- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Розпорядження
ДЕРЖАВНА КОМІСІЯ З РЕГУЛЮВАННЯ РИНКІВ
ФІНАНСОВИХ ПОСЛУГ УКРАЇНИ
Р О З П О Р Я Д Ж Е Н Н Я
Про стан недержавного пенсійного забезпечення перед набранням чинності Законом України "Про недержавне пенсійне забезпечення"
Розглянувши підготовлену департаментом нагляду за недержавними пенсійними фондами доповідь про стан недержавного пенсійного забезпечення та функціонування недержавних пенсійних фондів, Державна комісія з регулювання ринків фінансових послуг України П О С Т А Н О В И Л А:
1. Доповідь про стан недержавного пенсійного забезпечення та функціонування недержавних пенсійних фондів перед набранням чинності Закону України
"Про недержавне пенсійне забезпечення" взяти до відома.
2. Департаменту нагляду за недержавними пенсійними фондами (Рибальченко А.А.) на основі доповіді підготувати матеріали для публікації в пресі.
3. Відділу взаємодії із засобами масової інформації та зв'язків з громадськістю (Нагорняк М.В.) забезпечити опублікування зазначених матеріалів в засобах масової інформації.
4. Контроль за виконанням розпорядження покласти на члена Комісії - директора департаменту нагляду за недержавними пенсійними фондами Рибальченка А.А.
Протокол засідання Комісії від 25 грудня 2003 р. N 36 |
Додаток
ДОПОВІДЬ
про стан недержавного пенсійного забезпечення та функціонування недержавних пенсійних фондів
Закон України
"Про недержавне пенсійне забезпечення", який набирає чинності з 1 січня 2004 р., - на сьогоднішній день єдиний законодавчий акт, спрямований на впорядкування діяльності з недержавного пенсійного забезпечення громадян (крім цього, прикінцевими положеннями Закону України
"Про оподаткування прибутку підприємств" передбачені норми, що набирають чинності після прийняття Закону України "Про недержавне пенсійне забезпечення", зокрема норми, що стосуються оподаткування). Однак слід зазначити, що сьогодні вже існують організації, які зареєстровані як недержавні пенсійні фонди та займаються залученням коштів від підприємств та громадян для управління цими коштами з подальшим накопиченням та виплатою громадянам так званої додаткової пенсії.
Департаментом нагляду за недержавними пенсійними фондами був складений список таких організацій та розроблений план проведення перевірок діяльності зазначених організацій. Перевірки проводяться працівниками департаменту та працівниками Комісії, які знаходяться в регіонах. Також з метою оптимізації роботи працівників в регіонах Управлінням виїзного нагляду були розроблені методичні рекомендації по проведенню перевірок недержавних пенсійних фондів, що провадять свою діяльність до набрання чинності Законом України
"Про недержавне пенсійне забезпечення".
1. Загальні відомості про існуючі недержавні пенсійні фонди
При первинному формуванні інформаційної бази існуючих недержавних пенсійних фондів до списку було внесено 55 організацій, що зареєстровані як недержавні пенсійні фонди. До плану перевірки, затвердженого Головою Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України 17.10.2003, було включено 47 фондів. Невідповідність загальної кількості фондів, що перебували в базі, кількості фондів, включених до плану перевірки, пов'язана з тим, що організації знялись з податкового обліку та припинили своє існування.
До зазначеного списку не був включений АКБ "Аркада", оскільки запропонована ним пенсійна програма здійснюється на підставі Закону України "Про проведення експерименту в житловому будівництві на базі холдингової компанії
"Київміськбуд" N 3044-III від 07.02.2002 та не підпадає під дію Закону України
"Про недержавне пенсійне забезпечення".
Станом на 16.12.2003 була зібрана інформація про діяльність 47 недержавних пенсійних фондів. З них 22 безпосередньо займаються недержавним пенсійним забезпеченням, не було встановлене місцезнаходження 12 фондів, 9 установ не здійснюють фінансово-господарської діяльності, 4 - здійснюють діяльність, не пов'язану з додатковим недержавним пенсійним забезпеченням.
