- Правова система ipLex360
- Законодавство
КОЛЕГІЯ РАХУНКОВОЇ ПАЛАТИ УКРАЇНИ
ЗАТВЕРДЖЕНО
Постанова Колегії Рахункової
палати
01.04.2003 N 7-3
Про результати перевірки використання коштів резервного фонду Державного бюджету України у 2002 році
Члени Колегії Рахункової палати України:
Симоненко В.К. - Голова Рахункової палати
Маліков В.В. - Перший заступник Голови Рахункової
палати
Мельничук В.Г. - заступник Голови Рахункової палати
Хропатий Б.Ф. - Секретар Рахункової палати
Вітковська Л.В. - директор департаменту контролю видатків
на державне управління
Головань М.М. - директор зведеного департаменту контролю
та аналізу бюджетів України
Зіпір А.П. - директор департаменту контролю видатків
на промисловість та енергетику
Іваненко Ю.В. - директор департаменту контролю
державного боргу та діяльності
банківських установ
Невідомий В.І. - директор департаменту контролю видатків
на судову владу, оборону, правоохоронну
діяльність та безпеку держави
Немировський В.Л. - директор департаменту контролю
використання коштів цільових бюджетних
та державних позабюджетних фондів
Огородник В.С. - директор департаменту контролю видатків
на АПК та виробничу інфраструктуру
Пилипенко В.П. - директор департаменту контролю за
дотриманням законодавства з питань
бюджету
Тахтай В.Є. - директор департаменту контролю за
використанням коштів державного бюджету
в регіонах
Фліссак Я.А. - директор департаменту контролю видатків
на соціальну сферу та науку
ВСТУП
Контроль за обгрунтованістю виділення, законністю та ефективністю використання коштів резервного фонду державного бюджету Рахунковою палатою здійснюється з 1997 року.
Впродовж 1997-2001 років Колегія Рахункової палати щорічно наголошувала на необхідності вжиття заходів щодо недопущення Кабінетом Міністрів України порушень вимог чинного законодавства, яке регламентує використання коштів резервного фонду.
Ряд порушень основних вимог законодавчих актів щодо використання коштів резервного фонду, які набули системного характеру і стали причиною неодноразового визнання Верховною Радою України та Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету роботу Кабінету Міністрів України із зазначеного питання незадовільною, не усунуто і в 2002 році.
Відповідно до ст.
24 Бюджетного кодексу України резервний фонд бюджету формується для здійснення непередбачених видатків, які не мають постійного характеру і не могли бути передбачені при складанні проекту бюджету. Резервний фонд не може перевищувати одного відсотка обсягу видатків загального фонду відповідного бюджету, а порядок використання його коштів визначається Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 29.03.2002
N 415 "Про затвердження Порядку використання коштів резервного фонду бюджету" визначено напрями та умови використання коштів із вказаного фонду, порядок подання та розгляду звернень про виділення його коштів, а також функції Мінфіну України, Державного казначейства України та їх територіальних органів, головних розпорядників коштів щодо виділення коштів резервного фонду, ведення обліку та звітності.
Згідно з зазначеною постановою Мінекономіки України відповідальне за підготовку та подання проектів рішень про виділення коштів з резервного фонду. Кабінет Міністрів України приймає рішення про виділення коштів з резервного фонду виключно за наявності висновків Мінекономіки та Мінфіну України.
- заходів з ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій техногенного, природного, соціально-політичного характеру;
- інших непередбачених заходів, які, відповідно до законів, можуть здійснюватися за рахунок коштів бюджету, але не мають постійного характеру і не могли бути передбачені під час складання проекту бюджету, тобто, на момент затвердження бюджету не було підстав, визначених актами Верховної Ради України, Президента України, Кабінету Міністрів України, для проведення таких заходів.
Загальний обсяг асигнувань, наданих з резервного фонду бюджету на інші непередбачені заходи, не може перевищувати 20 відс. річного обсягу резервного фонду бюджету і кошти фонду не можуть бути виділені на: обслуговування та погашення державного боргу, боргу Автономної Республіки Крим чи боргу місцевого самоврядування; додаткові заходи, що забезпечують виконання бюджетної програми (функції), призначення на яку затверджено у бюджеті; капітальний ремонт або реконструкцію; придбання житла; надання гуманітарної чи іншої допомоги, крім випадків, коли рішення про надання такої допомоги прийнято Верховною Радою України, Президентом України.
