1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ЕКОЛОГІЇ ТА ПРИРОДНИХ РЕСУРСІВ УКРАЇНИ
Н А К А З
13.07.2011 N 247
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Міністерства екології та природних ресурсів N 115 від 29.02.2012 )
Про затвердження Інструкції про порядок внутрішньої контрольно-ревізійної роботи в системі Міністерства екології та природних ресурсів
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 06.01.2010 N 2 "Про проведення внутрішньої контрольно-ревізійної роботи в системі центрального органу виконавчої влади", з метою приведення контрольно-ревізійної роботи в Міністерстві екології та природних ресурсів до єдиних норм і правил для створення дієвого механізму протидії правопорушенням і зловживанням у сфері використання бюджетних коштів, державного майна
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Інструкцію про порядок внутрішньої контрольно-ревізійної роботи в системі Міністерства екології та природних ресурсів, що додається.
2. Відділу контрольно-ревізійної роботи (Клецька Н.Є.) забезпечити дотримання вимог Інструкції про порядок внутрішньої контрольно-ревізійної роботи при організації та проведенні контрольних заходів.
3. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
Міністр М.В.Злочевський
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства екології
та природних ресурсів
України
13.07.2011 N 247
ІНСТРУКЦІЯ
про порядок внутрішньої контрольно-ревізійної роботи в системі Міністерства екології та природних ресурсів України
1. Загальні положення
1.1. Інструкція про порядок внутрішньої контрольно-ревізійної роботи (ВКРР) в системі Міністерства екології та природних ресурсів України (далі - Інструкція) розроблена відповідно до Бюджетного кодексу України, Порядку проведення внутрішньої контрольно-ревізійної роботи в системі центрального органу виконавчої влади, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.01.2010 N 2, та Стандартів державного фінансового контролю за використанням бюджетних коштів, державного і комунального майна, затверджених наказом ГоловКРУ від 09.08.2002 N 168, інших нормативно-правових актів.
1.2. Дія цієї Інструкції поширюється на відносини, які виникають у зв'язку із виконанням Міністерством екології та природних ресурсів України (далі - Мінприроди) функцій внутрішньої контрольно-ревізійної роботи.
1.3. У цій Інструкції терміни вживаються у такому значенні:
акт контрольного заходу - службовий двосторонній документ, який стверджує проведення комплексного, фінансового чи тематичного контрольного заходу, що відображає його результати стосовно наслідків окремих фінансово-господарських операцій чи діяльності об'єкта контролю в цілому, і є носієм доказової інформації про виявлені й систематизовані за економічною однорідністю недоліки в господарюванні, та порушення законів і нормативно-правових актів;
бюджетне правопорушення - порушення учасником бюджетного процесу встановлених Бюджетним кодексом України чи іншим бюджетним законодавством норм щодо складання, розгляду, затвердження, внесення змін, виконання бюджету та звітування про його виконання;
витрати - сплачена (матеріальними цінностями, грошовими коштами, цінними паперами тощо) та/або списана в обліку сума;
державні ресурси - кошти державного бюджету або місцевих бюджетів, майно та інші матеріальні активи об'єктів контролю, що перебувають в їх управлінні або у повному господарському віданні;
збитки - грошові або матеріальні витрати, здійснені об'єктом контролю в порушення вимог чинного законодавства, втрата або пошкодження його майна, не одержані об'єктом контролю доходи, які б він одержав, якби зобов'язання боржника були виконані в межах строку позовної давності, придбання матеріалів та обладнання (послуг) за кошти від господарської діяльності без застосування проведення тендерів (торгів), або за цінами, що перевищують середньогалузеві (в тому числі при проведенні тендерів (торгів), реалізація власної продукції за цінами, що нижчі, ніж середньогалузеві);
контрольний захід - сукупність способів і методичних прийомів фінансового контролю, які застосовуються суб'єктами контролю у межах повноважень, визначених нормативно-правовими актами та цією Інструкцією. Контрольний захід здійснюють у формі перевірки, ревізії, оцінки, вивчення, дослідження, моніторингу, аналізу;
недоотримані фінансові ресурси - недоодержані надходження коштів до бюджетів (державного, місцевих) та/або недоотримані доходи об'єктів контролю;
незаконні витрати ресурсів - виявлені контрольними заходами суми:
вартості основних засобів, інших матеріальних цінностей, що перебували в державній власності і незаконно відчужені;
незаконних видатків унаслідок списання з балансу матеріальних цінностей з порушенням установленого порядку;
безпідставного списання в обліку дебіторської заборгованості на утримання (витрати виробництва);
