1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Методика


ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ
У СПРАВАХ МІСТОБУДУВАННЯ І АРХІТЕКТУРИ
М Е Т О Д И К А
N 87 від 28.05.97
м.Київ
Затверджено
наказом Держкоммістобудування
України від 28 травня 1997 р.
N 87
Методичні рекомендації з розробки конкурсної пропозиції (оферти) претендента
1. Загальні положення
1.1. Методичні рекомендації розроблено на підставі "Положення про проведення конкурсів (тендерів) у будівництві", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 9 січня 1996 р. N 25, та призначено для використання претендентами (підрядниками) при розробці конкурсної пропозиції (оферти).
1.2. Оферта - це поданий претендентом тендерному комітету комплект документів, що містять пропозиції та умови, за якими він погоджується виконати замовлення.
Документи оферти містять:
- оферту за формою, що передбачена тендерною документацією (цей документ визначає основні показники конкурсної пропозиції, тобто ціну оферти і термін виконання контракту) (додаток 1);
- заставу серйозності за формою, передбаченою тендерною документацією;
- інформацію для кваліфікаційної оцінки претендента (за встановленою формою);
- перелік обсягів робіт з наведеними вартісними показниками, що обгрунтовують ціну оферти;
- інші матеріали, перелік яких визначено у тендерній документації (вони можуть містити графік виконання робіт, альтернативні пропозиції, пояснювальну записку тощо).
1.3. Витрати на розробку оферти, включаючи витрати на відвідування будівельного майданчика, несе сам претендент. Якщо за умовами конкурсу від претендентів вимагається розробка проектів, планів, інших документів, ця робота може бути оплачена замовником. Розмір та умови оплати цих робіт визначаються Інструкцією для претендентів.
2. Банк даних претендента-підрядника
2.1. Для того, щоб вести господарську діяльність в умовах формування виробничої програми методом укладання контрактів за результатами конкурсів (тендерів), підрядник створює та постійно поновлює банк даних і стандартних документів за такими основними напрямками.
- інформація про стан і ресурси організації;
- нормативи продуктивності та вартості використання ресурсів;
- розцінки за видами (комплексами) робіт, конструктивними елементами;
- інформація про ціни оферт, які були подані претендентом, а також про точність визначення витрат;
- інформація про накладні витрати;
- інформація про субпідрядників, постачальників матеріалів, автотранспортні підприємства, управління (підприємства) механізації тощо;
- проекти руху грошових коштів за окремими контрактами та по організації в цілому;
- аналіз конкуренції;
- аналіз тенденцій змін, що відбуваються у відповідних секторах економіки будівельного комплексу;
- інформація про замовників.
2.2. Інформація про стан і ресурси організації складається згідно з формами кваліфікаційної оцінки, наведеними у Методичних рекомендаціях з проведення попередньої кваліфікації претендентів.
2.3. Нормативи продуктивності та вартості ресурсів слід формувати по робочій силі та будівельним машинам і обладнанню.
2.4. Нормативи продуктивності та вартості формуються по матеріальним і трудовим ресурсам.
2.5. Інформація про точність визначення витрат формується на основі зіставлення планових (згідно з розрахунком цін оферти) та фактичних витрат. Ця інформація має дуже велике значення при розрахунку ціни оферти на кожний наступний конкурс, що підтверджують дані, наведені у додатку 2.
2.6. Інформація про накладні витрати* формується з розподілом на об'єктні накладні витрати та умовно-постійні накладні витрати. Крім того, слід вести окремий облік витрат на підготовку оферт**.
_________________
* Перелік статей накладних витрат наведено у додатку до Типового
положення з планування, обліку і калькулювання собівартості
будівельно-монтажних робіт, затвердженого постановою Кабінету
Міністрів України від 9 лютого 1996 р. N 186 ( 186-96-п ).
** Середній річний рівень витрат на підготовку оферт у
міжнародній практиці орієнтовно становить 0,25 відсотка від
суми цін оферт, поданих претендентом протягом року.
2.7. До інформації про субпідрядників, постачальників матеріалів, автотранспортні підприємства, управління (підприємства) механізації тощо слід включати такі пункти:
- назва та адреси організації;
- досвід та спеціалізація роботи;
- відомості про фінансовий стан організації;
- ціни на товари та (або) послуги організації.
2.8. Проекти руху грошових коштів за окремими контрактами та по організації в цілому слід складати у відповідності до Методичних рекомендацій з проектування руху грошових коштів (управління платіжоспроможністю) у будівельно-монтажній організації і з використанням програмного комплексу "Фінанси", схваленого секцією організації та економіки будівництва НТР Держкоммістобудування України у 1995 р. Проект руху грошових коштів дає підряднику можливість оцінити його власну фінансову спроможність виконати контракт на відповідний предмет замовлення та отримати банківську гарантію виконання контрактних зобов'язань. Крім того, проект руху грошових коштів дозволяє обгрунтувати необхідну суму авансу за контрактом, довести банку можливість підрядника своєчасно повернути кредит.
2.9. Аналіз конкуренції має за мету визначити сектори економіки, що є сприятливими для участі у тендерах, або, навпаки, яких слід уникати з причини занадто жорсткої конкуренції. Крім того, цей аналіз дозволяє прогнозувати конкурентоздатність підрядника під час подання ним конкурсної пропозиції з певною ціною оферти. Основними питаннями аналізу конкуренції є:
- частка ринку підрядника за кожним з типів відповідних предметів замовлення;
- частка ринку та річний обсяг робіт за кожним з типів відповідних предметів замовлення у основних конкурентів;
- список конкурентів і ціни оферт, поданих ними, у кожному з тендерів, де приймав участь претендент, а також найменування переможця кожного з цих конкурсів.
2.10. Аналіз тенденцій змін, що відбуваються у відповідних секторах будівельного комплексу, містить:
- обсяг робіт за кожними з відповідних типів предметів замовлення, запропонованих на тендерах протягом останніх років;
- кількість претендентів на будівництво різних типів об'єктів у кожному з проведених тендерів, а також місцезнаходження кожного з предметів замовлення та його замовник;
- прогноз обсягів робіт по секторах.
Аналіз тенденцій змін, що відбуваються у відповідних секторах, разом з аналізом конкуренції дозволяє з'ясувати, у якому з секторів слід збільшити свою частку і (або) у якому з секторів слід розпочати свою участь у тендерах.
