1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


ДЕРЖАВНА ФІНАНСОВА ІНСПЕКЦІЯ УКРАЇНИ
ЛИСТ
15.10.2012 № 21-14/241
Про роз'яснення окремих аспектів діяльності з внутрішнього аудиту
Держфінінспекція України надає роз'яснення щодо окремих аспектів організації та проведення внутрішнього аудиту згідно з переліком питань, викладених у цих зверненнях.
1. Чи належить до компетенції підрозділу внутрішнього аудиту направлення матеріалів за результатами проведених внутрішніх аудитів до правоохоронних органів?
Відповідно до п. 4.2 гл. 4 розд. IV Стандартів внутрішнього аудиту , затверджених наказом Мінфіну від 04.10.2011 р. № 1247 та зареєстрованих у Мін'юсті 20.09.2011 р. за № 1219/19957 (далі - Стандарти), у разі виявлення підрозділом внутрішнього аудиту під час проведення внутрішнього аудиту фактів нецільового використання бюджетних коштів, марнотратства, зловживання службовим становищем, порушень фінансово-бюджетної дисципліни, які призвели до втрат чи збитків та/або які мають ознаки злочину, керівник підрозділу внутрішнього аудиту письмово інформує керівника установи про необхідність інформування правоохоронних органів про такі факти або передачі їм матеріалів внутрішнього аудиту.
За рішенням керівника установи керівник підрозділу внутрішнього аудиту або іншого структурного підрозділу установи, якщо це визначено розпорядчим документом установи, забезпечує інформування та/або передачу матеріалів такого аудиту до правоохоронних органів відповідно до законодавства (п. 4.3 гл. 4 розд. IV Стандартів ).
З огляду на викладене, розподіл повноважень між структурними підрозділами установи у процесі передачі матеріалів внутрішніх аудитів до правоохоронних органів, зокрема, як і порядок їх передачі - в цілому, відповідно до вимог п. 1.1 гл. 1 розд. II Стандартів має бути врегульований у внутрішніх документах кожного окремого центрального органу виконавчої влади (далі - ЦОВВ), виходячи зі специфіки його діяльності, особливостей організаційної структури та вимог керівника ЦОВВ.
2. Чи може підрозділ внутрішнього аудиту проводити внутрішні аудити з окремих питань фінансово-господарської діяльності підприємств, установ та організацій, які належать до сфери управління Мінагрополітики?
Відповідно до п. 1.1 гл. 1 розд. III Стандартів підрозділи внутрішнього аудиту можуть проводити аудити за такими напрямами:
- аудит ефективності;
- фінансовий аудит;
- аудит відповідності.
Такого напряму аудиту, як внутрішній аудит окремих питань фінансово-господарської діяльності, Стандартами не визначено.
Водночас п. 2 Порядку утворення структурних підрозділів внутрішнього аудиту та проведення такого аудиту в міністерствах, інших центральних органах виконавчої влади, їх територіальних органах та бюджетних установах, які належать до сфери управління міністерств, інших центральних органів виконавчої влади , затвердженого постановою Уряду від 28.09.2011 р. № 1001 (далі - Порядок № 1001), прямо визначено, що об'єктом внутрішнього аудиту є діяльність центрального органу виконавчої влади, його територіальних органів та бюджетних установ у повному обсязі або з окремих питань (на окремих етапах).
Отже, в межах трьох визначених Стандартами напрямів внутрішнього аудиту діяльність підконтрольного суб'єкта може бути охоплена в повному обсязі або з окремих її питань.
3. Яким офіційним документом аудиторська група може вимагати інформацію та документи, необхідні для проведення внутрішніх аудитів?
Основні завдання та функції підрозділу внутрішнього аудиту, права, повноваження і обов'язки керівника та працівників підрозділу внутрішнього аудиту за вимогами Стандартів (п. 1.1 гл. 1 розд. II) визначаються у внутрішніх документах міністерства, іншого ЦОВВ.
Отже, форма офіційного документа на отримання інформації та документів для проведення внутрішнього аудиту, а також порядок її надання аудиторській групі мають бути визначені та затверджені у внутрішніх розпорядчих документах міністерства, іншого ЦОВВ з урахуванням специфіки його діяльності та прийнятої на рівні кожного окремого міністерства, ЦОВВ системи документообігу.
4. Які заходи необхідно вжити аудиторській групі у разі, якщо підприємство, установа та організація, де проводиться внутрішній аудит, відмовляється надавати інформацію та документи для проведення внутрішнього аудиту?
Підпунктом 1 п. 12 Порядку № 1001 визначено, що працівники підрозділу внутрішнього аудиту мають право на повний та безперешкодний доступ до документів, інформації та баз даних, які стосуються аудиторських завдань, включаючи інформацію з обмеженим доступом, що надається в установленому законодавством порядку. Зі свого боку, надання таких прав підрозділу внутрішнього аудиту повинен забезпечити керівник міністерства, іншого ЦОВВ (пп. 1 п. 15 Порядку № 1001).
Виходячи з викладеного, у разі ненадання аудиторській групі інформації та документів, необхідних для проведення внутрішнього аудиту, потрібно, в першу чергу, поінформувати про це керівника міністерства, іншого ЦОВВ для вжиття ним відповідних заходів.
При цьому у таких випадках керівник підрозділу внутрішнього аудиту може ініціювати перед керівником ЦОВВ притягнення осіб, винних у ненаданні аудиторській групі необхідних документів та інформації, до дисциплінарної відповідальності, у т.ч. звільнення таких осіб із займаних посад, а у випадку, якщо це керівник підприємства, - розірвання із ним контракту. Крім того, за подібних обставин у визначених законодавством випадках можна ініціювати звернення до правоохоронних органів і до суду, а також звернення до органів Державної фінансової інспекції України (п. 14 Порядку № 1001 ).

................
Перейти до повного тексту