За результатами перевірок в м. Києві та за матеріалами, отриманими від представників Комісії в регіонах, співробітниками Департаменту складена інформаційна база даних працюючих недержавних пенсійних фондів.
Загальний обсяг активів, залучених до діючих недержавних пенсійних фондів складає близько 16 млн.грн. Слід зазначити, що майже 90% активів акумульовані чотирма найбільшими пенсійними фондами.
Найбільші недержавні пенсійні фонди (за обсягом пенсійних активів):
1. ТОВ "Народний пенсійний фонд Україна", зареєстровано в 1995 р., м. Київ - 7,8 млн. грн.
2. ТОВ НПФ "Укоопспілка", зареєстровано в 1996 р., м. Київ - 3,6 млн. грн.
3. ТОВ НПФ "Кримспоживспілка", зареєстровано в 1997 р., м. Сімферополь - 1,6 млн. грн.
4. ТОВ Український НПФ "Добробут", зареєстровано в 1998 р., м. Київ - 1,2 млн. грн.
Загалом: 14,2 млн. грн.
Загальна кількість громадян, що приймають участь в недержавному пенсійному забезпеченні, - приблизно 31 тис. осіб. При цьому 72% загальної кількості учасників залучені до 4 фондів, 3 з яких відносяться до найбільших за обсягом пенсійних активів.
Найбільші недержавні пенсійні фонди (по кількості громадян, залучених до фонду):
1. ТОВ "Народний пенсійний фонд Україна", м. Київ - 14 тис.
осіб
2. ТОВ НПФ "Кримспоживспілка", м. Сімферополь - 3,2 тис. осіб
3. Перший український недержавний фонд, м. Київ - 3,1 тис.
осіб
4. ТОВ НПФ "Укоопспілка", м. Київ - 1,4 тис. осіб
Загалом: 21,7 тис. осіб.
З 22 діючих пенсійних фондів 13 (60%) відносяться до споживчої кооперації Облспоживспілки. У кожного фонду цієї системи є власні засновники, працівники яких залучені до системи недержавного пенсійного забезпечення. Найбільшими фондами в цій кооперації є ТОВ НПФ "Кримспоживспілка" (м. Сімферополь), ТОВ НПФ "Укоопспілка" (м. Київ), ТОВ НПФ "Облспоживспілка" (м. Миколаїв), ТОВ НПФ "Облспоживспілка" (м. Одеса). Частка осіб, залучених до фондів споживчої кооперації у загальній кількості учасників системи недержавного пенсійного забезпечення (31 тис. осіб) складає приблизно 34% (11 тис. осіб). Загальний обсяг активів, залучених до фондів споживчої кооперації - 7 млн. грн., що складає 43% від загального обсягу активів, залучених до сучасної системи недержавного пенсійного забезпечення (16 млн. грн.)
В середньому на одного учасника пенсійного фонду припадає 1132 грн. активів пенсійного фонду.
Щомісячний розмір пенсійних виплат учасникам пенсійних фондів коливається від 8 грн. до 750 грн., в середньому ця сума складає 40-50 грн. на місяць. Слід відзначити, що 7 з 22 організацій, що провадять додаткове пенсійне забезпечення, ще не проводили пенсійних виплат своїм учасникам. Це обумовлено тим, що ними встановлений мінімальний термін початку виплат після першого внеску три роки.
Найбільша кількість діючих недержавних пенсійних фондів розташована в м. Києві - 7 з 22. Решта розміщена в обласних центрах (Вінниця - 1, Дніпропетровськ - 2, Житомир - 1, Львів - 1, Миколаїв - 1, Одеса - 1, Рівне - 1, Сімферополь - 1, Тернопіль - 1, Ужгород - 1, Харків - 1, Херсон - 1, Черкаси - 1, Чернігів - 1).
На початку 1997 року була створена Асоціація недержавних пенсійних фондів, що включає на сьогоднішній день 15 діючих пенсійних фондів.