2.11. Список і дані про замовників відіграють значну роль у ході прийняття рішення про участь у конкурсі. Сьогодні більшість замовників мають значні фінансові проблеми і це слід враховувати, приймаючи остаточне рішення щодо підготовки оферти, а також оцінки ризику за контрактом, що укладається.
Крім того, аналізуючи замовників, слід враховувати випадки, коли підрядник не пройшов попередньої кваліфікації. Роз'яснення замовників про причини, через які підрядник не пройшов кваліфікаційну оцінку, також мають важливе значення.
2.12. Зважаючи на те, що термін підготовки конкурсної пропозиції завжди є обмеженим, банк даних претендента і пакет стандартних кваліфікаційних форм, які можна легко пристосувати для кожного конкурентного тендеру, відіграють суттєву роль у конкурентоспроможності відповідного підрядника.
3. Організаційна робота претендента з підготовки оферти
3.1. Робота претендента з підготовки оферти складається з трьох основних етапів:
- вивчення оголошення для проведення конкурсу (запрошення до участі у конкурсі) та прийняття рішення щодо участі у тендері;
- підготовки та обгрунтування конкурсної пропозиції;
- прийняття конфіденційних рішень щодо основних показників оферти, оформлення та подання конкурсної пропозиції.
3.2. Вивчення оголошення про конкурс (запрошення до участі у конкурсі) та прийняття рішення щодо участі у тендері містить:
- вивчення змісту оголошення про проведення конкурсу;
- внесення до банку даних назви предмету замовлення, його основних показників, найменування та адреси замовника, іншої важливої інформації про конкурс;
- попередню оцінку комерційної га технічної можливості виконання контракту претендентом;
- подання заявки про участь у конкурсі (додаток 3);
- отримання, заповнення та подання до тендерного комітету форми кваліфікаційної оцінки, отримання повідомлення про те, що претендент пройшов попередню кваліфікацію (у разі проведення попередньої кваліфікації);
- перерахування тендерному комітету визначеної суми за комплект тендерної документації.
Виконання цих функцій доцільно доручити постійно діючій групі, що буде підпорядкована заступнику керівника організації з економічних питань або начальнику кошторисно-договірного відділу, відділу маркетингу тощо. Ця група несе відповідальність за формування банку даних претендента.
3.3. Підготовка та обгрунтування конкурсної пропозиції містить такі етапи:
- перевірка складу і цілісності комплекту тендерної документації, з'ясування питань, що виникли у процесі її вивчення;
- визначення складу та трудомісткості роботи з підготовки оферти, складання плану роботи з підготовки оферти (приклад плану роботи з підготовки оферти, складений з використанням комп'ютерної програми Sure Track, наведено у додатку 4);
- призначення виконавців роботи і відповідальних осіб;
- відвідування будівельного майданчика;
- складання проекту та графіка виконання будівельно-монтажних робіт;
- визначення робіт, що доцільно передати на субпідряд, складання списків можливих субпідрядників;
- підготовка інформації для субпідрядників, запрошення субпідрядників до участі у міні-тендері або на переговори для укладання контрактів;
- аналіз пропозицій субпідрядників, узгодження проектів субпідрядних контрактів з ними;
- розробка альтернативних пропозицій (якщо це відповідає умовам конкурсу);
- визначення списків можливих партнерів (постачальників, автотранспортних підприємств тощо);
- з'ясування цін на матеріали, автотранспортні послуги тощо, вибір певних постачальників, автотранспортних підприємств тощо, підписання з ними відповідних угод;
- аналіз ризиків;
- попереднє визначення ціни оферти та інших показників, які є, згідно з тендерною документацією, критеріями оцінки оферт;
- заповнення форм кваліфікаційної оцінки;
- підготовку проекту оферти для розгляду на нараді.
3.3.1. Виконання роботи на цьому етапі доцільно доручити постійно діючій групі (див. п. 3.2) або спеціально створеній тимчасовій групі, яка буде відповідати за складання певної оферти. До складу цієї групи слід залучити висококваліфікованих працівників з різних функціональних підрозділів (технічного, виробничо-планового, кошторисно-договірного, фінансового тощо). Результати та терміни виконання різних робіт з підготовки оферти слід чітко визначити, вони підлягають контролю та координації з боку керівника групи з розробки певної оферти. Виконання деяких завдань можна доручати консультаційним організаціям з питань управління проектами. При цьому слід враховувати, що претендент не має права залучати до роботи з підготовки оферти консультаційну організацію, що приймала участь у підготовці тендерної документації або будь-яким іншим чином була залучена замовником до розробки проекту.
3.3.2. Кінцевим результатом роботи цього етапу є проект оферти, що підлягає розгляду на спеціальній нараді.
Після доповіді керівника групи з розробки оферти та з'ясування всіх питань, проект оферти узгоджується керівником організації (особою, яка уповноважена підписувати оферти). Після узгодження проекту оферти на нараді залишаються тільки особи, які мають допуск до суто конфіденційної інформації щодо конкурсних пропозицій, що підтверджується спеціальним наказом. Всі інші особи повинні залишити нараду, попередньо отримавши з боку керівництва організації оцінку їх роботи з підготовки проекту оферти. У випадку, коли проект оферти не отримає узгодження керівником організації, його відправляють на доопрацювання або приймається інше рішення (наприклад, про відмову від участі у конкурсі).
3.4. Після того, як на нараді з розгляду оферти залишаються тільки особи, які мають доступ до суто конфіденційної інформації щодо конкурсних пропозицій, вирішуються такі питання:
- оцінка конкурентоздатності оферти;
- прийняття остаточного рішення щодо основних показників конкурсної пропозиції;
- підготовка остаточного варіанту оферти.
3.4.1. Оцінка конкурентоздатності оферти здійснюється методом зіставлення надбавки (суми планових нагромаджень та умовно-постійних накладних витрат за контрактом) та імовірності стати переможцем конкурсу (див. п. 9.3.6).
3.4.2. Остаточне рішення щодо основних показників конкурсної пропозиції затверджується особою, яка уповноважена підписати оферту (керівником організації). Остаточний варіант оферти подається до тендерного комітету та вноситься до банку даних претендента. До розпечатування оферт до цієї інформації мають доступ лише особи, які були присутні на закритій частині наради з розгляду оферти.
