1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ ФІНАНСОВОГО МОНІТОРИНГУ УКРАЇНИ
Н А К А З
01.02.2011 N 16
Про затвердження Примірної програми проведення фінансового моніторингу суб'єктами первинного фінансового моніторингу, державне регулювання і нагляд за діяльністю яких здійснює Держфінмоніторинг
З метою надання методичної допомоги суб'єктам первинного фінансового моніторингу у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Примірну програму проведення фінансового моніторингу суб'єктами первинного фінансового моніторингу, державне регулювання і нагляд за діяльністю яких здійснює Держфінмоніторинг (далі - Програма), що додається.
2. Визнати таким, що втратив чинність, наказ Держфінмоніторингу від 30.03.2007 N 54 "Про затвердження Примірної програми здійснення фінансового моніторингу небанківською установою".
3. Департаменту взаємодії та координації системи фінансового моніторингу (Ковальчук А.Т.) не пізніше п'яти робочих днів з дати підписання цього наказу розмістити Програму на офіційному веб-сайті Державної служби фінансового моніторингу України.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Голови Державної служби фінансового моніторингу України відповідно до розподілу функціональних обов'язків.
Голова Державної служби
фінансового моніторингу України

С.Г.Гуржій
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Держфінмоніторингу
01.02.2011 N 16
ПРИМІРНА ПРОГРАМА
проведення фінансового моніторингу суб'єктами первинного фінансового моніторингу, державне регулювання і нагляд за діяльністю яких здійснює Держфінмоніторинг
на період ________________________________*
_______________
* суб'єкт первинного фінансового моніторингу зазначає період, на який розроблена програма
Загальні положення
1. Ця Програма проведення фінансового моніторингу суб'єктами первинного фінансового моніторингу, державне регулювання і нагляд за діяльністю яких здійснює Держфінмоніторинг (далі - Програма), розроблена на виконання вимог Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму" (далі - Закон), наказу Держфінмоніторингу від 05.08.2010 N 128 "Про затвердження Положення про здійснення фінансового моніторингу суб'єктами первинного фінансового моніторингу, державне регулювання і нагляд за діяльністю яких здійснює Державний комітет фінансового моніторингу України", інших нормативно-правових актів у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму та міжнародних стандартів у цій сфері.
2. Програма розробляється суб'єктами первинного фінансового моніторингу, державне регулювання і нагляд за діяльністю яких здійснює Держфінмоніторинг, крім тих, які провадять свою діяльність одноособово, без утворення юридичної особи, а також фізичних осіб - підприємців та юридичних осіб, які проводять фінансові операції з товарами (виконують роботи, надають послуги) за готівку, за умови, що сума такої фінансової операції дорівнює чи перевищує 150000 гривень або дорівнює чи перевищує суму в іноземній валюті, еквівалентну 150000 гривень, у випадках, передбачених статтями 6 і 8 Закону (далі - суб'єкти).
3. Програма є планом запровадження організаційних заходів для проведення фінансового моніторингу з урахуванням напрямків діяльності суб'єкта і його відокремлених підрозділів, та планом здійснення перевірок виконання зазначених заходів.
4. Дана Програма розроблена з урахуванням структури суб'єкта, який має у своєму складі відокремлені підрозділи. Подання до Держфінмоніторингу повідомлень про фінансові операції, що підлягають фінансовому моніторингу, здійснюється суб'єктом безпосередньо.
5. Програма передбачає перелік заходів та строки їх виконання, які визначаються суб'єктом з урахуванням нормативно-правових актів у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму.
6. Заходи, передбачені Програмою, можуть доповнюватись суб'єктом самостійно.
7. У Програмі зазначаються положення щодо обов'язковості її виконання усіма працівниками суб'єкта.
