1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ВНУТРІШНІХ СПРАВ УКРАЇНИ
НАКАЗ
18.12.2007 № 485
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Міністерства внутрішніх справ № 649 від 27.07.2012 )
Про затвердження Інструкції з організації нормотворчої діяльності в Міністерстві внутрішніх справ України
З метою вдосконалення регулювання і організації нормотворчої діяльності структурних підрозділів центрального апарату Міністерства внутрішніх справ у частині підготовки нормативно-правових актів МВС
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Інструкцію з організації нормотворчої діяльності в Міністерстві внутрішніх справ України (далі - Інструкція) (додається).
2. Керівникам структурних підрозділів центрального апарату Міністерства, начальникам головних управлінь, управлінь МВС України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, на транспорті, керівникам підприємств, установ забезпечення та навчальних закладів МВС, начальникам управлінь територіальних командувань, командирам з'єднань та військових частин внутрішніх військ МВС України:
2.1. Створити в підпорядкованих підрозділах постійно діючі комісії з перегляду відомчих нормативно-правових актів з метою встановлення їх відповідності законодавчим та іншим нормативно-правовим актам України. Забезпечити виявлення і скасування тих актів, що втратили практичне значення в діяльності Міністерства внутрішніх справ.
2.2. Визначити в підпорядкованих підрозділах працівників, які будуть відповідати за забезпечення нормотворчої діяльності, та внести відповідні зміни до їх функціональних обов'язків.
3. Керівникам структурних підрозділів центрального апарату Міністерства:
3.1. Організувати в системі службової підготовки заняття з вивчення особовим складом, зокрема тими працівниками, які відповідатимуть за забезпечення нормотворчої діяльності в підрозділі, вимог Інструкції та прийняття в них заліків.
3.2. Забезпечити неухильне дотримання вимог Інструкції, ужиття заходів щодо поліпшення нормотворчої діяльності та вдосконалення наявного систематизованого обліку законодавчих та відомчих нормативно-правових актів.
4. Вважати такими, що втратили чинність, наказ МВС УРСР від 26.08.91 № 383 та наказ МВС України від 22.05.92 № 285.
5. Контроль за виконанням наказу покласти на заступника Міністра Мармазова В.Є.
6. Наказ надіслати за належністю.
Т.в.о. Міністра М.В. Корнієнко
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ МВС
18.12.2007 № 485
ІНСТРУКЦІЯ
з організації нормотворчої діяльності в Міністерстві внутрішніх справ України
1. Загальні положення
1.1. Інструкція з організації нормотворчої діяльності в Міністерстві внутрішніх справ України (далі - Інструкція) визначає єдину систему організації і порядку підготовки проектів нормативно-правових актів у Міністерстві внутрішніх справ України (далі - МВС або Міністерство).
1.2. Нормотворча діяльність у МВС - це напрямок діяльності структурних підрозділів центрального апарату МВС (далі - структурних підрозділів МВС), що здійснюється за встановленою законодавством процедурою з метою підготовки та прийняття нормативно-правових актів, спрямованих на регулювання службової діяльності органів та підрозділів внутрішніх справ.
1.3. Правову основу нормотворчої діяльності МВС становлять Конституція України, інші закони України, акти Президента України, Кабінету Міністрів України, нормативно-правові акти Міністерства юстиції України (далі - Мін'юст), МВС та ця Інструкція.
1.4. Нормативно-правовий акт МВС (далі - нормативний акт) - офіційний письмовий документ, який прийнятий МВС як суб'єктом нормотворення згідно з визначеною законодавством процедурою та встановленою формою, спрямований на регулювання суспільних відносин, містить норми права, має неперсоніфікований характер і розрахований на неодноразове застосування.
1.5. Управлінська діяльність у МВС здійснюється шляхом видання розпорядчих документів, вид яких (наказ, розпорядження, вказівка) визначається чинним законодавством, нормативними актами МВС та Інструкцією.
Розпорядчий документ - це акт, що видається МВС у процесі здійснення виконавчо-розпорядчої діяльності з метою виконання покладених на нього завдань відповідно до своєї компетенції.
Положення, статути, інструкції, правила та настанови затверджуються виключно наказом.
