1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


НАЦІОНАЛЬНА ЕКСПЕРТНА КОМІСІЯ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ
ЗАХИСТУ СУСПІЛЬНОЇ МОРАЛІ
РІШЕННЯ
09.04.2013 № 1
За результатами обговорення стану регулювання обігу комп'ютерних ігор на території України Національна експертна комісія України з питань захисту суспільної моралі
ВИРІШИЛА:
1. Інформаційну довідку про дотримання законодавства у сфері захисту суспільної моралі при обігу комп'ютерних ігор на території України взяти до відома та розмістити на сайті Національної комісії.
2. Звернутися до Кабінету Міністрів України щодо ініціювання створення міжвідомчої робочої групи із залученням представників Ради національної безпеки і оборони України, Міністерства освіти і науки України, Міністерства внутрішніх справ України, Служби безпеки України, Державної прикордонної служби України, Міністерства культури України, Міністерства молоді та спорту України, Інституту гігієни та медичної екології ім. Марзєєва, Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України, Всеукраїнської асоціації комп'ютерних клубів та представників громадських організацій з метою розробки проекту механізму правового регулювання відносин щодо виготовлення та обігу комп'ютерних ігор в Україні, розробки критеріїв їх класифікації та маркування в залежності від вікової аудиторії, на яку вони розраховані, критеріїв їх оцінки як інформаційної продукції, а також врегулювання питання умов користування неповнолітніми послугами комп'ютерних клубів.
Голова Національної
експертної комісії України
з питань захисту суспільної
моралі

В.В. Костицький
ІНФОРМАЦІЙНА ДОВІДКА
про дотримання законодавства у сфері захисту суспільної моралі при обігу комп'ютерних ігор на території України
В умовах сучасного інформаційного простору споживач може отримати доступ до комп'ютерних ігор завдяки он-лайн режиму в мережі Інтернет, завантажити гру за допомогою спеціальних програм з відповідного веб-сайту, а також придбати ліцензійну копію гри в спеціалізованих магазинах. Особливостями он-лайн режиму гри є те, що:
1. гравець може самостійно проходити етапи гри без допомоги інших гравців;
2. якщо гравець призупиняє процес комп'ютерної гри, то подальше продовження неможливе, доведеться розпочинати нову гру;
3. гравці можуть грати групою.
За результатами соціологічного опитування батьків підлітків у 2011 році, встановлено, що діти більшу частину вільного часу присвячують перегляду телепередач, а кожен третій підліток - комп'ютерним іграм.
Психологи стверджують, що пристрастю до гри "уражено" близько 10% людей у світі. У зв'язку з цим, Всесвітня організація охорони здоров'я офіційно визнала ігроманію хворобою XXI століття.
Разом з тим, комп'ютерні ігри можуть провокувати агресивну поведінку у дітей та підлітків. Психіатри вже дали назву такому явищу як "комп'ютерна істерія".
Ігроманія (ігрова залежність, лудоманія, гемблінг) - захворювання, яке характеризується великою і невтомною патологічною тягою до азартних ігор.
Комп'ютерна ігроманія - психічний розлад, по важкості і наслідкам порівняне з алкогольною та наркотичною залежністю. У міру розвитку хвороби людина поступово деградує і всі сфери її життя деформуються. При цьому сам залежний заперечує наявність проблем.
Комп'ютерна залежність на відміну від лудоманії (залежність від азартних ігор) офіційно не визнається за хворобу. Лудоманія - це хвороба (офіційний медичний діагноз), яка внесена в DSM IV - Міжнародний довідник класифікації захворювань. З 2009 р. в Україні з лудоманією почали "боротися" - Верховна Рада прийняла Закон "Про заборону грального бізнесу в Україні" . Як наслідок всі казино були зачинені, проте гравців це не зупинило і всі вони подалися до комп'ютерів, де й досі процвітають азартні ігри. Інтернет покер на Pokerstars.com кожного дня збирає 100000 гравців он-лайн. Так до армії українських комп'ютеро-залежних приєдналися ще й лудомани.
Дослідження свідчать, що наприкінці 90-х рр. минулого століття тільки одна із шести ігор у світі містила, в тій чи іншій мірі, непристойності, третя частина комп'ютерних ігор мала сексуальні сцени. На теперішній час концентрація сексуального контексту збільшилася на 80%, а насильства на 46%.
В різних країнах світу діють закони, згідно з якими вводяться суворі обмеження на використання комп'ютерних ігор з елементами насильства та/або зброї. На думку законодавців, ці заходи покликані запобігти формуванню у громадян (насамперед у дітей і молоді) схильності до агресії.