3.5. Якщо претендент не може подати оферту протягом визначеного тендерною документацією терміну з незалежних від нього причин, він може звернутися до замовника (тендерного комітету) з проханням переглянути цей термін, якщо можливість такого перегляду було передбачено в Інструкції для претендентів. Термін подання оферт не може бути змінено після його закінчення.
4. Використання тендерної документації при розробці оферти
4.1. Оферта відповідає вимогам тендерної документації, якщо вона:
а) враховує передбачені у тендерній документації обсяги робіт, терміни та якість їх виконання, а також, якщо було встановлено відповідні обов'язкові умови, - передбачає виконання замовлення до визначеного строку і в межах певної суми тощо;
б) не суперечить вимогам тендерної документації щодо залучення субпідрядників, застосування визначених конструкцій, виробів, матеріалів тощо;
в) не чинить будь-яких обмежень всупереч тендерній документації щодо прав замовника та зобов'язань претендента;
г) не має помилок та розбіжностей, виправлення яких необ'єктивно позначиться на конкурсному становищі інших претендентів, що подали свої оферти згідно зі встановленими вимогами.
4.2. Претендент отримує три примірники форм оферти, кваліфікаційної оцінки та застави серйозності, два з яких після заповнення подає замовнику у складі оферти. Інші тендерні документи передаються претенденту в одному примірнику.
4.3. Претендент після отримання тендерної документації перевіряє наявність та вивчає зміст документів за списком. Будь-які невідповідності й помилки у складі та змісті тендерної документації негайно виявляються і виправляються.
Один примірник тендерних документів зберігається претендентом протягом усього терміну підготовки та проведення конкурсу. Переможець конкурсу зберігає примірник тендерних документів протягом трьох років після завершення будівництва.
4.4. Претендент повинен підтвердити тендерному комітету отримання від нього всіх змін та роз'яснень щодо тендерної документації, переданих йому у відповідності до встановленого порядку.
4.5. Претендент, який потребує роз'яснень щодо тендерної документації, звертається до тендерного комітету (замовника) письмово або телеграфом (телексом, факсом) за адресою, зазначеною у запрошенні до участі у конкурсі. Роз'яснення та зміни, надані тендерним комітетом (замовником) у встановленому порядку пізніш як за 21 календарний день до закінчення терміну подання оферт, претендентом до уваги не беруться.
4.6. У додатку 5 наведено перелік основної інформації, що міститься у тендерній документації, та рекомендації щодо її використання претендентом у процесі підготовки оферти.
5. Порядок заповнення форм кваліфікаційної оцінки претендента
5.1. У складі оферти претендент подає заповнені форми кваліфікаційної характеристики, одержані ним з тендерною документацією.
Якщо було проведено попередню кваліфікацію претендентів, претендент не повинен вдруге подавати заповнені форми кваліфікаційної характеристики. Якщо за час між проведенням попередньої кваліфікації та поданням оферти у кваліфікаційних показниках організації відбулися певні зміни, претендент у складі своєї оферти повинен подати відповідну довідку.
5.2. Якщо претендентом є об'єднання кількох юридично самостійних підрядних організацій, у складі його оферти, крім підсумкових форм кваліфікаційної характеристики, слід подавати відповідні форми окремо по кожній організації, що входить до об'єднання.
Якщо претендент буде залучати субпідрядників, форми кваліфікаційної характеристики, крім претендента-генпідрядника, повинні складати субпідрядники, якщо це передбачено Інструкцією для претендентів.
5.3. Інформація, що подається претендентом у формах кваліфікаційної характеристики, має відповідати даним обліку будівельної організації і підтверджуватися копіями документів, передбачених Інструкцією для претендентів (документ про юридичний статус та реєстрацію організації, ліцензії, рішення арбітражних судів, якщо такі мали місце, акти введення об'єктів тощо).
При заповненні форм кваліфікаційної характеристики претенденту слід використовувати свою базу даних щодо цього питання (дивись розділ 2 цих Методичних рекомендацій). Після заповнення форм кваліфікаційної характеристики по кожній оферти, їх копії слід також внести до бази даних претендента.
6. Проектування технології та організації виконання робіт
6.1. Проект виконання робіт претенденту слід подати тендерному комітету у складі його оферти, якщо це передбачено Інструкцією для претендентів. Але, якщо це і не передбачено, проект виконання робіт слід все одно розробити як для внутрішніх потреб претендента, так і на випадок обгрунтування перед тендерним комітетом своїх пропозицій щодо технології, організації робіт та термінів виконання замовлення.
6.2. При розробці проекту виконання робіт у складі оферти претенденту слід користуватися:
- тендерною документацією на предмет замовлення (проектною тендерною документацією, переліком обсягів робіт, Інструкцією для претендентів);
- базою даних претендента (інформацією про наявність робітників, про власні та залучені будівельні машини, про збудовані раніше аналогічні об'єкти, виробничі норми витрат ресурсів тощо);
- типовою документацією з організації будівництва, технологічними картами, схемами комплексної механізації, картами процесів праці тощо.
6.3. У процесі розробки проекту виконання робіт претендент має вирішити питання щодо доцільності залучення субпідрядників для виконання окремих видів робіт, скласти список потенційних субпідрядників, визначити процедуру їх залучення, а також підготувати необхідну технічну та іншу документацію щодо робіт, що буде їм доручено.
Доцільно, щоб претендент зажадав від субпідрядників подання проекту виконання робіт у складі їх оферт.
6.4. Календарний план має охоплювати виконання всіх робіт, передбачених переліком, включаючи ті, що передаються субпідрядникам.
При складанні календарного плану претенденту слід дотримуватися послідовності виконання робіт, що забезпечила би завершення будівництва об'єкта у межах терміну, зазначеного у тендерній документації.
Якщо календарний план на спорудження об'єкта розбито на окремі комплекси або у виконанні робіт приймають участь субпідрядники, пов'язання термінів виконання робіт проводять як всередині кожного комплексу, так і між першим та останнім процесами суміжних комплексів.