Крім того,
Порядок визначає, що за рахунок коштів резервного фонду бюджету можуть відшкодовуватися витрати на здійснення заходів на суму фактичної кредиторської заборгованості станом на 1 січня поточного бюджетного періоду, щодо фінансування яких прийнято рішення про виділення коштів з резервного фонду бюджету в минулому бюджетному періоді, але платежі з бюджету не були проведені або були проведені частково, про що приймається відповідне рішення.
Суб'єктам господарської діяльності недержавної форми власності або суб'єктам господарської діяльності, у статутному фонді яких корпоративні права держави становлять менше ніж 51 відсоток, кошти з резервного фонду можуть виділятися лише через головних розпорядників бюджетних коштів на умовах повернення. Однак ні
Порядком, ні наступними рішеннями Уряду не встановлена процедура повернення коштів, виділення вказаним суб'єктам.
1. РЕЗУЛЬТАТИ АНАЛІЗУ РОЗПОДІЛУ КОШТІВ РЕЗЕРВНОГО ФОНДУ В 2002 РОЦІ
Законом України
"Про Державний бюджет України на 2002 рік" обсяг резервного фонду державного бюджету затверджено в сумі 250 млн. грн., що становить 0,6 відс. від обсягу видатків загального фонду Державного бюджету України.
Протягом 2002 року Кабінетом Міністрів України прийнято 73 постанови, на підставі яких з резервного фонду передбачено виділити 198,6 млн. грн. або 79,4 відс. до затвердженого обсягу фонду.
За матеріалами перевірки, проведеної в Мінекономіки України, яке, згідно з п. 22
Порядку відповідає за підготовку та подання проектів рішень, встановлено, що Міністерство готувало або погоджувало проекти тільки до 54 постанов, з них до 14 - надавало зауваження щодо порушення вимог нормативно-правових актів, які регламентують виділення коштів фонду. Матеріали до 19 проектів постанов Міністерство взагалі не опрацьовувало. Однак рішення про виділення коштів з резервного фонду приймалися Урядом, незважаючи на встановлену п. 24 Порядку обов'язкову наявність висновків Мінекономіки та Мінфіну. За дорученням Кабінету Міністрів України або на підставі рішення виїзної комісії зазначені проекти постанов розроблялись іншими міністерствами чи відомствами*.
---------------
* До таких постанов Кабінету Міністрів України, зокрема, відносяться: N 28 від 10.01.2002, N 197 від 19.02.2002, N 926 від 04.07.2002, N 942 від 07.07.2002, N 1088 від 29.07.2002 та інші.
З резервного фонду державного бюджету здійснено видатків на загальну суму 145,3 млн. грн. або 58,1 відс. від затвердженого обсягу резервного фонду. Із загального обсягу коштів резервного фонду, що одержали їх розпорядники, касові видатки склали 143,8 млн. грн. або 99 відсотків.
На заходи, пов'язані з ліквідацією наслідків надзвичайних ситуацій техногенного, природного та соціально-політичного характеру, впродовж 2002 року передбачено виділити 122,5 млн. грн., що становить 61,7 відс. від загальної суми, передбаченої за прийнятими постановами. Фактично виділено 81,4 млн. грн. (66,4 відс.), що становить 56 відс. від загального обсягу виділених з резервного фонду коштів. Структура виділення коштів резервного фонду в 2002 році наведена у діаграмі 1.
Діаграма 1. Структура виділення коштів резервного фонду
в 2002 році
млн. грн.
200,0 |
| -------
150,0 | | (1) |
| | |------ -------
100,0 | | | (2) | | (1) |
| | | |------ | |------ (3)
50,0 | | | | (3) | | | (2) |------
| |198,6|122,5| 76,1| |145,3|81,4 | 63,9|
0,0 ------------------------------------------------
Передбачено постановами Виділено коштів
---------------
(1) всього
(2) заходи з ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій
техногенного, природного та соціально-політичного
характеру
(3) інші заходи
На інші заходи з резервного фонду постановами Кабінету Міністрів України було передбачено 76,1 млн. грн., що становить 38,3 відс. від загального обсягу коштів фонду, наданих за постановами, замість 20 відс., як це визначено
Порядком. Здійснено видатків на зазначені заходи у сумі 63,9 млн. грн., з яких заходи, передбачені тільки за 15 постановами (0,8 млн. грн. або 0,6 відс. від загальної суми здійснених видатків), можна правомірно віднести до таких, що не могли бути передбачені під час затвердження державного бюджету. Структура розподілу коштів резервного фонду у 2002 році наведена у діаграмі 2.
Діаграма 2. Структура розподілу коштів резервного
фонду в 2002 році
-------------
| |
| (1) | (3)
| | 0,6
| 61,7 | ----------------------відс.
| відс. | | (2) | | (4) |----
| | | | | |
| | |38,3 | |37,8 |
| | |відс.| | |
------------- ----------------------
(1) заходи з ліквідації наслідків надзвичайних сітуацій техногенного, природного та соціально-політичного характеру (61,7 відс.)
