- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Рішення
ВИЩА КВАЛІФІКАЦІЙНА КОМІСІЯ АДВОКАТУРИ
ПРИ КАБІНЕТІ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
Р І Ш Е Н Н Я
Вища кваліфікаційна комісія адвокатури при Кабінеті Міністрів України в складі Голови Вищої кваліфікаційної комісії адвокатури Висоцького В.І., заступника Голови Вищої кваліфікаційної комісії адвокатури Єзерської А.О., секретаря Комісії Ковбасінської Г.В., членів Вищої кваліфікаційної комісії адвокатури: Антипченка В.К., Батченка А.Н., Будько Н.Г., Верби М.І., Ізовітової Л.П., Ісакова М.Г., Коваль К.П., Комарницької О.О., Котелевської К.В., Луцюка П.С., Костюка В.В., Мельнікова О.А., Міщенко В.В., Мультяна В.В., Павлишина Б.Я., Павлової М.А., Полонського Ю.М., Соботника В.Й., Прокопчука В.О., Ромаданової Г.Г., Сергеєвої С.А., Воротінцевої Т.П., розглянувши у відкритому засіданні питання про методичні рекомендації Вищої кваліфікаційної комісії адвокатури з деяких питань, які виникли в практиці адвокатів при застосуванні ними законодавства, що регулює відносини у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму, при здійсненні нагляду за діяльністю адвокатів як суб'єктів первинного фінансового моніторингу, заслухавши доповідачів - членів Вищої кваліфікаційної комісії адвокатури Ісакова М.Г., Коваль К.П., керуючись ст.
14 Закону України
"Про адвокатуру", п.п. 10, 10-1, 21, 22
Положення про Вищу кваліфікаційну комісію адвокатури,
ВИРІШИЛА:
1. Затвердити Методичні рекомендації Вищої кваліфікаційної комісії адвокатури з деяких питань, які виникли в практиці адвокатів при застосуванні ними законодавства, що регулює відносини у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму, при здійсненні нагляду за діяльністю адвокатів як суб'єктів первинного фінансового моніторингу (додається).
2. Секретарю Вищої кваліфікаційної комісії адвокатури про прийняте рішення повідомити регіональні кваліфікаційно-дисциплінарні комісії адвокатури.
3. Зобов'язати голів регіональних кваліфікаційно-дисциплінарних комісій адвокатури довести до відома адвокатів регіонів зміст рекомендацій та провести навчання відповідно до рішення Вищої кваліфікаційної комісії адвокатури
N V/21-421 від 03.09.2010 року.
Голова Вищої кваліфікаційної комісії адвокатури | В.І.Висоцький |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Рішення Вищої
кваліфікаційної комісії
адвокатури
17.06.2011 N VI/6-230
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
Вищої кваліфікаційної комісії адвокатури з деяких питань, які виникли в практиці адвокатів при застосуванні ними законодавства, що регулює відносини у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму, при здійсненні нагляду за діяльністю адвокатів як суб'єктів первинного фінансового моніторингу
Загальні положення
Методичні рекомендації щодо фінансового моніторингу у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму, для адвокатів як суб'єктів первинного фінансового моніторингу розроблено з метою підвищення ефективності роботи з попередження, виявлення та зупинення фактів легалізації (відмивання) доходів, отриманих злочинним шляхом, і фінансування тероризму.
Застосування органами юстиції норм законодавства, що регулює відносини у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму, при здійсненні нагляду за діяльністю адвокатів як суб'єктів первинного фінансового моніторингу потребує врахування специфіки такого виду діяльності як адвокатська.
Правовий статус адвокатури врегульовано Законом України
"Про адвокатуру" від 19 грудня 1992 року. У відповідності до ст.
1 цього
Закону адвокатура України є добровільним професійним громадським об'єднанням, покликаним згідно з
Конституцією України сприяти захисту прав, свобод та представляти законні інтереси громадян України, іноземних громадян, осіб без громадянства, юридичних осіб, подавати їм іншу юридичну допомогу.
Закон України
"Про адвокатуру" передбачає дотримання адвокатами
Правил адвокатської етики (схвалені Вищою кваліфікаційною комісією адвокатури при Кабінеті Міністрів України 1 жовтня 1999 року, протокол від 1 - 2 жовтня 1999 року N 6/VI).
1. Фінансовий моніторинг адвокатської діяльності
1.1. Суб'єктами, щодо яких Міністерством юстиції України здійснюється нагляд у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму є адвокати, які займаються адвокатською діяльністю індивідуально, а також адвокати, що є членами адвокатських об'єднань.
