1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ПРЕЗИДІЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ АКАДЕМІЇ НАУК УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
N 62 від 27.03.2002
м. Київ
Про наукове обгрунтування проекту будівництва глибоководного судноплавного шляху р. Дунай - Чорне море "Соломонове гирло - Жебріянська бухта"
Заслухавши та обговоривши доповіді члена-кореспондента НАН України Б.В. Буркинського та В.П. Зизака, Президія НАН України відзначає, що необхідність опрацювання альтернативного варіанта проекту будівництва глибоководного судноплавного шляху р. Дунай - Чорне море "Соломонове гирло - Жебріянська бухта", розробленого колективом виробничо-комерційної фірми "Проектгідробуд" (м. Одеса) під керівництвом В.П. Зизака, обумовлена дорученням Президента України Л.Д. Кучми від 18 січня 2002 р. Доручення пов'язане з наміром Мінтранспорту України реалізувати варіант проекту будівництва такого шляху через зону абсолютного заповідання Дунайського біосферного заповідника НАН України - гирло Бистре.
Заповідник є національним надбанням України і світу, одним з унікальних природних комплексів, на території якого зосереджені рідкісні та зникаючі представники світової фауни і флори. Значна концентрація біорізноманіття в українській частині дельти Дунаю диктує необхідність її повного збереження в рамках відповідних національних та міжнародних програм.
У контексті зазначеного запропонований Мінтранспорту України варіант проекту будівництва був розглянутий 8 жовтня 2001 р. на засіданні Бюро Відділення загальної біології НАН України, а 23 жовтня 2001 р. - міжвідомчою експертною комісією, створеною згідно з розпорядженням Президії НАН України від 3 жовтня 2001 р. У прийнятих рішеннях підкреслена неприпустимість з правової, економічної, соціальної, екологічної та міжнародної точок зору проходження судноплавного шляху через абсолютно заповідну зону (гирло Бистре) Дунайського біосферного заповідника НАН України, що включений до світової мережі біосферних резерватів ЮНЕСКО. Було запропоновано опрацювати альтернативний варіант проекту будівництва глибоководного судноплавного шляху р. Дунай - Чорне море "Соломонове гирло - Жебріянська бухта". Такий вибір траси судноплавного шляху серйозно розглядався ще в 1902 р. інженером П. Чеховичем, який проробляв варіант каналу від села Степового вище Вилкова з виходом в море проти поселення Жебріяни. 150-річний досвід Румунії щодо пошуку найбільш ефективного судноплавного шляху в дельті Дунаю показав, що найкращим є тільки такий шлях, що обминає дельту (канал Констанца - Черноводе) і виходить на її материкову частину.
В контексті зазначеного НАН України на виконання вказаного доручення Президента України представила 15 лютого 2002 р. Прем'єр-міністру України А.К. Кінаху пропозиції щодо доцільності грунтовної проробки альтернативного варіанта проекту будівництва глибоководного судноплавного шляху р. Дунай - Чорне море "Соломонове гирло - Жебріянська бухта". Цей проект підтриманий рішенням сесії Вилківської міської Ради народних депутатів від 6 лютого 2002 р. На нараді у першого віце-прем'єр-міністра України О.В. Дубини 1 березня 2002 р. було доручено розглянути на розширеному засіданні Президії НАН України більш грунтовно вказаний варіант проекту будівництва.
Президія НАН України відзначає, що глибоководний судноплавний шлях р. Дунай - Чорне море потрібний Україні. Проте реалізація відповідного проекту повинна в першу чергу враховувати виняткову екологічну цінність зазначеного регіону, що належить до світової природної спадщини людства, та діючий міжнародний контроль за антропогенним втручанням в цьому регіоні.
Потрібний глибокий науковий аналіз народногосподарської та соціальної ефективності реалізації проекту будівництва, наукове обгрунтування вартості, джерел покриття витрат, а також надходження коштів до Державного бюджету України від експлуатації судноплавного шляху.
Винятково важливе значення має вирішення соціальних проблем Українського Придунав'я, визначення можливих негативних економічних, соціальних та екологічних наслідків вказаного будівництва. При цьому слід врахувати негативні явища, що були спричинені перекриттям свого часу дамбою колишнього морського лиману Сасик в цьому регіоні. Потребують наукового обгрунтування правові й міжнародні, а також технічні аспекти будівництва, пов'язані з проходженням судноплавного шляху через територію Дунайського біосферного заповідника НАН України, де дозволяється відповідна господарська діяльність.

................
Перейти до повного тексту