(2) інші заходи ( 38,3 відс.)
у тому числі:
(3) заходи, які не мають постійного характеру і не могли бути передбачені під час затвердження проекту бюджету (0,6 відс.)
(4) заходи, які не можуть бути віднесені до непередбачених (37,7 відс.)
2. РЕЗУЛЬТАТИ ПЕРЕВІРКИ ВИКОРИСТАННЯ КОШТІВ РЕЗЕРВНОГО ФОНДУ ОБЛАСНИМИ ДЕРЖАВНИМИ АДМІНІСТРАЦІЯМИ
У 2002 році збільшився, в порівнянні з минулим роком, обсяг коштів резервного фонду, які виділяються облдержадміністраціям на ліквідацію наслідків стихійних лих та аварійних ситуацій, відселення мешканців, відшкодування збитків сільськогосподарським товаровиробникам та інші заходи. Загальна його сума становить 147,7 млн. грн. або 74,4 відс. до загального обсягу коштів резервного фонду державного бюджету, що передбачалося виділити за постановами Кабінету Міністрів України. Фактично на зазначені цілі виділено 99 млн. грн. або 68,1 відс. до загального обсягу здійснених видатків.
Матеріали перевірок та аналіз наданих Мінекономіки України документів щодо виділення коштів резервного фонду свідчать, що зазначений фонд відігравав роль додаткового джерела для збільшення видатків окремих місцевих бюджетів.
Перевірками, проведеними у Вінницькій, Полтавській та Хмельницькій облдержадміністраціях, встановлено:
- видатки на ліквідацію наслідків стихійних явищ визначаються на наступний день після стихії і належним чином не обраховуються;
- мають місце факти завищення розмірів збитків, завданих стихійними лихами;
- власні ресурси на ліквідацію надзвичайних ситуацій, які зазначаються у зверненнях до Кабінету Міністрів України, не використовуються повною мірою;
- регіональні матеріальні резерви, які створюються відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 29.03.2001
N 308 "Про Порядок створення і використання матеріальних резервів для запобігання, ліквідації надзвичайних ситуацій техногенного і природного характеру та їх наслідків", на ліквідацію наслідків надзвичайних ситуацій залучаються в недостатніх обсягах або зовсім не залучаються;
- випадки витрачання коштів резервних фондів місцевих бюджетів на цілі, що не відповідають вимогам
Порядку використання зазначених коштів, замість спрямування їх на заходи з ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій.
Порядок фінансування робіт із запобігання і ліквідації надзвичайних ситуацій та їх наслідків, який затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 04.02.99
N 140, в першочерговому порядку передбачає спрямування на ліквідацію вказаних явищ власних коштів місцевого та регіонального рівнів і, лише за умови їх вичерпання, як додаткове джерело фінансування - кошти резервного фонду державного бюджету. Як показали перевірки, всього на здійснення заходів, визначених постановами Кабінету Міністрів України (від 16.05.2002
N 626, від 04.07.2002
N 929, від 11.07.2002
N 950, від 11.07.2002
N 962, від 17.08.2002
N 1148, від 08.10.2002
N 1486), крім коштів державного бюджету облдержадміністраціями передбачалося спрямувати 3,3 млн. грн. коштів місцевих бюджетів та залучених коштів підприємств. Фактично було спрямовано 0,4 млн. грн. або лише 12,2 відс. від визначених сум.
Так, постановою Кабінету Міністрів України від 11.07.2002
N 950 "Про виділення коштів для проведення першочергових заходів з ліквідації наслідків стихійного лиха, що сталося 6-8 березня 2002 р." Вінницкій та Хмельницькій облдержадміністраціям за рахунок резервного фонду було передбачено виділити по 0,35 млн. грн. кожній. Зазначені кошти з державного бюджету не надходили. За постановою Кабінету Міністрів України від 04.07.2002
N 929 "Про виділення коштів для проведення першочергових заходів з ліквідації наслідків стихійного лиха, що сталося на території Вінницької, Житомирської, Тернопільської та Хмельницької областей 23-24 червня 2002 року" за рахунок коштів резервного фонду бюджету виділено 5 млн. 199 тис. грн., з яких Вінницькій і Хмельницькій облдержадміністраціям, відповідно, 0,4 та 2,3 млн. гривень.