7. Порядок вибору претендентом субпідрядників
7.1. Починаючи розробку оферти, претендент має прийняти рішення - буде він самостійно виконувати всі роботи, передбачені тендерною документацією, або буде залучати субпідрядників для виконання окремих видів (комплексів) робіт.
Такому рішенню має передувати вивчення претендентом тендерної документації, розробка проекту та графіка виконання робіт, а також аналіз ризиків, що можуть виникнути під час виконання предмету замовлення.
7.2. При визначенні робіт, що доцільно передати субпідрядникам, претенденту слід керуватися:
- аналізом складності спеціальних робіт, передбачених предметом замовлення;
- наявністю попереднього досвіду виконання відповідних робіт, аналізом їх прибутковості;
- інформацією про наявність у нього матеріально-технічних ресурсів та працівників необхідної кваліфікації;
- терміном виконання предмета замовлення, визначеним у тендерній документації, та можливостями дотриматися цього терміну без участі субпідрядників.
7.3. При складанні списку можливих субпідрядників (якщо умовами тендеру не передбачено залучення певних субпідрядників) претенденту слід використовувати свою базу даних щодо субпідрядників, з якими він співпрацював раніше, або використовувати іншу інформацію щодо можливих варіантів їх вибору.
Вибір субпідрядників зі списку можливих претендентів доцільно здійснювати на конкурсній основі - методом переговорів або організації міні-тендеру. Такий підхід дозволить обрати найбільш надійних партнерів та визначити найбільш прийнятну ціну виконання субпідрядних робіт для її включення у загальну ціну оферти претендента.
При визначенні тієї чи іншої форми залучення субпідрядників генеральний підрядник повинен враховувати складність та обсяги субпідрядних робіт на об'єкті, а також свій досвід співпраці і субпідрядними організаціями. При значній питомій вазі субпідрядних робіт перевагу доцільно віддати проведенню міні-тендеру. Але слід враховувати, що процедура його проведення є більш складною у порівнянні з проведенням конкурсних переговорів.
Доцільно, щоб у конкурсному відборі або у міні-тендері приймали участь 3-4 субпідрядники.
7.4. Міні-тендер з вибору субпідрядників претендент повинен провести з дотриманням основних принципів проведення конкурсу щодо відповідного предмета замовлення.
7.4.1. Керівник організації-претендента повинен своїм наказом призначити тендерну комісію з трьох - чотирьох спеціалістів будівельної організації. Керівнику тендерної комісії слід скласти план її роботи та затвердити його у керівника організації-претендента.
7.4.2. Тендерна комісія повинна:
а) надіслати визначеним субпідрядникам запрошення до участі у міні-тендері та отримати від них згоду на участь у ньому;
б) підготувати субпідрядну тендерну документацію та передати її субпідрядникам-претендентам за плату, що є частиною суми, сплаченої за тендерну документацію генпідрядником, та враховує витрати на тиражування її частин;
в) отримати від субпідрядників їх оферти, перевірити, оцінити їх та визначити переможця (переможців, якщо є декілька комплексів субпідрядних робіт).
7.4.3. Тендерна документація, що передається субпідрядникам, має містити:
а) загальну характеристику об'єкта, на будівництво якого проводиться конкурс, та робіт, що передаються субпідряднику; найменування організацій замовника, генпідрядника та тендерного комітету, їх адреси та телефони; кінцевий термін виконання замовлення, у тому числі виконання субпідрядних робіт;
б) технічну тендерну документацію на субпідрядні роботи, що є відповідною частиною технічної документації, одержаної генеральнім підрядником;
в) перелік обсягів субпідрядних робіт, що є відповідною часткою загального переліку обсягів робіт;
г) форму оферти претендента-субпідрядника;
д) інструкцію для претендента-субпідрядника, що містить необхідні виписки із загальної Інструкції для претендента-генпідрядника:
- кваліфікаційні вимоги до претендента-субпідрядника;
- вимоги до будівельних конструкцій, виробів, матеріалів;
- порядок відвідування будівельного майданчика та з'ясування питань щодо виконання робіт;
- перелік документів оферти, що повинен подати субпідрядник;
- термін дії оферти, порядок та термін подання генпідряднику оферти;
- порядок розгляду та оцінки генпідрядником оферт субпідрядників-претендентів, а також визначення переможця;
е) проект контракту між генпідрядником та субпідрядниками, складений у відповідності з загальною контрактною документацією та з урахуванням особливостей взаємовідносин між генпідрядником та субпідрядниками.
7.5. Вибір субпідрядників має бути завершено протягом терміну, відведеного для підготовки оферти претендентом - генеральним підрядником із резервуванням певного часу, необхідного для внесення конкурсних пропозицій субпідрядників до оферти претендента-генпідрядника, а також оформлення та подання ним оферти тендерному комітету.
8. Аналіз ризиків, що виникають при виконанні контракту
8.1. Під час вивчення тендерної документації претендент має вивчити можливість виникнення ризиків для себе та, розробляючи оферту, передбачити умови, що запобігали б виникненню ризикових ситуацій або компенсували б його втрати у такому випадку.
Аналіз ризиків має своєю метою розгляд можливих ризикових ситуацій, імовірність настання відповідних подій та втрат претендента, а також можливостей їх компенсації, що необхідно передбачити у контракті.
8.2. При аналізі ризиків, що можуть виникнути під час спорудження об'єкта, доцільно виділити такі їх групи:
8.2.1. Ризики, пов'язані з проектною документацією.
Слід враховувати імовірність того, що під час виконання контракту будуть виникати непередбачені проектом роботи або передбачені обсяги робіт не будуть відповідати дійсності.
Зменшення таких ризиків можна досягти шляхом детальної перевірки технічної тендерної документації та усунення припущених помилок. При цьому особливу увагу слід приділяти проблемам, що можуть виникнути на будівельному майданчику - непередбачений стан грунту, наявність комунікацій, не нанесених на генеральному плані, тощо. Щоб уникнути таких ситуацій, претендент має перевірити чи було проведено геологічні дослідження та ознайомитися з їх висновками. Крім того, претенденту слід самостійно обстежити будівельний майданчик та з'ясувати з замовником усі необхідні питання.
Основні дії претендента після виявлення ризиків, пов'язаних з проектною документацією, слід спрямувати на те, щоб вимагати від замовника внесення необхідних змін у тендерну документацію. Компенсацію ризиків, усунути які немає можливості, слід враховувати у ціні оферти у вигляді резерву на непередбачені роботи та витрати.