2. Загальні принципи функціонування діючих недержавних пенсійних фондів
Слід зазначити, що недержавне пенсійне забезпечення не обов'язково є виключним видом діяльності таких фондів (наприклад, ТОВ НПФ "Облспоживспілка", м. Рівне, отримує значну частку доходу від продажу канцелярських виробів, ЗАТ НПФ "Доля", м. Кривий Ріг, - плати за оренду).
Вкладниками (учасниками) пенсійних фондів є юридичні та фізичні особи. Взаємовідносини фондів з вкладниками (учасниками) визначаються на договірній основі. Для кожної особи, на користь якої робляться внески, фондом відкривається окремий рахунок (у випадку, коли на користь учасника кошти сплачує ще й підприємство - 2 рахунки). В банку фонд відкриває один депозитний рахунок для всіх учасників. Всі власні активи фонду обліковуються окремо від активів, що належать учасникам.
Накопичення коштів для додаткового пенсійного забезпечення здійснюється за рахунок:
а) власних коштів, які кожен працівник відраховує щомісяця на свій особистий пенсійний рахунок із заробітної плати;
б) коштів підприємства (роботодавця), які він перераховує на пенсійні рахунки своїх працівників за рахунок прибутку після сплати податків та інших обов'язкових платежів;
в) інвестиційного доходу, нарахованого фондом від обороту пенсійних активів вкладників.
Розподіл коштів роботодавця між працівниками проводиться пропорційно їх заробітній платні з урахуванням коефіцієнтів, встановлених залежно від загального стажу роботи на підприємстві.
Всі кошти, залучені на недержавне пенсійне забезпечення, розміщуються на банківських депозитах (в одному чи декількох банках). При цьому розмір банківських відсоткових ставок коливається від 14% до 21% (існує загальна тенденція до поступового зменшення комерційними банками розміру відсоткових ставок на депозити юридичних осіб в національній валюті з 20%-26% два роки тому до 15%-20% в 2003 р.). Оскільки активи фондів не диверсифіковані, зменшення процентних ставок безпосередньо веде до зменшення прибутку фондів, що розподіляється між учасниками.
Фонди щомісяця нараховують інвестиційний доход на залишок коштів, що обліковуються як на особистих, так і на іменних пенсійних рахунках в однаковому розмірі.
З отриманого інвестиційного прибутку фонди утримують від 15% до 20%, як винагороду за свої послуги.
Деякі фонди (наприклад, ТОВ "Народний пенсійний фонд "Україна", м. Київ) гарантують своїм учасникам мінімальний рівень доходності, що дорівнює обліковій ставці Національного банку України.
Термін накопичення коштів на пенсійне забезпечення необмежений і здійснюється вкладником упродовж його трудового періоду.
Розмір внеску не обмежується і визначається вкладником, але не може бути меншим одного відсотка від місячної заробітної плати.
Вкладник є власником коштів, що є на його особистому пенсійному рахунку, і може вільно розпоряджатися ними - дарувати, заповідати пенсійні накопичення або пенсійні виплати третій особі.
Право на отримання додаткової пенсії настає з настанням права на отримання державної пенсії за віком або за станом здоров'я.
Додаткова пенсія визначається вкладнику із сукупної суми пенсійних накопичень, сформованих за рахунок його особистих внесків, внесків підприємства та нарахованого фондами інвестиційного доходу від обороту цих коштів за весь період їх накопичення.
Недержавні пенсійні фонди надають своїм вкладникам такі види пенсійного забезпечення:
- щомісячні пенсійні виплати довічно (один раз у квартал, півроку, рік) у сумі нарахованого фондами інвестиційного доходу;
- пенсійні виплати щомісяця у фіксованій сумі до повного використання коштів, що є на пенсійних рахунках;
- пенсійні виплати на певну дату (одноразова пенсія) виплачуються у разі, якщо сума пенсійних накопичень не перевищує суму коштів двох державних пенсій учасника, а також у разі критичного стану здоров'я, виїзду за кордон тощо.
