- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Рішення
ПРЕЗИДІЯ ТОРГОВО-ПРОМИСЛОВОЇ ПАЛАТИ УКРАЇНИ
Р І Ш Е Н Н Я
Протокол N 21(5)
Про затвердження Інструкції про порядок визначення країни походження товарів/послуг, оформлення та засвідчення сертифікатів відповідних форм
1. Затвердити Інструкцію про порядок визначення країни походження товарів/послуг, оформлення та засвідчення сертифікатів відповідних форм (додається).
2. Ввести в дію затверджену Інструкцію з 20 березня 2002 року.
3. Інструкцію про порядок засвідчення та видачі сертифікатів на товари та послуги українського походження, затверджену рішенням президії ТПП України від 15.10.98, протокол
N 39(6), визнати такою, що втратила чинність.
Президент ТПП України Генеральний секретар | С.Скрипченко В.Яновський |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Рішення президії ТПП України
27.02.2002 протокол N 21(5)
ІНСТРУКЦІЯ
про порядок визначення країни походження товарів/послуг, оформлення та засвідчення сертифікатів відповідних форм
1. Загальні положення
1.1. Роботи з визначення країни походження товарів/послуг, а також оформлення та засвідчення сертифікатів походження на товари/послуги виконуються Торгово-промисловою палатою України (далі - ТПП України) та регіональними торгово-промисловими палатами (далі - регіональні палати) згідно із Законом України
"Про торгово-промислові палати в Україні" (N 671/97-ВР від 02.12.97).
Визначення країни походження товарів/послуг, засвідчення і видача сертифікатів походження на товари/послуги здійснюються у відповідності до міжнародних конвенцій, міжнародних угод, чинного законодавства України та цієї Інструкції.
1.2. Роботи, зазначені в пункті 1.1 цієї Інструкції, здійснюються особами, уповноваженими наказом по відповідній торгово-промисловій палаті визначати країну походження товарів/послуг та засвідчувати сертифікати (далі - уповноважені особи).
1.3. Печатки, які застосовуються торгово-промисловими палатами для засвідчення сертифікатів походження товарів/послуг, підписи уповноважених осіб легалізуються* в установленому порядку через ТПП України, як правило, один раз на рік.
_______________
* Легалізації підлягають тільки підписи тих осіб, які уповноважені підписувати сертифікати походження.
Для цього наприкінці кожного року регіональні палати представляють до ТПП України списки уповноважених осіб зі зразками їх підписів та відбитки печаток регіональних палат (а також їх філій та відділень, якщо такі є). Списки складаються окремо російською та англійською мовами. Кількість необхідних екземплярів списків визначається ТПП України. Управління експертиз, контролю та сертифікації товарів ТПП України комплектує отримані списки, готує відповідні супровідні листи та направляє їх для легалізації та використання в роботі до компетентних органів та організацій країн імпорту товарів з України.
Після проведення легалізації зміни до списків уповноважених осіб не вносяться протягом року. Якщо виникає така необхідність з об'єктивних причин, то кожний випадок розглядається ТПП України окремо.
1.4. ТПП України розробляє методичні документи, що стосуються визначення країни походження товарів/послуг та оформлення і видачі сертифікатів походження різних форм, та забезпечує ними регіональні палати.
1.5. Роботи з визначення країни походження товарів/послуг та засвідчення сертифікатів походження здійснюються на платній основі відповідно до тарифів, встановлених торгово-промисловими палатами, з урахуванням відповідних рішень президії ТПП України.
2. Основні терміни та їх визначення
2.1. Сертифікат походження - документ спеціально установленої форми, який підтверджує, що товари/послуги вироблені або виконані в даній країні, і який містить інформацію для їх ідентифікації.
2.2. Країна походження - країна, де товари/послуги були повністю виготовлені/виконані або піддані достатній переробці.
2.3. Товар - будь-яке рухоме майно, що перетинає митний кордон України.
2.4. Послуга - трудова доцільна діяльність, результати якої виражаються в корисному ефекті, особливій споживчій вартості. Особливістю послуги є збігання в часі та просторі процесів виробництва, реалізації та споживання її споживчої вартості.
2.5. Товарна номенклатура зовнішньоекономічної діяльності (ТН ЗЕД) - перелік товарів з присвоєними їм відповідними кодами, складений на базі Гармонізованої системи опису та кодування товарів і Комбінованої номенклатури Європейського Співтовариства. В залежності від країни призначення товару можуть застосовуватися УКТЗЕД (Українська класифікація товарів зовнішньоекономічної діяльності), Комбінована Номенклатура ЄС, Товарна номенклатура зовнішньоекономічної діяльності СНД та ін.
2.6. Генеральна система преференцій (ГСП) - система, яка визначає преференційні тарифні умови для окремих товарів, що експортуються з країн, які розвиваються (країни-бенефіціари), у розвинуті країни (країни-донори). Гарантовані цією системою пільги можуть виражатися у частковому або повному звільненні від ввізного мита.
2.7. Преференційний (пільговий) сертифікат - сертифікат відповідної форми (див. Розділ 4 цієї Інструкції), при пред'явленні якого в митні органи країни ввозу товару імпортер користується преференціями (пільгами), що виражаються в частковому або повному звільненні від ввізного мита.
2.8. Критерій походження - сукупність умов, відповідно до яких товар може бути визнаним таким, що повністю походить з країни (критерій повністю виробленого товару), або достатньо обробленим та переробленим в країні (критерій достатньої обробки/переробки).
2.9. Достатня обробка/переробка - операції, в результаті яких товар/сировина/матеріали, які не мали походження певної країни, набувають цього походження. Визначається в кожному окремому випадку залежно від вимог міжнародних угод, а за відсутністю останніх - згідно з міжнародними конвенціями та чинним законодавством України.