8.2.2. Ризики, пов'язані з зовнішніми причинами та аварійними ситуаціями.
Слід враховувати імовірність повені, землетрусу, стихійного лиха, аварій тощо.
Виникнення названих подій загрожує претенденту здебільшого значними матеріальними втратами, але імовірність їх настання може оцінюватися по-різному.
Відшкодування додаткових витрат підрядника у зазначених випадках має передбачатися умовами контракту.
8.2.3. Комерційні ризики претендента.
До таких ризиків відносяться умови, що передбачені у проекті контракту і можуть призвести до погіршення фінансового стану претендента (розмір авансового платежу; порядок оплати виконаних робіт та вид контрактної ціни, за якими будуть здійснюватися розрахунки; порядок вирішення претензій замовника та підрядника тощо).
Аналіз комерційних ризиків здійснюється шляхом уважного розгляду всіх пунктів проекту контракту (зокрема особливих умов контракту) та визначення їх впливу на фінансове становище підрядної організації.
Якщо у проекті контракту окремі пункти не конкретизовано (розмір та термін сплати авансового платежу, періодичність оплати за виконані роботи, вид ціни тощо), претендент повинен розрахувати прийнятні для себе відповідні показники, виходячи з того, щоб забезпечити собі нормальний фінансовий стан.
Розглядаючи пункти проекту контракту, які конкретизовано замовником, претендент має оцінити їх прийнятність для себе та ризик для фінансового стану, з яким вони пов'язані (порядок змін проектної документації та обсягів робіт у процесі будівництва, порядок страхування ризиків, фінансові гарантії тощо).
8.3. Якщо претендент для виконання предмета замовлення буде залучати субпідрядників, кожен з них має аналізувати свої ризики та передбачити їх компенсацію у своїх офертах.
9. Порядок розрахунку ціни оферти
9.1. Загальна характеристика ціни оферти та методів її розрахунку
9.1.1. Ціна конкурсної пропозиції претендента, що наводиться у формі оферти (додаток 1), визначає суму, за яку він погоджується виконати замовлення з дотриманням умов, викладених у тендерній документації.
Ціна оферти передбачає вартість робіт, що виконуються претендентом власними силами, та вартість робіт, що виконуються субпідрядниками (якщо їх участь передбачено).
Ціна оферти визначається виходячи і обсягів робіт, цін на ресурси, а також величини податків, обов'язкових платежів, зборів і відрахувань, встановлених чинним законодавством на дату за 28 календарних днів до закінчення терміну подання оферти.
Ціну оферти слід визначати з урахуванням вимог тендерної документації щодо терміну завершення будівництва, використання певних матеріалів і конструкцій, якості будівельно-монтажних робіт, а також з дотриманням діючих норм та правил виконання будівельно-монтажних робіт, технічної експлуатації будівельної техніки, безпечних умов праці тощо.
При цьому враховуються витрати претендента на організацію та управління виробництвом і отримання певного прибутку. Крім того, у ціні оферти може враховуватися резерв коштів на непередбачені роботи і витрати підрядника.
9.1.2. Порядок застосування визначеної ціни оферти при розрахунках між замовником і підрядником під час виконання предмету замовлення слід передбачити, як правило, у контрактній документації, а саме: вид контрактної ціни - тверда (остаточна) або динамічна (неостаточна, відкрита); порядок авансування та розрахунків за виконані роботи; гарантії замовника та підрядника; оплата непередбачених робіт тощо.
9.1.3. Методи, що застосовуються для розрахунку ціни оферти, мають відповідати таким основним вимогам:
а) забезпечувати можливість калькулювання ціни оферти на основі переліку обсягів робіт, наведеного у складі тендерної документації, враховуючи конкретну технологію та умови роботи претендента на об'єкті будівництва;
б) надавати можливість конкуренції між претендентами при розміщенні контрактів на будівництво, тобто забезпечувати гнучкість розрахунків ціни оферти з урахуванням організації робіт, запропонованої окремими претендентами, а також ринкової ситуації;
в) бути забезпеченими вихідною інформацією, необхідною претендентам для здійснення розрахунків ціни оферти;
г) забезпечувати можливість використання результатів розрахунків ціни оферти для формування бази даних претендента.
9.1.4. Розрахунку ціни оферти має передувати виділення в окремі переліки тих робіт, що будуть виконуватися власними силами претендента, та робіт, що передбачається передати субпідрядникам (див. розділ 7 цих Методичних рекомендацій).
9.1.5. Для розрахунку ціни оферти на розсуд претендента можливо використовувати різні методи (якщо тендерною документацією не передбачено застосування певного методу), у тому числі ті, що наведено у цих Методичних рекомендаціях:
а) розрахунок ціни оферти згідно з порядком, встановленим ДБН IV-16-96.
Ціна оферти за зазначеним методом визначається у загальному порядку розрахунку договірної ціни на будівництво об'єкта (виконання будівельно-монтажних робіт), передбаченому ДБН IV-16-96, частина II, та наступними директивними матеріалами Держкоммістобудування України з цього питання. Даний метод забезпечено кошторисною нормативною базою;
б) розрахунок ціни оферти ресурсно-аналітичним методом.
При застосуванні цього методу претендент самостійно розцінює перелік обсягів робіт на основі: потреби у ресурсах, обчисленої на підставі державних будівельних норм (СНУ - 93, НМО - 93), або норм витрат ресурсів, що склались у будівельній організації; цін на відповідні ресурси; об'єктних та загальних (умовно-постійних) накладних витрат, а також планових нагромаджень;
в) розрахунок ціни оферти за укрупненими вартісними показниками.
9.2. Порядок розрахунку ціни оферти згідно з ДБН IV-16-96.
9.2.1. Порядок визначення вартості будівництва (ДБН IV-16-96, частина II) розроблено виходячи з дворівневої системи ціноутворення:
- базисної кошторисної вартості будівництва, що обчислюється на стадії розробки проектно-кошторисної документації (розділ А зведеного кошторисного розрахунку) і є основою для визначення вартості будівництва;
- вартості будівництва, що визначається на стадії укладення контракту (розрахунку ціни оферти) і враховує подорожчання (здешевлення), що виникають у зв'язку з виконанням робіт у ринкових умовах.
