- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ПРЕЗИДІЯ ФЕДЕРАЦІЇ ПРОФЕСІЙНИХ СПІЛОК УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
Про стан виробництва в Україні та участь профспілок у вдосконаленні виробничої політики
Розглянувши інформацію заступника Голови ФПУ Кондрюка С. М. про стан виробництва в Україні та участь профспілок у вдосконаленні виробничої політики (додається), президія ФПУ відзначає, що за даними статистики в окремих галузях економіки розпочалося пожвавлення економічних процесів.
Однак, зважаючи на глибину економічного спаду під час світової фінансової кризи, ще не вдалося досягти докризового рівня економіки і створити умови для сталого економічного зростання, підвищення технологічного рівня виробничого потенціалу.
У більшості галузей стан виробництва, основних фондів підприємств та науково-технологічний потенціал промисловості залишається критичним.
Продовжується скорочення виробничої сфери, натомість надмірно зростає доля імпортної продукції, продовжуються рейдерські атаки на підприємства, що дестабілізують їх роботу.
Нестабільність в управлінні промисловим комплексом призвела до деформації структури економіки, неповної зайнятості в промисловості, зниження оплати праці, мінімізації видатків на формування конкурентного кадрового потенціалу.
Залишаються невирішеними питання неповної зайнятості, заборгованості з виплати заробітної плати, тіньової зайнятості, неконтрольованого поширення використання запозиченої праці та підміни трудових договорів цивільно-правовими угодами.
Реформування відносин власності не призвело до формування ефективного управління та складу керівників підприємств. Залишається низькою фінансово-кредитна підтримка виробництв, продовжується практика несвоєчасного відшкодування податку на додану вартість.
Має місце несвоєчасне перерахування субвенції з державного бюджету до місцевих бюджетів на надання пільг з послуг зв'язку та компенсації за пільговий проїзд окремих категорій громадян.
Відсутній дієвий механізм відведення земель з мотивів суспільної необхідності для видобутку корисних копалин.
Профспілки особливо стурбовані незадовільними умовами праці, високим рівнем виробничого травматизму та професійної захворюваності, порушенням термінів і порядку проведення атестації робочих місць за умовами праці та станом незадовільного надання працівникам, зайнятим у важких та шкідливих умовах праці, відповідних гарантій, пільг і компенсацій, зменшенням фінансування на соціальний захист працівників, охорону та безпеку праці тощо.
Слід зазначити, що рішення виборних органів ФПУ з питань збереження і розвитку національного виробництва та вплив профспілок на вдосконалення виробничої політики є недостатнім.
1. Визнати, що стан виробництва, науково-технологічний потенціал промисловості в окремих галузях економіки залишається критичним, а вплив профспілок на зазначені процеси - недостатній.
2. Вважати пріоритетними напрямами діяльності ФПУ та профспілок виробничої сфери сприяння розвитку внутрішнього ринку виробництва, підвищенню та реалізації науково-технологічного потенціалу промисловості в питаннях впровадження інновацій та новітніх технологій, необхідних для здійснення економічного прориву, оновлення основних фондів підприємств, стимулювання імпортозаміщення, енергозбереження, впровадження високотехнологічних виробництв, підвищення рівня продуктивної зайнятості, створення нових робочих місць, забезпечення передумов для гідної оплати та умов праці, охоплення профспілковим членством якомога більшої кількості працівників підприємств виробничої сфери.
3. Керівництву Федерації профспілок України:
3.1. Продовжити соціальний діалог з Кабінетом Міністрів України щодо розгляду та вирішення найбільш актуальних проблем як міжгалузевого, так і галузевого характеру, членських організацій Федерації профспілок України за підсумками зустрічі з Прем'єр-міністром України 27 січня цього року.