Звернення про надання фінансової допомоги з ліквідації наслідків стихійного лиха, що сталося на території Хмельницької області 24 червня 2002 року, було направлено на ім'я Прем'єр-міністра України Кінаха А.К. 26 червня, тобто, через 1,5 доби, а Вінницької області - 28 червня, через 3 доби за фактом стихії.
Згідно з експертними висновками Держбуду розміри збитків від стихійного лиха, визначені Вінницькою та Хмельницькою облдержадміністраціями, завищені, відповідно, в 3,6 та 1,7 раза. Із створених Хмельницькою облдержадміністрацією матеріальних резервів різних рівнів для запобігання і ліквідації надзвичайних ситуацій та їх наслідків в обсязі 2,3 млн. грн. на заходи з ліквідації стихійного лиха спрямовано лише 42,6 тис. грн., а у Вінницькій облдержадміністрації зазначений резерв навіть не створювався. Вінницькою та Хмельницькою облдержадміністраціями за рахунок коштів резервного фонду місцевих бюджетів спрямовано на проведення урочистих засідань і свят, погашення заборгованості, будівництво, капітальний ремонт та реконструкцію, утримання окремих установ і організацій та інші заходи, не передбачені
Порядком, 1,2 млн. гривень.
2.1. Відшкодування збитків сільськогосподарським товаровиробникам
В 2002 році на відшкодування збитків, яких зазнали сільськогосподарські товаровиробники внаслідок стихійних явищ та інших надзвичайних ситуацій природного характеру, Раді міністрів Автономної Республіки Крим та облдержадміністраціям за постановами Кабінету Міністрів України передбачалося спрямувати з резервного фонду 71,3 млн. грн., з яких протягом року було виділено 43,2 млн. грн. або 60,6 відс. від запланованого.
Слід зазначити, що
Порядок передбачає надання за рахунок резервного фонду гуманітарної чи іншої допомоги тільки в разі прийняття Верховною Радою України чи Президентом України рішення про її надання.
Вимоги постанови Верховної Ради України від 04.07.2002
N 55-IV "Про виділення коштів з резервного фонду Кабінету Міністрів України для ліквідації наслідків стихійного лиха, що сталося 23-24 червня 2002 року в Житомирській, Хмельницькій, Вінницькій та ряді інших областей України" щодо компенсації збитків сільськогосподарським товаровиробникам зазначених областей за втрачений урожай були виконані не в повному обсязі.
Постановою Кабінету Міністрів України від 29.07.2002
N 1088 "Про відшкодування збитків сільськогосподарським товаровиробникам, які постраждали внаслідок стихійних явищ у березні-липні 2002 року" 22 обласним державним адміністраціям передбачалося виділити з резервного фонду державного бюджету кошти в сумі 40 млн, грн. для часткового відшкодування вказаних збитків (у тому числі, відповідно, Вінницькій, Житомирській та Хмельницькій - 409 тис. грн., 2 млн. 263 тис. грн. та 2 млн. 142 тис. гривень). З передбачених цією постановою видатків протягом року профінансовано 11 млн. 929,8 тис. грн. (або лише 29,8 відс. від визначених видатків) наступним обласним державним адміністраціям: Житомирській - 1 млн. грн. (46,2 відс.), Львівській - 477,8 тис. грн. (48,7 відс.), Херсонській - 10 млн. 452 тис. грн. (100 відсотків.).
У той же час, згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 04.07.2002
N 926 "Про відшкодування збитків сільськогосподарським товаровиробникам Автономної Республіки Крим, які постраждали внаслідок весняних заморозків та посухи у 2002 році" з резервного фонду було виділено в повному обсязі, у сумі 30 млн. гривень.
Перевірки, проведені фахівцями Рахункової палати України, підтвердили, що в переважній більшості сільськогосподарські товаровиробники є суб'єктами недержавної форми власності. Виділення коштів резервного фонду на безповоротній основі Раді міністрів Автономної Республіки Крим, Львівській, Рівненській, Хмельницькій та Херсонській облдержадміністраціям (як головним розпорядникам коштів) у сумі 42,2 млн. грн. суперечить п. 11
Порядку, який передбачає виділення коштів з резервного фонду суб'єктам господарської діяльності недержавної форми власності або суб'єктам господарської діяльності, у статутному фонді яких корпоративні права держави становлять менше ніж 51 відс., через головних розпорядників бюджетних коштів лише на умовах повернення.
Згідно з п. 11 частини першої ст.
7 Закону України
"Про страхування" (в редакції Закону України від 04.10.2001
N 2745), одним із видів обов'язкового страхування є страхування врожаю сільськогосподарських культур і багаторічних насаджень державними сільськогосподарськими підприємствами, врожаю зернових культур і цукрових буряків сільськогосподарських підприємств всіх форм власності.