Однак, на території нашої країни розповсюдження комп'ютерних ігор не врегульовано та не регламентовано з точки зору чинного законодавства, оскільки:
- не розроблені критерії відбору і маркування комп'ютерних ігор в залежності від вікової аудиторії осіб, на яку вони розраховані;
- не розроблена система класифікації комп'ютерних ігор в залежності від віку осіб, починаючи з якого було б максимально безпечним для дитячої психіки гра в такі ігри;
- не упорядкований процес розповсюдження та реалізації комп'ютерних ігор з елементами насильства та жорстокості (еротики).
Вплив комп'ютерних ігор на моральне та психічне здоров'я людини вивчено посередньо.
У збірці наукових праць Львівського регіонального інституту державного управління Національної академії державного управління при Президентові України (випуск 25 за 2010 рік), І. Куліш у своїй роботі, "Запобігання дискримінаційним проявам у сфері розповсюдження комп'ютерних ігор: завдання для Державного управління в Україні", зазначає:
"... Очевидним є те, що найбільшу частку становлять ігри, які містять елемент боротьби та дають можливість проявити агресію. Важливим показником рольової гри є дотримання декількох принципів, основним з яких є принцип трьох "В": "вкрасти, вбити, вмовити".
Як правило, створення персонажів такої гри часто містить дискримінаційний гендерний елемент - перевага віддається героям-чоловікам або особам чоловічої статі з яскраво вираженими чоловічими фізичними особливостями та манерами.
У розробників відеоігор із різних держав різний підхід до розуміння естетики та припустимого. Наприклад, японські розробники використовують теми, символи та сакральні елементи різних релігій, зокрема християнства та японського синтоїзму. Через це вже неодноразово були проблеми з продажем такої продукції у країнах, де богохульство та насмішка над релігією не схвалюється. Наприклад, у США, усі відеоігри, які надходять з Японії попередньо ретельно перевіряють і, у випадку порушень, не допускаються на ринок. Загалом, для розробників відеоігор є звичайною практикою використовувати у якості прототипів Авраама, Бога та представників Римо-католицької церкви.
Популяризація насилля у відеоіграх стала причиною стурбованості у багатьох державах. Багато хто із гравців протягом гри обмінюється з іншими учасниками віртуальних боїв расистськими, гомофобними та антисемітськими образами так часто, що під тиском громадськості виробники змушені вживати заходів для пом'якшення риторики аватарів. Наприклад, мають місце схвальні висловлювання щодо місії Гітлера у винищенні євреїв, сприйнятті як норми ґвалтувань, захват від масштабності атомного бомбардування Японії. Частими є й образи на адресу гомосексуалістів, азіатів, латиноамериканців та жінок.
Відеоігри поділяються на 24 типи. Аналіз одного з найпопулярніших в Україні Інтернет-сайтів з ігровою продукцією "Мультимедійний портал GoldenBank", показав, що відеоігри представлені так: дії (action) - 645 ; аркади (arcade) - 152; автомобілі (cars) - 145; боротьба (combat) - 19; консолі (console) - 152; польоти (fighting) - 56; боротьба під час польотів (flight combat) - 36; ігри для дорослих (for adults) - 38; ігри для дітей (for kids) - 39; симулювання історичного процесу (god sim) - 40; логічні (logic) - 196; пошук предметів (quest) - 34; гонки (racing) - 198; гра в карти (wargame) - 32; рольова розважальна гра (Role-playing game (RPG)) - 266; так звана "стрілялка" (shooter) - 421; симулятор (simulator) - 190; спорт (sport) -127; стратегія (strategy) - 559; тактика (tactical) - 51; пригоди (adventure) - 229; настільні, наприклад, шахи (board) - 6; перші примітивні ігри (classic) - 10; навчальні (educational) - 13.
Розподіл відеоігор за жанрами на "Мультимедійному порталі GoldenBank" у 2010 р. показний на рис. 1..."
Рис.1 Розподіл відеоігор за жанрами на "Мультимедійному порталі GoldenBank" у 2010 р.
Законодавство України.
Безпосереднє відношення до проблем захисту суспільної моралі у сфері, що розглядається, має Закон України "Про захист суспільної моралі" , а також ряд наступних нормативно-правових актів.
Зокрема Закон України "Про розповсюдження примірників аудіовізуальних творів та фонограм" , Закон України "Про авторське право і суміжні права" від 23.12.1993 № 3792-ХІІ , який охороняє авторське право (права авторів та їх правонаступників, пов'язані із створенням та використанням творів науки, літератури і мистецтва), і права виробників фонограм і відеограм (суміжні права). Комп'ютерна програма є об'єктом авторського права й охороняється як літературний твір у відповідності до чинного законодавства.
