1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


ДЕРЖАВНА СЛУЖБА ГЕОЛОГІЇ ТА НАДР УКРАЇНИ
НАКАЗ
06.06.2012 № 255
Про внесення змін до наказів Державної служби геології та надр України від 16.11.2011 № 155 та від 15.02.2012 № 44
Відповідно до підпунктів 12, 13, 14 пункту 4 та пункту 12 Положення про Державну службу геології та надр України , затвердженого Указом Президента України від 06.04.2011 № 391, абзацу другого пункту 25 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615, та у зв'язку з виробничою необхідністю
НАКАЗУЮ:
1. На заміну пункту 1 наказу Держгеонадр України від 16.11.2011 № 155 затвердити Положення про проведення моніторингу та наукового супроводження надрокористування в редакції, що додається.
2. Затвердити зміни до Методичних рекомендацій з проведення моніторингу та наукового супроводження надрокористування , затверджених наказом Держгеонадр України від 15.02.2012 № 44, що додаються.
3. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
Голова О.А. Проскуряков
Додаток 1
до наказу Державної служби
геології та надр України
06.06.2012 № 255
ПОЛОЖЕННЯ
про проведення моніторингу та наукового супроводження надрокористування
1. Це Положення визначає основні організаційні та методичні засади проведення моніторингу об'єктів надрокористування (далі - моніторинг) та наукового супроводження виконання надрокористувачем умов, передбачених спеціальним дозволом на користування надрами та Угодою про умови користування надрами (далі - наукове супроводження), з метою ефективного та раціонального використання надр.
2. Моніторинг та наукове супроводження здійснюється на підставі Кодексу України про надра , Закону України "Про нафту і газ" , Загальнодержавної програми розвитку мінерально-сировинної бази України на період до 2030 року , затвердженої Законом України від 21.04.2011 № 3268-VI, Закону України "Про наукову і науково-технічну діяльність" , Гірничого закону України , Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" , абзацу третього пункту 26 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615, підпункту 35 пункту 4 Положення про Державну службу геології та надр України , затвердженого Указом Президента України від 06.04.2011 № 391, Положення про порядок розпорядження геологічною інформацією , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.06.95 № 423, а також інших актів законодавства, які врегульовують питання окремих етапів і стадій геологорозвідувальних робіт, дорозвідки та експлуатаційної розвідки родовищ в процесі видобування різних видів корисних копалин.
3. Проведення моніторингу та наукового супроводження здійснюють спеціалізовані державні геологічні підприємства, установи та організації (далі - спеціалізовані підприємства), акредитовані Державною службою геології та надр України, із застосуванням нормативної і методичної бази, форм і форматів представлення інформації.
4. Моніторинг та наукове супроводження - це системне регулярне спостереження за об'єктом надрокористування і виконанням умов, передбачених спеціальним дозволом на користування надрами (далі - дозвіл) та Угодою про умови користування надрами (далі - Угода); оцінка стану, моделювання та прогнозування змін геологічного середовища; консультативно-методичне забезпечення всіх етапів, стадій та видів робіт, передбачених Програмою робіт надрокористувача, розроблення науково обґрунтованих рекомендацій щодо їх оптимізації, надання допомоги надрокористувачеві у дотриманні вимог законодавчих та нормативно-правових актів, методичних рекомендацій, інструкцій, стандартів, технічних регламентів, інших загальнодержавних та галузевих нормативних документів при користуванні надрами.
5. Основними принципами моніторингу та наукового супроводження є дотримання законодавчих та правових актів про надра, об'єктивність, науково-методична обґрунтованість, компетентність та достовірність.
6. Об'єктом моніторингу та наукового супроводження є ділянка надр, яка визначена у дозволі та Угоді про умови користування надрами; всі види робіт, передбачені Програмою робіт надрокористувача; зміни геологічного середовища в зоні очікуваного впливу робіт з користування надрами.
7. Моніторинг та наукове супроводження здійснюється за програмою моніторингу та наукового супроводження, яка складається на кожний об'єкт надрокористування відповідно до Програми робіт надрокористувача.
8. Замовником моніторингу та наукового супроводження виступає суб'єкт господарської діяльності, що використовує надра згідно з дозволом.
9. Моніторинг та наукове супроводження є складовою частиною Програми робіт надрокористувача.
10. Моніторинг та наукове супроводження, що проводяться на об'єктах, інформація про які становить державну таємницю, проводяться з урахуванням відповідних законодавчих актів.
11. Моніторинг та наукове супроводження проводяться на підставі договору між надрокористувачем та спеціалізованим підприємством, укладеного відповідно до вимог законодавства та цього Положення. У договорі з проведення моніторингу та наукового супроводження надрокористування визначаються умови й порядок проведення моніторингу та наукового супроводження та оплати виконаних робіт, склад та вартість робіт, порядок взаєморозрахунків, відповідальність сторін, звітність, інші умови відповідно до специфіки об'єкта та виду користування надрами.