Виходячи з вимог зазначеного
Закону, збитки, завдані погодними умовами, повинні відшкодовуватися за рахунок отримання страхових сум.
Слід зазначити, що до 1990 року обов'язковим державним страхуванням охоплювалися усі сільськогосподарські підприємства по страхуванню врожаю сільськогосподарських культур, тоді як у 2002 році цей показник в цілому по Україні знизився майже до одного відсотка. Про це свідчать і матеріали перевірок, що проведені в Хмельницькій, Полтавській та Вінницькій областях.
Вивчення зазначеного питання в Міністерстві аграрної політики України показало, що однією з основних причин невиконання вимог чинного законодавства щодо обов'язкового проведення страхування є відсутність у сільськогосподарських товаровиробників коштів для забезпечення страхових внесків та невиконання зобов'язань з боку держави щодо їх часткового відшкодування.
Частиною другою ст. 15 Закону України від 18.01.2001
N 2238 "Про стимулювання розвитку сільського господарства на період 2001-2004 років" передбачено, що частково страхові платежі по обов'язковому страхуванню врожаю сільськогосподарських культур та багаторічних насаджень компенсуються за рахунок Державного бюджету України у розмірі не менше 50 відс. витрат, яких зазнали сільськогосподарські підприємства. Однак, незважаючи на бюджетні запити Мінагрополітики в державних бюджетах на 2002 та 2003 роки кошти на компенсацію 50 відс. страхових платежів по обов'язковому страхуванню сільськогосподарського врожаю не були передбачені.
Невиконання вимог вказаних Законів України в частині обов'язкового проведення страхування і часткової компенсації збитків з боку держави та відсутність з боку облдержадміністрацій контролю за визначенням обсягів збитків створює умови для значного завищення їх обсягів, що призводить до порушень при використанні коштів державного бюджету.
Як показали перевірки, в окремих випадках розподіл коштів, що виділялися на відшкодування збитків сільськогосподарським товаровиробникам, проводився на розсуд місцевих органів виконавчої влади і мав вибірковий характер.
Так, для відшкодування збитків, завданих стихійним лихом, що сталося в червні 2001 року на території Старокостянтинівського району, постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2001
N 1749 "Про додаткове виділення коштів на відшкодування збитків, завданих сільськогосподарським товаровиробникам внаслідок стихійного лиха, що сталося в червні 2001 року на території Хмельницької області", відповідній облдержадміністрації передбачалося виділити з резервного фонду 210 тис. гривень. Згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 11.04.2002
N 509 термін її дії було продовжено на 2002 рік.
Розпорядженням Старокостянтинівської районної держадміністрації від 28.05.2002 N 95 одержані з резервного фонду кошти в повному обсязі перераховано ЗАТ "Ортекс" без урахування збитків інших постраждалих господарств району.
Відповідно до Статуту ЗАТ "Ортекс" основним видом діяльності товариства є здійснення внутрішніх та міжнародних перевезень пасажирів та вантажів автомобільним транспортом, надання транспортних послуг з перевезення вантажів і комерційна та посередницька діяльність, оптова і роздрібна торгівля, інша, не заборонена законодавством господарська та фінансова діяльність. Власної землі для здійснення сільськогосподарської діяльності товариство не має, а на підставі укладених угод отримує в оренду та спільний обробіток 1532 га землі.
Згідно з актом від 12.06.2001, складеним ЗАТ "Ортекс", розмір витрат виробництва на постраждалих від стихії площах визначено в сумі 1105,3 тис. гривень. Поведеною перевіркою встановлено, що фактичні витрати на вирощування загиблих та пошкоджених культур становили 334,6 тис. грн., а сума заподіяних збитків завищена більше ніж у три рази.
Крім того, враховуючи, що ЗАТ "Ортекс" є суб'єктом недержавної форми власності, виділення вказаних коштів суперечить вимогам п. 11
Порядку яким визначено, що кошти з резервного фонду таким суб'єктам господарювання можуть виділятися лише на умовах їх повернення.
2.2. Виділення коштів резервного фонду на заходи, які повинні фінансуватися за рахунок місцевих бюджетів або державних централізованих капітальних вкладень
Кабінетом Міністрів України кошти резервного фонду, всупереч ст.ст.
24 і
91 Бюджетного кодексу України та п. 7
Порядку, виділялися Раді міністрів Автономній Республіки Крим та обласним державним адміністраціям на фінансування об'єктів житлово-комунального господарства.