Критерій достатньої обробки/переробки може бути виражений:
- зміною товарної позиції за ТН ЗЕД на рівні перших 4-х знаків;
- переліком умов, виробничих та технологічних операцій, необхідних для проведення з матеріалами, що не походять з країни, для надання готовому продукту статусу походження;
- правилом адвалорної частки, коли вартість використаних імпортних матеріалів та комплектуючих досягає фіксованої процентної частки в ціні готової продукції.
2.10. Кумулятивний принцип походження - принцип, який враховується при застосуванні критерію достатньої переробки, коли в разі послідовної переробки товару в країнах - учасницях міжнародних угод ці країни розглядаються для визначення походження як одне ціле.
2.11. Додана вартість - доля вартості декларованих товарів, яка визначається різницею між вартістю декларованої продукції та вартістю використаних для її виробництва імпортних сировини та матеріалів.
2.12. Висновок про походження товару - документ, що містить інформацію про походження товару, який експортується, та про критерій походження цього товару відповідно до Правил визначення країни походження товару (залежно від країни призначення можуть бути застосовані різні Правила).
2.13. Висновок про походження послуги - документ, що містить інформацію про походження та процес виконання послуги, яка здійснюється певним підприємством.
3. Порядок проведення робіт з визначення країни походження товарів/послуг
3.1. Підставою для проведення робіт з визначення країни походження товарів/послуг є заявка-декларація замовника (далі - заявка).
Заявка заповнюється замовником за встановленою формою (див. Додаток 1а та 1б). Заявка підписується керівником або уповноваженою ним особою та скріплюється печаткою організації-замовника.
3.2. Разом з заявкою подаються документи, що підтверджують походження товару/послуги та факт експорту (для товарів, що експортуються). Перелік документів наведено у Додатку 2.
Замовник подає документи в оригіналі або їх копії, завірені своєю печаткою.
За вірогідність поданих документів замовник несе відповідальність згідно з чинним законодавством України.
3.3. Заявка має бути зареєстрована в журналі реєстрації. Порядок реєстрації визначається кожною палатою самостійно.
Після реєстрації заявка передається уповноваженій особі на виконання.
Уповноважена особа вивчає зазначену в заявці інформацію, надані замовником документи та шляхом проведення експертизи походження за документами визначає країну походження товару/послуги.
3.4. Якщо уповноважена особа вважає, що наданих документів недостатньо для визначення країни походження товару/послуги, то вона має повідомити про це безпосереднього керівника. У разі необхідності, для додаткового підтвердження походження, керівник приймає рішення щодо перевірки уповноваженою особою технологічного процесу та умов виготовлення товару/виконання послуги.
3.5. Якщо після проведеної перевірки документів (а в разі необхідності, і умов виробництва) уповноважена особа може зробити висновок, що декларація замовника щодо заявлення країни походження підтверджується, то зазначена особа приступає до оформлення сертифіката походження відповідної форми.
3.6. У разі необхідності та на письмову вимогу замовника експертиза походження товару/послуги може бути оформлена в письмовій формі і надана замовнику у вигляді Висновку про походження товару/послуги (див. Додаток 3а та 3б). Необхідність видачі замовнику Висновку про походження товару/послуги визначається положеннями цієї Інструкції та письмовим зверненням замовника.
Бланки Висновку про походження товару/послуги друкуються палатами самостійно.
3.7. Висновок про походження товару/послуги складається виходячи з результатів проведеної експертизи походження і однозначно свідчить, що товари/послуги походять з країни та виробляються/виконуються певним підприємством.
3.8. Висновок про походження товару/послуги засвідчується уповноваженою особою та печаткою торгово-промислової палати.
3.9. Висновок про походження товару/послуги оформлюється українською або російською мовами, як правило, у 2-х примірниках, якщо не передбачено інше. Порядок реєстрації Висновку про походження товару/послуги розробляється палатами самостійно.
3.10. Якщо Висновок про походження товару не був складений при оформленні сертифіката, то він може бути складений згодом за письмовим проханням замовника або на запит митних органів.
Висновок про походження послуг є невід'ємною частиною сертифіката походження послуг (див. Додаток 4).
3.11. У разі використання виробником-експортером протягом значного періоду (півроку, рік) постійних джерел сировини, матеріалів та комплектуючих для виробництва товару, можливо складання одного Висновку про походження товару на певний період. В разі зміни джерел надходження сировини, матеріалів або комплектуючих, замовник має повідомити про це палату і надати нові документи для переоформлення Висновку про походження товару.
3.12. Після розгляду поданих документів замовнику протягом 3-х днів видається сертифікат походження або надається письмова відповідь з констатацією причин, згідно з якими походження товару/ послуги не може бути встановлене.
В окремих випадках при значній складності робіт та великому обсязі документів цей термін може бути продовжено до 10 діб.
4. Форми сертифікатів походження та їх застосування
Для підтвердження походження товарів/послуг застосовується 10 форм сертифікатів.
4.1. Сертифікат походження загальної форми (англійською мовою) - звичайна форма сертифіката - видається на всі товари, які мають українське походження відповідно до національного законодавства України, при експорті в країни, з якими не обумовлені правила визначення країни походження товарів; також видається у разі, коли товар не має преференційного доступу на ринок країни імпорту та у випадках відсутності або тимчасового припинення пільг на українські товари.
4.2. Сертифікат походження загальної форми (російською мовою) - звичайна форма сертифіката - видається при експорті в країни СНД в тих випадках, коли товар отримує українське походження згідно з національним законодавством України, проте не виконується якась з умов Правил визначення країни походження товарів, затверджених Рішенням Ради глав урядів СНД від 30.11.2000 року.
................Перейти до повного тексту