безпідставного витрачання коштів унаслідок завищення обсягів та/або вартості отриманих товарів, робіт, послуг;
операцій не підтверджених документально;
придбання товарно-матеріальних цінностей та/або нематеріальних активів, які не використовуються в фінансово-господарській діяльності об'єкта контролю;
незаконного покриття витрат орендарів;
коштів, витрачених на оплату праці працівників, які утримуються понад затверджену штатну чисельність, унаслідок незаконного підвищення окладів, ставок за невідпрацьований час, переплат премій, пенсій, компенсацій, допомог, стипендій тощо;
безпідставно оплачених підзвітних сум;
завищення/заниження облікової вартості активів (необоротних, нематеріальних);
зайвого спрямування бюджетних коштів розпорядникам коштів бюджету нижчого рівня або іншим підприємствам, установам і організаціям без наявних підстав на етапі фінансування (видатки, не передбачені бюджетами, кошторисами, лімітними довідками);
недостача ресурсів - виявлені інвентаризаціями, проведеними в ході контрольних заходів, недостачі грошових коштів, цінних паперів, нематеріальних активів, матеріальних цінностей і основних засобів, що перебувають на обліку або були безпідставно списані з обліку чи не взяті на облік об'єкта контролю;
об'єкт внутрішньої контрольно-ревізійної роботи Мінприроди - структурні підрозділи центрального апарату Мінприроди, підприємства, установи та організації, що належать до сфери управління Міністерства, або є розпорядниками (одержувачами) бюджетних коштів нижчого рівня, а також діяльність їх посадових осіб, що пов'язана з ухваленням управлінських рішень, виконанням своїх функціональних обов'язків щодо операцій з державними ресурсами (далі - об'єкт контролю);
плановий контрольний захід - контрольний захід, що здійснюється на підставі розпорядчого документа на об'єкті контролю, який включено до плану контрольно-ревізійної роботи;
перевірка - обстеження і вивчення окремих ділянок фінансово-господарської діяльності об'єкта контролю або його підрозділів;
правоохоронні органи - органи прокуратури, суди, органи Міністерства внутрішніх справ, служба безпеки, податкова міліція, інші органи, які здійснюють правозастосовні або правоохоронні функції;
позаплановий контрольний захід - контрольний захід, що здійснюється на підставі розпорядчого документа на об'єкті контролю, який не включено до плану контрольно-ревізійної роботи;
ревізія - метод документального контролю за фінансово-господарською діяльністю об'єкта контролю, дотриманням законодавства з фінансових питань, достовірністю обліку і звітності, спосіб документального викриття недостач, розтрат, привласнень та крадіжок коштів і матеріальних цінностей, попередження фінансових зловживань;
система Мінприроди - перелік підприємств, установ та організації, які належать (входять) до сфери управління Мінприроди, який затверджується розпорядчим документом та складає реєстр об'єктів контролю;
суб'єкт внутрішньої контрольно-ревізійної роботи Мінприроди - уповноважений структурний підрозділ центрального апарату Міністерства та посадові особи, які відповідно до визначених повноважень мають право здійснювати контрольні заходи (далі - суб'єкт контролю);
управлінське рішення - нормативно-правові, організаційно-розпорядчі акти і відомчі документи (постанови, розпорядження, накази, положення, інструкції, порядки, стандарти, інструктивні листи тощо), рішення посадових осіб, на яких у встановленому порядку покладено виконання організаційно-розпорядчих, консультативно-дорадчих функцій, що впливають або можуть вплинути у майбутньому на об'єкт контролю;
фінансове порушення - дія або бездіяльність об'єктів контролю, їх посадових осіб, наслідком яких стало невиконання фінансово-правових норм.
2. Планування контрольних заходів
2.1. Суб'єкт контролю на підставі, затвердженого розпорядчим документом переліку підприємств, установ та організацій, які належать (входять) до сфери управління Мінприроди, складає план контрольно-ревізійної роботи (далі - План).
2.2. Планові контрольні заходи на об'єктах контролю здійснюються відповідно до піврічного Плану.
2.3. Затвердження Плану відбувається таким чином:
План на I півріччя наступного року розробляється суб'єктом контролю та направляється для погодження до Державної фінансової інспекції України (далі - ДФІ) в термін до 1 грудня поточного року;
План на II півріччя поточного року розробляється суб'єктом контролю та направляється для погодження до ДФІ до 1 червня поточного року;
погоджений ДФІ План затверджуються Міністром екології та природних ресурсів.
2.4. План повинен включати:
тему контрольного заходу;
назву об'єкта контролю, який підлягає контролю, та місце його розташування;
термін закінчення контрольного заходу;
період, який підлягає контролю;
перелік суб'єктів державного фінансового контролю, які будуть спільно проводити контрольні заходи (за їх погодженням).
