- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Рішення
КОЛЕГІЯ МІНІСТЕРСТВА РЕГІОНАЛЬНОГО РОЗВИТКУ, БУДІВНИЦТВА ТА ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНОГО ГОСПОДАРСТВА УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
26.06.2012 № 16
Про стан виконання основних завдань та заходів Загальнодержавної програми реформування і розвитку житлово-комунального господарства на 2009 - 2014 роки станом на 1 червня 2012 року
( Рішення введено в дію Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та
житлово-комунального господарства
№ 339 від 06.07.2012 )
Розглянувши питання "Про стан виконання основних завдань та заходів Загальнодержавної програми реформування і розвитку житлово-комунального господарства на 2009 - 2014 роки станом на 1 червня 2012 року", колегія Мінрегіону зазначає, що Міністерством, структурними підрозділами з питань житлово-комунального господарства Ради міністрів АР Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, органами місцевого самоврядування, підприємствами, організаціями та установами, що належать до сфери управління Мінрегіону, проводилася послідовна і цілеспрямована робота щодо формування та реалізації державної політики у житлово-комунальній галузі.
забезпечення розвитку державного регулювання діяльності природних монополій;
створення конкуренції на ринку обслуговування житла;
забезпечення беззбиткової роботи підприємств галузі;
технічне переоснащення основних фондів на базі енергоефективних технологій та обладнання;
залучення інвестицій, співпраця з міжнародними фінансовими установами;
залучення громадськості до процесу реформ.
Для реалізації поставлених завдань
Програмою визначені заходи щодо інституціонального, організаційного, нормативно-правового та науково-технічного забезпечення, передбачено необхідні обсяги фінансування та наведено очікувані результати її реалізації.
Проведений аналіз стану виконання основних завдань та заходів
Програми свідчить, що вона виконується не в повній мірі. Тому не досягнуто поставленої мети - забезпечення сталого розвитку галузі. Перш за все, повільно проводяться інституціональні перетворення в сфері конкурентного середовища на ринку обслуговування житла. Стимулювання самостійних організаційних форм управління багатоквартирним житловим фондом, таких як ЖБК та ОСББ, продовжує залишатися однією зі складових державної політики реформування житлово-комунального господарства. Відповідно до очікуваних результатів Програми до кінця поточного року цей показник має складати 31,4%, станом на сьогодні ми маємо - 23,8%.
Стримуючим фактором є певні адміністративні ризики:
ризик взаємодії з органами державної влади, державного контролю та монополістами - виробниками комунальних послуг;
ризик необхідності ведення складної податкової, статистичної та бухгалтерської звітності (бюрократичне навантаження).
Ліквідація зазначених ризиків визначається головним завданням держави та органів місцевого самоврядування в цьому питанні.
Наступне завдання
Програми полягає у забезпеченні беззбиткової роботи підприємств галузі. Створено Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг. Економічний стан галузі виглядає наступним чином:
неповне відшкодування доходами витрат операційної діяльності підприємств;
несвоєчасні розрахунки населення за спожиті послуги;
постійно зростаючі дебіторська та кредиторська заборгованості;
збиткова діяльність (з початку року отримано збитки у сумі понад 2 млрд.грн.);
наявність заборгованості із виплати заробітної плати працівникам галузі (40,6 млн.грн., з початку року зросла на 9%).
Основні збитки мають підприємства-монополісти. Рівень відшкодування доходами витрат їх операційної діяльності знаходиться на рівні 80%. Тарифна політика продовжує залишатись основним чинником збитковості підприємств.
Таке фінансово-економічне становище підприємств житлово-комунального господарства обумовлює і відповідний технічний стан галузі.
Централізованим водопостачанням забезпечено тільки 83% міського населення України. При цьому по країні цей показник становить лише 63%.
За інформацією, наведеною у звітах регіонів, питомі витрати електроенергії у водопостачанні майже вдвічі перевищують індикатори програми, встановлені на поточний рік. Середній рівень втрат води по Україні становить 41%. Аналогічна ситуація в теплопостачанні. Середній рівень втрат тепла становить 14%.
Не забезпечено повного технологічного та комерційного обліку комунальних ресурсів. У теплопостачанні середній рівень технологічного обліку 72%, рівень комерційного обліку - 33%. У водопостачанні середній рівень технологічного обліку становить 62%, а рівень комерційного - 33%. Запровадження обов'язкового комерційного обліку комунальних ресурсів визначено одним з головних завдань. Відповідний законопроект Мінрегіоном підготовлено та буде внесено до Верховної Ради у поточному році.
За період реалізації
Програми не виконуються зобов'язання держави щодо її фінансування. Прогнозні обсяги видатків державного бюджету на виконання завдань і заходів Програми в цілому складають 23 млрд.грн., з них 16 млрд.грн. повинні були бути виділені протягом 2010 - 2012 років. Але протягом зазначеного періоду на виконання Програми річними державними бюджетами було передбачено менше 800 мільйонів гривень, що складає лише 3% від запланованих обсягів. А якщо подивитися на фактичний рівень освоєння коштів, то цей відсоток є ще нижчим. Програма системно недофінансовується.
Така ситуація доводить наявність системних проблем в управлінні галуззю та вимагає кардинальних змін у підходах до планування видатків. Будь-які бюджетні дотації всіх рівнів не нададуть можливості забезпечити інвестиційну потребу галузі. Тому в поточному році Мінрегіоном запропоновано нову форму підтримки комунальної інфраструктури - дешеві бюджетні кредити. Це перший прецедент зворотного бюджетного фінансування в історії житлово-комунального господарства України, незважаючи на те, що такий метод успішно застосували багато країн. Саме такий підхід забезпечував інвестиційну потребу галузі до тих пір, поки сфера систем життєзабезпечення не зацікавить банки і в ній не почнуть діяти повноцінні ринкові та фінансові механізми. Перевага буде надаватися комплексних проектам, які вирішують не тільки проблеми одного будинку, а в цілому міста або території, що знаходиться в єдиній технологічній системі. Тільки в цьому випадку можна досягти суттєвої економії енергоресурсів та вчасно повернути кредит.
Житлово-комунальне господарство - найбільш зарегульована галузь в Україні. На практиці велика кількість правових норм приводить до їх протиріччя чи дублювання. Будь-які спроби вдосконалення діючої нормативно-правової бази впираються в протиріччя одному чи іншому закону. Тому постає необхідність уніфікації та спрощення діючого законодавства. Необхідно визначити комунальні ресурси товаром, запровадити обов'язковий технологічний і комерційний облік та на законодавчому рівні встановити єдині для всіх споживачів та надавачів житлово-комунальних послуг правила стосунків. Це призведе до усунення дублювань та протиріч у законодавстві, уніфікації термінів та розпочне дерегуляцію у сфері житлово-комунального господарства.
З метою покращення якості статистичної звітності Мінрегіоном уніфіковано галузеву звітність, удосконалено її форми, запроваджено моніторинг показників якості житлово-комунальних послуг. Наступним кроком буде автоматизація всього процесу моніторингу та оцінки результатів.
ВИРІШИЛА:
1. Відзначити ефективну роботу Дніпропетровської обласної державної адміністрації з питань реформування житлово-комунального господарства регіону.
2. Департаменту житлової політики (Шаповаленко В.Г.):
2.1. Для створення системи ефективного управління житлом та підприємствами житлово-комунального господарства забезпечити опрацювання із центральними органами виконавчої влади й громадськістю та подання до Кабінету Міністрів України:
................Перейти до повного тексту