3.2. Звернутися до Кабінету Міністрів України з пропозиціями щодо:
необхідності проведення регулярних зустрічей з всеукраїнськими профспілками та територіальними профоб'єднаннями з актуальних питань розвитку виробничих галузей економіки;
прискорення наділення Мінекономрозвитку і торгівлі, яке є правонаступником Мінпромполітики, правом формування та реалізації промислової політики шляхом надання повноважень Департаменту промислової політики на: здійснення заходів з ліквідації розпорошеності в управлінні галузями промисловості, зокрема у машинобудуванні, оборонно-промисловому комплексі, хімічній, металургійній і гірничій промисловості та інших; ведення колективних переговорів з укладення галузевих угод і здійснення контролю за їх виконанням з всеукраїнськими профспілками виробничої сфери;
неприпустимості порушень керівництвом державних органів, казенних підприємств та їх об'єднань, зокрема керівництвом ДК "Укроборонпром", вимог законодавства про профспілки і соціальний діалог;
вжиття кардинальних заходів щодо суттєвого зменшення тіньового сектора економіки та проведення спільної інформаційно-роз'яснювальної роботи щодо негативних наслідків тіньової економіки для держави, роботодавця та працівника;
створення сприятливих податкових, кредитних та митно-тарифних умов для ведення виробництва, захисту вітчизняного товаровиробника, вдосконалення політики цін і тарифів на продукцію та послуги природних монополій;
ліквідування посередницьких структур між виробником та споживачем продукції, робіт, послуг, або обмеження їх сумарного прибутку з направленням звільнених ресурсів на підвищення заробітних плат та соціальних гарантій працівників, перепідготовку та підвищення їхньої кваліфікації, поповнення обігових коштів підприємств;
забезпечення відшкодування податку на додану вартість;
повного та рівномірного перерахування субвенції з державного бюджету до місцевих бюджетів на надання пільг з послуг зв'язку та компенсації за пільговий проїзд окремих категорій громадян підприємствам міського електричного транспорту та пасажирського автотранспорту;
оплати в 2012 році заборгованості державного бюджету минулих років за виконані роботи та отримані товари;
необхідності вдосконалення системи державних закупівель, активного застосування механізму державного замовлення та забезпечення економічного стимулювання його формування на продукцію вітчизняних промислових підприємств;
встановлення порядку, за яким придбання товарів, робіт, послуг іноземних виробників для потреб державних підприємств чи за державні кошти може здійснюватися тільки після незалежної експертизи щодо обґрунтування необхідності їх придбання та відсутності відповідних аналогів товарів, робіт, послуг вітчизняного виробника;
впровадження чіткої системи реєстрації, ліцензування та митних процедур, забезпечення прозорих механізмів реалізації права власності;
удосконалення механізму процедури землевідведення для виробничих потреб підприємств, зокрема підприємствам, що здійснюють видобуток корисних копалин;
сприяння поліпшенню екологічної ситуації та підвищенню рівня екологічної безпеки шляхом впровадження принципів природоохоронної діяльності, стимулювання розвитку екологічно безпечних ресурсо- та енергозберігаючих технологій і природоохоронного обладнання;
стимулювання зростання зайнятості на високотехнологічних виробництвах із сучасними робочими місцями та формування конкурентоспроможних національних професійних кадрів;
сприяння створенню галузевих та корпоративних фондів професійно-технічної підготовки та підвищення кваліфікації;
відновлення системи наставництва, стажування, підвищення та підтвердження кваліфікації безпосередньо на виробництві;
державної підтримки навчання та стажування за кордоном у найпрестижніших закладах освіти щонайменше 20 тис. найталановитіших молодих людей щороку за професіями, необхідними Україні для створення технологічного та інноваційного прориву національної економіки;
удосконалення механізмів надання та ефективного використання дотацій з Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття для стимулювання створення нових робочих місць, організації підприємницької діяльності безробітних громадян, надання першого робочого місця молоді;