2.5. Основні підстави для включення контрольних заходів до Плану:
закони, акти та доручення Президента України, Кабінету Міністрів України тощо;
звернення правоохоронних органів, юридичних і фізичних осіб з приводу проведення ревізій та перевірок, які можливо виконати у плановому порядку;
звернення та/або пропозиції центральних органів виконавчої влади, яким підпорядковані розпорядники (одержувачі) бюджетних коштів, головним розпорядником яких є Мінприроди;
ініціатива Відділу контрольно-ревізійної роботи Мінприроди з урахуванням таких критеріїв, як:
- економічна та соціальна важливість питань, які підлягають контролю;
- значний обсяг фінансових потоків, інших державних ресурсів, що спрямовуються на виконання бюджетних програм, утримання державних органів;
- публічна інформація про факти порушень і зловживань у фінансовій сфері та неефективного управління державним майном;
- ймовірність виникнення фінансових порушень, у тому числі внаслідок правової неврегульованості економічної діяльності;
- періодичність проведення ревізій та перевірок;
- ініціатива виявлена підконтрольними установами та їх органами управління.
2.6. Внесення змін до Плану проводиться у тому ж порядку, що і затвердження Плану.
3. Організація контрольних заходів
3.1. Рішення про здійснення контрольних заходів на об'єктах контролю оформлюється наказом Міністра (далі - розпорядчий документ).
3.2. Про здійснення позапланового контрольного заходу суб'єкт контролю письмово повідомляється ДФІ за 10 днів до його початку, а у разі неможливості завчасного інформування - не пізніше дня підписання розпорядчого документа про здійснення контрольного заходу.
3.3. Підготовка до контрольних заходів розпочинається із набуттям посадовими особами суб'єкта контролю права на виконання контрольних заходів на об'єктах контролю в плановому або позаплановому порядку та включає в себе:
вивчення нормативно-правової бази, що регламентує діяльність об'єкта контролю, збір інформації у відповідних фінансових органах та органах Державного казначейства України про обсяги і напрями бюджетного фінансування тощо;
складання програми контрольного заходу, яка забезпечує повне розкриття теми контрольного заходу з урахуванням розділу 5 Інструкції.
3.4. Обов'язковою умовою проведення контрольного заходу є наявність затвердженої керівником суб'єкта контролю програми контрольного заходу (далі - Програма) та завіреної копії розпорядчого документа про здійснення контрольного заходу на об'єкті контролю.
3.5. Програма складається в двох примірниках та подається на затвердження керівнику суб'єкта контролю.
3.6. Якщо у ході проведення контрольного заходу виникає потреба у доповненні або скороченні його Програми, внесення таких змін проводиться у тому ж порядку, як і складання Програми.
3.7. Належне виконання контрольних заходів суб'єктом контролю забезпечується завдяки повному дотриманню норм законодавства та відповідної компетенції його працівників.
3.8. До участі в контрольних заходах можуть залучатися представники структурних підрозділів центрального апарату Мінприроди та представники підприємств, установ, організацій, що належать до системи Мінприроди.
3.9. Строки проведення контрольних заходів та склад ревізійних груп визначаються з урахуванням того обсягу роботи, якого потребує вирішення конкретних питань кожного контрольного заходу.
3.10. Термін контрольного заходу не повинен перевищувати 30 робочих днів, в окремих випадках, у разі особливої складності, цей строк, за доповідною запискою керівника або члена робочої групи може бути продовжений Міністром з виданням відповідного розпорядчого документа.
4. Мета та завдання контрольного заходу
4.1. Мета контрольного заходу полягає в обстеженні та вивченні окремих ділянок організаційно-розпорядчої і фінансово-господарської діяльності, здійсненні оцінки ефективності діяльності об'єкта контролю та законності, ефективності і доцільності використання державних ресурсів.
4.2. При проведенні контрольних заходів стосовно об'єктів контролю, а саме одержувачів та розпорядників коштів державного бюджету нижчого рівня, які виконують бюджетні програми у системі Мінприроди як головного розпорядника бюджетних коштів, основними завданнями є:
- перевірка дотримання вимог законодавства щодо розробки, аналізу, впровадження бюджетних програм та визначення ресурсів, необхідних для їх реалізації, і відповідно - досягнення поставленої мети та оцінка очікуваних результатів;
- перевірка законності використання коштів Державного бюджету України, виділених на виконання бюджетних програм, відповідності здійснюваних фінансових операцій бюджетному законодавству та правильності їх відображення у бухгалтерському обліку;
- аналіз ефективності використання бюджетних коштів, виділених на виконання програм, співвідношення досягнутих результатів і витрат та їх відповідності визначеній меті;
- оцінка виконання структурними підрозділами Мінприроди функцій, пов'язаних з супроводженням бюджетних програм.
