- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ
З ПИТАНЬ НАУКИ, ІННОВАЦІЙ ТА ІНФОРМАТИЗАЦІЇ
Н А К А З
Про затвердження примірних статутів та методичних рекомендацій
З метою вдосконалення системи трансферу технологій та національної інноваційної системи України, поліпшення функціонування об'єктів інноваційної інфраструктури, а також для розвитку інноваційного брокерства в Україні
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Методичні рекомендації щодо створення та діяльності інноваційного бізнес-інкубатора та Методичні рекомендації щодо створення та діяльності центрів трансферу технологій, що додаються.
2. Відділу організаційного забезпечення роботи керівництва та контролю розмістити зазначені в пункті 1 документи на офіційному сайті Держкомінформнауки.
3. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
Перший заступник Голови | Б.В.Гриньов |
Додаток 1
до наказу Держкомінформнауки
27.12.2010 N 150
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
щодо створення та діяльності інноваційного бізнес-інкубатора
1. Основні вимоги до інноваційних бізнес-інкубаторів
1.1. Інноваційний бізнес-інкубатор (ІБІ) - суб'єкт інфраструктури підтримки суб'єктів малого підприємництва, які займаються інноваційною діяльністю (здійснюють впровадження інноваційних ідей та винаходів на початкових етапах їх комерціалізації і реалізують на цій основі інноваційні проекти), що здійснює підтримку підприємців на ранній стадії їх діяльності шляхом надання в оренду нежитлових приміщень і надання консультаційних, бухгалтерських, юридичних та інших послуг.
1.2. Загальна площа нежилих приміщень ІБІ повинна становити не менше 1500 кв.м, при цьому площа, призначена для розміщення суб'єктів малого підприємництва, повинна становити не менше 85% від корисної площі бізнес-інкубатора. Для цілей цього Порядку під корисною площею ІБІ розуміється загальна площа нежитлових приміщень бізнес-інкубатора, за винятком площі підвальних та технічних приміщень, які не можуть бути використані відповідно до цільового призначення ІБІ.
1.3. Площа нежитлових приміщень, наданих в оренду одному суб'єкту малого підприємництва, не повинна перевищувати 15% від площі нежитлових приміщень бізнес-інкубатора, призначеної для розміщення суб'єктів малого підприємництва.
1.4. Основним принципом діяльності ІБІ є забезпечення для своїх клієнтів сприятливих умов започаткування підприємницької діяльності.
1.5. Інноваційний бізнес-інкубатор забезпечує надання наступних основних послуг:
- надання в оренду (суборенду) суб'єктам малого підприємництва, які займаються інноваційною діяльністю, нежитлових (офісних, виробничих, складських) приміщень бізнес-інкубатора;
- надання в оренду суб'єктам малого підприємництва, які займаються інноваційною діяльністю, меблів, офісного обладнання, інформаційно-комунікаційних мереж, оргтехніки, а також наукового і технологічного устаткування;
- консультаційні послуги з питань оподаткування, бухгалтерського обліку, кредитування, правового захисту і розвитку підприємства, бізнес-планування, підвищення кваліфікації та навчання;
- експертиза інноваційних проектів (науково-технічна, екологічна, комерційна);
- інформаційне забезпечення.
1.6. Поряд з набором основних послуг ІБІ рекомендується включати, зокрема, наступні види послуг:
- підготовку установчих документів і реєстрацію юридичних осіб;
- централізована бухгалтерія для починаючих підприємців;
- маркетингові та рекламні послуги;
- патентні дослідження та заходи щодо охорони прав на об'єкти інтелектуальної власності;
- допомога у проведенні маркетингових досліджень;
- сприяння у пошуку кредитних та інших фінансових ресурсів підприємцям-початківцям, зокрема, в отриманні кредитів і банківських гарантій;
- пошук інвесторів і посередництво в контактах з потенційними діловими партнерами;
- підтримка при вирішенні адміністративних та правових проблем (складання типових договорів);
- придбання та надання інформації з актуальних питань (спеціалізована друкована продукція);
- підвищення освітнього рівня в рамках підприємницької діяльності, проведення тренінгів, семінарів та інших форм навчання для підприємців, які розпочинають власну справу, та клієнтів ІБІ;
- правовий захист суб'єктів малого підприємництва;
- бізнес-планування;
- залучення замовлень для дозавантаження виробничих потужностей малих промислових підприємств;
- інформаційно-ресурсне забезпечення процесів впровадження нових технологій;
- інформаційно-ресурсний супровід діючих і створюваних нових малих підприємств, діяльність яких спрямована на забезпечення умов впровадження екологічно безпечних та енергозберігаючих технологічних процесів, забезпечення умов для дотримання встановлених нормативів і правил управління навколишнім середовищем;
- надання замовнику і споживачам інформації про якість продукції і стабільності його забезпечення у виробництві.