Протягом 2002 року за 17 постановами Кабінету Міністрів України передбачалося виділити 28,4 млн. грн. коштів резервного фонду для фінансування заходів з тепло- та водопостачання, водовідведення і придбання житла, з яких виділено 21,9 млн. гривень. При цьому роботи, які передбачалося виконати за 14 постановами Кабінету Міністрів України на загальну суму 24,5 млн. грн., мали плановий характер і видатки на їх проведення могли бути враховані при складанні проектів бюджетів.
Наприклад:
- Постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2002
N 692 "Про виділення коштів для проведення аварійно-відновних робіт на державному підприємстві "Херсонська ТЕЦ" Херсонській облдержадміністрації передбачалося виділити 5 млн. 263 тис. грн. коштів резервного фонду. Незважаючи на заперечення Мінекономіки щодо суто планового характеру робіт, потреба в яких виникла внаслідок 25-річної експлуатації без проведення належних ремонтних робіт, зазначена постанова прийнята і профінансована в обсязі 2 млн. 632 тис. гривень.
Крім того, вказана облдержадміністрація одержала 5 млн. 112 тис. грн. коштів резервного фонду (постанови Кабінету Міністрів України: від 10.06.99
N 1004); від 12.05.2000
N 787; від 11.07.2001
N 820; від 11.04.2002
N 509 протягом 1999-2002 років, для проведення робіт з ліквідації аварійного стану будинків "гнучкої" конструкції та відселення з них мешканців.
- Полтавській облдержадміністрації постановою Кабінету Міністрів України від 16.05.2002
N 626 "Про виділення коштів на відселення потерпілих громадян у зв'язку з підтопленням у м. Миргороді", всупереч п. 7
Порядку, виділено 451,1 тис. грн., які використано на придбання житла для відселення мешканців з аварійних будинків.
У 2001 році на відселення з аварійних будинків потерпілих від підтоплення в м. Миргороді постановою Кабінету Міністрів України від 07.11.2001
N 1468 "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 2 квітня 2001 р. N 312", облдержадміністрації виділялось 300 тис. грн. за рахунок коштів державних централізованих капітальних вкладень.
- Постановою Кабінету Міністрів України від 11.04.2002
N 509 "Про продовження терміну дії деяких постанов Кабінету Міністрів України" продовжено термін дії постанови Кабінету Міністрів України від 28.12.2001
N 1816 "Про виділення коштів Хмельницькій обласній державній адміністрації", у сумі 446 тис. грн., для завершення будівельних та пусконалагоджувальних робіт на котельні по вул. Перемоги у м. Славута. Будівництво зазначеної котельні було розпочато ще у 1998 році за рахунок коштів місцевого бюджету та пайової участі підприємств міста.
- Луганській облдержадміністрації відповідно до прийнятих Урядом рішень передбачалося виділити 4,2 млн. грн. коштів резервного фонду, з них за постановами Кабінету Міністрів України: від 01.07.2002
N 908 "Про виділення коштів для ліквідації надзвичайного стану у житлово-комунальному та тепловому господарстві м. Кіровська Луганської області" - 1 млн. грн., від 12.09.2002
N 1340 "Про виділення коштів для ліквідації надзвичайного стану у житлово-комунальному та тепловому господарстві м. Первомайська" - 1 млн. 373 тис. гривень.
Реконструкцію водопостачання м. Кіровська розпочато ще у 1991 році і за рахунок коштів державних централізованих капітальних вкладень протягом 2000-2001 років на цю мету виділялося 700 тис. гривень. У 2002 році зазначені кошти не виділялися.
Згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.2002
N 551 "Про затвердження переліку об'єктів, що фінансуються за рахунок державних централізованих капітальних вкладень у 2002 році" на реконструкцію системи водовідведення м. Первомайська виділено 250 тис. гривень. Одночасно, згідно з переліком невідкладних робіт, що фінансуються за рахунок коштів резервного фонду, на зазначену мету спрямовано ще 95 тис. гривень.
Впродовж 2002 року за рахунок коштів резервного фонду за постановами Кабінету Міністрів України виділено 14,9 млн. грн. на ті ж об'єкти, фінансування яких за рахунок централізованих капітальних вкладень у сумі 17,9 млн. грн., було передбачено постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.2002
N 551 "Про затвердження переліку об'єктів, що фінансуються за рахунок державних централізованих капітальних вкладень у 2002 році".