N
п/п
Назва заходу Відповідальні
особи
Строк виконання
(наведено строки,
визначені
законодавством,
інші визначаються
суб'єктом
самостійно)
Примітка
1. Призначення
відповідального
працівника суб'єкта
Керівник
суб'єкта
Не пізніше, ніж
протягом трьох
робочих днів з
дати встановлення
ділових відносин з
клієнтом, який має
намір вчинити
правочин щодо
купівлі-продажу
нерухомості, якщо
сума такої
операції дорівнює
чи перевищує
400000 гривень або
дорівнює чи
перевищує суму,
еквівалентну
зазначеній, в
іноземній валюті,
але до моменту
здійснення
суб'єктом такої
операції.
2. Призначення
тимчасово
виконуючого
обов'язки
відповідального
працівника суб'єкта
Керівник
суб'єкта
У разі
неможливості
виконання
обов'язків
відповідальним
працівником Може
бути призначений
одночасно з
відповідальним
працівником
суб'єкта
3. Призначення
відповідальних
працівників у
відокремлених
підрозділах
Керівник
суб'єкта
Керівник
відокремленого
підрозділу
Не пізніше, ніж
протягом трьох
робочих днів з
дати встановлення
відокремленим
підрозділом
суб'єкта ділових
відносин з
клієнтом, який має
намір вчинити
правочин щодо
купівлі-продажу
нерухомості, якщо
сума такої
операції дорівнює
чи перевищує
400000 гривень або
дорівнює чи
перевищує суму,
еквівалентну
зазначеній, в
іноземній валюті,
але до моменту
здійснення такої
операції.
4. Призначення
тимчасово
виконуючих
обов'язки
відповідальних
працівників у
відокремлених
підрозділах
Керівник
суб'єкта
Керівник
відокремленого
підрозділу
У разі
неможливості
виконання
обов'язків
відповідальними
працівниками
відокремлених
підрозділів Може
бути призначений
одночасно з
відповідальними
працівниками
відокремлених
підрозділів
5. Розробка та
затвердження
положення про
підрозділ
фінансового
моніторингу
Керівник
суб'єкта
Відповідальний
працівник
суб'єкта
У разі наявності в
структурі суб'єкта
підрозділу
фінансового
моніторингу
6. Розробка та
затвердження
посадових
інструкцій
працівників
підрозділу
фінансового
моніторингу
Відповідальний
працівник
суб'єкта
На момент
призначення
У разі наявності в
структурі суб'єкта
підрозділу
фінансового
моніторингу
7. Розробка та
затвердження
посадової
інструкції
відповідального
працівника суб'єкта
Керівник
суб'єкта
Відповідальний
працівник
суб'єкта
На момент
призначення
8. Розробка та
затвердження
посадової
інструкції
тимчасово
виконуючого
обов'язки
відповідального
працівника суб'єкта
або відокремленого
підрозділу
Керівник
суб'єкта
Відповідальний
працівник
суб'єкта
Відповідальні
працівники
відокремлених
підрозділів
На момент
призначення
9. Розробка та
затвердження
посадових
інструкцій
відповідальних
працівників
відокремлених
підрозділів
Керівник
суб'єкта
Відповідальний
працівник
суб'єкта
Відповідальні
працівники
відокремлених
підрозділів
На момент
призначення
10. Направлення до
Держфінмоніторингу
форми обліку
суб'єкта первинного
фінансового
моніторингу
(відокремленого
підрозділу) (форма N 1-ФМ
з інформацією про
юридичну особу
Керівник
суб'єкта
Відповідальний
працівник
суб'єкта
Не пізніше, ніж
протягом трьох
робочих днів з
дати встановлення
суб'єктом ділових
відносин з
клієнтом, який має
намір вчинити
правочин щодо
купівлі-продажу
нерухомості на
суму, яка дорівнює
чи перевищує
400000 гривень або
дорівнює чи
перевищує суму,
еквівалентну
зазначеній, в
іноземній валюті,
або трьох робочих
днів з дати
призначення
відповідального
працівника
суб'єкта
11. Направлення до
Держфінмоніторингу
форми обліку
суб'єкта первинного
фінансового
моніторингу
