1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


ДЕРЖАВНА ЕКОЛОГІЧНА ІНСПЕКЦІЯ УКРАЇНИ
НАКАЗ
13.12.2013 № 212
Про затвердження Рекомендацій щодо здійснення контролю діяльності територіальних органів Держекоінспекції України
Відповідно до Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого Указом Президента України від 13 квітня 2011 року № 454/2011, та на виконання пункту 3 рішення колегії Держекоінспекції України від 19 липня 2013 року № 4/5 , уведеного в дію наказом Держекоінспекції України від 29 липня 2013 року № 120,
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Рекомендації щодо здійснення контролю діяльності територіальних органів Держекоінспекції України, що додаються.
2. Першому заступнику та заступнику Голови Держекоінспекції України, керівникам структурних підрозділів Держекоінспекції України забезпечити дотримання цих Рекомендацій під час здійснення контролю діяльності територіальних органів Держекоінспекції України.
3. Керівникам територіальних органів Держекоінспекції України забезпечувати всебічне сприяння під час здійснення контролю діяльності підпорядкованої Держекоінспекції.
4. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
Голова П.Б. Жила
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Держекоінспекції України
13.12.2013 № 212
РЕКОМЕНДАЦІЇ
щодо здійснення контролю діяльності територіальних органів Держекоінспекції України
1. Ці Рекомендації щодо здійснення контролю діяльності територіальних органів Держекоінспекції України розроблено відповідно до Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого Указом Президента України від 13.04.2011 № 454/2011, та на виконання пункту 3 рішення колегії Держекоінспекції України від 19 липня 2013 року № 4/5 , уведеного в дію наказом Держекоінспекції України від 29 липня 2013 року № 120.
Контроль діяльності територіальних органів Держекоінспекції України здійснюється шляхом проведення планових та позапланових перевірок.
2. У цих Рекомендаціях терміни вживаються у таких значеннях:
територіальні органи - територіальні органи Держекоінспекції України (Державні екологічні інспекції в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, морські екологічні інспекції (Азовська, Азово-Чорноморська, Північно-Західного регіону Чорного моря));
планова перевірка - комплексна, цільова перевірка діяльності територіального органу, що проводиться на підставі річного (квартального) плану роботи Держекоінспекції України;
позапланова перевірка - незаплановане Держекоінспекцією України здійснення контролю діяльності територіального органу;
комплексна перевірка - планова або позапланова перевірка, під час якої здійснюється контроль діяльності територіального органу за всіма напрямами;
цільова перевірка - планова або позапланова перевірка, під час якої здійснюється контроль діяльності територіального органу за одним або декількома напрямами;
перелік питань - перелік питань для здійснення контролю діяльності територіальних органів Держекоінспекції України за окремим напрямом (додатки 1 - 10);
підрозділ - структурний підрозділ (підрозділи) територіального органу, який відповідає за окремий напрям діяльності, що перевіряється.
3. Підставою проведення планових перевірок є періодичність, яка становить для комплексних - не частіше одного разу на два роки, для цільових (за одним і тим же окремим напрямом) - не частіше одного разу на рік.
Позапланові перевірки проводяться при потребі (у разі необхідності, без попереднього повідомлення територіального органу) та при наявності однієї з підстав:
встановлення фактів, які є підставою для проведення службового розслідування щодо керівників відповідного територіального органу;
виявлення недостовірності інформації в поданих територіальними органами документах, у тому числі звітах про результати здійснення державного нагляду (контролю) та про стан виконання планів роботи;
обґрунтоване звернення фізичних та юридичних осіб про порушення територіальними органами вимог та положень нормативно-правових актів;
неподання в установлений строк територіальними органами звітності;
систематичне порушення виконавської дисципліни;
відсутність інформації про усунення порушень, установлених за результатами планової перевірки.
У разі проведення позапланової перевірки за наявності однієї з вище перелічених підстав формується окремий перелік питань для проведення перевірки, який погоджується керівником робочої групи.