2.3. Виділення коштів для проведення аварійно-відбудовних робіт на об'єктах соціально-культурного та побутового призначення
Кабінетом Міністрів України протягом 2002 року прийнято сім постанов щодо виділення шести облдержадміністраціям коштів резервного фонду у сумі 6,9 млн. грн. для проведення робіт з ліквідації наслідків пожеж та інших аварійне-відновлювальних робіт у приміщеннях соціально-культурного та побутового призначення, підпорядкованих органам місцевого самоврядування. Фактично виділено 3,9 млн. грн. або 56,5 відсотка,
Так, згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 08.10.2002
N 1486 "Про виділення коштів для проведення аварійно-відбудовних робіт у будинку культури селища Чорнухи Полтавської області" Полтавській обласній держадміністрації з передбачених 500 тис. грн. фактично виділено 200 тис. грн. коштів резервного фонду.
Згідно з проектною документацією Державно-кооперативного проектно-вишукувального інституту "Полтавагропроект" зведена кошторисна вартість робіт з капітального ремонту та відновлення будинку культури визначена у сумі 3 млн. 949 тис. гривень.
Залишкова вартість приміщень та матеріальних цінностей, що знаходилися в будинку культури до пожежі, складала 548 тис. гривень.
Рішення про виділення коштів з резервного фонду суперечить п. 7
Порядку, згідно з яким зазначені кошти не можуть використовуватися на проведення капітальних ремонтів та реконструкції.
В порушення вимог п. 28
Порядку обласним управлінням держказначейства видатки проводилися без наявності Переліку невідкладних (першочергових) робіт з ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, затвердженого Полтавською облдержадміністрацією та погодженого з Мінекономіки, Мінфіном і Держбудом. Одержані 26.12.2002 кошти резервного фонду у сумі 200 тис. грн. використано управлінням капітального будівництва облдержадміністрації неефективно.
Лише 40 тис. грн. або 20 відс. від одержаних коштів витрачено на оплату виконаних робіт, які після перевірки технагляду було зменшено до 33,5 тис. гривень. Решта коштів резервного фонду, у сумі 160 тис. грн., перераховано підрядникам у вигляді авансів, що свідчить про їх резервування на майбутній бюджетний період.
3. ВИДІЛЕННЯ КОШТІВ РЕЗЕРВНОГО ФОНДУ ДЛЯ ФІНАНСУВАННЯ ЗАХОДІВ, СПРЯМОВАНИХ НА ЛІКВІДАЦІЮ НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЙ, ЩО ВИНИКЛИ ВНАСЛІДОК НЕСВОЄЧАСНО ВЖИТИХ ЗАХОДІВ З ЇХ ПОПЕРЕДЖЕННЯ
Незважаючи на постійне загострення ситуацій на об'єктах з підвищеною непезпечністю, в державному бюджеті на сьогодні відсутній розділ "Попередження та ліквідація надзвичайних ситуацій". Як наслідок, не запроваджено системного, комплексного підходу до вирішення цих проблем. Незначні кошти, які виділяються з резервного фонду, тільки тимчасово гальмують руйнівні процеси або призупиняють явище, не ліквідуючи при цьому причин, що їх викликають.
Як показують результати перевірок, виділення на такі заходи коштів у неповних обсягах та несвоєчасне вжиття попереджувальних заходів призводить до розпорошення бюджетних коштів та їх неефективного використання.
Протягом 2002 року за постановами Кабінету Міністрів України на заходи із запобігання виникнення надзвичайних ситуацій передбачалося спрямувати 16,6 млн. грн., з яких виділено 14,4 млн. грн., зокрема:
- Впродовж 1996-1999 років на Солотвинському родовищі солі спостерігалася прогресуюча активізація карстових процесів та неодноразово затоплювалися шахти солерудника. На ліквідацію наслідків цих явищ щороку виділялись кошти резервного фонду Кабінету Міністрів України у загальній сумі 1,5 млн. гривень.
Однак затверджений Мінагрополітики у 2000 році План основних заходів по виконанню
Програми запобігання та реагування на надзвичайні ситуації техногенного і природного характеру на 2000-2005 роки не передбачав заходів щодо вивчення еколого-геологічної ситуації на Солотвинському родовищі, оцінки та прогнозування ризику виникнення в подальшому надзвичайних ситуацій на потенційно небезпечному об'єкті. Передбачені на 1999 рік кошти за рахунок державних централізованих капітальних вкладень в обсязі 520 тис. грн. не виділялись. Лише у 2001-2002 роках на проведення реконструкції стволів шахти N 9 було виділено 1050 тис. грн. державних централізованих капітальних вкладень. Проте виконання робіт стримувалось незадовільним їх фінансуванням. Виділені на 2002 рік кошти, у сумі 750 тис. грн., надійшли на рахунок підприємства із запізненням на три місяці і тільки після двох доручень Прем'єр-міністра Кінаха А.К.
