- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Лист
ГОЛОВНЕ КОНТРОЛЬНО-РЕВІЗІЙНЕ УПРАВЛІННЯ
Л И С Т
Щодо виконання договірних зобов'язань бюджетними установами
Головне контрольно-ревізійне управління України з метою належного фіксування органами ДКРС фактів порушення фінансової дисципліни державними організаціями та підприємствами (далі - державні підприємства) при здійсненні фінансово-господарської діяльності повідомляє.
1. Під час контрольних заходів виявляються випадки стягнення з державних підприємств пені, неустойки, інших штрафних санкцій, передбачених договорами, внаслідок невиконання чи неналежного виконання ними договірних зобов'язань.
Відповідно до статті
218 Господарського кодексу України учасник господарських відносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов'язання чи порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення.
При цьому згідно зі статтею
65 Господарського кодексу України для керівництва господарською діяльністю підприємства призначається керівник підприємства, який формує адміністрацію підприємства і вирішує питання діяльності підприємства в межах та порядку, визначених установчими документами.
Так, відповідно до пункту 6 Типової форми контракту з керівником підприємства, що є у державній власності, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 02.08.95 р.
N 597, керівник здійснює поточне (оперативне) керівництво підприємством, організує його виробничо-господарську, соціально-побутову та іншу діяльність, забезпечує виконання завдань підприємства, передбачених законодавством, статутом підприємства та цим контрактом.
Тобто керівник підприємства має вживати всіх необхідних заходів у межах компетенції для забезпечення виконання господарського зобов'язання належним чином.
Крім керівника підприємства, функції щодо здійснення контролю за виконанням договірних зобов'язань покладаються й на інших службових осіб, що відповідно має бути передбачено в положеннях про структурні підрозділи (фінансовий, адміністративно-господарський тощо), внутрішніх порядках про ведення претензійно-позовної, договірної роботи, посадових інструкціях працівників.
Так, Загальним положенням про юридичну службу міністерства, іншого органу виконавчої влади, державного підприємства, установи та організації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.11.2008 р.
N 1040, на юридичну службу державної організації покладені функції з організації претензійної роботи (розгляд претензій, що надходять), контролю за проведенням претензійної роботи іншими підрозділами; проведення разом із заінтересованими структурними підрозділами аналізу результатів господарської діяльності установи, вивчення умов і причин виникнення непродуктивних витрат, порушення договірних зобов'язань, а також стан дебіторської та кредиторської заборгованості.
Отже, при проведенні контрольних заходів у частині перевірки стану виконання договірних зобов'язань необхідно звертати увагу на наявність в установах, організаціях, державних підприємствах затвердженого внутрішнього порядку ведення претензійно-позовної роботи, положення про юридичну службу, посадових інструкцій працівників та наявність у цих документах відповідних обов'язків щодо контролю за виконанням господарських договорів тощо.
Ураховуючи викладене, слід зазначити, що відповідно до пункту 1.3 Порядку взаємодії державної контрольно-ревізійної служби, органів прокуратури, внутрішніх справ, Служби безпеки України, затвердженого наказом ГоловКРУ, МВС, СБУ та Генпрокуратури від 19.10.2006 р.
N 346/1025/685/53, який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 25.10.2006 р. за N 1166/13040, матеріальна шкода (збитки) - це вартість втрачених активів або недоотриманих доходів, яка визначається за даними бухгалтерського обліку і фінансової звітності об'єкта контролю або експертною оцінкою та іншими визначеними законодавством способами.
................Перейти до повного тексту