1.7. Інноваційний бізнес-інкубатор повинен відповідати таким основним вимогам до технічного оснащення:
- наявність не менше 30 робочих місць, обладнаних меблями;
- наявність для кожного робочого місця комп'ютера, принтера (індивідуального або колективного доступу) і телефону з виходом на міську лінію і міжміський зв'язок;
- наявність не менше однієї обладнаної (меблі, дошка і телефон) переговорної кімнати;
- наявність не менше одного обладнаного (меблі, дошка, проектор і телефон) залу для проведення лекцій, семінарів та інших навчальних занять площею не менше 50 кв.м;
- наявність інтернет-каналу для робочих місць бізнес-інкубатора;
- наявність оргтехніки для колективного доступу: факс, копіювальний апарат, сканер, кольоровий принтер, телефонна міні-АТС.
1.8. Основною спеціалізацією для інноваційного бізнес-інкубатора є сфера інновацій, інформаційних і високих технологій, науково-технічна та впроваджувальна діяльність.
1.9. В ІБІ не допускається розміщувати суб'єктів малого підприємництва, що здійснюють фінансові та страхові послуги, ігровий бізнес, операції з нерухомістю, медичні послуги, добування та реалізацію корисних копалин.
2. Рекомендації до Організації, що управляє діяльністю інноваційного бізнес-інкубатора
2.1. Організація, яка здійснює управління діяльністю ІБІ, забезпечує розробку та наявність наступних документів:
- статут бізнес-інкубатора;
- положення про інноваційний бізнес-інкубатор, що включає розділи:
загальні положення;
цілі та завдання бізнес-інкубатора;
види діяльності та послуги;
підстави і порядок надання нежитлових приміщень суб'єктам малого підприємництва;
порядок надання послуг;
джерела фінансування та контроль за діяльністю бізнес-інкубатора;
порядок реорганізації і ліквідації;
- план розвитку інноваційного бізнес-інкубатора;
- каталог послуг ІБІ;
- критерії результативності діяльності бізнес-інкубатора, включаючи оцінку задоволеності суб'єктів малого підприємництва;
- розроблену систему моніторингу інноваційного бізнес-інкубатора.
2.2. Керівник організації, яка здійснює управління діяльністю інноваційного бізнес-інкубатора, повинен:
- мати вищу економічну освіту або освіту в сфері управління організацією;
- мати досвід роботи на керівних посадах не менше 3 років (бажано не нижче заступника керівника організації у сфері малого чи середнього бізнесу);
- знати специфіку діяльності даного бізнес-інкубатора;
- знати законодавство України, в частині здійснення діяльності бізнес-інкубаторів та підтримки підприємництва;
- володіти знаннями про передовий світовий і український досвід бізнес-інкубаторів.
2.3. У своїй діяльності ІБІ керується
Конституцією України, законами України, нормативно-правовими актами Верховної Ради України, Президента України, Кабінету Міністрів України, даним Типовим положенням та власним статутом.
2.4. Ініціаторами створення ІБІ можуть бути центральні і місцеві органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, організації і установи незалежно від форм власності та громадяни.
2.5. ІБІ набуває статусу юридичної особи з моменту його державної реєстрації.
2.6. ІБІ діє на підставі статуту, який затверджується засновниками і реєструється в державних органах влади відповідно до чинного законодавства України. Має самостійний баланс, банківські рахунки, які відкриває і використовує згідно із чинним законодавством України у самостійно обраних банківських установах, а також печатку, штамп та бланки із своїм найменуванням, власну символіку.
2.7. Взаємовідносини ІБІ із суб'єктами підприємницької діяльності здійснюється на договірних засадах у відповідності до вимог законодавства України.
2.8. Відбір суб'єктів підприємницької діяльності у ІБІ здійснюється його правлінням на конкурсних засадах. Конкурси є відкритими по складу учасників. Рішення правління бізнес-інкубатора щодо результатів проведення конкурсу оформляється протоколом.
Допускається для організації роботи, пов'язаної з проведенням конкурсу, залучати представників центральних та місцевих органів виконавчої влади; фахівців з юридичних, економічних та господарських питань, присутність яких важлива для прийняття відповідних рішень.
2.9. Основні пріоритети, які враховуються при конкурсному відборі клієнтів для прийому у ІБІ, визначаються його керівними органами. Переваги надаються:
- перспективним підприємцям і малим підприємствам, які зареєстровані у відповідному порядку та провадять підприємницьку інноваційну діяльність не більше одного року з моменту реєстрації. Перспективними підприємцями (підприємствами) вважаються такі, що мають успішний початковий досвід ведення бізнесу та належний бізнес-план;
- малі підприємства, які виробляють інноваційні товари (послуги) та задовольняють потреби внутрішнього ринку, сприяють створенню нових робочих місць, орієнтовані на розширення міжнародних економічних зв'язків, активізації ділового співробітництва в регіонах або на вирішення екологічних проблем регіону;
- підприємства, які розширюють сферу послуг для клієнтів ІБІ.
Додаток 2
до наказу Держкомінформнауки
27.12.2010 N 150
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
щодо створення та діяльності центрів трансферу технологій
1. Загальні положення
2. Методичні рекомендації визначають можливі шляхи створення та основні напрями діяльності центрів трансферу технологій і враховують світовий досвід у сфері розвитку центрів трансферу технологій.