Адвокатське об'єднання не є суб'єктом первинного фінансового моніторингу. Водночас адвокати, що входять до складу адвокатського об'єднання, відповідно до статті
5 Закону проти легалізації доходів є спеціально визначеними суб'єктами первинного фінансового моніторингу і на них поширюються вимоги
Закону (див. лист Державного комітету фінансового моніторингу України від 08.09.2010 року
N 4605/0340-4) .
1.2. Згідно зі статтею
8 Закону проти легалізації доходів, виконання обов'язків суб'єкта первинного фінансового моніторингу забезпечується адвокатами, нотаріусами, особами, які надають юридичні послуги, аудиторами, аудиторськими фірмами, фізичними особами - підприємцями, які надають послуги з бухгалтерського обліку, якщо вони беруть участь у підготовці і здійсненні правочину щодо:
купівлі-продажу нерухомості;
управління активами клієнта;
управління банківським рахунком або рахунком у цінних паперах;
залучення коштів для утворення юридичних осіб, забезпечення їх діяльності та управління ними;
утворення юридичних осіб, забезпечення їх діяльності чи управління ними, а також купівлі-продажу юридичних осіб.
Законом не визначено коло правочинів, віднесених до забезпечення діяльності юридичних осіб та управління ними, в розумінні статті
8 Закону проти легалізації доходів. Тому будь-які правочини, пов'язані із забезпеченням діяльності юридичних осіб та управління ними, можуть бути віднесені до таких, що підпадають під ознаки вказаної норми (див. також лист Державного комітету фінансового моніторингу України від 08.09.2010 року
N 4605/0340-4) .
Умов щодо розміру грошової суми за вищевказаними операціями чинне законодавство не встановлює, отже, такі операції можуть ставати предметом фінансового моніторингу незалежно від того, на яку суму вони укладаються.
1.3. У п. 1.2 Рекомендацій наведено вичерпний перелік операцій, участь у підготовці яких може покладати на адвокатів зобов'язання щодо фінансового моніторингу.
1.4. Наявність підстав для виконання адвокатами обов'язків суб'єкта первинного фінансового моніторингу підтверджується виключно угодою про надання правової допомоги, укладеною між адвокатом та клієнтом, якою передбачено у тому числі або виключно надання адвокатом правової допомоги у вигляді участі у підготовці та укладенні правочинів, перелік яких визначено у ч. 1 ст.
8 Закону.
Надання інших видів юридичної допомоги, які не стосуються підготовки та укладення правочинів, зокрема, консультування щодо виконання правочинів, зазначених у ч. 1 ст.
8 Закону, складання відповідних документів, представництво інтересів в суді та в інших державних органах тощо, не є підставою для виконання адвокатом обов'язків суб'єкта первинного фінансового моніторингу (див. також п. 6 листа Державного комітету фінансового моніторингу України від 08.09.2010 року
N 4605/0340-4) .
Таким чином, на виконання пункту 1 частини другої статті
6 Закону адвокати зобов'язані стати на облік у Держфінмоніторингу як суб'єкти первинного фінмоніторингу після укладання угоди з клієнтом про надання правової допомоги послуг з клієнтом, який має намір вчинити один з правочинів, визначених частиною першою статті
8 Закону.
Відповідно до ч. 2 ст.
17 Правил адвокатської етики, зміст доручення (тобто яка саме правова допомога має надаватися за угодою) має бути обов'язково визначений в угоді про надання правової допомоги.
1.5. Статтею
16 Закону передбачено, що фінансова операція підлягає внутрішньому фінансовому моніторингу, якщо вона має одну або більше із наступних ознак або містить інші ризики:
1) заплутаний або незвичний характер фінансової операції чи сукупності пов'язаних між собою фінансових операцій, що не мають очевидного економічного сенсу або очевидної законної мети;
2) невідповідність фінансової операції характеру та змісту діяльності клієнта;
3) виявлення фактів неодноразового проведення фінансових операцій, характер яких дає підстави вважати, що метою їх здійснення є уникнення процедур обов'язкового фінансового моніторингу або ідентифікації, передбачених цим
Законом (зокрема дві чи більше фінансові операції, що проводяться клієнтом протягом одного робочого дня з однією особою та можуть бути пов'язані між собою, за умови, що їх загальна сума дорівнює чи перевищує суму, визначену частиною першою статті
15 цього
Закону) .
1.6. Рішення про подання або неподання Спеціально уповноваженому органу інформації про фінансову операцію, яка підлягає внутрішньому фінансовому моніторингу, приймає адвокат за результатами здійснення ідентифікації клієнтів та інших процедур, обов'язковість яких передбачена законодавством про запобігання та протидію відмиванню доходів, отриманих злочинним шляхом.