розгляду на розширеному засіданні Кабінету Міністрів України питання "Про стан охорони праці в Україні та заходи щодо докорінного поліпшення умов праці, зменшення рівня виробничого травматизму і професійної захворюваності";
забезпечення стабільного підвищення заробітної плати, як основного чинника зростання внутрішнього споживчого попиту та підвищення частки оплати праці в операційних витратах, до рівня розвинутих країн з урахуванням особливостей галузей;
забезпечення реалізації конституційного права працівників на своєчасне одержання винагороди за працю, а також погашення у 2012 році заборгованості з виплати заробітної плати працівникам підприємств усіх форм власності;
реалізації у повному обсязі законодавчих гарантій щодо оплати праці працівників та забезпечення подальшого реформування оплати праці у виробничій сфері насамперед шляхом посилення договірного регулювання оплати праці та запровадження галузевих стандартів з оплати праці для досягнення міжнародних стандартів якості життя працюючих та членів їхніх сімей;
підготовки та прийняття у I півріччі 2012 року нормативно-правових актів щодо:
- обмеження застосування запозиченої праці та заборони укладання трудових договорів на користь третіх осіб;
- стимулювання роботодавців до створення нових робочих місць, де передбачити звільнення на один рік від оподаткування частини прибутку підприємств, спрямованих на створення нових робочих місць, та право відносити протягом першого року після створення фактичні видатки на оплату праці працівників, які зайняті на цьому робочому місці, на собівартість продукції, послуг з коефіцієнтом 2 за умови, що таке робоче місце не буде ліквідовано протягом двох років;
- зняття обмеження
Податкового кодексу України стосовно віднесення на валові витрати коштів на навчання та підвищення кваліфікації працівників робітничих професій, поширивши цю норму на всіх найманих працівників;
розробки і запровадження протягом 2012 року державних програм щодо:
- збереження і розвитку трудового потенціалу України на період до 2020 року, в яких передбачити: сприяння працевлаштуванню осіб передпенсійного віку, зокрема жінок передпенсійного та пенсійного віку (яким не вистачає страхового стажу для призначення пенсії), молоді та надання їй першого робочого місця; перепідготовку та підвищення кваліфікації для працівників упродовж усього життя; розвиток системи соціальних послуг, що дозволятимуть працювати батькам у сім'ях з дітьми, з інвалідами або хворими родичами похилого віку, які потребують догляду;
- сприяння колективним переговорам та впровадження мотиваційних механізмів для укладення колективних договорів, угод у приватному секторі економіки.
3.3. Звернутися до Фонду державного майна України та Державного агентства України з управління державними корпоративними правами та майном з ініціативою щодо проведення у другому кварталі цього року за участю всеукраїнських профспілок виробничої сфери колегії з обговорення стану виробництва на підприємствах, що перебувають у сфері управління зазначених органів.
3.4. Звернутися до Національної тристоронньої соціально-економічної ради з пропозиціями щодо розгляду протягом цього року таких питань:
3.5. Звернутися до Федерації роботодавців України з пропозиціями щодо:
підтримки пропозицій профспілок, зазначених у пункті 3.2, та ініціюванні їх включення до положень
Генеральної угоди на новий термін;
залучення представників профспілок до участі у:
роботі органів управління суб'єктів господарювання всіх форм власності;
впровадженні на підприємствах програм та стандартів соціальної відповідальності бізнесу.
4. Рекомендувати членським організаціям ФПУ:
4.1. Всеукраїнським профспілкам виробничої сфери за участю первинних організацій профспілок активізувати роботу з напрацювання проблемних питань підприємств і галузі в цілому та вироблення заходів для їх вирішення на рівні Уряду;
4.2. Територіальним профоб'єднанням профспілок ініціювати розгляд на колегіях місцевих органів виконавчої влади питання щодо стану виробництва, безпеки та гігієни праці на підприємствах, виробничого травматизму і професійної захворюваності, а також зайнятості в регіонах.