1.6. Підготовка проектів законодавчих актів з питань діяльності органів та підрозділів внутрішніх справ України здійснюється відповідно до вимог законодавчих та інших нормативно-правових актів, що регламентують нормотворчу діяльність, та Інструкції.
1.7. Суб'єктами нормотворення у МВС відповідно до вимог відомчих нормативних актів та Інструкції є структурні підрозділи МВС.
Право підписання нормативних актів у МВС має Міністр або особа, яка виконує його обов'язки (далі - Міністр). Міністр підписує нормативні та інші акти з питань, що належать до компетенції МВС.
1.8. МВС видає в разі потреби спільні або за погодженням з іншими центральними та місцевими органами виконавчої влади нормативні акти.
Нормативні акти, видані МВС спільно з іншими центральними та місцевими органами виконавчої влади, підписуються Міністром.
Спільно прийнятий нормативний акт подається на державну реєстрацію органом, підпис керівника якого стоїть першим.
Нормативні акти, прийняті спільно або за погодженням з іншими органами, змінюються, доповнюються або визнаються такими, що втратили чинність, спільно або за погодженням з відповідними органами.
1.9. Порядок підготовки та подання нормативних актів МВС на державну реєстрацію до Мін'юсту визначається чинним законодавством та наказом Міністерства юстиції України від 12.04.2005 № 34/5 "Про вдосконалення порядку державної реєстрації нормативно-правових актів у Міністерстві юстиції України та скасування рішення про державну реєстрацію нормативно-правових актів" (зі змінами), зареєстрованим у Мін'юсті 12.04.2005 за № 381/10661.
Подання нормативного акта МВС на державну реєстрацію до Мін'юсту здійснюється структурним підрозділом МВС, який був головним розробником, за участю Правового департаменту.
1.10. Персональну відповідальність за організацію нормотворчої діяльності в структурних підрозділах МВС, своєчасну і якісну підготовку проектів законодавчих та нормативних актів МВС, їх подання на державну реєстрацію до Мін'юсту несуть керівники цих структурних підрозділів, а за стан і ефективність правового регулювання напрямів діяльності структурних підрозділів МВС - перші заступники та заступники Міністра відповідно до розподілу їх функціональних обов'язків.
1.11. Структурні підрозділи МВС здійснюють систематизований облік відомчих нормативних актів, що регулюють напрями діяльності підрозділу, їх перегляд і приведення у відповідність до єдиного електронного реєстру нормативних актів МВС, узагальнюють практику застосування і виконання нормативних актів та відповідно здійснюють їх удосконалення з метою підвищення ефективності правового регулювання напрямів діяльності органів внутрішніх справ.
Правовий департамент МВС України (далі - Правовий департамент) веде єдиний електронний реєстр нормативних актів МВС з питань діяльності органів внутрішніх справ.
1.12. У разі необхідності наукового дослідження окремих проблем правового регулювання діяльності органів внутрішніх справ структурні підрозділи МВС у встановленому порядку надсилають до науково-дослідних установ та вищих навчальних закладів МВС заявки на проведення таких досліджень і розроблення за їх результатами проектів нормативних актів.
1.13. Науково-дослідні установи та вищі навчальні заклади МВС здійснюють наукові дослідження проблем законодавчого та відомчого правового регулювання і безпосередньо розробляють проекти нормативних актів, які ґрунтуються на результатах таких досліджень, а також беруть участь у підготовці проектів нормативних актів спільно зі структурними підрозділами МВС.
1.14. Координацію нормотворчої діяльності в центральному апараті МВС і відповідний контроль здійснює Правовий департамент.
2. Види нормативних актів МВС
2.1. Міністерством видаються такі нормативні акти: положення, статути, інструкції, правила, настанови.
У разі необхідності можуть видаватися й інші види нормативних актів, які обов'язково затверджуються наказом.
2.2. Нормативний акт у вигляді наказу видається з найбільш важливих питань функціонування органів внутрішніх справ і внутрішніх військ МВС і спрямований на забезпечення виконання їх основних завдань і функцій, правове регулювання різних напрямків оперативно-службової діяльності, проходження служби у МВС.
