- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Рішення
НАЦІОНАЛЬНА ЕКСПЕРТНА КОМІСІЯ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ
ЗАХИСТУ СУСПІЛЬНОЇ МОРАЛІ
РІШЕННЯ
З метою сприяння формуванню інформаційного простору, вільного від матеріалів, що становлять загрозу фізичному, інтелектуальному, морально-психологічному стану населення, Національна експертна комісія України з питань захисту суспільної моралі
ВИРІШИЛА:
1. Схвалити Рекомендації щодо вікової класифікації інформаційної продукції (додаються).
2. Доручити апарату Національної комісії організувати громадське обговорення Рекомендацій щодо вікової класифікації інформаційної продукції на спільному засіданні науково-консультативних рад Національної експертної комісії України з питань захисту суспільної моралі.
Голова Національної експертної комісії України з питань захисту суспільної моралі |
В.В. Костицький |
Додаток
РЕКОМЕНДАЦІЇ
щодо вікової класифікації інформаційної продукції
Зважаючи на все більш зростаючу інформатизацію сучасного суспільства, розширення меж мас-медіа, захист населення від шкідливого інформаційного впливу має стратегічний загальнонаціональний пріоритет.
Особливу небезпеку інформаційний простір створює для найбільш вразливої частини суспільства - дітей та підлітків, що зумовлено вседоступністю інформації, можливістю безконтрольного перегляду телепередач, прослуховування радіо, користування мобільним контентом та мережею Інтернет. Це, безумовно, негативно впливає на психоемоційний розвиток дитини та викривлює сприйняття навколишнього середовища.
Керуючись вимогами ст.
19 Закону України
"Про захист суспільної моралі" , Національна комісія надає рекомендації, потреба у яких вмотивована недостатністю як нормативного врегулювання обігу інформаційної продукції, так і відсутністю правових основ захисту дітей від негативного впливу інформаційної продукції.
Опікуючись питанням захисту дітей від негативного впливу продукції усього інформаційного простору, враховуючи, що змістом державної політики у сфері захисту суспільної моралі є створення необхідних правових, економічних та організаційних умов, які сприяють реалізації права на інформаційний простір, вільний від матеріалів, що становлять загрозу, у тому числі дітям, Національна комісія розробила рекомендації щодо вікової класифікації інформаційної продукції.
Загальні положення
1. Інформаційна продукція підлягає віковій класифікації.
2. Вікова класифікація інформаційної продукції здійснюється в залежності від її тематики, жанру, змісту та художнього оформлення з урахуванням особливостей психічного розвитку дітей різних вікових груп за наступними категоріями:
2.1. "Універсальна" - допускається без обмежень до обігу серед осіб будь-якого віку;
2.2. "До 6 років" - допускається до обігу серед дітей, які не досягли віку шести років;
2.3. "З 6 років до 10 років включно" - допускається до обігу серед дітей, що досягли віку шести - десяти років;
2.4. "З 11 років до 14 років включно" - допускається до обігу серед дітей, що досягли віку одинадцяти - чотирнадцяти років;
2.5. "З 15 років до 17 років включно" - допускається до обігу серед дітей, які досягли віку п'ятнадцяти - сімнадцяти років;
2.6. "З 18 років" - не допускається до обігу серед дітей.
3. До категорій "Універсальна", "До 6 років", "З 6 років до 10 років включно", "З 11 років до 14 років включно", "З 15 років до 17 років включно" не може бути віднесена інформаційна продукція, що містить інформацію, обіг якої заборонено серед дітей.
4. До категорій "До 6 років", "З 6 років до 10 років включно", "З 11 років до 14 років включно", "З 15 років до 17 років включно", відповідно, не може бути віднесена інформаційна продукція старшої вікової категорії.
5. До інформаційної продукції вікової категорії "З 18 років" відноситься інформаційна продукція, призначена для розповсюдження серед осіб, які досягли вісімнадцятирічного віку.
6. Інформаційна продукція - матеріалізований результат інформаційної діяльності (створення, збирання, одержання, зберігання, використання, поширення, охорона та захист інформації), призначений для задоволення потреб суб'єктів інформаційних відносин (фізичних, юридичних осіб, об'єднань громадян, суб'єктів владних повноважень) та для обігу на території України (продукція засобів масової інформації, друкована продукція, аудіовізуальна продукція на будь-яких видах носіїв, програми для електронних обчислювальних машин (програми для ЕОМ) і бази даних, комп'ютерні та інші електронні ігри, ігри для технічних пристроїв телефонного мобільного (стільникового) зв'язку, мобільний контент, а також інформація, поширювана за допомогою видовищних заходів, за допомогою інформаційно-телекомунікаційних мереж, в тому числі мережі "Інтернет", мереж рухомого радіотелефонного зв'язку.