Концепцією Загальнодержавної цільової соціальної програми "Здорова нація" на 2009­2013 роки , схваленою розпорядженням Кабінету Міністрів України від 21.05.2008 № 731-р, з метою розв'язання проблем, пов'язаних із станом здоров'я і способом життя дітей і молоді протягом 2009-2013 років передбачається здійснити комплекс заходів, спрямованих, серед іншого, на впорядкування обліку ігор, дозволених для продажу та використання в комп'ютерних клубах для дітей.
Існує ряд нормативних документів затверджених постановами Кабінету Міністрів України, наказами Міністерства освіти і науки України ( "Про затвердження форм документів щодо питань видачі контрольних марок імпортерам, експортерам та відтворювачам примірників аудіовізуальних творів, фонограм, відеограм, комп'ютерних програм, баз даних та інструкцій по здійсненню державного контролю за дотриманням законодавства у сфері інтелектуальної власності" , "Про утворення Реєстру комп'ютерних програм" , який визначає процедуру реєстрації комп'ютерних програм, форму Реєстру, порядок його формування та ведення з метою збору, систематизації і зберігання на загальнодержавному рівні даних про комп'ютерні програми та забезпечення можливості надання органам державної влади відповідної інформації, "Правила використання комп'ютерних програм у навчальних закладах" ) та Міністерства охорони здоров'я України ( Державні санітарні норми і правила влаштування, утримання, обладнання та організації роботи закладів, які надають послуги з комп'ютерної ігрової діяльності дітям , методичні рекомендації "Методика гігієнічної оцінки комп'ютерних ігор" ), які визначають певні вимоги при виробництві та розповсюдженні комп'ютерних ігор.
Міжнародний досвід.
Interactive Software Федерації Європи (ISFE) була створена в 1998 році для представлення інтересів Європейського союзу та міжнародних організацій. У 2002 році об'єднала компанії, що представляють галузь виробників програмного забезпечення в 27 державах.
Нею була розроблена європейська рейтингова система відеоігор та іншого розважального програмного продукту - Pan European Game Information (скорочено PEGI), яка вступила в силу в квітні 2003 року. Ця система замінила багато національних систем позначок та маркування продукції на єдину європейську.
Натомість в Швейцарії, Російській Федерації, Італії та інших державах у даній сфері присутні суттєві обмеження.
Так, у Швейцарії згідно із національним законодавством, відеопродукція або інформація на електронних носіях повинна проходити процедуру обов'язкового маркування з урахуванням вікових обмежень для користувачів, за наслідками якого, наприклад, комп'ютерні ігри, які мають вікове обмеження (з 16 або 18 років) продаються виключно за умови пред'явлення документів.
У Греції запроваджено систему PEGL З метою захисту суспільної моралі комп'ютерні та відеоігри підлягають спеціальному маркуванню, а також контролю в процесі їх обігу.
27 жовтня 2011 р. UNICEF було організовано Міжнародний Форум, у Люксембурзі, щодо безпечного використання Інтернету неповнолітніми користувачами та його зв'язок з освітою.
У Нідерландах у 2000 році набрав чинності Медіа-закон, який визначив, що з 2001 р. фільми, телепрограми, відео-продукція та комп'ютерні ігри на електронних носіях підпадатимуть під самостійний контроль, який здійснюватимуть дистриб'ютори цієї продукції. Вважається, що з цього моменту в Нідерландах зникла цензура з медійного простору. Статті Карного кодексу Нідерландів були приведені у відповідність до нових норм Медіа-закону, зокрема, введено штрафи. В цілому контроль за медіа-продукцією покладався на дорослу аудиторію, тобто батьків.
У Російській Федерації згідно ст. 14 Федерального закону "Захист дитини від інформації, пропаганди та агітації, що завдає шкоди його здоров'ю, моральному та духовному розвитку", органи державної влади РФ вживають заходів щодо захисту дитини від інформації, пропаганди та агітації, яка шкодить її здоров'ю, моральному та духовному розвитку. Буде визначено часові та вікові обмеження щодо інформаційної продукції та заборонено її розповсюдження без спеціальних позначок.
З метою забезпечення безпеки життя, охорони здоров'я, моралі дитини, захисту її від негативного впливу у порядку, визначеному урядом РФ, здійснюється експертиза (соціальна, психологічна, педагогічна, санітарна) настільних, комп'ютерних та інших ігор, іграшок та іграшкових пристроїв для дітей.