4. Відділ організаційно-аналітичної роботи Держекоінспекції України включає до річних (квартальних) планів роботи Держекоінспекції України проведення комплексних та цільових перевірок діяльності територіальних органів за пропозиціями керівників структурних підрозділів Держекоінспекції України.
5. Комплексна перевірка діяльності територіального органу може бути здійснена шляхом послідовного проведення протягом звітного року ряду цільових перевірок.
6. Організаційне забезпечення щодо проведення покладається:
комплексних перевірок - на відділ організаційно-аналітичної роботи Держекоінспекції України;
цільових перевірок - на структурні підрозділи Держекоінспекції України, в межах їх компетенції, відповідно до мети та завдань перевірки.
7. Для проведення комплексної перевірки Держекоінспекція України утворює робочу групу, склад якої затверджується наказом Держекоінспекції України.
До складу робочої групи (комплексної, цільової перевірки) залучаються фахівці структурних підрозділів Держекоінспекції України та за потреби працівники територіальних органів.
Робочу групу очолює керівник робочої групи. У разі необхідності із членів робочої групи визначається заступник керівника робочої групи.
8. Структурні підрозділи Держекоінспекції України подають до відділу організаційно-аналітичної роботи у строки, визначені відповідними дорученнями Голови, першого заступника або заступника Голови Держекоінспекції України, кандидатури до складу робочої групи.
9. Пропозиції щодо складу робочої групи, строків та плану проведення цільової перевірки готує структурний підрозділ Держекоінспекції України, відповідальний за її проведення.
10. Строк перевірки (комплексної, цільової) вказується у наказі на проведення перевірки територіального органу Держекоінспекції України, однак він не повинен бути більше десяти робочих днів.
11. Відділ організаційно-аналітичної роботи доводить наказ про проведення комплексної перевірки до відома територіального органу, що підлягає перевірці.
Керівник структурного підрозділу Держекоінспекції України доводить наказ про проведення цільової перевірки до відома територіального органу, що підлягає перевірці.
12. На початку перевірки проводиться нарада за участю керівника, заступника керівника та членів робочої групи Держекоінспекції України, а також керівництва та відповідальних працівників територіального органу, який перевірятиметься, з питань організації здійснення перевірки.
На нараді керівник робочої групи або його заступник повідомляє про мету перевірки, план її проведення, надає керівникові органу, що перевіряється (у разі відсутності керівника - особі, що його заміщає), перелік питань, які слід з'ясувати під час проведення перевірки, а також узгоджує питання щодо умов діяльності робочої групи та порядку підведення підсумків перевірки.
13. Члени робочої групи здійснюють перевірку відповідно до своєї компетенції в установлені строки та згідно з переліком питань.
У процесі перевірки члени робочої групи аналізують діяльність територіального органу за матеріалами, наданими на їх вимогу; узагальнюють матеріали перевірки, формулюють висновки про ефективність функціонування органу, що перевірявся; з метою усунення виявлених недоліків, готують рекомендації з удосконалення роботи; надають методичну та практичну допомогу.
Робоча група організовує свою роботу таким чином, щоб не перешкоджати органу, що перевіряється, у здійсненні покладених на нього повноважень та завдань.
14. Перевірка проводиться з додержанням вимог законодавства щодо збереження державної таємниці, іншої інформації з обмеженим доступом, недопущення розголошення інформації, що стала відома під час її проведення.
15. Для виконання визначених наказом Держекоінспекції України завдань члени робочої групи мають право:
вимагати припинення дій, які перешкоджають проведенню перевірки;
ознайомлюватись з необхідними документами, у разі потреби копіювати їх та додавати копії до матеріалів перевірки;
отримувати необхідні довідки, статистичні дані, іншу інформацію від посадових осіб органу, що перевіряється;
отримувати відповідно до законодавства доступ до баз даних та реєстрів, у тому числі електронних, що містять інформацію, необхідну для здійснення контролю за виконанням покладених на територіальні органи завдань та планів їх роботи;
вимагати й отримувати від посадових осіб органу, в якому проводиться перевірка, усні та письмові пояснення з питань, що стосуються перевірки, та ставити перед керівником, іншими посадовими особами вимоги щодо невідкладного усунення виявлених порушень;
перевіряти повноту усунення недоліків та порушень, виявлених під час попередніх перевірок тощо.