7. Інформаційна продукція для дітей - інформаційна продукція, яка за тематикою, змістом, художнім оформленням та видавничо-поліграфічним виконанням знаходиться у взаємодії та відповідає фізичному, психічному, духовному і моральному розвитку дітей.
Для специфіки друкованих видань характерно:
- послідовність і строга системність (від простого до складнішого);
- регламентовані державними стандартами художньо-технічне та поліграфічне виконання.
8. Інформаційна продукція, яка завдає шкоди здоров'ю і (або) розвитку дітей - інформація (у тому числі міститься в інформаційній продукції для дітей), поширення якої серед дітей заборонено або обмежено відповідно до цього законодавства України.
9. До інформації, що завдає шкоди здоров'ю і (або) розвитку дітей, відноситься інформація, яка:
1) належить до продукції, виробництво та розповсюдження якої на території України заборонено;
2) спонукає дітей до вчинення дій, небезпечних для їх життя та (або) здоров'я, в тому числі до заподіяння шкоди своєму здоров'ю, самогубства;
3) здатна викликати у дітей бажання вжити наркотичні засоби, психотропні та (або) одурманюючі речовини, тютюнові вироби, алкогольну та спиртовмісну продукцію, пиво та напої, які виготовляються на його основі, взяти участь в азартних іграх, займатися проституцією, бродяжництвом або жебрацтвом;
4) обґрунтовує, виправдовує допустимість насильства і (або) жорстокості або яка спонукає до насильницьких дій по відношенню до людей або тварин (за винятком насильства, спрямованого на захист охоронюваних законом інтересів громадян, суспільства і держави);
5) заперечує сімейні цінності і формує неповагу до батьків та (або) інших членів сім'ї;
6) виправдовує протиправну поведінку;
7) містить нецензурну лайку, належить до нецензурної або ненормативної лексики;
8) містить зображення або описи жорстокості, фізичного та (або) психічного насильства, злочину чи іншої антигромадської дії;
9) здатна викликати у дітей страх, жах або паніку, в тому числі така, яка містить зображення або описи у принижуючій людську гідність формі ненасильницької смерті, захворювань, самогубств, нещасних випадків, аварій або катастроф та (або) їх наслідків;
10) містить зображення або описи статевих відносин між людьми;
11) містить лайливі слова і вирази, які не відносяться до нецензурної лайки, нецензурної або ненормативної лексики.
10. Місця, доступні для дітей, - громадські місця, доступ дитини в які і (або) знаходження дитини в яких не заборонені, у тому числі громадські місця, в яких дитина має доступ до продукції засобів масової інформації та (або) інформаційної продукції, яка розміщується в інформаційно-телекомунікаційних мережах.
11. Епізодичне зображення - зображення, яке є випадковим, не пов'язане причинною послідовністю з попереднім і подальшим зображеннями.
12. Короткочасне зображення - зображення, яке триває короткий час.
13. Натуралістичне зображення або опис - зображення або опис у будь-якій формі і з використанням будь-яких засобів людини, тварини, окремих частин тіла людини і (або) тварини, дії (бездіяльності), подій, явищ, їх наслідків з фіксуванням уваги на деталях, анатомічних подробицях і (або) фізіологічних процесах.
14. Обіг інформаційної продукції - надання і (або) розповсюдження інформаційної продукції, включаючи її продаж (у тому числі поширення за передплатою), оренду, прокат, роздачу, видачу з фондів загальнодоступних бібліотек, публічний показ, публічне виконання (в тому числі за допомогою видовищних заходів), поширення за допомогою ефірного або кабельного мовлення, інформаційно-телекомунікаційних мереж, в тому числі мережі "Інтернет", і мереж рухомого радіотелефонного зв'язку.
Здійснення вікової класифікації інформаційної продукції
1. Вікова класифікація інформаційної продукції здійснюється її виробниками та (або) розповсюджувачами (у тому числі видавцями та мовниками) добровільно і самостійно до початку її розповсюдження на території України. До здійснення вікової класифікації інформаційної продукції можуть залучатися фахівці (експерти).
2. При вирішенні питання про віднесення інформаційної продукції до певної вікової категорії дослідженню та оцінці підлягають:
2.1. Жанр, тематика, зміст та оформлення інформаційної продукції;
2.2. Особливості сприйняття інформації, яка міститься в ній, дітьми відповідної вікової групи;
2.3. Ймовірність заподіяння шкоди здоров'ю та розвитку дітей.
3. Вікова класифікація комп'ютерних та інших електронних ігор, а також інформаційної продукції, що розповсюджується за допомогою інформаційно-телекомунікаційних мереж загального користування (у тому числі в Інтернеті та мережі рухомого радіотелефонного зв'язку), здійснюється з урахуванням особливостей правового регулювання відносин в області інформації та зв'язку, і може включати додаткові вікові категорії.
4. Вікова класифікація дитячих настільних ігор і дитячих іграшок здійснюється з урахуванням особливостей відповідних правовідносин і може включати додаткові вікові категорії.