Оплата проведення моніторингу та наукового супроводження здійснюється за рахунок надрокористувача.
12. Заявка на укладення договору, отримана Держгеонадрами України, попередньо розглядається Секцією Науково-технічної ради Держгеонадр України з питань моніторингу та наукового супроводження надрокористування, яка формує позицію Держгеонадр України стосовно належного відповідального виконавця для проведення робіт з моніторингу та наукового супроводження надрокористування конкретної ділянки надр з числа спеціалізованих підприємств з огляду на статутні завдання, спеціалізацію та завантаженість спеціалізованого підприємства, обсяг виконуваних робіт, вид корисної копалини, територіальне розташування ділянки надр, вид користування надрами, термін виконання Програми робіт надрокористувача, яка є додатком до Угоди про умови користування надрами, наявність у володінні спеціалізованих підприємств первинної геологічної інформації тощо.
13. Спеціалізоване підприємство забезпечує включення до умов договору права спеціалізованого підприємства під час проведення моніторингу та наукового супроводження:
13.1. ознайомлюватися з геологічним завданням, Угодою, характеристикою ділянки надр, Програмою робіт надрокористувача, технічним завданням на складання геологічних проектів та геологічними проектами, а також з запропонованою послідовністю проведення робіт для досягнення мети користування надрами, відповідністю мети виду користування надрами та виду основних, спільно залягаючих і супутніх корисних копалин, техніки та технології проведення робіт (в першу чергу геологорозвідувальних), відповідності робіт вимогам нормативних документів;
13.2. розробляти програму моніторингу та наукового супроводження надрокористування;
13.3. здійснювати аналіз результатів спеціальних геологічних, геофізичних, гідрогеологічних, дослідних робіт і надавати рекомендації щодо методики проведення робіт;
13.4. узгоджувати із надрокористувачем пропозиції щодо зміни послідовності і технології проведення робіт, якщо ті, що застосовуються, не забезпечують виконання особливих умов користування надрами, визначених Угодою;
13.5. використовувати результати моніторингу для підготовки висновків і пропозицій щодо оптимізації проведення всіх етапів, визначених Програмою робіт надрокористувача, своєчасної розробки технічних (технологічних) рішень по запобіганню несприятливого впливу робіт з користування надрами на геологічне та навколишнє середовище;
13.6. у разі виникнення потреби у внесенні змін та уточнень до Програми робіт надрокористувача попередньо розглядати пропозиції надрокористувача та надавати відповідні рекомендації, обґрунтовувати їх необхідність та направляти свої висновки до Державної служби геології та надр України для прийняття відповідного рішення.
14. У процесі виконання договору спеціалізоване підприємство отримує всі необхідні матеріали (робоча проектна документація, поточна геологічна технічна та технологічна інформація, результати роботи та інтерпретації даних, висновки та рекомендації, звітна інформація тощо), а також надає надрокористувачеві інформацію про хід моніторингу та наукового супроводження Програми робіт надрокористувача.
15. При виявленні порушень методики або технології робіт спеціалізоване підприємство складає відповідні рекомендації щодо їх усунення у найкоротший термін та надає їх надрокористувачеві. При відмові надрокористувача виконувати зазначені рекомендації спеціалізоване підприємство направляє їх до Державної служби геології та надр України.
16. Спеціалізовані підприємства щомісячно надсилають за встановленою Держгеонадрами України формою інформацію про стан виконання зобов'язань по укладеним договорам з проведення моніторингу та наукового супроводження надрокористування, яка узагальнюється та аналізується Секцією Науково-технічної ради Держгеонадр України з питань моніторингу та наукового супроводження надрокористування.
17. За результатами моніторингу та наукового супроводження спеціалізоване підприємство подає до Державної служби геології та надр України щорічний звіт в електронному вигляді та на паперових носіях, в якому відображаються:
• повнота та якість виконаних етапів робіт з користування надрами, дотримання нормативно-методичних документів;
• очікувані та фактичні зміни геологічного середовища під впливом проведених робіт з користування надрами;
• дотримання термінів виконання етапів, передбачених програмою робіт надрокористувача;
• виявлені недоліки та рекомендації щодо їх усунення, а також додаткові заходи та роботи, необхідність у яких виникла у процесі реалізації програми робіт.
