1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


ДЕРЖАВНА РЕЄСТРАЦІЙНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ЛИСТ
06.06.2014 № 9300/05-15-14
Щодо проблемних питань, які виникають при проведенні державної реєстрації речових прав на земельні ділянки
Державна реєстраційна служба України доводить до відома органів державної реєстрації прав інформацію щодо проблемних питань, які виникають при проведенні державної реєстрації речових прав на земельні ділянки.
Щодо отримання органами державної реєстрації прав інформації про зареєстровані земельні ділянки повідомляємо.
Порядок надання інформації про зареєстровані земельні ділянки органу державної реєстрації прав та про зареєстровані речові права на земельні ділянки органу, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 22 лютого 2012 року № 118, визначає, зокрема, процедуру надання органом, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, органу державної реєстрації прав інформації про зареєстровані земельні ділянки, необхідної для проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно.
Відповідно до пункту 4 вказаного Порядку формування інформації про зареєстровані земельні ділянки здійснюється за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру.
Тобто надання Держземагентством інформації про зареєстровані земельні ділянки в електронному вигляді можливе лише з тих даних, що містять в Державному земельному кадастрі.
Водночас, зауважуємо, що пункт 8-1 частини другої статті 9 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (далі - Закон) передбачає можливість у разі проведення державної реєстрації прав, які виникли та зареєстровані в установленому порядку до 01 січня 2013 року, направлення державними реєстрами прав запитів до органів виконавчої влади, які відповідно до чинного на момент реєстрації законодавства проводили таку реєстрацію, не лише в електронному, а й у паперовому вигляді для отримання інформації, необхідної для реєстрації прав та їх обтяжень, якщо такі документи не були подані заявником або якщо документи, подані заявником, не містять передбачених цим Законом відомостей про право набувача або про нерухоме майно.
Ураховуючи зазначене, з метою забезпечення своєчасності проведення державної реєстрації прав на земельні ділянки та оперативного отримання державними реєстрами прав достовірної інформації про земельні ділянки наголошуємо на необхідність застосування усіх наявних механізмів, передбачених законодавством для отримання такої інформації.
Стосовно проведення державної реєстрації права власності з видачею свідоцтва про право власності на нерухоме майно у разі виділення земельних часток (паїв) в натурі повідомляємо.
Згідно з частинами першою - другою статті 3 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" підставами для виділення земельних ділянок у натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв) є рішення відповідної сільської, селищної міської ради чи районної державної адміністрації.
Особи, власники сертифікатів на право на земельну частку (пай) в натурі (на місцевості), подають до відповідної сільської, селищної, міської ради чи районної державної адміністрації заяву про виділення їм земельної частки (паю) в натурі (на місцевості).
Земельна частка (пай) виділяється її власнику в натурі (на місцевості), як правило, однією земельною ділянкою. За бажанням власника земельної частки (паю) йому можуть бути виділені в натурі (на місцевості) дві земельні ділянки з різним складом сільськогосподарських угідь (рілля, багаторічні насадження, сінокоси або пасовища).
Із вказаного вбачається, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування є фактичним розпорядником земель, що належали колективним сільськогосподарським підприємствам на праві колективної власності.

................
Перейти до повного тексту