В Австрії обов'язкових вікових обмежень для ігор немає, ігри лише маркуються позначкою "Панєвропейська інформація про гру", яка містить вікові рекомендації.
Латвійська Республіка захищає права дітей шляхом заборони демонстрації, продажу, дарування, давання на прокат і пропагування комп'ютерних ігор, в яких пропагується жорстока поведінка, насильство, еротика, порнографія, що загрожує духовному розвитку дитини.
Комісія з контролю відеоносіїв Франції здійснює контроль за електронними іграми. Законодавством передбачена така адміністративна процедура: якщо документ (продукт) "представляє небезпеку для молоді через свій порнографічний характер або місце, відведене злочину, насильству, расовій дискримінації або ненависті, підбурюванню до вживання, зберігання або перевезення наркотичних речовин", адміністративний орган може обґрунтованою постановою та після консультації з компетентною адміністративною комісією заборонити його використання і розповсюдження.
У Німеччині існує Федеральне відомство з перевірки матеріалів, шкідливих для молоді, яке розглядає питання про включення до спеціального списку матеріалів, шкідливих для молоді. До списку внесено комп'ютерні ігри, що вихваляють війну чи расизм.
У Словаччині загальний нагляд за дотриманням прав неповнолітніх дітей здійснюють на регіональному та місцевому рівнях управління праці, соціальних питань та сім'ї. Створено Центр міжнародно-правового захисту дітей та молоді, який забезпечує виконання положень відповідних міжнародних договорів Словацької Республіки та норм ЄС у цій сфері.
Слід зазначити, що у Великій Британії головними ініціаторами кампаній із захисту суспільної моралі виступають здебільшого благодійні та громадські організації, які на замовлення уряду проводять дослідження та передають рекомендації для подальшого аналізу державним Інститутам сім'ї та батьківства. Так в 2010 році у доповіді, підготовленій спеціально для прем'єр-міністра країни главою християнської організації "Союз матерів" Рейгом Бейлі, було проведено дослідження ринку на предмет впливу ЗМІ, товарів та послуг (комп'ютерні ігри, мобільний зв'язок, інтернет-портали тощо) на "завчасне дорослішання дітей", а також їх "сексуалізацію та комерціалізацію".
Відповідно до законів Литви, відповідальні особи, які надають послуги доступу до публічних комп'ютерних мереж в ЛР, зобов'язані забезпечити впровадження та функціонування засобів фільтрації, апробовані Комітетом з розвитку інформаційного суспільства при Уряді Литовської Республіки, які блокують доступ до такого Інтернет-ресурсу, що може спричинити негативний вплив на неповнолітніх. За поданням Комітету з розвитку інформаційного суспільства уряд Литви визначає порядок використання обов'язкових засобів фільтрації в місцях доступу до Інтернету.
Виробники, або розповсюджувачі комп'ютерних ігор зобов'язані позначати свою продукцію відповідно до вікового цензу споживачів у встановленому урядом порядку. Щороку такий порядок маркування розробляє та затверджує Комітет з розвитку інформаційного суспільства.
Відповідно до Закону "Про захист неповнолітніх від негативної інформації" (2010 р.) литовська влада уповноважувалась ввести цензуру на будь-які матеріали в ЗМІ, фільми, комп'ютерні ігри та рекламу, де є згадка про гомо-, бі- або транссексуальні стосунки. Закон був покликаний захистити дітей і підлітків від "інформації еротичного спрямування, яка може спонукати їх до статевих контактів до досягнення повноліття" (18 років). Крім того, документ вводить обмеження на поширення інформації, у якій "нехтуються традиційні сімейні цінності". Депутати парламенту Литви визнали, що подібна інформація може зашкодити психічному здоров'ю, а також фізичному, інтелектуальному і моральному розвитку неповнолітніх.
У 2005 році влада Китаю зобов'язала ігрові сайти відключити від гри тих, хто провів перед монітором більше п'яти годин поспіль, поступово знижуючи здібності їх персонажей. Китайська влада вирішила переглянути закон, який забороняє ігри на території країни, через 13 років після його прийняття.
У 2010 році приклад Китаю застосувала влада Республіки Корея, заборонивши школярам грати в мережеві ігри у ночі, а також зобов'язала провайдерів знижувати швидкість Інтернету для загравшихся дорослих, оскільки випадки вбивств ворогів по грі відбувалися у реальному житті у Кореї.
Діяльність Національної комісії щодо правового регулювання обігу комп'ютерних ігор на території України.
