- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
ГЕНЕРАЛЬНА ПРОКУРАТУРА УКРАЇНИ
Н А К А З
N 2 від 25.03.96
м.Київ
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Генерального
прокурора
N 2 від 02.10.98 )
Про організацію роботи органів прокуратури по здійсненню загального нагляду
З метою підвищення ефективності прокурорського нагляду за додержанням і правильним застосуванням законів
НАКАЗУЮ:
1. Управлінням загального нагляду, нагляду за додержанням законів на транспорті, головному управлінню військових прокуратур Генеральної прокуратури України, прокурорам Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя, міським, районним, міжрайонним та прирівняним до них прокурорам забезпечити нагляд за додержанням і правильним застосуванням законів органами державної виконавчої влади, представницькими органами та органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами і організаціями незалежно від форм власності, посадовими особами та громадянами. Принципово відстоювати верховенство Конституції та законів України.
2. Виконуючи загальнонаглядові функції, виходити з того, що відповідно до статті 1 Закону "Про прокуратуру" (1789-12 ) її органи здійснюють вищий нагляд за додержанням і правильним застосуванням лише законів. Виконання вимог підзаконних актів перевіряти у випадках, коли вони видані у відповідності з вимогами законів України і в них розкривається механізм дії законів, порядок їх застосування, або якщо необхідно з'ясувати умови та причини, що сприяли порушенням закону.
3. Приділити особливу увагу нагляду за відповідністю
Конституції України та чинним законам правових актів, що видаються органами державної виконавчої влади, представницькими органами і органами місцевого самоврядування. Повніше використовувати своє право брати участь у засіданнях Рад народних депутатів, їх виконавчих комітетів, колегій державних органів.
Перевірки законності актів органів державної виконавчої влади. місцевого самоврядування та представницьких органів проводити незалежно від сигналів про порушення законності, забезпечуючи своєчасне виявлення всіх актів, що суперечать закону.
4. З урахуванням стану законності забезпечити нагляд за додержанням:
4.1. Соціально-економічних, політичних, особистих прав і свобод громадян. Вживати заходів до усунення порушень прав та інтересів соціальних груп, які потребують державної допомоги і захисту.
Законів, що регламентують діяльність партій і громадських об'єднань, засобів масової інформації, порядок проведення референдумів, виборів, мітингів, зборів, вуличних походів, демонстрацій і таке інше.
Виходячи з вимог статті
12 Закону України
"Про прокуратуру" домагатись усунення порушень законодавства про порядок розгляду скарг, особливо з питань соціального забезпечення, охорони праці, здоров'я, освіти, житлових прав та захисту споживачів.
4.2. Законів про власність, приватизацію державного майна. Ставити питання про відповідальність посадових осіб за порушення встановленого порядку приватизації та визнання в судовому порядку недійсними договорів відчуження об'єктів державної власності за заниженими цінами, з ущемленням інтересів держави, трудових колективів, громадян.
Нагляд за додержанням законодавства про власність здійснювати насамперед у державному секторі економіки, а також в господарських об'єднаннях, підприємствах і організаціях, що засновані на колективній формі власності і обслуговують загальносуспільні потреби (колективні сільськогосподарські підприємства, споживча кооперація тощо). Вживати заходів до усунення причин і умов, що сприяли порушенню законодавства про власність.
У разі встановлення фактів заподіяння матеріальної шкоди державним, колективним сільськогосподарським підприємствам, організаціям споживчої кооперації з боку комерційних структур, звертатись до судових органів з позовами на захист їх інтересів. Виключити випадки заявлення позовів в інтересах суб'єктів підприємництва недержавної форми власності (крім вищезазначених).
4.3. Законів про підприємницьку діяльність, зокрема, встановлення заборон і обмежень щодо зайняття підприємництвом державних службовців певних категорій, їх роботи у підприємницьких структурах за трудовими договорами, заборони займатись підприємництвом або займати керівні посади чи матеріально-відповідальні посади особам, які за вироком суду позбавлені цього права або мають непогашену чи не зняту судимість за корисливі злочини. Реагувати на факти, коли підприємницька діяльність здійснюється на шкоду державі.
4.4. Інших законів, спрямованих на реалізацію економічної реформи і розвиток ринкових відносин: про оподаткування, зовнішньоекономічну, банківську, інвестиційну діяльність, ціноутворення, аграрну реформу тощо.
4.5. Законів про охорону навколишнього природного середовища і, перш за все, про радіаційну безпеку, надра, землю, воду, ліс, тваринний світ, атмосферне повітря.
4.6. Законодавства про адміністративні правопорушення.
Використовувати засоби прокурорського нагляду для усунення порушень законів також в інших сферах діяльності.
5. Не допускати фактів підміни прокурорами органів управління і контролю, здійснювати нагляд більш активно і цілеспрямовано, для чого:
- на підставі статті
20 Закону України
"Про прокуратуру" систематично одержувати в цих органах узагальнену інформацію про стан законності і вжиті ними заходи щодо її забезпечення та враховувати цю інформацію при плануванні і проведенні загальнонаглядових заходів;
- при проведенні перевірок обов'язково з'ясовувати, чому встановлені прокурорами порушення чинного законодавства не були своєчасно і в повному обсязі виявлені посадовими особами органів управління і контролю та вимагати притягнення таких осіб до відповідальності за наявності підстав;
- вимагати від керівників та колегіальних органів проведення перевірок і ревізій, в межах їх компетенції, для встановлення порушень закону, причин цих порушень та умов, що їм сприяють, залучати до перевірок відповідних спеціалістів. В разі безпідставного ухилення від виконання цих вимог, ставити питання про притягнення таких керівників до адміністративної відповідальності.
................Перейти до повного тексту