- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Рішення
НАЦІОНАЛЬНА ЕКСПЕРТНА КОМІСІЯ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ
ЗАХИСТУ СУСПІЛЬНОЇ МОРАЛІ
РІШЕННЯ
19.04.2012 № 1
Розглянувши інформаційну довідку апарату Національної комісії про дотримання вимог пункту 3 розділу II
Загальнодержавної програми "Національний план дій щодо реалізації Конвенції ООН про права дитини" на період до 2016 року", затвердженої Законом України від 05.03.2009 № 1065-VI, стосовно заборони розміщення реклами (крім соціальної реклами) в підручниках, щоденниках та іншій друкованій продукції шкільного призначення, заслухавши представників Інституту інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України, Державної інспекції України з питань захисту прав споживачів та врахувавши позицію членів Національної комісії щодо наявності фактів ігнорування виробниками та розповсюджувачами друкованої продукції шкільного призначення чинного законодавства України в частині захисту прав та інтересів дітей, Національна експертна комісія України з питань захисту суспільної моралі
ВИРІШИЛА:
1. Інформаційну довідку про дотримання вимог пункту 3 розділу II Загальнодержавної програми "Національний план дій щодо реалізації Конвенції ООН про права дитини" на період до 2016 року", затвердженої Законом України від 05.03.2009 № 1065-VI, стосовно заборони розміщення реклами (крім соціальної реклами) в підручниках, щоденниках та іншій друкованій продукції шкільного призначення, взяти до відома та розмістити на сайті Національної комісії.
2. Поінформувати Уповноваженого Президента України з прав дитини, Міністерство внутрішніх справ України, Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України, Міністерство соціальної політики України, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київську та Севастопольську міські державні адміністрації та обласні ради про наявність на ринку друкованої продукції шкільного призначення, що розповсюджується на території України з порушенням вимог
Загальнодержавної програми "Національний план дій щодо реалізації Конвенції ООН про права дитини" на період до 2016 року" для вжиття відповідних заходів в межах компетенції.
3. Звернутися до Державної митної служби України щодо здійснення контролю на відповідність вимогам чинного законодавства України друкованої продукції шкільного призначення, що ввозиться на територію України з інших держав.
4. Звернутися до Кабінету Міністрів України про можливість внесення до розпорядження Кабінету Міністрів України від 05.10.2009
№ 1271-р "Про обов'язкову сертифікацію продукції шкільного асортименту" відповідних змін для врегулювання питання організації та контролю за сертифікацією продукції шкільного призначення.
5. Звернутися до Державної інспекції України з питань захисту прав споживачів з проханням щодо включення до плану заходів Державної інспекції України з питань захисту прав споживачів перевірок виробників та розповсюджувачів друкованої продукції шкільного призначення та розгляду даного питання на засіданні колегії Державної інспекції України з питань захисту прав споживачів за участю представників Національної комісії.
6. Інформувати Генеральну прокуратуру України про виявлені порушення законодавства України виробниками та розповсюджувачами друкованої продукції шкільного призначення.
7. Підтримати проект Закону "Про внесення змін до Закону України "Про рекламу" (щодо уточнення сфери застосування Закону та удосконалення окремих положень), реєстр. № 8569 від 18.05.2011, ініційований народним депутатом України Кондратюк О.К., яким передбачено внесення змін до Закону України
"Про рекламу" стосовно заборони розміщення реклами на обкладинках та/або внутрішніх сторінках шкільних зошитів, щоденників, підручників та посібників, які призначені для використання у загальноосвітніх навчальних закладах.
Голова Національної експертної комісії України з питань захисту суспільної моралі |
В.В. Костицький |
Додаток
ІНФОРМАЦІЙНА ДОВІДКА
1) надіслано листи до Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України, Державної інспекції України з питань захисту прав споживачів, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій щодо надання інформації про стан справ із зазначеного питання;
2) здійснено аналіз експертних досліджень за період 2008 - 2012 рр.;
3) здійснено контрольну закупку шкільних зошитів;
4) проведено аналіз посібників, шкільних щоденників та зошитів на їх відповідність вимогам Закону України
"Про захист суспільної моралі" та щодо розміщення в них реклами, крім соціальної.
реклама - інформація про особу чи товар, розповсюджена в будь-якій формі та в будь-який спосіб і призначена сформувати або підтримати обізнаність споживачів реклами та їх інтерес щодо таких особи чи товару;
соціальна реклама - інформація будь-якого виду, розповсюджена в будь-якій формі, яка спрямована на досягнення суспільно корисних цілей, популяризацію загальнолюдських цінностей і розповсюдження якої не має на меті отримання прибутку.
У період з 2008 - 2012 рр., у межах визначених повноважень, Національною комісією проводився моніторинг друкованої продукції (щоденників і зошитів для школярів) вітчизняних виробників з метою встановлення відповідності даної продукції законодавству України у сфері захисту суспільної моралі.
Так, у 2008 році було відібрано та досліджено декілька зразків друкованої продукції шкільного призначення (щоденники та зошити).
Під час дослідження примірників шкільної продукції вітчизняних виробників: ТОВ "Полісвіт", ТОВ "Мрії Збуваються!", ПП "ЧАС ПІК", ВАТ "Видавництво "Зоря", ТОВ "Фактор - Друк", ПП Бойчев А.С. на замовлення ТМ "Мандарин" - на сторінках зошитів та щоденників було виявлено рекламу ігор, музичних мелодій, рінгтонів для мобільних телефонів, зміст яких не відповідав чинному законодавству.
Наприклад, на сторінках зошитів для школярів (виробник - ВАТ "Видавництво "Зоря") було розміщено рекламу рінгтонів для мобільних телефонів такого змісту: "Нажралася сволочь!", "Возьми меня, ну возьми меня", "Смех бешеной коровы", "Ля-ля-ля, СМС-очка пришла!", "Мальчик даун", "Радій, упирю. Тобі СМС від якоїсь гниди" та ін.
Розглянувши результати зазначеного дослідження, Національна комісія рішенням від 07.10.2008 № 7 визнала, що наявність реклами рінгтонів для мобільних телефонів, зміст яких порушує етичні, гуманістичні, моральні норми, нехтує правилами пристойності на сторінках зошитів і щоденників для школярів порушує вимоги статті
1 Закону України
"Про захист суспільної моралі" та статті
7 Закону України
"Про рекламу".
Відповідно до цього рішення, Національна комісія письмово звернулася до:
- Міністерства освіти і науки України з проханням вжити необхідних заходів щодо недопущення використання подібної продукції в навчальних закладах;
- Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва, Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики, місцевих органів державної виконавчої влади та місцевого самоврядування з проханням провести роботу серед вітчизняних виробників друкованої продукції для навчальних закладів з роз'яснення вимог чинного законодавства у сфері захисту суспільної моралі і недопущення його порушення у подальшому.
................Перейти до повного тексту