1.7. Отже, суб'єктами, щодо яких органи Міністерства юстиції України можуть здійснювати нагляд на предмет дотримання вимог законодавства в сфері протидії легалізації доходів, отриманих злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму, є адвокати при одночасній наявності таких умов:
1.7.1. адвокат має чинне свідоцтво про право на зайняття адвокатською діяльністю і займається адвокатською діяльністю індивідуально або є членом адвокатського об'єднання;
1.7.2. між адвокатом і клієнтом укладено угоду про надання правової допомоги, зміст якої становить участь адвоката у підготовці і здійсненні правочину, що передбачений ст.
8 Закону.
2. Обов'язки адвокатів як суб'єктів первинного фінансового моніторингу
2.1. На адвокатів як спеціально визначених суб'єктів фінансового моніторингу покладено такі зобов'язання.
2.1.1. Стати на облік у Спеціально уповноваженому органі як суб'єкт первинного фінансового моніторингу та у разі припинення своєї діяльності повідомити про це Спеціально уповноважений орган.
Адвокат зобов'язаний стати на облік у Держфінмоніторингу України після отримання ордеру або іншого документу, що підтверджує його повноваження, чи з моменту отримання доручення на вчинення певних дій, за умови, якщо він бере участь у підготовці і здійсненні правочинів, визначених частиною першою статті
8 Закону, однак, не пізніше ніж протягом трьох робочих днів з дати встановлення ділових відносин адвокатського об'єднання з клієнтом (лист ДСФМУ від 28.04.2011 року N 2130/0340-6-5).
Адвокати, відповідно до п. 6 Порядку
N 747 повинні стати на облік протягом трьох робочих днів з дати встановлення ділових відносин з клієнтом, який має намір здійснити один із правочинів, визначених частиною першою ст.
8 Закону проти легалізації доходів. Для цього на адресу Держфінмоніторингу слід надіслати поштове відправлення із заповненою формою обліку суб'єктів фінансового моніторингу (
N 1-ФМ) . Форма розміщена на сайті Держфінмоніторингу www.sdfm.gov.ua. Адвокат може роздрукувати бланк, заповнити та надіслати поштою до Держфінмоніторингу.
Після отримання належним чином заповненої форми обліку Держфінмоніторинг повідомляє суб'єкта первинного фінансового моніторингу про взяття його на облік та присвоєння йому облікового ідентифікатора.
2.1.2. Здійснювати ідентифікацію та вивчення клієнта у випадках, установлених законом.
Законом передбачено, що ідентифікація та вивчення фінансової діяльності здійснюються у разі:
встановлення ділових відносин з клієнтами;
виникнення підозри в тому, що фінансова операція може бути пов'язана з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванням тероризму;
проведення фінансової операції, що підлягає фінансовому моніторингу;
проведення разової фінансової операції без встановлення ділових відносин з клієнтами на суму, що дорівнює чи перевищує суму, визначену частиною першою статті
15 цього
Закону.
Для адвокатів обов'язок з ідентифікації та вивчення фінансової діяльності виникає тільки у разі встановлення укладення з клієнтом угоди про надання правової допомоги.
Адвокат відповідно до законодавства зобов'язаний на підставі поданих офіційних документів (до офіційних документів, зокрема, відносяться: паспорт громадянина України або тимчасове посвідчення особи громадянина України, установчі документи (статут або засновницький договір), свідоцтво про державну реєстрацію юридичної особи в органі виконавчої влади тощо) або засвідчених в установленому порядку їх копій здійснювати ідентифікацію клієнтів, які проводять фінансові операції. Додаткові дані для вивчення клієнта також можуть бути одержані від клієнта, а також з інших джерел, якщо така інформація є публічною (відкритою).
Зазначені документи мають бути чинними на момент їх подання та включати всі необхідні дані для ідентифікації.
У разі виникнення сумнівів у достовірності чи повноті наданої інформації про клієнта адвокат зобов'язаний вжити заходів для перевірки та уточнення інформації стосовно ідентифікації такого клієнта (особи).
У разі ненадання клієнтом, з яким встановлені ділові відносини, необхідної інформації для ідентифікації та вивчення фінансової діяльності адвокат має право відмовити йому в проведенні подальших фінансових операцій.
2.1.3. Забезпечувати виявлення фінансових операцій.
Для цілей боротьби з легалізацією доходів фінансовою операцією вважаються будь-які дії, здійснені за допомогою суб'єкта первинного фінансового моніторингу щодо активів, що підлягають фінансовому моніторингу, до початку, у процесі, в день виникнення підозр, після їх проведення або при спробі їх проведення чи після відмови клієнта від їх проведення.
2.1.4. Забезпечувати реєстрацію фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу, не пізніше наступного робочого дня з дати їх виявлення.
................Перейти до повного тексту