9.2.2. Основою для розрахунку ціни оферти є проектна документація, а також кошторисні норми та розцінки на конструктивні елементи і види робіт, ціна на продукцію і послуги для будівництва.
9.2.3. У розрахунок ціни оферти слід включати:
а) обчислену в цінах 1997 року базисну кошторисну вартість будівельно-монтажних робіт;
б) інші витрати, що входять у базисну кошторисну вартість будівництва і враховують:
- збільшення прямих і накладних витрат та планових нагромаджень понад ті, що враховано у базисній кошторисній вартості будівельно-монтажних робіт;
- витрати, пов'язані з діяльністю підрядної організації (перевезення робітників, відрядження робітників будівельно-монтажних організацій на будови тощо);
в) кошти на непередбачені роботи і витрати, що виникають при виконанні робіт у випадках, коли підрядник:
- змінює способи виконання робіт;
- змінює машини і механізми;
- змінює у встановленому порядку окремі будівельні конструкції, вироби і матеріали.
Зазначені кошти визначаються у розмірах, передбачених п. 4.6 СНиП 1.02.01-85 від вартості робіт, що виконуються підрядником;
г) доплати (знижки), що враховують ринкові умови виконання робіт;
д) податки, обов'язкові відрахування, збори і платежі, передбачені чинним законодавством;
е) витрати на страхування ризиків, що забезпечують захист майнової зацікавленості учасників контракту;
є) інші витрати.
9.2.4. Базисна кошторисна вартість будівельно-монтажних робіт у цінах 1997 р. обчислюється у такому розрізі:
- прямі витрати, з них: вартість матеріалів, основна заробітна плата робітників, вартість експлуатації будівельних машин і механізмів;
- накладні витрати;
- планові нагромадження;
- лімітовані витрати.
9.2.5. Для визначення вартості будівельно-монтажних робіт у базисних цінах 1997 року застосовуються:
а) кошторисні норми і ціни України на будівельні роботи та монтаж устаткування (норми - 1993 р., ціни - 1997 р.);
б) норми накладних витрат у розмірах, встановлених постановою Кабінету Міністрів України від 3 жовтня 1991 року N 235;
в) норми планових нагромаджень у розмірі 30 відсотків від загальної суми прямих і накладних витрат, визначених на основі кошторисних нормативів у локальних кошторисах;
г) лімітовані інші витрати, визначені у ДБН IV-16-96, частина I;
д) індекси для визначення базисної кошторисної вартості будівельно-монтажних робіт у цінах 1997 року, що наведено у ДБН IV-16-96, частина II (додатки 6, ба, 66), на випадок, коли кошторисну документацію складено в цінах 1984 або 1993 рр.
9.2.6. Базисні кошторисні інші витрати, що враховують збільшення прямих і накладних витрат та планових нагромаджень понад ті, що враховано у базисній кошторисній вартості будівельно-монтажних робіт, обчислюються із застосуванням коефіцієнтів, наведених у ДБН IV-16-96, частина II (додаток 8).*
__________________
* Зазначені кошти можуть передбачатись у базисній вартості за
рішенням претендента.
9.2.7. Доплати (знижки) за статтями прямих витрат, що враховують ринкові умови виконання робіт, розраховуються як різниця між ринковою вартістю та врахованою у базисній кошторисній вартості будівництва. При визначенні ринкової вартості рекомендується застосування діючих кошторисних норм на будівельні і монтажні роботи та ринкових цін на матеріали і послуги для будівництва.
9.2.8. Доплати (знижки) до накладних витрат обчислюються за розрахунком, що складається виходячи з структури накладних витрат підрядної організації та поточних цін. Визначена таким способом маса накладних витрат зменшується на величину, враховану в базисній кошторисній вартості. При виконанні розрахунку, у разі відсутності фактичної структури накладних витрат, можливе застосування структури, наведеної у листі Держкоммістобудування від 11.12.96 N 6/458. Визначення загальної маси накладних витрат по конкретній будові доцільно проводити виходячи з проектної потужності будівельної організації, що збільшить імовірність перемоги претендента у тендері. Рівень планових нагромаджень, що передбачений вартістю підрядних робіт, визначається претендентом у межах їх маси, зазначеної в додатках 6 та 8 до ДБН IV-16-96.
9.2.9. Податки, обов'язкові відрахування, збори і платежі обчислюються за нормами, встановленими чинним законодавством.
9.3. Ресурсно-аналітичний метод розрахунку ціни оферти.
9.3.1. При розрахунку ціни оферти ресурсно-аналітичним методом підрядник самостійно розраховує всі статті вартості будівельно-монтажних робіт на об'єкті.
9.3.2. Порядок розрахунку ціни оферти ресурсно-аналітичним методом будівельні організації встановлюють самостійно, виходячи з умов своєї діяльності.
9.3.3. Під час розрахунку ціни оферти доцільно дотримуватися такої послідовності:
- визначення переліку робіт, що передаються для виконання субпідрядникам;
- визначення прямих витрат на виконання кожного виду робіт (конструктивного елементу) та по об'єкту в цілому;
- розрахунок накладних витрат на будівельному майданчику;
- розрахунок надбавки до контракту (суми умовно-постійних накладних витрат та планових нагромаджень);
- розрахунок суми лімітованих витрат;
- визначення резерву коштів на непередбачені роботи та витрати;
- складання зведеного розрахунку ціни оферти, включаючи роботи, що буде передано субпідрядникам, визначення розцінок по кожному виду робіт;
- остаточне внесення виправлень у зведений розрахунок ціни оферти.
9.3.4. Прямі витрати при ресурсно-аналітичному методі розраховуються по кожному виду робіт (конструктивному елементу), наведеному у переліку, з розподілом за статтями витрат.
У залежності від наявної інформаційної бази рекомендується застосовувати такі способи визначення прямих витрат:
а) якщо у складі тендерної документації претенденту надано локальні ресурсні кошториси, прямі витрати визначаються виходячи з наведеної в них потреби у ресурсах (матеріали, людино-години, машино-години) та їх вартості.
Вартість будівельних матеріалів визначається претендентом виходячи з цін постачальників з урахуванням витрат на транспортування до приоб'єктного складу та заготівельно-складських витрат.
