1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


ДЕРЖАВНА ФІНАНСОВА ІНСПЕКЦІЯ УКРАЇНИ
ЛИСТ
06.12.2012 № 02-18/1346
Про зміни у законодавстві
16 жовтня 2012 року Верховною Радою України прийнято Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо діяльності Міністерства фінансів України, Міністерства економічного розвитку і торгівлі України, інших центральних органів виконавчої влади, діяльність яких спрямовується та координується через відповідних міністрів" , який зареєстрований за № 5463-VI та набув чинності 2 грудня поточного року (опублікований в газеті "Голос України" від 01.12.2012 № 229) (далі - Закон № 5463).
Цим Законом внесено комплексні зміни до Закону України "Про державну контрольно-ревізійну службу в Україні" та інших законодавчих актів у зв'язку з проведенням адміністративної реформи та реорганізацією системи органів державної контрольно-ревізійної служби в систему органів Держфінінспекції України.
Щодо новацій, пов'язаних з прийняттям Закону № 5463 , слід відмітити такі.
Перш за все зазнала змін назва Закону України "Про державну контрольно-ревізійну службу в Україні" . Відповідно до внесених змін цей Закон тепер має назву "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" (далі - Закон про ДФК).
При цьому слід відмітити, що текст Закону про ДФК не містить безпосереднього (власного) найменування органу, що здійснює державний фінансовий контроль (наприклад, ГоловКРУ, Держфінінспекція України).
Відповідно до статті 1 Закону про ДФК здійснення державного фінансового контролю забезпечує центральний орган виконавчої влади, уповноважений Президентом України на реалізацію державної політики у сфері державного фінансового контролю.
Такі функції на сьогодні виконує лише Держфінінспекція України, оскільки лише вона на це уповноважена Президентом України відповідно до пункту 1 Положення про Державну фінансову інспекцію України , затвердженого Указом Президента України від 23.04.2011 р. № 499/2011.
З урахуванням цього Закон про ДФК поширюється виключно на діяльність Держфінінспекції України та її територіальних органів.
Законом про ДФК визначаються основні засади діяльності, права та функції органу державного фінансового контролю.
Не варто вважати, що внаслідок цього Закон про ДФК визначає функції лише центрального апарату Держфінінспекції України.
Відповідно до статті 21 Закону України "Про центральні органи виконавчої влади" та пункту 7 Положення про Державну фінансову інспекцію України Держфінінспекція України здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Таким чином, нормами Закону про ДФК можуть та повинні користуватися як Держфінінспекція України, так і її територіальні органи.
Наведене у Законі про ДФК головне завдання державного фінансового контролю та поняття "підконтрольні установи" повністю відповідають нормам Положення про Державну фінансову інспекцію України .
Законом про ДФК збережено також види та зміст діючих на сьогодні видів державного фінансового контролю - інспектування, державний фінансовий аудит та перевірка державних закупівель.
При цьому форми державного фінансового аудиту окремо не зазначені. Тобто віднині кількість таких форм законодавством не обмежена. Урядом може бути прийнято рішення про запровадження будь-якої нової форми державного фінансового аудиту або скасування діючої.
Слід також відмітити, що відповідно до статті 2 Закону про ДФК порядок проведення державного фінансового аудиту, інспектування та перевірок державних закупівель установлюється Кабінетом Міністрів України.
У зв'язку з цим інформуємо, що Держфінінспекцією України розроблено:
проект постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку проведення перевірок державних закупівель Державною фінансовою інспекцією, її територіальними органами та внесення змін до деяких актів Кабінету Міністрів України";
проект наказу Міністерства фінансів України "Про визнання такими, що втратили чинність, наказів Головного контрольно-ревізійного управління України від 26 червня 2007 року № 136 та від 03 серпня 2010 року № 288".
З огляду на зазначене, з метою уникнення оскарження підконтрольною установою результатів перевірки державних закупівель рекомендуємо до затвердження постановою Уряду відповідного Порядку не призначати перевірки державних закупівель.
Визначені статтею 8 Закону про ДФК функції органу державного фінансового контролю також повністю узгоджуються з функціями Держфінінспекції України, встановленими Положенням про неї, Бюджетним кодексом України та іншими актами законодавства.
Окремо слід відмітити, що крім здійснення державного фінансового контролю, на органи Держфінінспекції України покладено також функції із здійснення контролю за виконанням функцій з управління об'єктами державної власності. Перевірка цього питання здійснюється відповідно до пункту 3 Примірної програми ревізії бюджетної установи , затвердженої наказом Держфінінспекції України від 14.10.2011 р. № 14. Особливості дослідження цього питання наведені у пункті 3 розділу IV Методичних рекомендацій щодо здійснення інспектування органами Державної фінансової інспекції України , затверджених наказом Держфінінспекції України від 14.12.2011 р. № 90.
Законом про ДФК також виділено окремою функцією здійснення контролю за станом внутрішнього контролю та внутрішнього аудиту у розпорядників бюджетних коштів. Перевірка цього питання передбачена пунктом 4 Примірної програми ревізії бюджетної установи . Рекомендації з цього питання викладено у пункті 4 розділу IV згаданих Методичних рекомендацій .
У порівнянні з попереднім Законом внесені суттєві зміни до статті 10, яка визначає права органів Держфінінспекції України. Разом з цим слід відмітити, що такі зміни узгоджуються з нормами Положення про Державну фінансову інспекцію України .

................
Перейти до повного тексту