєстр уповноважених осіб.
5.2. Ведення Реєстру сертифікатів і Реєстру уповноважених осіб, передбачених ст. 5.1, 5.5 цього РЕГЛАМЕНТУ, здійснює департамент юридичного забезпечення ТПП України. Уповноважена особа ТПП України, регіональної ТПП після розгляду заяви, підготовки сертифіката і до його видачі заявнику зобов'язана зареєструвати електронну версію сертифіката в єдиному Реєстрі сертифікатів ТПП України із присвоєнням йому порядкового номера. Після отримання порядкового номера і видачі оригіналу сертифіката заявнику один екземпляр підлягає зберіганню в уповноваженому органі, що видав сертифікат, і один депонується в ТПП України, термін збереження яких складає 4 (чотири) роки з дня видачі.
5.3. Інформацію про внесені в Реєстр сертифікати може бути надано за заявою зацікавленої особи, сторони за договором, контрактом, угодою державного органу, якому надані повноваження щодо податкових обов'язків постановою суду та інших органів, яким відповідно до законодавства України надано право отримання копій, витягів та/або вилучення документів.
5.4. Реєстр сертифікатів про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) обмежений для публічного доступу і підлягає використанню виключно для цілей внутрішнього обліку і контролю документів, виданих в системі ТПП України.
5.5. ТПП України веде єдиний Реєстр уповноважених осіб (Реєстр фахівців ТПП України та регіональних ТПП, допущених до розгляду заяв із засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), в який вносяться прізвище, ім'я, по батькові такої особи, посада в ТПП України (в регіональній ТПП), знання мов, зразок підпису. Звільнення з посади тягне автоматичне виключення з Реєстру уповноважених осіб.
5.6. До Реєстру уповноважених осіб вносяться фахівці, що мають вищу юридичну освіту, досвід практичної роботи яких у юридичній сфері складає не менше 3 років, які мають свідоцтво про проходження відповідного курсу навчання в ТПП України, уповноважені відповідно до наказу Торгово-промислової палати України або регіональної ТПП на виконання функціональних обов'язків і які внесені до Реєстру уповноважених осіб (Реєстру фахівців ТПП України та регіональних ТПП, допущених до розгляду заяв із засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили). ТПП України може встановлювати додаткові вимоги до кваліфікації щодо знання мов, досвіду юридичної діяльності в певних галузях, зовнішньоекономічній та міжнародній сферах.
5.7. Реєстр уповноважених осіб публікується з наступною інформацією: прізвище, ім'я, по батькові уповноважених осіб, назва уповноваженого органу та контактні дані для зв'язку на інтернет-сторінці ТПП України та на інтернет-сторінках регіональних торгово-промислових палат.
5.8. ТПП України забезпечує регіональні ТПП методичними матеріалами, а також проводить навчання фахівців регіональних палат і підвищення кваліфікації осіб, допущених до розгляду заяв із засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили).
6. Порядок засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили)
6.1. Підставою для засвідчення форс-мажорних обставин є наявність однієї або більше форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), перелічених у ст. 3.1 РЕГЛАМЕНТУ, визначених як непереборний вплив на виконання відповідного зобов'язання таким чином, що унеможливлює його виконання у термін, що настав (наявність причинно-наслідкового зв'язку між обставиною та неможливістю виконання зобов'язання в термін, передбачений відповідно законодавством, відомчими нормативними актами, договором, контрактом, угодою, типовим договором тощо).
6.2. Форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) засвідчуються за заявою зацікавленої особи по кожному окремому договору, контракту, угоді тощо, а також по податкових та інших зобов'язаннях/обов'язках, виконання яких настало згідно з законодавчим чи іншим нормативним актом або може настати найближчим часом і виконання яких стало неможливим через наявність зазначених обставин.

................
Перейти до повного тексту