У випадку смерті учасника до початку пенсійних виплат чи після початку пенсійних виплат залишок коштів на пенсійних рахунках померлого виплачується спадкоємцям або переоформляється право власності на них згідно з чинним законодавством.
Така схема функціонування стосується всіх недержавних пенсійних фондів "Облспоживспілки". Принцип роботи решти діючих пенсійних фондів майже не відрізняється від зазначеної схеми.
З загальної кількості діючих недержавних пенсійних фондів слід відзначити 2 фонди, принцип діяльності яких відрізняється від зазначеного. Це ЗАТ НПФ "Київенерго", м. Київ, та ЗАТ НПФ "Дніпрообленерго", м. Дніпропетровськ.
Основна відмінність цих фондів полягає в тому, що вони не залучають кошти безпосередньо від учасників (фізичних осіб), але здійснюють виплати своїм колишнім працівникам, які досягли пенсійного віку та вийшли на пенсію. При ньому кошти на додаткові пенсії виплачуються з інвестиційного прибутку від розміщення статутного та позичкового капіталу. Статутні фонди зазначених установ складають 6260500 грн. та 10000000 грн. відповідно. До того ж ЗАТ НПФ "Київенерго" додатково залучені від засновників кошти на суму приблизно 16000000 грн. Всі активи даних фондів розміщені на депозитних рахунках в банках, цінних паперах та дорогоцінних металах. Купівля та продаж цінних паперів здійснюється за посередництвом торговця цінними паперами.
3. Приведення діяльності існуючих недержавних пенсійних фондів у відповідність до Закону України "Про недержавне пенсійне забезпечення" ( 1057-15 )
Згідно з Законом України
"Про недержавне пенсійне забезпечення" підприємства, установи та організації, які займаються недержавним пенсійним забезпеченням або в назвах яких використовуються слова "недержавний пенсійний фонд" чи "пенсійний фонд", можуть здійснити реорганізацію в пенсійні фонди, створені відповідно до вимог цього Закону, у строки та в порядку, встановлені Державною комісією з регулювання ринків фінансових послуг України, з урахуванням певних особливостей або ліквідуватися.
Особи, що були зареєстровані і провадили діяльність з недержавного пенсійного забезпечення на день набрання чинності
Законом у разі використання пенсійних планів або пенсійних схем, що базуються на внесках роботодавців за рахунок прибутку, мають право продовжувати роботу, пов'язану із здійсненням такого пенсійного забезпечення для існуючих на дату набрання чинності цим Законом учасників пенсійних фондів, за умови подання до Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України детальної інформації щодо методології розрахунків пенсійних виплат.
Комісією розроблений Порядок внесення до Державного реєстру фінансових установ інформації про пенсійні фонди, які створені до набрання чинності Законом України
"Про недержавне пенсійне забезпечення". Порядок встановлює вимоги для набуття пенсійними фондами, які створені до набрання чинності Законом України "Про недержавне пенсійне забезпечення", статусу фінансової установи, вимоги до цих фондів щодо внесення інформації до Державного реєстру фінансових установ та порядок її внесення, а також вимоги до документів, що при цьому подаються.
На даний момент Департаментом вивчається можливість приведення діяльності існуючих недержавних пенсійних фондів у відповідність до вимог Закону України
"Про недержавне пенсійне забезпечення" та відпрацьовується питання реорганізації тих пенсійних фондів, що прийняли відповідне рішення.
4. Висновки та пропозиції
На сьогоднішній день функціонує 22 недержавних пенсійних фондів, що забезпечують додатковим недержавним пенсійним забезпеченням приблизно 31 тис. осіб. Обсяг залучених активів дорівнює 16 млн. грн. Схема їх використання виглядає наступним чином: залучені кошти розміщуються на депозитних рахунках (в одному чи декількох банках), а отримані відсотки розподіляються між учасниками НПФ пропорційно розміру їх внесків.
................Перейти до повного тексту