2.3. Нормативні акти, що визначають правові засади організації діяльності структурних підрозділів МВС, вищих навчальних закладів, науково-дослідних установ, підприємств та установ забезпечення МВС, видаються у вигляді положення або статуту.
Положення визначає статус, завдання, функції, права та обов'язки, порядок нормативного регулювання конкретних видів діяльності, що здійснюються структурними підрозділами МВС.
Статут - це звід положень (правил), що визначають основи оперативно-службової діяльності, права й обов'язки працівників (військовослужбовців), загальний порядок проходження служби в структурних підрозділах МВС.
Статут юридичної особи - це звід положень (правил), що визначає правове становище, завдання, функції, структуру, статутний капітал і назву юридичної особи та її місцезнаходження, найменування посади керівника, який її очолює, а також інші необхідні умови діяльності юридичної особи.
2.4. Інструкції і правила регулюють основні види (форми) організаційної, науково-технічної, фінансової, оперативно-службової діяльності структурних підрозділів МВС і порядок її здійснення конкретними працівниками (військовослужбовцями).
Інструкція встановлює порядок застосування актів законодавства та містить норми, що встановлюють, ким, в якому порядку, якими способами, методами і за допомогою яких засобів повинен здійснюватися той чи інший вид діяльності.
Правила встановлюють порядок здійснення окремого виду діяльності, а також визначають норми права загального характеру з метою регулювання поведінки суб'єктів правовідносин у сфері діяльності структурних підрозділів МВС.
2.5. У настанові викладаються норми, що регламентують порядок дій конкретних структурних підрозділів МВС у певній ситуації, спрямованих на реалізацію та виконання відповідних завдань та функцій.
2.6. Не допускається видання нормативних актів МВС для оголошення та (або) введення в дію законодавчих та інших нормативно-правових актів України, що є нормативними актами прямої дії, а також у вигляді розпоряджень, вказівок, директив, рішень, листів, телеграм та інших подібних документів.
3. Планування нормотворчої діяльності
3.1. Планування нормотворчої діяльності - це діяльність структурних підрозділів МВС, спрямована на організацію нормотворчої діяльності протягом визначеного періоду, що здійснюється шляхом визначення конкретних видів нормативних актів, які передбачається прийняти, виконавців і строків їх підготовки.
3.2. Організаційними підставами для планування та розроблення нормативних актів у МВС є:
3.2.1. Норми законів України, ратифіковані в установленому порядку міжнародні нормативно-правові акти.
3.2.2. Акти Президента України та Кабінету Міністрів України.
3.2.3. Плани законопроектної роботи Кабінету Міністрів України.
3.2.4. Доручення Кабінету Міністрів України.
3.2.5. Плани роботи МВС.
3.2.6. Рішення колегій МВС, оперативних нарад при Міністрові, перших заступниках чи заступниках Міністра.
3.2.7. Доручення керівництва МВС.
3.2.8. Пропозиції інших правоохоронних органів та центральних органів виконавчої влади про необхідність розроблення спільних з МВС нормативних актів.
3.3. Підготовка проектів нормативних актів з ініціативи структурних підрозділів МВС здійснюється тільки за вказівкою чи за рішенням керівництва МВС.
3.4. Пропозиції структурних підрозділів МВС до плану підготовки проектів нормативних актів узагальнює Головний штаб МВС України (далі - Головний штаб) за погодженням з Правовим департаментом. У пропозиціях щодо підготовки проектів актів зазначається наступне:
3.4.1. Вид нормативного акта, який пропонується розробити, та його назва.
3.4.2. Обґрунтування необхідності його видання.
3.4.3. Перелік актів, які підлягають повному або частковому скасуванню, зміні або (та) доповненню у зв'язку з виданням нового нормативного акта.
3.4.4. Структурні підрозділи МВС, а також науково-дослідні установи та вищі навчальні заклади МВС, міністерства та інші центральні органи виконавчої влади, які планується залучити до підготовки проекту.
3.4.5. Посадові особи, які відповідають за підготовку проекту.
3.4.6. Строк подання проекту на розгляд керівництва МВС.
4. Організація підготовки проектів нормативних актів
4.1. У структурних підрозділах МВС функції організації нормотворчої діяльності покладаються на визначених для цього працівників. Вони забезпечують:
4.1.1. Вивчення питання щодо необхідності вдосконалення правового регулювання відповідних напрямків діяльності органів внутрішніх справ.