18. Заключний звіт спеціалізованого підприємства повинен містити дані для формування об'єктивних та достовірних висновків про результати моніторингу та наукового супроводження, а саме:
• загальні відомості про об'єкт та замовника наукового супроводження;
• мету моніторингу та наукового супроводження, програму та обсяг виконаних робіт;
• відомості про спеціалізоване підприємство;
• перелік нормативно-методичних документів, відповідно до яких проводились моніторинг та наукове супроводження;
• перелік та зміст виконаних спеціалізованим підприємством робіт;
• висновки про стан геологічного середовища ділянки надр, його очікувані та фактичні зміни під впливом проведених робіт з користування надрами;
• умови проведення робіт з користування надрами, їх методика, отримані результати;
• пропозиції щодо забезпечення ефективного та раціонального використання ділянки надр, запобігання шкідливого впливу робіт на геологічне середовище;
• рекомендації щодо організації виконання Програми робіт відповідно до норм законодавства.
Додаток 2
до наказу Державної служби
геології та надр України
06.06.2012 № 255
ЗМІНИ
до Методичних рекомендацій з проведення моніторингу та наукового супроводження надрокористування ( v0044771-12 ), затверджених наказом Держгеонадр України від 15.02.2012 № 44
1. Розділ "Загальні положення" Методичних рекомендацій з проведення моніторингу та наукового супроводження надрокористування , затверджених наказом Державної служби геології та надр України від 15.02.2012 № 44 (далі - Методичні рекомендації) викласти у новій редакції:
"I. Загальні положення
1. Ці Методичні рекомендації (далі - рекомендації) визначають склад та організацію робіт з моніторингу та наукового супроводження надрокористування і складені відповідно до Закону України "Про наукову і науково-технічну діяльність" , Положення про Державну службу геології та надр України , затвердженого Указом Президента України від 06.04.2011 № 391, Положення про моніторинг та наукове супроводження надрокористування , затвердженого наказом Державної служби геології та надр України від 16.11.2011 № 155 (далі - Положення).
2. Моніторинг та наукове супроводження - це системне регулярне спостереження за об'єктом надрокористування і виконанням умов, передбачених спеціальним дозволом на користування надрами (далі - дозвіл) та Угодою про умови користування надрами (далі - Угода), оцінка стану, моделювання та прогнозування змін навколишнього природного середовища, консультативно-методичне забезпечення всіх етапів, стадій та видів робіт, передбачених Програмою робіт надрокористувача, розроблення науково обґрунтованих рекомендацій щодо їх оптимізації, надання допомоги надрокористувачеві у дотриманні вимог законодавчих та нормативно-правових актів, методичних рекомендацій, інструкцій, стандартів, технічних регламентів, інших загальнодержавних та галузевих нормативних документів при користуванні надрами, розроблених відповідно до вимог Кодексу України про надра , Гірничого закону України , Законів України "Про нафту і газ" і "Про охорону навколишнього природного середовища" .
3. Об'єктом моніторингу та наукового супроводження є ділянка надр, яка визначена у дозволі та Угоді про умови користування надрами; всі види робіт, передбачені Програмою робіт надрокористувача; зміни навколишнього природного середовища в зоні очікуваного впливу робіт з користування надрами.
Моніторинг та наукове супроводження здійснюється за програмою моніторингу та наукового супроводження, яка складається на кожний об'єкт надрокористування відповідно до Програми робіт надрокористувача на строк дії дозволу або проекту робіт, у разі його наявності.
4. На здійснення моніторингу та наукового супроводження надрокористування Державна служба геології та надр України акредитувала спеціалізовані підприємства, установи, організації (далі - спеціалізовані підприємства):
• Казенне підприємство "Південний еколого-геологічний центр";
• Публічне акціонерне товариство "Національна акціонерна компанія "Надра України";
• Державна комісія України по запасах корисних копалин;
• Державне геофізичне підприємство "Укргеофізика";
• Український державний геологорозвідувальний інститут.
5. Моніторинг та наукове супроводження проводяться за зверненням суб'єкта господарювання на підставі договору між спеціалізованим підприємством (Виконавець) та надрокористувачем (Замовник), який укладається відповідно до вимог законодавства. У договорі з проведення моніторингу та наукового супроводження визначаються умови й порядок проведення моніторингу та наукового супроводження відповідно до специфіки об'єкта та виду користування надрами. Форма договору наведена у додатку 1 до цих рекомендацій. Оплата робіт з моніторингу та наукового супроводження здійснюється відповідно до умов Угоди про умови користування надрами, що є додатком до спеціального дозволу на користування надрами та яка укладена між Держгеонадрами та надрокористувачем.
6. Для виконання робіт спеціалізованим підприємством можуть залучатися до виконання договору інші підприємства, установи, організації та окремі фахівці геологічної галузі за напрямками робіт, але спеціалізоване підприємство здійснює керівництво всіма роботами і несе відповідальність за повноту та якість всього комплексу робіт з моніторингу та наукового супроводження, залишаючись відповідальним виконавцем перед Замовником.