Витрати основної заробітної плати робітників визначаються претендентом виходячи з їх планової середньої основної заробітної плати за людино-годину.
Витрати на експлуатацію будівельних машин і механізмів визначаються претендентом виходячи з планової вартості машино-години;
б) якщо претендент вирішив не застосовувати ресурсні кошториси або їх не було надано у складі тендерної документації, прямі витрати визначаються із застосуванням ресурсних показників на одиницю виміру кожного виду робіт,* що містяться у базі даних претендента. Вартість ресурсів визначається з урахуванням рекомендацій (пункту 9.3.4а).
_________________
* По об'єктах, будівництво яких здійснюється за рахунок державних
капітальних вкладень, застосовуються державні норми витрат
ресурсів.
9.3.5. Накладні витрати на будівельному майданчику визначаються з використанням переліку статей витрат, наведеного у додатку до Типового положення з планування, обліку і калькулювання собівартості будівельно-монтажних робіт, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 9 лютого 1996 р. N 186. У згаданому додатку до накладних витрат на будівельному майданчику належать:
з розділу I - витрати на основну та додаткову заробітну плату лінійного персоналу;
з розділів II та III - всі передбачені витрати;
з розділу V - всі витрати, за винятком п. 3.3.
9.3.6. Розрахунок надбавки до контракту ведеться окремо по загальних (умовно-постійних) накладних витратах та по планових нагромадженнях:
а) умовно-постійні накладні витрати визначаються згідно з додатком до Типового положення з планування, обліку і калькулювання собівартості будівельно-монтажних робіт, за винятком накладних витрат на будівельному майданчику (див. п. 9.3.5 цих Методичних рекомендацій).
Умовно-постійні накладні витрати, що заплановано покрити за рахунок даного контракту, визначаються виходячи з суми цих витрат на плановий період у цілому по будівельній організації (претенденту) та долі обсягів підрядних робіт, що буде виконано за даним контрактом власними силами, в загальному обсязі робіт;
б) планові нагромадження, що заплановано включити до ціни оферти, визначаються виходячи з їх суми на плановий період у цілому по будівельній організації та долі обсягів підрядних робіт, що буде виконано за даним контрактом власними силами, у загальному обсязі робіт;
в) при визначенні загальної суми надбавки до контракту враховуються результати аналізу конкуренції та аналізу тенденцій розвитку секторів будівельного комплексу (див. розділ 2 цих Методичних рекомендацій).
Сума надбавки до контракту безпосередньо пов'язана з рівнем імовірності стати переможцем конкурсу. Якщо її розмір у складі ціни оферти буде лише покривати мінімальні умовно-постійні накладні витрати, імовірність виграти конкурс буде наближатися до 100 відсотків. Якщо її розмір у складі ціни оферти буде дуже великим і передбачатиме планові нагромадження на рівні, вищому за встановлений нормативними документами, імовірність стати переможцем конкурсу буде фактично дорівнювати нулю.
9.3.7. Визначення лімітованих витрат може здійснюватися або шляхом детальних розрахунків, або з використанням норм СНиП IV.09-91 та СНиП IV.07-91 (видання 1997 р.):
а) при детальному розрахунку лімітованих витрат визначаються:
- витрати на спорудження титульних тимчасових будов та споруд, що передбачені ПОБ та включені до переліку обсягів робіт у складі тендерної документації;
- додаткові витрати, що виникають у зв'язку з виконанням будівельно-монтажних робіт у зимовий період. Вони розраховуються виходячи з аналізу відповідних витрат, що склалися у підрядній організації;
б) при визначенні лімітованих витрат на підставі СНиП їх сума розраховується із застосуванням норм СНиП від вартості робіт, що виконуються підрядником.
9.3.8. Резерв коштів на непередбачені роботи та витрати можливо включити до зведеного розрахунку ціни оферти для:
- врахування можливості перевищення фактично виконаних обсягів робіт над обсягами, передбаченими тендерною документацією;
- врахування можливості виникнення непередбачених обставин, що призведуть до збільшення витрат підрядника.
При визначенні суми коштів на непередбачені роботи та витрати рекомендується враховувати вказівки пункту 9.2.3в) цих Методичних рекомендацій.
У ході розрахунків непередбачених витрат претенденту слід зважати на вказівки тендерної документації щодо врахування (неврахування) суми цих витрат при оцінці та зіставленні оферт.
9.3.9. Підсумки розрахунків прямих витрат по роботах, передбачених переліком, накладних витрат на будівельному майданчику, надбавки до контракту, лімітованих та непередбачених витрат включаються до зведеного розрахунку ціни оферти (додаток 6).
Після цього (якщо це передбачено тендерною документацією) розраховуються розцінки по кожній роботі з нарахуванням накладних, надбавки до контракту, лімітованих та непередбачених витрат.
9.3.10. При прийнятті остаточного рішення щодо ціни оферти, яку буде подано на конкурс, іноді можливо враховувати точність визначення витрат та вносити виправлення до ціни оферти. У такому випадку ціну оферти збільшують на суму, що відображає втрати підрядником прибутку внаслідок неточності визначення витрат. Ця сума визначається виходячи з даних, наведених у графі 3 додатка 2 до цих Методичних рекомендацій. Внесення виправлень до ціни оферти здійснюється групою уповноважених фахівців, які мають доступ до суто конфіденційної інформації будівельної організації.
9.4. Розрахунок ціни оферти за укрупненими вартісними показниками.
9.4.1. За цим методом ціна оферти визначається за укрупненими вартісними показниками на одиницю виміру (кв.м, куб.м, п.м і таке інше) будови, споруди, комплексу робіт тощо.
9.4.2. Укрупнені вартісні показники претендент формує на підставі аналізу витрат по об'єктах-аналогах, що є в його банку даних.
Укрупнені вартісні показники доцільно формувати у розрізі статей витрат (прямі витрати, накладні витрати, прибуток, лімітовані витрати) з розподілом по конструктивних елементах та видах робіт. Такий розподіл укрупнених показників надає можливість під час обчислення ціни оферти враховувати окремі відмінності об'єкта замовлення від об'єкта-аналогу. З цією метою розробляються відповідні поправки на випадок, коли передбачені проектом будівництва матеріали, конструкції, умови виконання робіт відрізняються від врахованих в об'єкті-аналозі.