4.1.2. Організацію вивчення практики застосування чинного законодавства та нормативних актів МВС, що стосуються сфери діяльності підрозділу.
4.1.3. Координацію нормотворчої діяльності підрозділу.
4.1.4. Організацію взаємодії з Правовим департаментом, іншими структурними підрозділами МВС, науково-дослідними установами та вищими навчальними закладами МВС з питань нормотворчої діяльності.
4.1.5. Підготовку узагальнених матеріалів з питань нормотворчої діяльності для розгляду керівниками структурних підрозділів МВС.
4.2. Розроблення проекту нормативного акта покладається на структурний підрозділ МВС, до компетенції якого належить організація і здійснення певного виду службової діяльності, методичне керівництво цією діяльністю.
У разі якщо керівництвом Міністерства доручається підготувати проект нормативного акта декільком структурним підрозділам МВС, роботу з його підготовки організовує підрозділ, який у резолюції керівництва МВС вказаний першим, або якому окремо дане відповідне доручення, а також у разі необхідності зазначається строк його підготовки.
Розроблення нормативного акта Правовим департаментом здійснюється виключно за рішенням Міністра або його заступника, який відповідно до своїх функціональних обов'язків здійснює координацію діяльності Правового департаменту та відповідний контроль.
4.3. Для підготовки проектів нормативних актів МВС з найбільш важливих (концептуальних) питань службової діяльності органів та підрозділів внутрішніх справ, а також актів, що видаються спільно декількома міністерствами чи іншими центральними органами виконавчої влади, розпорядженням керівництва МВС створюється робоча група (комісія) у складі досвідчених кваліфікованих працівників, які на період підготовки проектів у складі робочої групи можуть звільнятися від виконання своїх функціональних обов'язків, а також науковців і представників громадськості (за їх згодою).
До складу робочої групи включаються працівники Правового департаменту.
Керівництво робочою групою (комісією) покладається на одного з керівників структурного підрозділу МВС, який організовує розроблення проекту.
4.4. Про створення робочої групи МВС видається розпорядження МВС, що готується його структурним підрозділом, до повноважень якого належить питання, що є предметом правового регулювання проекту нормативного акта.
При підготовці нормативного акта, який має міжвідомчий характер, слід визначити перелік міністерств чи інших центральних органів виконавчої влади, на які поширюватиметься дія нормативного акта, та в необхідних випадках визначити форми їх участі в підготовці проекту.
4.5. У розпорядженні Міністерства про створення робочої групи зазначається:
мета створення робочої групи;
вид нормативного акта, що розроблятиметься;
найменування проекту нормативного акта;
керівник робочої групи і його заступник (заступники);
персональний склад робочої групи із зазначенням посади, прізвища, імені й по батькові, спеціального (військового) звання членів робочої групи;
строки подання проекту нормативного акта для обговорення (погодження).
У розпорядженні Міністерства про створення робочої групи можуть відображатися й інші питання, необхідні для організації її діяльності.
4.6. Розпорядження керівництва Міністерства про створення робочої групи з підготовки проекту нормативного акта, який має міжвідомчий характер, із залученням фахівців міністерств та інших центральних органів виконавчої влади підлягає попередньому погодженню з їх керівниками.
4.7. Строк підготовки проекту нормативного акта на виконання Конституції, ратифікованих Верховною Радою України міжнародних нормативно-правових актів і зобов'язань України відповідно до міжнародних договорів, законів України, актів Президента України чи Кабінету Міністрів України, як правило, не повинен перевищувати один місяць, якщо інше не встановлене вказаними вище актами чи дорученнями.
4.8. Для забезпечення відповідності проекту нормативного акта, що розробляється, Конституції, ратифікованим Верховною Радою України міжнародним нормативно-правовим актам і зобов'язанням України відповідно до міжнародних договорів, основним положенням законодавства Європейського Союзу, законодавчим чи іншим нормативно-правовим актам України до складу робочої групи за погодженням з керівництвом МВС включаються працівники Правового департаменту та Управління міжнародних зв'язків МВС.