16. Члени робочої групи складають довідки за результатами перевірки питань, віднесених до їх компетенції, з відповідними висновками та пропозиціями.
17. За підсумками перевірки проводиться нарада за участю членів робочої групи та керівництва територіального органу, що перевірявся, та за потреби працівників територіального органу.
18. Довідка готується винятково на перевірених достовірних фактах і прикладах. При підготовці довідки повинна бути дотримана об'єктивність і вичерпність опису виявлених порушень і недоліків у діяльності територіального органу.
Довідка за результатами перевірки, по кожному з напрямів, складається з чотирьох частин: I - вступна; II - описова (стан діяльності); III - висновок; IV - рекомендації.
У вступній частині довідки за результатами перевірки мають бути наведені такі дані:
найменування територіального органу;
місцезнаходження територіального орану;
підстави для проведення перевірки;
прізвища, імена, по батькові та посади осіб, що проводять перевірку;
вид перевірки (планова чи позапланова);
період, за який проводиться перевірка;
строк проведення перевірки;
інформація про попередню перевірку (у разі необхідності та якщо така проводилась) із зазначенням наказу Держекоінспекції України, відповідно до якого проводилась така перевірка, періоду, за який проводилась перевірка (планова чи позапланова), установлених порушень та вжитих заходів на реалізацію рекомендацій щодо усунення виявлених порушень та недоліків.
В описовій частині довідки за результатами перевірки відображається підвищення ефективності діяльності територіального органу, позитивні результати, виявлені недоліки та порушення.
За кожним відображеним у довідці фактом виявлених недоліків та порушень у діяльності територіального органу необхідно:
вказати показники, які характеризують діяльність органу в цілому, та конкретні порушення у діяльності з посиланням на документи, які використані при перевірці;
чітко викласти зміст порушення, що саме порушено (вказати законодавчий, нормативно-правовий акт чи розпорядчий документ тощо), зазначити період, у якому дане порушення здійснено, при цьому додати до довідки копії документів, що підтверджують наявність факту порушення, письмові пояснення посадових осіб органу щодо встановлених порушень (за наявності);
зазначити перелік документів, що не були надані на вимоги членів робочої групи під час здійснення перевірки (якщо такі були), та, в разі відмови посадових осіб органу надати письмові пояснення щодо причини ненадання документів, факт відмови відобразити в довідці за результатами перевірки.
Якщо перевіркою не встановлено порушень та недоліків у діяльності, в описовій частині робиться відповідний запис.
У висновку довідки за результатами перевірки відображається узагальнений опис виявлених перевіркою порушень законодавства в діяльності територіального органу з посиланням на відповідні підпункти, пункти, статті законодавчих, нормативно-правових актів чи розпорядчих документів.
У рекомендаціях довідки за результатами перевірки відображаються пропозиції щодо покращення стану діяльності, терміни та шляхи усунення виявлених порушень і недоліків у діяльності територіального органу.
19. За результатами перевірки, у п'ятиденний термін після її завершення, члени робочої групи подають підписані особисто та завізовані керівником робочої групи довідки до відділу організаційно-аналітичної роботи Держекоінспекції України для узагальнення.
Узагальнена довідка за результатами перевірки складається у двох примірниках і має розкривати визначені переліком питання, містити аналіз діяльності територіального органу, що перевірявся, повний перелік виявлених у ході перевірки порушень і недоліків та строки їх усунення, висновки, рекомендації та пропозиції щодо покращення діяльності територіального органу.
Загальну довідку підписують керівник та члени робочої групи, які проводили перевірку.
На останньому аркуші довідки за результатами перевірки зазначаються кількість складених примірників довідки за результатами перевірки та відмітка про вручення/направлення одного примірника керівнику територіального органу, що перевірявся.