4.3. При проведенні контрольних заходів на об'єктах контролю, а саме підприємствах, установах та організаціях, що належать до сфери управління Мінприроди, основними завданнями є:
- перевірка фінансово-господарської діяльності щодо відповідності до норм чинного законодавства, положень Статуту та внутрішніх розпорядчих актів;
- аналіз економічного стану об'єкта контролю результатів виконання ними виробничих та фінансових планів;
- аналіз ефективності системи управління (керівництва), дотримання умов контракту з керівником об'єкта контролю;
- перевірка законності операцій у сфері майнових прав, оперативного управління майном, будівлями, спорудами і майновими комплексами та забезпечення їх збереження;
- перевірка додержання порядку формування, встановлення та застосування цін і тарифів;
- перевірка дотримання фінансової дисципліни та цільового й ефективного використання власних і бюджетних коштів;
- перевірка правильності ведення бухгалтерського обліку та фінансової звітності, своєчасності і повноти відображення в обліку фінансових, кредитних та розрахункових операцій, а також законності їх здійснення, виконання зобов'язань перед бюджетом і кредиторами;
- оцінка виконання функцій управління об'єктами державної власності.
4.4. При проведенні контрольних заходів щодо оцінки виконання структурними підрозділами функцій, пов'язаних із супроводженням бюджетних і загальнодержавних бюджетних програм (далі - програм), головним розпорядником бюджетних коштів яких є Мінприроди, основними завданнями є:
- перевірка дотримання вимог чинного законодавства щодо складання бюджетного запиту, правильності та обґрунтованості кошторисних призначень, законності спрямування коштів державного бюджету на виконання програм;
- визначення ефективності діяльності та адміністрування процесу здійснення функцій структурними підрозділами Мінприроди та їх посадовими особами;
- аналіз виконання управлінських рішень, оцінка негативного впливу і можливих наслідків.
5. Проведення контрольних заходів
5.1. Контрольний захід розпочинається з надання посадовими особами суб'єкту контролю посадовим особам об'єкту контролю копії розпорядчого документа про призначення контрольного заходу та примірника Програми.
У разі відмови посадових осіб об'єкта контролю в отриманні вищезазначених документів Ревізорами складається акт, в якому зазначається такий факт, після чого копія розпорядчого документа про призначення контрольного заходу, примірник затвердженої програми контрольного заходу та один з екземплярів складеного акта передається об'єкту контролю через службу документального забезпечення або надсилається об'єкту контролю поштою.
5.2. Посадові особи об'єкта контролю надають журнал реєстрації контрольних заходів, в якому посадові особи суб'єкта контролю зазначають інформацію про тему контрольного заходу, його тривалість, реквізити розпорядчого документа Мінприроди про призначення контрольного заходу, реквізити службових посвідчень, назву посади, прізвища та ініціали посадової особи суб'єкта контролю та підпис такої особи.
Факт ненадання посадовим особам суб'єкта контролю журналу реєстрації контрольних заходів зазначається в акті контрольного заходу.
5.3. Посадові особи суб'єкта контролю з відома посадових осіб об'єкта контролю знайомляться з умовами роботи об'єкта контролю та його особливостями, станом справ по збереженню готівки і матеріальних цінностей, організовує інвентаризацію матеріальних цінностей та здійснює інші необхідні дії щодо організації і створення умов для нормального проведення контрольного заходу.
5.4. Посадовим особам суб'єкта контролю на об'єкті контролю надається місце для роботи, можливість користуватися зв'язком, розмножувальною технікою, транспортом, розміщенням, іншими послугами забезпечення нормальних умов праці.
5.5. Під час проведення контрольних заходів предметом контролю є:
обґрунтованість бюджетних запитів, фінансових планів, дотримання фінансово-бюджетної, планової, кошторисної дисципліни, стан збереження і цільове витрачання бюджетних коштів та коштів державних цільових фондів;
стан збереження і використання державного майна;
використання матеріальних і фінансових ресурсів, своєчасність документального оформлення господарських операцій, повнота виявлення та мобілізації внутрішньогосподарських резервів, непродуктивні витрати і втрати;
економічне становище об'єктів контролю, результати виконання виробничих та фінансових планів, кошторисів;
правильність ведення бухгалтерського обліку та складення фінансової звітності, законність проведення господарських операцій, своєчасність і повнота відображення їх в бухгалтерському обліку і звітності, виконання зобов'язань перед бюджетом і кредиторами;
додержання порядку формування, встановлення та застосування цін і тарифів;
здійснення заходів, спрямованих на усунення недоліків, виявлених під час попередніх контрольних заходів;
додержання встановленого порядку закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти у межах повноважень;
інші питання в межах їх повноважень.
5.6. При проведенні контрольного заходу посадові особи суб'єкта контролю або залучені спеціалісти Мінприроди (учасники контрольного заходу) зобов'язані виконувати наступне:
керівник контрольного заходу повинен докладно ознайомитися з матеріалами, підготовленими кожним учасником контрольного заходу, та розглянути їх на предмет змісту і форми документування результатів контрольних заходів та дотримання основних принципів викладення інформації;

................
Перейти до повного тексту