Правовий департамент надає необхідну допомогу структурним підрозділам МВС при підготовці проекту нормативного акта та здійснює його правову експертизу.
4.9. До роботи з підготовки проектів нормативних актів можуть також залучатися, у тому числі й на договірній основі, працівники інших органів державної влади.
4.10. Діяльність робочої групи з підготовки проекту нормативного акта відповідно до вимог Інструкції організовує керівник структурного підрозділу МВС, який визначений розпорядженням МВС про створення робочої групи головним розробником (виконавцем) проекту нормативного акта.
4.11. Розробленню проекту нормативного акта передує вивчення відомостей, які містяться в:
міжнародних договорах України;
законодавчих та інших нормативно-правових актах України;
рішеннях про розмежування повноважень між міністерствами або іншими центральними органами виконавчої влади;
ухвалених судових рішеннях;
приписах та поданнях прокуратур;
раніше виданих нормативних актах МВС;
рішеннях колегії МВС чи оперативних нарад при Міністрові, перших заступниках, заступниках Міністра;
доповідях і виступах керівництва Міністерства, керівників структурних підрозділів МВС;
ініціативних пропозиціях начальників головних управлінь, управлінь МВС України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, на транспорті, ректорів (керівників) вищих навчальних закладів МВС, керівників підприємств та установ забезпечення, управлінь територіального командування внутрішніх військ МВС;
актах інспекторських і контрольних перевірок територіальних органів та підрозділів внутрішніх справ;
довідках про результати виїздів працівників і військовослужбовців у службові відрядження;
висновках службових розслідувань;
матеріалах щодо узагальнення практики застосування законодавчих та інших нормативно-правових актів України, міжвідомчих і відомчих нормативних актів у практичній діяльності структурних підрозділів МВС;
науковій літературі та матеріалах періодичних друкованих видань;
даних соціологічних досліджень;
офіційних статистичних даних;
інших документах та матеріалах, що характеризують стан організації і діяльності структурних підрозділів МВС.
4.12. Під час розроблення нормативного акта МВС головним розробником необхідно здійснити наступне:
4.12.1. Визначити предмет правового регулювання.
4.12.2. Проаналізувати розвиток законодавства України, у разі необхідності міжнародних зобов'язань згідно з міжнародними договорами, наукових підходів (позицій, поглядів, концепцій).
4.12.3. Вивчити громадську думку у випадках, передбачених чинним законодавством.
4.12.4. Визначити структуру нормативного акта.
4.12.5. Визначити методи правового регулювання.
4.12.6. Отримати пропозиції від заінтересованих органів.
4.12.7. Узгодити вимоги проекту з Конституцією та іншими нормативними актами України.
4.12.8. Погодити проект нормативного акта із заінтересованими структурними підрозділами МВС та в разі необхідності з органами державної влади.
4.13. Підготовці нормативного акта з особливо важливих (концептуальних) питань службової діяльності органів та підрозділів внутрішніх справ, як правило, передує розроблення проекту його концепції, який містить такі розділи:
визначення предмета і мети нормативного акта;
обґрунтування його основних положень;
передбачувані наслідки застосування;
прогнози соціологічних, кримінологічних та інших досліджень;
фінансово-економічне обґрунтування;
оцінка можливих правових альтернатив і методів правового регулювання у відповідній сфері;
виявлення недоліків діючого предмета правового регулювання і визначення шляхів їх усунення за допомогою видання нового нормативного акта;
визначення заінтересованих структурних підрозділів МВС з подальшим отриманням їх пропозицій.
4.14. Концепція проекту нормативного акта, що розробляється, підлягає погодженню з Правовим департаментом.
4.15. Після розроблення концепції проекту нормативного акта структурним підрозділом МВС (робочою групою), відповідальним за розроблення проекту нормативного акта, розробляються план-проспект і календарний план-графік підготовки проекту нормативного акта.
4.16. У плані-проспекті визначається структура проекту нормативного акта і розкривається основний зміст його принципових положень.
4.17. У календарному плані-графіку визначаються основні етапи роботи з підготовки проекту нормативного акта і його погодження із зацікавленими структурними підрозділами МВС, зазначаються строки їх завершення, відповідальний виконавець та інші керівники (підрозділи), відповідальні за результати роботи з підготовки проекту нормативного акта.