(відокремленого
підрозділу) (форма N 1-ФМ
з інформацією про
кожен відокремлений
підрозділ окремо
Керівник
суб'єкта
Відповідальний
працівник
суб'єкта
Відповідальні
працівники
відокремлених
підрозділів
Протягом трьох
робочих днів з
дати встановлення
відокремленими
підрозділами
суб'єкта ділових
відносин з
клієнтом, який має
намір вчинити
правочин щодо
купівлі-продажу
нерухомості на
суму, яка дорівнює
чи перевищує
400000 гривень або
дорівнює чи
перевищує суму,
еквівалентну
зазначеній, в
іноземній валюті,
або трьох робочих
днів з дати
призначення
відповідального
працівника
відокремленого
підрозділу
Після взяття на
облік
Держфінмоніторин-
гом суб'єкта
12. Розробка та
затвердження правил
проведення
фінансового
моніторингу
Керівник
суб'єкта
Відповідальний
працівник
суб'єкта
Протягом трьох
робочих днів з
дати призначення
відповідального
працівника
суб'єкта
13. Розробка та
затвердження
програми проведення
фінансового
моніторингу
Керівник
суб'єкта
Відповідальний
працівник
суб'єкта
Протягом трьох
робочих днів з
дати призначення
відповідального
працівника
суб'єкта
14. Встановлення режиму
доступу до правил
та програми
проведення
фінансового
моніторингу
Керівник
суб'єкта
Відповідальний
працівник
суб'єкта
15. Ознайомлення
працівників, що
беруть участь у
здійсненні або у
забезпеченні
здійснення
фінансової операції
з правилами і
програмою
проведення
фінансового
моніторингу
Керівник
суб'єкта
Відповідальний
працівник
суб'єкта
Відповідальні
працівники
відокремлених
підрозділів
Факт ознайомлення
фіксується в
Журналі освітніх
заходів
16. Попередження
працівників про
відповідальність за
порушення
внутрішніх
документів та вимог
законодавства в
сфері фінансового
моніторингу
Відповідальний
працівник
суб'єкта
Відповідальні
працівники
відокремлених
підрозділів
Факт попередження
працівників
фіксується в
Журналі освітніх
заходів
17. Витребування в
учасників
фінансової операції
документів
(оригіналів чи
належним чином
завірених копій),
необхідних для
ідентифікації осіб
Відповідальний
працівник
суб'єкта
Відповідальні
працівники
відокремлених
підрозділів
Працівники, що
забезпечують
здійснення
ідентифікації
До проведення
ідентифікації
18. Здійснення
ідентифікації
клієнтів та інших
учасників
фінансової операції
Відповідальний
працівник
суб'єкта
Відповідальні
працівники
відокремлених
підрозділів
Працівники, що
забезпечують
здійснення
ідентифікації
До проведення
фінансової
операції
19. Заповнення анкети
клієнта
Відповідальний
працівник
суб'єкта
Відповідальні
працівники
відокремлених
підрозділів
Працівники, що
забезпечують
здійснення
ідентифікації
Під час проведення
ідентифікації
20. Здійснення
перевірки та
уточнення
інформації,
отриманої в ході
проведення
ідентифікації
Відповідальний
працівник
суб'єкта
Відповідальні
працівники
відокремлених
підрозділів
Працівники, що
забезпечують
здійснення
ідентифікації
Під час проведення
ідентифікації
У разі якщо є
сумніви щодо
достовірності чи
повноти наданої
інформації
21. Класифікація
клієнтів з
урахуванням
критеріїв ризиків,
визначених
Держфінмоніторин-
гом, та
встановлення
клієнту рівня
ризику
Відповідальний
працівник
суб'єкта
Відповідальні
працівники
відокремлених
підрозділів
На етапі
встановлення
ділових відносин з
клієнтом
22. Уточнення
інформації щодо
ідентифікації
Відповідальний
працівник
суб'єкта
Відповідальні
працівники
відокремлених
підрозділів
Працівники, що
забезпечують
здійснення
ідентифікації
Негайно після
того, як стало
відомо про зміну
інформації щодо