З метою убезпечення від негативного впливу інформаційного простору на психічне та фізичне здоров'я дітей та підлітків Національною комісією наприкінці 2012 року проаналізовано інформацію про понад 50 комп'ютерних ігор, які реалізуються в торговельних точках м. Києва. Серед них виявлено відеоігри під назвами: "Manhunt 2", "Mortal Kombat", "God of War III", "Soldier of Fortune 2", "The Darkness II". За результатами експертних досліджень вказаних ігор спеціалістами Національної комісії встановлено, що вони не відповідають чинному законодавству України у сфері захисту суспільної моралі, оскільки містять пропаганду культу насильства та жорстокості.
З метою реалізації та додержання вимог чинного законодавства у сфері захисту суспільної моралі Національною комісією було надіслано листи з проханням надати інформацію щодо впливу на дітей продукції мобільного контенту, Інтернету, комп'ютерних ігор, телепродукції, продукції засобів масової інформації та ін. та отримано відповіді:
1. Український науково-дослідний інститут соціальної і судової психіатрії та наркології Міністерства охорони здоров'я України листом (від 15.01.2013 № 04-15/20, вх. від 18.01.2013 № 49/5-07) надав загальну інформацію про розробку системи лікувально-профілактичних заходів щодо надання спеціалізованої медичної допомоги особам із хімічною та нехімічною аддикціями. Повідомив про те, що досліджень про вплив на дітей продукції мобільного контенту, Інтернету, комп'ютерних ігор, телепродукції, продукції засобів масової інформації не проводилось.
2. Приватний вищий навчальний заклад Міжнародний інститут глибинної психології листом (від 21.12.2012 № 193, вх. від 24.12.2012 № 1106/5-07) повідомив, що було проведено цикл круглих столів "Актуальні проблеми законодавчого забезпечення захисту суспільної моралі. Агресія на телеекрані - потреба чи провокація". Окремі дослідження не проводились.
3. Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення листом (від 17.01.2013 № 16/79, вх. від 21.01.2013 № 54/5-06) повідомила: "З метою вдосконалення вітчизняної системи захисту дітей від впливу негативної інформації Національна рада 08.02.2012 р. рішенням № 187 затвердила склад Міжвідомчої робочої групи з розробки та впровадження національної системи позначок для захисту дітей від інформації, що може шкодити їхньому здоров'ю і розвитку. Міжвідомча робоча група розробляє національний проект маркування відеопродукції, яке позначатиме негативний контент і вікові обмеження, та впроваджує його на всіх телевізійних каналах".
4. Державне агентство України з питань кіно листом (від 01.02.2013 № 209/9/26-13, вх. від 08.02.2013 № 164/5-06/02) на лист до Міністерства культури України повідомило: "створено Експертну комісію з питань розповсюдження і демонстрування фільмів", "розроблено та впроваджено критерії віднесення кінопродукції до еротичної, порнографічної або такої, що пропагує культ жорстокості та насильства, а також введено у дію індекси глядацької аудиторії та умови розповсюдження і демонстрування продукції, яка може негативно впливати на суспільну мораль".
5. Український інститут підвищення кваліфікації працівників телебачення, радіомовлення і преси Державного комітету телебачення і радіомовлення України листом (від 16.01.2013 № 17, вх. від 18.01.2013 № 48/5-07) повідомив, що питання щодо впливу на дітей продукції мобільного контенту, Інтернету, комп'ютерних ігор, телепродукції не належать до сфери діяльності Інституту.
6. Український фонд "Благополуччя дітей" листом (від 07.02.2013 № 8, вх. від 11.02.2013 № 183/5-07) повідомив, що досліджень щодо впливу на дітей продукції мобільного контенту, Інтернету, комп'ютерних ігор, телепродукції Фонд не проводив.
7. Інститут філософії ім. Г.С. Сковороди НАН України листом (від 08.02.2013 № 124/54, вх. від 11.02.2013 № 176/5-07) повідомив: "Революція в ЗМІ, поява Інтернету, комп'ютерних ігор, телебачення тощо є фактом, з яким можна і потрібно рахуватися. Безумовно, як кожен прогрес, розвиток інформаційного простору несе великі ризики, які необхідно враховувати. Стати на шлях заборон - значить зіпсувати справу. Батьківський контроль неминучий, але слід точно оцінити межі припустимого і дати батькам і вчителям кваліфіковані поради. З іншого боку, новітні інформаційні засоби слід набагато ширше використовувати в педагогічному процесі. Очевидно, тут потрібні наукові розробки, що включали б поради лікарів".

................
Перейти до повного тексту