4.18. Проект нормативного акта розглядається керівником структурного підрозділу МВС, що є головним виконавцем, і доопрацьовується з урахуванням його зауважень і пропозицій.
При доопрацюванні проекту нормативного акта враховуються також зауваження і пропозиції структурних підрозділів МВС та інших суб'єктів нормотворення.
4.19. Погоджений (завізований) керівником структурного підрозділу МВС, що є головним виконавцем, проект нормативного акта надається на погодження зацікавленим структурним підрозділам МВС, за необхідності - до територіальних органів та підрозділів внутрішніх справ, а також до науково-дослідних установ та вищих навчальних закладів МВС для опрацювання.
4.20. При підготовці проекту нормативного акта враховується позиція інших центральних органів виконавчої влади.
Проект, який передбачено затвердити за погодженням з іншими центральними органами виконавчої влади, після його підготовки надсилається на офіційне погодження їх керівництву.
4.21. З метою виконання вимог чинного законодавства щодо оприлюднення проектів нормативних актів та з'ясування і врахування громадської думки стосовно його змісту, за рішенням керівництва МВС проект може бути опублікований у друкованих засобах масової інформації та розміщений на веб-сайтах структурних підрозділів МВС в інтернет-мережі або за окремими його положеннями може бути проведено відповідне соціологічне дослідження (опитування населення).
4.22. З метою поглибленого і якісного опрацювання проекту нормативного акта рішенням керівництва МВС його може бути винесено для обговорення на засіданнях учених рад, профспілкових організацій, науково-практичних конференціях, семінарах, які проводяться за участю МВС.
4.23. З метою виключення суперечностей правових норм, що регламентують службову діяльність органів та підрозділів внутрішніх справ, забезпечення відповідності положень проекту нормативного акта вимогам Конституції, ратифікованих Верховною Радою України міжнародних нормативно-правових актів і зобов'язань України відповідно до міжнародних договорів, законів України, актів Президента України та Кабінету Міністрів України, раніше виданих нормативних актів МВС зацікавленими структурними підрозділами МВС проводяться дослідження проекту нормативного акта, включаючи науково-юридичні, міжнародно-правові, фінансово-економічні, лінгвістичні та інші аспекти проекту, за результатами якого готуються висновки щодо якості й обґрунтованості нормативного акта, своєчасності його видання.
4.24. Проекти нормативних актів з особливо важливих (концептуальних) питань службової діяльності органів та підрозділів внутрішніх справ виносяться в установленому порядку на розгляд колегії МВС або оперативної наради при Міністрові, перших заступниках, заступниках Міністра.
5. Нормопроектувальна техніка
5.1. Вимоги до розроблення проекту нормативного акта.
5.1.1. У структурі нормативного акта повинен логічно відображатися предмет правового регулювання.
5.1.2. Положення змісту проекту нормативного акта повинні узгоджуватися та не суперечити іншим нормативним актам, чинним у даній сфері, що сприятиме його правильному розумінню і застосуванню.
Проект нормативного акта не повинен дублювати норми права, які містяться в інших нормативно-правових актах та викладені в самому проекті зазначеного акта.
Текст нормативного акта повинен бути викладений стисло, грамотно, зрозуміло та об'єктивно, без повторів та вживання слів і зворотів, які не несуть смислового навантаження, не повинен містити загальні та абстрактні формулювання типу: "підвищити увагу", "тощо", "і тому подібні". Не допускається також використання в нормативному акті таких скорочених виразів як, наприклад, "і т.д.", "і т.п.", "та ін."
5.1.3. Терміни, що використовуються в проекті нормативного акта, повинні вживатися лише в одному значенні відповідно до термінології, прийнятої в законодавчих та інших нормативно-правих актах України, за винятком випадків, коли самим проектом нормативного акта передбачається зміна раніше прийнятої термінології.
5.1.4. За необхідності використання в проекті нормативного акта маловідомих юридичних, технічних чи інших спеціальних термінів у тексті документа дається їх розгорнуте визначення. Тлумачення таких термінів може бути здійснене в окремому пункті проекту нормативного акта.

................
Перейти до повного тексту