Все це сприяло виникненню у березні-травні 2002 року надзвичайної ситуації державного рівня та можливості втрати шахти N 9 солерудника. Постановою Кабінету Міністрів України від 21.08.2002
N 1225 "Про виділення коштів для проведення аварійно-відбудовних робіт на шахті N 9 державного підприємства "Солотвинський солерудник" Міністерству аграрної політики України виділено 1 млн. 64 тис. гривень.
Однак на сьогодні проблема ліквідації наслідків аварійного стану шахти N 9 залишається невирішеною й існує загроза повторення надзвичайної ситуації.
- Серйозні проблеми із забезпеченням якісною питною водою у м. Кременчуці виникають впродовж останніх десяти років. Лабораторні дослідження підтверджують, що питна вода містить завищену кількість сполук та хімічних елементів, які призводять до зростання захворювання населення Кременчуцького регіону.
Ще у 1997 році Кабінетом Міністрів України затверджено
Програму розвитку водопровідно-каналізаційного господарства (ВКГ), якою передбачено завдання щодо поліпшення його фінансового стану, реабілітації та розвитку, очищення питної та стічних вод, поліпшення якості води, створення спеціальних регіональних центрів запобігання надзвичайним ситуаціям у ВКГ, впровадження контролю за розподілом і освоєнням капіталовкладень на будівництво і реконструкцію найважливіших об'єктів водопостачання. Однак Полтавська область не включена до переліку територій, зазначених у Програмі, які мають об'єкти з вказаними проблемами. Постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2002
N 721 схвалено орієнтовні обсяги фінансування впродовж 2002-2005 років заходів, визначених названою Програмою. Проте Полтавській облдержадміністрації кошти на зазначені заходи за рахунок державних централізованих капітальних вкладень в 2002-2003 роках не передбачалися.
З метою забезпечення виконання Національної програми екологічного оздоровлення басейну р. Дніпра та поліпшення якості питної води Кабінет Міністрів України постановою від 14.09.98
N 1431 "Про стан соціально-економічного розвитку Полтавської області" доручав МНС та Мінфіну до 01.11.98 розглянути питання щодо виділення Полтавській обласній держадміністрації коштів у сумі 4 млн. грн. для проведення берегоукріплювальних робіт на Кременчуцькому водосховищі та ліквідації наслідків підтоплення і затоплення житлових будинків. Зазначені кошти не виділені.
За постановою Кабінету Міністрів України від 11.07.2002
N 962 "Про виділення коштів для ліквідації аварійної ситуації на об'єктах водопостачання у м. Кременчуці" Полтавській обласній державній адміністрації виділено 1 млн. 985 тис. грн. за рахунок резервного фонду.
Фінансування робіт Кременчуцьким відділенням Держказначейства здійснювалося з порушенням п. 28
Порядку, тобто, на підставі переліку першочергових робіт, який не погоджено з Мінекономіки та Мінфіном України. Із загального обсягу видатків, здійснених за рахунок коштів резервного фонду, 431 тис. грн. використано на роботи, які не мали безпосереднього впливу на поліпшення стану якості питної води.
4. ВИДІЛЕННЯ КОШТІВ РЕЗЕРВНОГО ФОНДУ НА ЗАХОДИ, ВИДАТКИ НА ЯКІ НЕ МОЖУТЬ БУТИ ВІДНЕСЕНІ ДО НЕПЕРЕДБАЧЕНИХ
Впродовж 2002 року на заходи, які можна було передбачити при складанні проекту Державного бюджету України, за 31 постановою Кабінету Міністрів України виділено 75 млн. грн., з яких здійснено видатків на суму 63,1 млн. грн. (43,4 відс. річного обсягу виділених асигнувань).
В порушення вимог ст.
24 Бюджетного кодексу України та п. 6
Порядку за рахунок коштів резервного фонду державного бюджету з року в рік виділяються асигнування на фінансування одних і тих же заходів, які мають постійний характер і могли бути передбачені під час складання проекту бюджету.
Наприклад:
- В 2002 році за бюджетними програми "Виготовлення державних нагород" (КПК 0301050) та "Нагородження ветеранів війни неодержаними державними нагородами" (КПК 2505040) затверджено, відповідно, 4 млн. грн. та 360 тис. гривень. Однак, згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 04.03.2002
N 255 "Про виділення коштів на виготовлення державних нагород України для ветеранів Великої Вітчизняної війни 1941-1945 років" Державному управлінню справами за рахунок коштів резервного фонду виділено 5 млн. грн., що на 14,7 відс. більше суми, затвердженої за двома вказаними бюджетними програмами.
................Перейти до повного тексту