4.3. Домагатися включення до галузевих та регіональних угод норм щодо:
погодження з профспілкою залучення роботодавцем працівників до виконання робіт на умовах аутсорсінгу-1;
формування системної професійної підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації персоналу; створення галузевих і корпоративних фондів професійно-технічної підготовки та підвищення кваліфікації;
запровадження галузевих стандартів з оплати праці;
залучення представників профспілок до участі в роботі органів управління суб'єктів господарювання різних форм власності; розроблення фінансових планів у частині соціально-економічного розвитку підприємств;
стимулювання працівників до підвищення продуктивності та конкурентоспроможності товарів, робіт, послуг;
передбачення в статутах (положеннях) підприємств, установ та організацій норми щодо представництва виборним органом первинної профспілкової організації або профспілковим представником прав та інтересів працівників;
перевірки і контролю виконання умов договорів купівлі-продажу державного й комунального майна та продажу пакетів акцій акціонерних товариств, укладених у процесі їх приватизації;
впровадження на підприємствах соціальних стандартів та принципів соціальної відповідальності бізнесу;
погашення заборгованості з виплати заробітної плати працівникам підприємств усіх форм власності;
визначення критеріїв масового вивільнення працівників та порядку проведення такого вивільнення у разі його невідворотності після реалізації упереджувальних заходів з запобігання таких вивільнень.
____________
-1 Аутсорсінг - передача неосновних функцій підприємства стороннім виконавцям на умовах субпідряду. При цьому роботодавцем скорочується персонал, що був зайнятий у виконанні цих функцій.
4.4. Проводити упереджувальну роботу стосовно збереження первинних організацій профспілок на підприємствах під час зміни їх підпорядкування в результаті здійснення адміністративної реформи.
4.5. Посилити громадський контроль за дотриманням роботодавцями законодавства про працю, в тому числі про охорону праці та законодавства про соціальне забезпечення.
4.6. Постійно інформувати членів профспілок через засоби масової інформації про результати фінансово-господарської діяльності підприємств, стан безпеки та гігієни праці на підприємствах, рівні виробничого травматизму і професійної захворюваності в галузі в цілому.
4.7. Членським організаціям посилити роботу з надання методичних рекомендацій первинним організаціям профспілок щодо участі представників профкомів у роботі органів управління підприємством, перевірки стану виконання договорів купівлі-продажу державного майна, розподілу частини прибутку, що залишається в розпорядженні підприємства тощо.
4.8. Розробити та впроваджувати в життя програми залучення нових членів профспілки з метою охоплення профспілковим членством максимальної кількості галузевих підприємств та укладення з їх роботодавцями колективних договорів.
5. Контроль за виконанням постанови покласти на заступника Голови ФПУ Кондрюка С. М.
Додаток
до постанови президії ФПУ
16.02.2012 № П-10-9
ІНФОРМАЦІЙНА ЗАПИСКА
про стан виробництва в Україні та участь профспілок у вдосконаленні виробничої політики
ФПУ, підтримуючи основні положення Програм Президента "Україна для людей" та
"Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна влада" , вбачає підтримку та розвиток вітчизняного виробничого комплексу як основу для забезпечення продуктивної зайнятості за рахунок збереження та збільшення кількості сучасних робочих місць, нарощування продуктивності праці та забезпечення гідної її оплати, створення належних і безпечних умов праці, тобто досягнення у цій сфері міжнародних стандартів.
Відродження виробництва та розширення внутрішнього споживчого ринку є обов'язковою умовою економічного й соціального добробуту населення, розвитку національної економіки та держави в цілому.
Міжнародна фінансова криза та сповільнення розвитку світової економіки призвели до різкого гальмування економічного розвитку в Україні. У 2008 році реальний приріст валового внутрішнього продукту зменшився у 4,7 раза порівняно з аналогічним періодом 2007 року. Внаслідок скорочення зовнішнього попиту, перш за все на продукцію металургії й хімічної промисловості, відбулося зменшення експорту. Зниження реальних доходів громадян і підприємств, обмежений доступ до кредитів викликали значне падіння внутрішнього попиту. В Україні одночасно з'явилися ознаки валютної, фондової і банківської кризи в умовах загального погіршення внутрішньої і зовнішньої економічної ситуації.