Довідка за результатами проведення перевірки для ознайомлення та підпису надається відповідному керівнику територіального органу, що перевірявся.
Якщо комплексна перевірка проводилась шляхом об'єднання ряду цільових перевірок, структурні підрозділи Держекоінспекції України, що проводили такі цільові перевірки, подають до відділу організаційно-аналітичної роботи Держекоінспекції України у встановлений наказом строк довідки про проведення цільових перевірок.
20. Керівник органу, що перевірявся, візує довідку (довідки) та, у разі необхідності (незгоди, розбіжностей тощо), викладає письмово обґрунтовані пояснення (спростування) стосовно змісту довідки, які засвідчує своїм підписом.
Зазначені пояснення додаються до довідки як невід'ємна частина.
21. Керівник робочої групи, який проводив перевірку, інформує Голову Держекоінспекції України про результати проведення перевірки.
Голова Держекоінспекції України приймає рішення про шляхи реалізації висновків та пропозицій за результатами перевірки.
22. Керівник територіального органу, що перевірявся, протягом трьох робочих днів після ознайомлення з довідкою затверджує план заходів щодо усунення недоліків та порушень, виявлених під час перевірки за формою, що додається (додаток 11).
Зазначений план заходів надсилається до Держекоінспекції України.
23. Контроль за реалізацією прийнятих рішень та рекомендацій щодо усунення виявлених порушень та недоліків (виконання територіальним органом затвердженого плану заходів) здійснюють члени робочої групи, що виявили недоліки та порушення, а також керівники відповідних структурних підрозділів Держекоінспекції України (за напрямом).
24. Керівник територіального органу, що перевірявся, в установлені у плані заходів строки інформує Держекоінспекцію України про виконання плану заходів з усунення виявлених недоліків та порушень, а також про вжиті заходи за формою, що додається (додаток 12).
25. Юридичний відділ спільно з відділом по роботі з персоналом Держекоінспекції України за результатами оцінки фактів виявлених недоліків та порушень вивчає наявність підстав для притягнення до дисциплінарної відповідальності керівництва територіального органу та подає за підписом керівника робочої групи на розгляд Голови Держекоінспекції України пропозиції щодо притягнення до дисциплінарної відповідальності керівника та/або заступників керівників територіальних органів.
26. Довідка та інші оформлені в установленому порядку матеріали за результатами перевірок зберігаються у відділі організаційно-аналітичної роботи Держекоінспекції України.
Додаток 1
ПЕРЕЛІК
питань для проведення контролю з питань здійснення організаційно-аналітичної роботи територіального органу Держекоінспекції України
1. Структура підрозділу (штатна та фактична чисельність).
2. Наявність та відповідність вимогам законодавства основних документів, що регламентують роботу підрозділу (положення про структурний підрозділ, посадові інструкції спеціалістів, номенклатура справ).
3. Наявність у підрозділі інформаційної та нормативно-правової бази.
4. Стан виконання наказів, доручень та розпоряджень Держекоінспекції України.
5. Планування роботи Держекоінспекції.
5.1. Критерії для включення суб'єктів господарювання до Плану.
5.2. Наявність узгоджених з адміністрацією переліків суб'єктів господарювання з високим та середнім ступенем ризику.
5.3. Стан виконання квартальних планів роботи Держекоінспекції.
5.4. Кількість запланованих для перевірок суб'єктів господарювання, з них: фактично перевірених та причини невиконання запланованих перевірок.
5.5. Кількість суб'єктів господарювання, перевірених позапланово.
5.6. Наявність підстав для проведення позапланових перевірок (звернення, наявність згоди).
6. Перевірка достовірності даних, вказаних у звітних матеріалах, що надаються до Держекоінспекції України на виконання наказу від 28.05.2012 № 100 "Про затвердження форм звітності" (із змінами).