ідентифікації або
закінчення строку
дії документів
У разі зміни
інформації або
закінчення строку
дії документів, на
підставі яких вона
проводилась
23. Формування справи
щодо клієнтів та
інших учасників
фінансової операції
Відповідальний
працівник
суб'єкта
Відповідальні
працівники
відокремлених
підрозділів
Після проведення
ідентифікації
24. Виявлення
фінансових
операцій, які
підлягають
фінансовому
моніторингу
Відповідальний
працівник
суб'єкта
Відповідальні
працівники
відокремлених
підрозділів
Працівники, що
забезпечують
проведення
фінансових
операцій
До початку, в
процесі, але не
пізніше наступного
робочого дня після
проведення
фінансових
операцій, або в
день виникнення
підозри, або під
час спроби їх
проведення чи
після відмови
клієнта від їх
проведення
25. Надання
відповідальному
працівнику суб'єкта
інформації про
фінансові операції
для подальшого
прийняття рішення
про реєстрацію та
направлення до
Держфінмоніторингу
Відповідальні
працівники
відокремлених
підрозділів
Працівники, що
забезпечують
проведення
фінансових
операцій
26. Підготовка довідки
із обґрунтуванням
рішення про
недоцільність
інформування
Держфінмоніторингу
про фінансову
операцію, яка
підлягає
внутрішньому
фінансовому
моніторингу
Відповідальний
працівник
суб'єкта
У випадку
прийняття рішення
про недоцільність
інформування
Держфінмоніторингу
про фінансову
операцію, що
підлягає
внутрішньому
фінансовому
моніторингу, і яка
зареєстрована
суб'єктом
27. Внесення до реєстру
фінансових операції
інформації про
фінансову операцію,
що підлягає
внутрішньому
фінансовому
моніторингу
Відповідальний
працівник
суб'єкта
Не пізніше
наступного
робочого дня після
її виявлення
28. Подання до
Держфінмоніторингу
повідомлення про
фінансову операцію,
що підлягає
внутрішньому
фінансовому
моніторингу
Керівник
суб'єкта
Відповідальний
працівник
суб'єкта
У день виникнення
підозр, але не
пізніше ніж через
десять робочих
днів з дня
реєстрації таких
операцій або
спроби їх
проведення
29. Повідомлення
Держфінмоніторингу
та правоохоронних
органів, визначених
законодавством про
виявлені фінансові
операції, стосовно
яких є достатні
підстави
підозрювати, що
вони пов'язані,
стосуються або
призначені для
фінансування
тероризму
Керівник
суб'єкта
Відповідальний
працівник
суб'єкта
В день їх
виявлення або
спроби їх
проведення
30. Прийняття рішення
про відмову від
встановлення
ділових відносин
або проведення
фінансової операції
у разі, якщо
здійснення
ідентифікації
клієнта відповідно
до вимог
законодавства є
неможливим
Відповідальний
працівник
суб'єкта
Відповідальні
працівники
відокремлених
підрозділів
До встановлення
ділових відносин
та/або проведення
фінансової
операції
31. Прийняття рішення
про відмову від
проведення
фінансової операції
у разі, якщо
фінансова операція
містить ознаки
такої, що згідно із Законом
підлягає
фінансовому
моніторингу
Керівник
суб'єкта
Відповідальний
працівник
суб'єкта
В день виявлення
такої фінансової
операції
32. Подання до
Держфінмоніторингу
інформації про
відмову від
проведення
фінансової операції
Керівник
суб'єкта
Відповідальний
працівник
суб'єкта
Не пізніше
наступного
робочого дня з дня
відмови від
проведення такої
фінансової
операції
33. Прийняття рішення
про зупинення
проведення
фінансової операції
Керівник
суб'єкта
В день виявлення
такої фінансової
операції або
отримання
відповідного
доручення
Держфінмоніторингу
Рішення
оформлюється
шляхом видання
керівником
письмового
доручення
34. Прийняття рішення
про подальше