У другому кварталі 2009 року початком виходу з кризи стало призупинення падіння ВВП. Поступове відновлення вітчизняного промислового виробництва, стабілізація ситуації в фінансовій сфері, поширення процесів імпортозаміщення, а також виконання антикризових програм Уряду забезпечили Україні зменшення глибини падіння.
У цей час за наполяганням профспілок було вжито низку антикризових заходів. Так, у різних сферах національної економіки було укладено Меморандуми порозуміння між Кабінетом Міністрів України та відповідними підприємствами за участю всеукраїнських профспілок та об'єднань організацій роботодавців. На тристоронній основі сторонами соціального діалогу підготовлено та затверджено Плани заходів із подолання наслідків фінансово-економічної кризи на 2009 та 2010 - 2012 роки.
Усе це дозволило змінити ситуацію в окремих галузях і на підприємствах, попередити масові вивільнення працівників, сприяло зменшенню боргів з виплати заборгованостей із заробітної плати. У 2010 році економіка вийшла на траєкторію післякризового відновлення.
Промислове виробництво у післякризовий період характеризується позитивною динамікою. У 2010 році його зростання становило 11,2%. Найбільші темпи відновлення спостерігались у переробній промисловості, сфері виробництва та розподілення електроенергії, газу та води, добувній промисловості. У галузевому розрізі переробної промисловості найбільше зростання зафіксовано у машинобудуванні (36,1%), хімічній та нафтохімічній промисловості (22,5%) і металургії (12,2%).
За даними Держкомстату, за січень - листопад 2011 року порівняно з відповідним періодом попереднього року:
промислове виробництво на підприємствах машинобудування зросло на 17,4%, у т.ч. на підприємствах з випуску залізничного рухомого складу - на 31,3%, автомобільного транспорту - на 27,8%, машин та устаткування для добувної промисловості й будівництва - на 21,2%, електричних машин та устаткування - на 13%, апаратури для радіо, телебачення та зв'язку - на 18,3%, контрольно-вимірювальних приладів - на 13,8%. Водночас у виробництві машин та устаткування для металургії спостерігалося зменшення обсягів промислової продукції на 8,7%. За січень - жовтень 2011 року кількість прибуткових підприємств галузі збільшилась до 64,4% проти 57%;
металургійне виробництво та виробництво готових металевих виробів збільшилося на 9,8%. На металургійних підприємствах обсяги виробництва чавуну, сталі та феросплавів зросли на 8,1%, труб - на 25,4%, інших видів первинного оброблення сталі - на 5,6%, готових металевих виробів - на 15,6%. За січень - жовтень 2011 року кількість прибуткових підприємств галузі збільшилась до 57,5% проти 50,9%;
обсяги випуску промислової продукції у хімічній та нафтохімічній галузі зросли на 15,4%, у т.ч. на підприємствах з виробництва основної хімічної продукції - на 34,2%, мила та миючих засобів, засобів для чищення та полірування, парфумерних та косметичних засобів - на 2,9%, пластмасових виробів - на 4,7%. Водночас спостерігалося зменшення обсягів продукції у виробництві гумових виробів на 26,6%, лаків та фарб - на 1,6%, фармацевтичної продукції - на 0,4%. За січень - жовтень 2011 року кількість прибуткових підприємств галузі скоротилася до 63,4% проти 66%;
у легкій промисловості виробництво зросло на 6,2%. На підприємствах з текстильного виробництва відбулося зростання на 8,6%, виробництва одягу, хутра та виробів з хутра - на 4,8%, виробництва шкіри, виробів зі шкіри та інших матеріалів - на 5,6%. За січень - жовтень 2011 року кількість прибуткових підприємств галузі збільшилася до 63,3% проти 54,8% за попередній період.
................Перейти до повного тексту