5. Вікова класифікація інформаційної продукції (включаючи підручники, навчальні та навчально-наочні, в тому числі аудіовізуальні, посібники), призначеної для навчання і (або) виховання дітей в освітніх закладах, що реалізують загальноосвітні програми дошкільної, загальної середньої, позашкільної, професійно-технічної освіти здійснюється з урахуванням законодавства України в галузі освіти, і може включати інші вікові категорії.
6. Відомості щодо вікової категорії інформаційної продукції вносяться її виробником, а в разі неможливості здійснення вікової класифікації інформаційної продукції виробником - її розповсюджувачем, в супровідні документи, оформлення яких здійснюється в порядку, встановленому уповноваженим органом виконавчої влади, і є підставою для маркування відповідної інформаційної продукції.
7. Органи виконавчої влади України, уповноважені здійснювати нагляд та контроль у сфері захисту дітей від інформації, яка завдає шкоди їх здоров'ю і (або) розвитку, мають право оскаржити в судовому порядку рішення про присвоєння конкретній інформаційній продукції певної вікової категорії.
Інформаційна продукція вікової категорії "Універсальна"
До інформаційної продукції вікової категорії "Універсальна" відноситься продукція, що не належить до такої, яка завдає шкоди здоров'ю і (або) розвитку дітей, в тому числі інформаційна продукція суспільно-політичного та науково-популярного характеру, крім інформаційної продукції, поширення якої обмежено законодавством України.
Інформаційна продукція вікової категорії "До 6 років"
До інформаційної продукції вікової категорії "До 6 років" відноситься інформаційна продукція вікової категорії "Універсальна", а також інформаційна продукція, що містить виправдане жанром та (або) сюжетом ненатуралістичне та епізодичне зображення чи опис фізичного (за винятком сексуального) та (або) психічного насильства, за умови, що в інформаційній продукції міститься ідея перемоги добра над злом, співчуття до жертви насильства і (або) осуд насильства.
Інформаційна продукція вікової категорії "З 6 років до 10 років включно"
1. До інформаційної продукції віковій категорії "З 6 років до 10 років включно" відноситься інформаційна продукція вікових категорій "До 6 років" та "Універсальна", а також інформаційна продукція, що містить:
1.1. Короткочасне і ненатуралістичне зображення чи опис захворювань людини та їх наслідків у формі, що не принижує людську гідність;
1.2. Ненатуралістичне зображення чи опис нещасного випадку, аварії, катастрофи або ненасильницької смерті без демонстрації їх наслідків, здатних викликати появу у дітей повторюваних страхів, паніки або вселити їм жах;
1.3. Зображення чи опис антигромадських дій і злочинів, які не носять провокуючого чи інструктивного характеру, за умови, що в інформаційній продукції не обґрунтовується і не виправдовується їх допустимість і висловлюється явно негативне, засуджуюче ставлення до осіб, які їх вчиняють.
Інформаційна продукція вікової категорії "З 11 років до 14 років включно"
1. До інформаційної продукції вікової категорії "З 11 років до 14 років включно" відноситься інформаційна продукція вікових категорій "До 6 років", "З 6 років до 10 років включно" та "Універсальна", а також інформаційна продукція, що містить:
1.1. Зображення чи опис захворювань людини та їх наслідків у формі, що не принижують людську гідність;
1.2. Виправдані жанром та сюжетом епізодичні зображення чи опис жорстокості, які позбавлені провокуючого чи інструктивного характеру, натуралістичності, за умови вираження співчуття до жертви і (або) негативного, засуджуючого ставлення до жорстокості;
1.3. Зображення чи опис антигромадських дій, які не носять провокуючого чи інструктивного характеру.
Інформаційна продукція вікової категорії "З 15 років до 17 років включно"
1. До інформаційної продукції віковій категорії "З 15 років до 17 років включно" відноситься інформаційна продукція вікових категорій "До 6 років", "З 6 років до 10 років включно", "З 11 років до 14 років включно" та "Універсальна", а також інформаційна продукція, що містить:
1.1. Зображення чи опис нещасного випадку, аварії, катастрофи чи смерті без натуралістичного показу їх наслідків, здатних викликати появу в дітей страхів і жаху;
1.2. Виправдане жанром та сюжетом зображення чи опис насильства (за винятком сексуального) та його наслідків, що не носить інструктивного або провокуючого характеру, без натуралістичного показу процесу позбавлення життя, за умови, що в інформаційній продукції виражається співчуття до жертви і (або) негативне ставлення до насильства (за винятком насильства, спрямованого на захист охоронюваних законом інтересів громадян, суспільства і держави);
1.3. Виправдане жанром та сюжетом зображення чи опис жорстокості, що не має інструктивного, провокуючого або натуралістичного характеру, за умови, що в інформаційній продукції виражено співчуття до жертви або негативне ставлення до жорстокості;
................Перейти до повного тексту