1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ, ЩО ЗДІЙСНЮЄ ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ У СФЕРІ КОМУНАЛЬНИХ ПОСЛУГ
П-н В.П.
Щодо надання роз'яснень
Шановний В.П.!
Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг (далі - Комісія), розглянула Ваше звернення щодо оплати послуг з централізованого опалення у разі відсутності засобів обліку теплової енергії та в межах повноважень повідомляє наступне.
Згідно з Конституцією України держава забезпечує соціальну спрямованість економіки (частина четверта статті 13 ), що є основою для реалізації соціальних прав громадян, зокрема на соціальний захист та достатній життєвий рівень для себе і своєї сім'ї, що включає достатнє харчування, одяг, житло (стаття 48 ).
Зазначені норми Конституції України реалізуються передбаченими у законодавстві державними соціальними стандартами та державними соціальними гарантіями, визначеними Законом України "Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії", відповідно до статті 9 якого державні соціальні нормативи у сфері житлово-комунального обслуговування встановлюються з метою визначення державних гарантій щодо надання житлово-комунальних послуг та розмірів плати за житло і житлово-комунальні послуги, які забезпечують реалізацію конституційного права громадянина на житло. Тобто, з урахуванням того, що відповідно до статті 6 цього Закону базовим державним соціальним стандартом є встановлений законом прожитковий мінімум, на основі якого визначаються державні соціальні гарантії та стандарти у сферах доходів населення, житлово-комунального, побутового, соціально-культурного обслуговування, охорони здоров'я та освіти, то така норма (в частині встановлення тарифів на житлово-комунальні послуги) розповсюджується тільки на громадян, які використовують житло виключно для проживання (для реалізації конституційного права громадянина на житло), і не розповсюджується на громадян, які використовують житло у інший спосіб (для реалізації інших конституційних прав).
Крім зазначеного вище, постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2011 № 1199 установлено, що теплова енергія та послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води та послуги з централізованого водопостачання та водовідведення для потреб релігійних організацій та національних творчих спілок і їх регіональних осередків (крім обсягів, що використовуються для виробничо-комерційної діяльності) оплачуються ними за тарифами, встановленими для населення.
Отже, оплата житлово-комунальних послуг за тарифами для населення здійснюється громадянами, які використовують житло виключно для проживання, а релігійні організації і національні творчі спілки і їх регіональні осередки (крім обсягів, що використовуються для виробничо-комерційної діяльності) здійснюють оплату за тарифами, встановленими для населення за теплову енергію, та послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води, та послуги з централізованого водопостачання та водовідведення.
Згідно зі статтею 2 Бюджетного кодексу України до бюджетних установ можна віднести такі установи, які підпадають під ознаки цієї статті, а підтвердженням такого статусу може бути витяг з Реєстру неприбуткових установ та організацій.
Враховуючи вищевикладене, оплату житлово-комунальних (комунальних) послуг за тарифами для інших споживачів таких послуг здійснюють усі інші особи, які не є громадянами, що використовують житло для проживання, не є релігійними організаціями та національними творчими спілками і їх регіональними осередками (крім тих, що здійснюють виробничо-комерційну діяльність) та не є бюджетними установами.
Разом з тим, слід зазначити, що відповідно до статті 16 Закону України "Про теплопостачання", статей 1, 5 та 6 Закону України "Про державне регулювання у сфері комунальних послуг" до повноважень Комісії відноситься, зокрема, ліцензування господарської діяльності з виробництва, транспортування, постачання теплової енергії, контроль за дотриманням ліцензійних умов та встановлення тарифів на теплову енергію суб'єктам природних монополій та суб'єктам господарювання на суміжних ринках в обсягах, що перевищують рівень, який встановлений ліцензійними умовами.
Виходячи з викладеного та враховуючи, що надання послуг з опалення, спрямованих на задоволення потреби фізичної особи, є окремим видом господарської діяльності, який, відповідно до статті 1 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" , відноситься до комунальних послуг та у відповідності до статей 2 та 9 Зак ону України "Про ліцензування певних видів господарської діяльності" не підлягає ліцензуванню, Комісія має право застосувати до ТОВ "Сміла Енергоінвест" (далі - Товариство) засоби регуляторного впливу тільки в частині контролю за дотриманням ліцензійних умов здійснення ним зазначеної у ліцензії відповідного виду господарської діяльності (виробництво, транспортування, постачання теплової енергії) та не має прав та повноважень щодо застосування до Товариства засобів регуляторного впливу (здійснення контролю, перевірок, тощо) в частині здійснення суб'єктом господарювання функцій виконавця житлово-комунальних послуг.

................
Перейти до повного тексту