7. Спеціалізоване підприємство надає надрокористувачеві консультативну допомогу щодо:
• дотримання установлених законодавством вимог, правил та стандартів користування надрами і охорони навколишнього природного середовища, вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування надрами, ліцензією, у разі її наявності;
• послідовності виконання робіт з користування надрами, основних методів їх вирішення, переліку інструкцій та технічних вимог, обов'язкових при виконанні робіт з урахуванням вимог охорони надр і навколишнього природного середовища;
• використання отриманих відходів гірничодобувних та пов'язаних з ним переробних підприємств своїми силами або з залученням інших юридичних та фізичних осіб;
• складання відповідної звітності, яка передається на зберігання до Державного науково-виробничого підприємства "Державний інформаційний геологічний фонд України".
8. Спеціалізовані підприємства щомісячно надсилають до Секції Науково-технічної ради Держгеонадр України з питань моніторингу та наукового супроводження надрокористування за формою, що є додатком 9, інформацію про стан виконання зобов'язань по укладеним договорам з проведення моніторингу та наукового супроводження надрокористування.
Зокрема, щодо стану виконання сторонами договору зобов'язань за договором (графа 7) спеціалізовані підприємства повідомляють інформацію щодо:
1) отримання спеціалізованим підприємством необхідних документів;
2) виконання пункту 2.4.2 договору;
3) виконання зобов'язань надрокористувача стосовно оплати за договором;
4) відмови спеціалізованого підприємства від зобов'язань, взятих за договором у разі порушення надрокористувачем умов договору.
9. Склад загальних (примірних) напрямків і показників моніторингу та наукового супроводження для різних видів геологічного вивчення надр та надрокористування наведено у цих рекомендаціях. Замовник та спеціалізоване підприємство у договорі з проведення моніторингу та наукового супроводження надрокористування встановлюють конкретні склад напрямків та показників.".
2. Доповнити пункт 1.3 підрозділу I "Загальні положення" розділу "Рекомендації щодо визначення вартості проведення моніторингу та наукового супроводження надрокористування" підпунктом "в" такого змісту:
"З метою більш повного врахування особливостей розвідки та розробки родовищ підземних вод при геологічному вивченні, в тому числі дослідно-промисловій розробці підземних вод, рекомендується до дослідно-промислового видобутку підземних вод застосовувати метод визначення вартості проведення моніторингу та наукового супроводження надрокористування із застосуванням тимчасових кошторисних норм.".
3. Для узгодження тексту підрозділів I та II розділу "Рекомендації щодо визначення вартості проведення моніторингу та наукового супроводження надрокористування" із додатком 2 до Методичних рекомендацій у всіх випадках словосполучення "вартість проекту на розвідку родовища" замінити словосполученням "вартість програми робіт (додаток 2 до Угоди про умови користування надрами)".
4. Додаток 8 "Обґрунтування та розрахунок коригуючих коефіцієнтів при визначенні загальної вартості послуг з моніторингу та наукового супроводження" до Методичних рекомендацій викласти у новій редакції:
"Додаток 8
до Методичних рекомендацій
з проведення моніторингу
та наукового супроводження
надрокористування, затверджених
наказом Державної служби
геології та надр України
15.02.2012 № 44
ОБҐРУНТУВАННЯ ТА РОЗРАХУНОК
коригуючих коефіцієнтів при визначенні загальної вартості послуг з моніторингу та наукового супроводження
Загальний коефіцієнт при визначенні загальної вартості послуг з моніторингу та наукового супроводження визначається за формулою:
К = 1 + (К1 - 1) + (К2 - 1) + (К3 - 1) + (К4 - 1)
Коригуючі коефіцієнти визначаються у залежності від характеристики об'єктів (родовищ) та геофізичних методів, що передбачаються:
К1 - коефіцієнт, що враховує складність геологічної будови та умов надрокористування (тектоніка, гідрогеологічні та термобаричні умови, фазовий стан вуглеводнів, умови залягання продуктивних пластів тощо):
для простої геологічної будови об'єкта К1 = 1;
для складної геологічної будови об'єкта К1 = 1,2;
для дуже складної геологічної будови об'єкта К1 = 1,5;
для надто складної геологічної будови об'єкта К1 = 1,7.
К2 - коефіцієнт, що враховує кількість свердловин, яка суттєво впливає на обсяг послуг з наукового супроводження та моніторингу:
Для вуглеводнів:
К2 = 1 + (кількість нафтогазових свердловин х 0,3);
Для підземних вод:
К2 = 0,1 + (кількість свердловин х 0,1) - для родовищ із кількістю свердловин від 1 до 10.
К2 = 1,1 + (кількість свердловин - 10) х 0,05 - для родовищ із кількістю свердловин більше 10;

................
Перейти до повного тексту