зупинення
фінансової операції
на строк,
визначений
Держфінмоніторингом
Керівник
суб'єкта
Негайно після
отримання рішення
Держфінмоніторингу
35. Надання на запит
Держфінмоніторингу
додаткової
інформації з
приводу фінансових
операцій, які стали
об'єктом
фінансового
моніторингу, та
інформації,
необхідної для
виконання ним
запиту, що надійшов
від уповноваженого
органу іноземної
держави
Керівник
суб'єкта
Відповідальний
працівник
суб'єкта
Відповідальні
працівники
відокремлених
підрозділів
Протягом п'яти
робочих днів з
дати надходження
запиту
У разі отримання
відповідного
запиту
36. Надання на запит
Держфінмоніторингу
інформації,
необхідної для
перевірки фактів
порушення вимог
законодавства у
сфері запобігання
та протидії
легалізації
(відмиванню)
доходів, одержаних
злочинним шляхом,
або фінансуванню
тероризму
Керівник
суб'єкта
Відповідальний
працівник
суб'єкта
Відповідальні
працівники
відокремлених
підрозділів
У разі отримання
відповідного
запиту
37. Забезпечення
зберігання
документів щодо
ідентифікації осіб
та документів, що
стосуються ділових
відносин з клієнтом
та фінансових
операцій
Відповідальний
працівник
суб'єкта
Відповідальні
працівники
відокремлених
підрозділів
Працівники, що
забезпечують
здійснення
ідентифікації
Не менше п'яти
років після
завершення ділових
відносин та/або
завершення
операції
Строк зберігання
документів може
бути продовжений
Держфінмоніторин-
гом
38. Оновлення правил та
програми проведення
внутрішнього
фінансового
моніторингу
Відповідальний
працівник
суб'єкта
У разі зміни
законодавства у
сфері запобігання
та протидії
легалізації
(відмиванню)
доходів, одержаних
злочинним шляхом,
або фінансуванню
тероризму
39. Підвищення
кваліфікації
відповідальних
працівників
Керівник
суб'єкта
Відповідальний
працівник
суб'єкта
Відповідальні
працівники
відокремлених
підрозділів
Не рідше одного
разу на три роки
Фіксується в
Журналі освітніх
заходів
40. Організація та
проведення освітніх
та практичних
заходів для
працівників
суб'єкта та
відокремлених
підрозділів з
питань фінансового
моніторингу
Керівник
суб'єкта
Відповідальний
працівник
суб'єкта
Відповідальні
працівники
відокремлених
підрозділів
Не рідше одного
разу на рік
Фіксується в
Журналі освітніх
заходів
41. Формування та
подання довідки
керівнику суб'єкта
про виявлені
фінансові операції,
що підлягають
фінансовому
моніторингу, та
заходи, вжиті для
реалізації норм
законодавства у
сфері запобігання
та протидії
легалізації
(відмиванню)
доходів, одержаних
злочинним шляхом,
або фінансуванню
тероризму
Відповідальний
працівник
суб'єкта
Відповідальний
працівник
відокремленого
підрозділу
Щомісячно
(орієнтовно до 5
числа місяця, що
слідує за звітним)
42. Проведення
внутрішньої
перевірки виконання
суб'єктом заходів з
фінансового
моніторингу
Відповідальний
працівник
суб'єкта
Не рідше одного
разу на рік
43. Проведення
перевірки виконання
заходів з
фінансового
моніторингу
відокремленими
підрозділами
Відповідальний
працівник
суб'єкта
Відповідальний
працівник
відокремленого
підрозділу
Не рідше одного
разу на рік
44. Направлення до
Держфінмоніторингу
форми обліку
суб'єкта первинного
фінансового
моніторингу
(відокремленого
підрозділу) (форма N 1-ФМ
у разі припинення
діяльності суб'єкта
(відокремленого
підрозділу)
Керівник
суб'єкта
Відповідальний
працівник
суб'єкта
Відповідальні
працівники
відокремлених
підрозділів
Не пізніше трьох
робочих днів з
моменту припинення
діяльності

................
Перейти до повного тексту