7. Наявність ведення обліку та стану виконання прийнятих рішень про обмеження, тимчасову заборону (зупинення) чи припинення діяльності підприємств, установ, організацій і об'єктів у разі порушення ними вимог природоохоронного законодавства, а також обліку та стану виконання виданих приписів про усунення порушень природоохоронного законодавства, виявлених під час перевірки.
8. Достовірність даних щодо забезпечення здійснення постійного контролю за правильністю та своєчасністю надходження до державного та місцевого бюджетів грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища в результаті господарської та іншої діяльності.
9. Організація та забезпечення роботи колегії Держекоінспекції.
10. Організація та забезпечення роботи Громадської ради при Держекоінспекції.
11. Стан висвітлення діяльності Держекоінспекції у ЗМІ.
12. Здійснення контролю за ходом та якістю виконання доручень щодо звернень громадян та громадських організацій.
13. Стан формування інституту громадських інспекторів з охорони довкілля та організації їх діяльності.
Начальник відділу
організаційно-аналітичної
роботи Держекоінспекції
України



О.В. Ярмоленко
Додаток 2
ПЕРЕЛІК
питань стану організації та здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони водних ресурсів та атмосферного повітря територіальним органом Держекоінспекції України
1. Структура підрозділу (штатна та фактична чисельність).
2. Наявність та відповідність вимогам законодавства основних документів, що регламентують роботу підрозділу (положення про структурний підрозділ, посадові інструкції спеціалістів, номенклатура справ).
3. Наявність у підрозділі інформаційної та нормативно-правової бази.
4. Планування роботи підрозділу та аналіз виконання планів робіт.
5. Аналіз повноти та якості інформаційних матеріалів і звітності, що направляються до Держекоінспекції України.
6. Розгляд питань щодо результатів здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства у сфері охорони водних ресурсів та атмосферного повітря на засіданнях колегій Держекоінспекції. Контроль за виконанням прийнятих рішень.
7. Подання місцевих прокуратур та матеріали за результатами їх розгляду (при наявності).
8. Загальна кількість газоочисних установок (далі - ГОУ) на підконтрольній території, кількість зареєстрованих ГОУ. Наявність та стан ведення Журналу реєстрації ГОУ. Кількість заяв, поданих суб'єктами господарювання на реєстрацію ГОУ. Кількість відмов про реєстрацію ГОУ (причини відмов).
9. Порівняльний аналіз результатів здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства у сфері охорони водних ресурсів та атмосферного повітря.
10. Аналіз повноти та якості матеріалів перевірок:
щодо реалізації державних, цільових, міждержавних та регіональних програм з охорони атмосферного повітря, оздоровлення, використання, охорони та відтворення водних ресурсів;
органів місцевого самоврядування та місцевих державних адміністрацій;
суб'єктів господарювання, які здійснюють викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря;
суб'єктів господарювання, які здійснюють водокористування (підприємств-забруднювачів водних ресурсів, підприємств водопровідно-каналізаційного господарства, портів та контрагентів тощо);
громадян України, іноземців та осіб без громадянства, а також іноземних юридичних осіб - нерезидентів.
11. Аналіз матеріалів адміністративного провадження (протоколи про адміністративне правопорушення, постанови про накладення адміністративного стягнення).
12. Аналіз розрахунків збитків, заподіяних державі внаслідок порушення вимог водоохоронного законодавства та за фактом наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, та пред'явлених претензій для їх добровільного відшкодування.
13. Аналіз матеріалів про обмеження, тимчасову заборону (зупинення) діяльності (рішення та акти про опломбування) та відновлення діяльності.
14. Аналіз повноти застосування заходів впливу за фактами виявлених порушень вимог законодавства про охорону атмосферного повітря та охорону і раціональне використання водних ресурсів:
- притягнення до адміністративної відповідальності;
- нарахування та відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення вимог природоохоронного законодавства;
- направлення матеріалів до правоохоронних органів для порушення по них кримінальних справ;
- підготовка подань про припинення права спеціального водокористування;
- обмеження або тимчасова заборона (зупинення) діяльності підприємств, установ, організацій та об'єктів;
15. Контроль за виконанням виданих приписів про усунення виявлених порушень, стягненням накладених адміністративних стягнень, відшкодуванням нанесених збитків, вимог рішень про обмеження або тимчасову заборону (зупинення) діяльності.