9.5. Визначення ціни альтернативної пропозиції щодо порядку розрахунків за контрактом.
9.5.1. Якщо це не протирічить умовам конкурсу, претендент разом з основними пропозиціями щодо виконання контракту може подавати альтернативні технічні та комерційні пропозиції.
Альтернативні комерційні пропозиції можуть передбачати інший, ніж визначено основною пропозицією та (або) тендерною документацією, порядок розрахунків за контрактом щодо:
- суми авансу;
- періоду, за який визначається обсяг виконаних робіт, що сплачується замовником (періоду здійснення проміжних платежів);
- розміру утримань від проміжних платежів за виконані роботи;
- порядку кінцевих розрахунків після виконання й приймання всіх передбачених замовленням робіт та підписання акта приймання об'єкта в експлуатацію (акта приймання робіт).
Зміна порядку розрахунків за виконані роботи згідно з альтернативною пропозицією призводить до збільшення або зменшення вигідності контракту для підрядника, що має бути враховано при визначенні ним ціни альтернативної пропозиції.
9.5.2. Оферти, подані претендентом разом з альтернативними пропозиціями, ціни по яких не визначено, можуть бути відхилені тендерним комітетом.
9.5.3. Визначення ціни альтернативної пропозиції щодо порядку розрахунків за контрактом слід здійснювати згідно з Методичними рекомендаціями з проектування руху грошових коштів (управління платіжоспроможністю) у будівельній організації, схваленими секцією НТР Держкоммістобудування України.
9.5.4. Ціна альтернативної пропозиції щодо порядку розрахунків за контрактом визначається за формулою:
Ца = Цо +- Ц,
де:
Ца - ціна альтернативної пропозиції щодо порядку розрахунків за контрактом;
Цо - ціна основної пропозиції;
Ц - збільшення (+) або зменшення (-) ціни внаслідок зміни руху грошових коштів за контрактом.
9.5.5. Збільшення або зменшення ціни внаслідок зміни руху грошових коштів визначається у такій послідовності:
- складається проект руху грошових коштів за умовами контракту, передбаченими основною пропозицією та (або) тендерною документацією;
- складається проект руху грошових коштів за умовами контракту, передбаченими альтернативною пропозицією;
- розраховується сума умовного процентного доходу, що буде додатково отримано або втрачено підрядником внаслідок зміни порядку розрахунків за контрактом.
10. Порядок оформлення та подання оферти
10.1. Претендент повинен подати свою оферту тендерному комітету в комплекті документів, перелічених у розділі 1 цих Методичних рекомендацій.
Зміст документів оферти повинен бути пов'язаний між собою. Так, запропонована ціна у формі оферти має дорівнювати загальній сумі, наведеній у розціненому переліку обсягів робіт, а термін виконання замовлення, наведений у формі оферти - обгрунтованому у календарному плані терміну виконання робіт.
Всі документи оферти претендент повинен оформляти у трьох примірниках, два з яких слід подати тендерному комітету, а третій - залишити у себе та використовувати його при оперативному з'ясуванні різних питань на вимогу тендерного комітету, а також у подальшому для поповнення власної бази даних згідно з порядком, викладеним у розділі 2 цих Методичних рекомендацій.
10.2. Всі документи оферти мають бути підписані керівником організації претендента або особою, яка уповноважена для її підписання спеціальним наказом керівника організації. У такому випадку копія відповідного наказу додається до документів оферти.
Форма оферти завіряється печаткою організації претендента.
10.3. Комплект документів оферти має бути подано тендерному комітету не пізніше терміну, зазначеного у Інструкції для претендентів, якщо термін подачі не буде продовжено листом тендерного комітету.
У формі оферти претендент має зазначити термін її дії у відповідності з тендерною документацією.
Якщо тендерний комітет через деякий час своїм листом чи телеграмою запропонував претендентам з поважних причин продовжити термін дії їх оферт, кожен претендент може погодитись з цим, продовживши відповідно термін дії гарантії серйозності, або відмовитись від цього. Про своє рішення претендент має повідомити тендерний комітет.
Якщо претендент відмовляється продовжити термін дії своєї оферти, він автоматично вибуває з числа учасників конкурсу, але не втрачає при цьому грошової гарантії серйозності.
10.4. З метою додержання конфіденційності поданої інформації претендент повинен подавати документи оферти тендерному комітету у подвійному конверті. На зовнішньому і внутрішньому запечатаних конвертах слід вказати найменування предмета замовлення та поштову адресу тендерного комітету.
На внутрішньому конверті, крім названих вище реквізитів, слід навести назву організації претендента та його зворотну поштову адресу на випадок необхідності повернення документів претенденту. У зовнішньому конверті має міститися заявка претендента на участь у конкурсі, застава серйозності та внутрішній запечатаний конверт. У внутрішньому конверті має бути два примірники документів оферти - один з відміткою "Оригінал", другий з відміткою "Копія".
10.5. Якщо претендент подає свою оферту достроково, він має право до закінчення встановленого терміну подання оферт вносити до неї виправлення або замінити її.
Для цього претендент має подати у тендерний комітет відповідні документи у подвійному запечатаному конверті. Конверти подаються так, як зазначено у пункті 10.4, з написом на зовнішньому конверті "Зміна", та з зазначенням реєстраційного номера його оферти. При цьому датований лист претендента про внесення змін у оферту вкладається у зовнішній конверт, а нова оферта чи окремі виправлені її документи - у внутрішній конверт.
Якщо претендент після подачі оферти вирішив не приймати участь у тендері, він може відкликати свою оферту, повідомивши про це тендерний комітет листом з написом на конверті "Відкликання" та наведенням порядкового номера його оферти.
Додаток 1
Форма оферти претендента
"___" ____________ 199 _ р.
Кому: ____________________________________________________________
(найменування замовника)
Об'єкт ___________________________________________________________
__________________________________________________________________
(найменування об'єкта, на будівництво якого подається оферта)
Ми _______________________________________________________________
(найменування претендента)
у особі __________________________________________________________
__________________________________________________________________
(прізвище, ім'я, по батькові та посада відповідальної особи)
уповноважені повідомити таке:

................
Перейти до повного тексту