1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


НАЦІОНАЛЬНА ЕКСПЕРТНА КОМІСІЯ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ
ЗАХИСТУ СУСПІЛЬНОЇ МОРАЛІ
РІШЕННЯ
26.09.2013 № 1
Розглянувши інформаційну довідку апарату Національної комісії про аналіз тенденцій щодо дотримання чинного законодавства у сфері захисту суспільної моралі при розповсюдженні зовнішньої реклами за 2012 - 2013 роки, Національна експертна комісія України з питань захисту суспільної моралі
ВИРІШИЛА:
Інформаційну довідку про аналіз тенденцій щодо дотримання чинного законодавства у сфері захисту суспільної моралі при розповсюдженні зовнішньої реклами за 2012 - 2013 роки взяти до відома та розмістити на веб-сайті Національної комісії.
Голова Національної
експертної комісії України
з питань захисту
суспільної моралі

В.В. Костицький
Додаток
ІНФОРМАЦІЙНА ДОВІДКА
про аналіз тенденцій щодо дотримання чинного законодавства у сфері захисту суспільної моралі при розповсюдженні зовнішньої реклами за 2012 – 2013 роки
При підготовці питання про аналіз тенденцій щодо дотримання чинного законодавства у сфері захисту суспільної моралі при розповсюдженні зовнішньої реклами за 2012 – 2013 роки було враховано дотримання вимог Закону України "Про захист суспільної моралі" (далі – Закон) та Закону України "Про рекламу" .
Слід зазначити, що, відповідно до ст. 14 Закону, забороняється зовнішня реклама (відкриті вітрини, щити на будинках, вулицях тощо), що містить тексти і (або) зображення сексуального чи еротичного характеру.
Працюючи в межах своїх повноважень, Національна комісія протягом 2012-2013 рр. проводила аналіз зовнішньої реклами на предмет відповідності вимогам законодавства у сфері захисту суспільної моралі.
У 2012 – 2013 роках до Національної комісії надійшло 20 звернень та 7 службових записок представників Національної комісії у регіонах щодо проведення експертизи зовнішньої реклами. Найбільше (10 од.) звернень надійшло від громадян.
За результатами досліджень у 2012 – 2013 роках 17% зображень зовнішньої реклами визнано такими, що містять інформацію еротичного характеру, 8% зображення – порушують етичні та моральні норми, 8% – містять інформацію, що пропагує шкідливі звички (тютюнопаління), 17% – містять ознаки порушень вимог Закону України "Про рекламу". 50% досліджених у звітному періоді зображень зовнішньої реклами не містять порушень вимог Закону України "Про захист суспільної моралі".
Представниками Національної комісії постійно проводиться аналіз зовнішньої реклами. Так, протягом 2012 – 2013 років у 25 містах різних регіонів України було здійснено вибірковий аналіз зовнішньої реклами, що включав у себе 3688 сюжетів. Значну частку із зазначеної кількості складає зовнішня реклама у м. Києві (1290 сюжетів).
Представники Національної комісії у регіонах відзначають зростання кількості зазначеного сегменту ринку на протязі поточного року за рахунок збільшення зосередженості розміщення носіїв зовнішньої реклами.
Під час аналізу зовнішньої реклами встановлено, що більшу її частину, а саме близько 40% становить реклама торгівельної продукції та послуг. Політична реклама в залежності від регіону коливається в межах від 10 – 12%, а реклама лікарських засобів сягає 3% загальної кількості. Проте у Львові дана реклама становить 27%, а на соціальну рекламу припадає в середньому близько 1%, крім м. Києва, де цей показник у межах 4%, що у 2 рази більше ніж у 2012 році, та Дніпропетровської і Запорізької областей – 15% (містить сюжети з профілактики вживання алкоголю та тютюнокуріння). Проте саме Дніпропетровська і Запорізька області є лідерами по кількості реклами пива: із 400 сюжетів зовнішньої реклами та реклами, розміщеної на (у) вітринах торговельних закладів, установ та підприємств, 80 одиниць (що становить 20%) рекламують пиво. Збільшення цього відсотку співпало з настанням літа.
Представники Національної комісії відзначають зменшення кількості порушень вимог Закону України "Про захист суспільної моралі" у зовнішній рекламній діяльності порівняно з попередніми роками, про що свідчить зменшення кількості звернень громадян з цього питання.
За результатами аналізу також не виявлено реклами, яка б містила пропаганду культу насильства та жорстокості і такої, що принижувала б або дискримінувала націю чи особу за національною або релігійною ознакою.
Аналіз реклами у І півріччі 2013 року підтверджує тенденцію, яка намітилася у минулому році, щодо відсутності суттєвих порушень у зовнішній рекламі, в порівнянні з попередніми роками. Це, в свою чергу, свідчить про ефективність заходів, які вживає Національна комісія спільно з іншими центральними та місцевими органами влади при активній допомозі громадськості, що спонукає більшість рекламодавців і виробників реклами відповідальніше ставитись до моральної складової суспільства та до саморегуляції.
Соціальна реклама щодо пропагування здорового способу життя, мета якої просувати високу мораль, духовні та естетичні принципи, підтримувати здоровий спосіб життя та відвертати дітей і підлітків від негативних шкідливих звичок, утверджувати гармонію у людських та сімейних стосунках, знаходиться в Україні на етапі становлення.

................
Перейти до повного тексту