Начальник відділу
екологічного контролю
водних ресурсів
та атмосферного повітря
Департаменту екологічного
контролю природних ресурсів
Держекоінспекції України






А.М. Семенець
Додаток 3
ПЕРЕЛІК
питань стану організації та здійснення державного нагляду (контролю) у частині раціонального використання і охорони земельних ресурсів та у сфері поводження з відходами і небезпечними хімічними речовинами територіальним органом Держекоінспекції України
1. Структура підрозділу (штатна та фактична чисельність).
2. Наявність та відповідність вимогам законодавства основних документів, що регламентують роботу підрозділу (положення про структурний підрозділ, посадові інструкції спеціалістів, номенклатура справ).
3. Наявність у підрозділі інформаційної та нормативно-правової бази.
4. Планування роботи підрозділу та аналіз виконання планів робіт.
5. Аналіз повноти та якості інформаційних матеріалів і звітності, що направляються до Держекоінспекції України.
6. Розгляд питань щодо результатів здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства у частині раціонального використання і охорони земельних ресурсів та у сфері поводження з відходами і небезпечними хімічними речовинами на засіданнях колегій Держекоінспекції. Контроль за виконанням прийнятих рішень.
7. Подання місцевих прокуратур та матеріали за результатами їх розгляду (при наявності).
9. Порівняльний аналіз результатів здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства у частині раціонального використання і охорони земельних ресурсів та у сфері поводження з відходами і небезпечними хімічними речовинами.
10. Аналіз повноти та якості матеріалів перевірок:
щодо реалізації державних, цільових, міждержавних та регіональних програм у частині раціонального використання і охорони земельних ресурсів та у сфері поводження з відходами і небезпечними хімічними речовинами органів місцевого самоврядування та місцевих державних адміністрацій;
суб'єктів господарювання, що здійснюють господарську діяльність у сфері поводження з відходами і небезпечними хімічними речовинами;
суб'єктів господарювання щодо додержання вимог законодавства у частині раціонального використання і охорони земельних ресурсів;
громадян України, іноземців та осіб без громадянства, а також іноземних юридичних осіб - нерезидентів.
11. Аналіз матеріалів адміністративного провадження (протоколи про адміністративне правопорушення, постанови про накладення адміністративного стягнення).
12. Аналіз розрахунків збитків, заподіяних державі внаслідок порушення вимог водоохоронного законодавства за додержанням вимог законодавства у частині раціонального використання і охорони земельних ресурсів та пред'явлених претензій для їх добровільного відшкодування.
13. Аналіз матеріалів про обмеження, тимчасову заборону (зупинення) діяльності (рішення та акти про опломбування) та відновлення діяльності.
14. Аналіз повноти застосування заходів впливу за фактами виявлених порушень вимог законодавства у частині раціонального використання і охорони земельних ресурсів та у сфері поводження з відходами і небезпечними хімічними речовинами:
- притягнення до адміністративної відповідальності;
- нарахування та відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення вимог природоохоронного законодавства;
- направлення матеріалів до правоохоронних органів для порушення по них кримінальних справ;
- обмеження або тимчасова заборона (зупинення) діяльності підприємств, установ, організацій та об'єктів.
15. Контроль за виконанням виданих приписів про усунення виявлених порушень, стягненням накладених адміністративних стягнень, відшкодуванням нанесених збитків, вимог рішень про обмеження або тимчасову заборону (зупинення) діяльності.
Начальник відділу
екологічного контролю
земельних ресурсів,
за поводженням з відходами
та небезпечними хімічними
речовинами Департаменту
екологічного контролю
природних ресурсів
Держекоінспекції України








О.С. Посмітний

................
Перейти до повного тексту