3. Методичні рекомендації можуть бути використані для організації роботи із впровадження результатів науково-технічної діяльності ВНЗ та наукових установ у реальному секторі економіки.
2. Визначення основних термінів
Комерціалізація технологій (досліджень і розробок) - діяльність, яка спрямована на створення доходу від використання результатів науково-технічної діяльності. Основними формами комерціалізації є: використання прав на інтелектуальну власність (договори про передачу патенту і ліцензійні договори); створення нових компаній, заснованих на технологіях (що використовують результати науково-технічної діяльності); дослідні контракти.
Трансфер технології - передача технології, що оформляється шляхом укладення двостороннього або багатостороннього договору між фізичними та/або юридичними особами, яким установлюються, змінюються або припиняються майнові права і обов'язки щодо технології та/або її складових. Метою трансферу технологій може бути як комерційне використання технологій (у виробництві товарів та послуг, залучення додаткових ресурсів для подальших досліджень і розробок тощо), так і некомерційне їх використання.
Центр трансферу технологій (ЦТТ) - це організація, діяльність якого спрямована на впровадження результатів науково-технічної діяльності у реальний сектор економіки та орієнтована на отримання прибутку від використання результатів наукових досліджень, які виконуються в державних наукових організаціях та приватних компаніях.
3. Створення ЦТТ
3.1. При створенні ЦТТ розробляється бізнес-план розвитку центру, у якому необхідно, зокрема, визначити:
- мету центру (для кого працюватиме, які проблеми вирішуватиме, яким чином);
- види діяльності, які здійснюватиме центр;
- можливих клієнтів (ВНЗ, наукові установи, промислові та приватні підприємства);
- можливих партнерів (інші центри або мережі трансферу технологій);
- можливих спонсорів;
- потенційні можливості організації (фінансові, матеріальні, людські ресурси);
- провести SWOT - аналіз зовнішнього середовища;
- визначити потреби кадрового забезпечення центру.
При розробці зазначеного документа необхідно підготувати стан існуючої моделі організації, опис бажаної моделі та визначення необхідних кроків для її досягнення.
3.2. Засновниками ЦТТ може виступати будь-яка організація та фізичні особи, однак, як правило, засновниками центрів є:
- наукові установи (ВНЗ, НДІ) - в цьому випадку основною метою центрів є трансфер результатів науково-технічної діяльності відповідних установ або групи установ;
- органи виконавчої влади - метою центрів є сприяння державній інноваційній політиці та розвитку трансферу технологій у певному регіоні або у певній галузі економіки;
- приватні компанії.
3.3. Центр трансферу технологій може провадити свою діяльність у всіх сферах науки і техніки або зробити наголос на регіональному (сфокусувавшись на науково-технічному та промисловому потенціалі регіону) або тематичному (сфокусувавшись на діяльності у певній технологічній тематиці) аспекті.
3.4. Організаційно-правовими формами ЦТТ, як правило, є структурний підрозділ організації (не є самостійним господарюючим суб'єктом) та окрема юридична особа. Примірні статути таких центрів додаються. Кожен розділ зазначених статутів може бути змінений або доповнений або включено новий розділ з урахуванням специфіки діяльності центрів трансферу технологій та вимог чинного законодавства.
3.5. Основними напрямками діяльності центру трансферу технологій є, зокрема, наступні напрями діяльності:
- аналіз та оцінка можливостей використання результатів НДДКР;
- підтримка у отриманні патентів;
- вироблення стратегії комерціалізації (бізнес-планування);
- навчання персоналу дослідних організацій;
- розміщення технологічних пропозиції і запитів у мережах трансферу технологій;
- сприяння в укладанні договорів трансферу технологій та інших результатів НДДКР;
- технологічний аудит;
- юридичні послуги;
- консультування, навчання, управління проектом;
- інформаційні послуги;
- розробка маркетингової стратегії та просування результатів науково-технічних досліджень на ринок;
- менеджмент проекту та організаційна підтримка;
- створення та підтримка новостворених компаній.
3.6. Структурними підрозділами ЦТТ можуть бути відділи трансферу технологій, юридичний, фінансовий, інформаційний та інші, до складу яких входять: адміністративно-управлінський персонал; менеджери за напрямками; технологічні брокери, керівники проектів, наукові співробітники і інженерно-технічні працівники; патентні повірені; економісти; юрист; маркетолог; методист-аналітик; програміст; допоміжний персонал, які забезпечують безпосередньо діяльність ЦТТ або взаємодію з іншими підрозділами та організаціями.
3.7. ЦТТ укомплектовується кваліфікованими спеціалістами, які мають вищу освіту, досвід роботи, а також мають спеціальну освіту або пройшли підвищення кваліфікації у сфері інноваційної діяльності, трансферу технологій та інтелектуальної власності. Крім того, до роботи можуть бути залучені сторонні фахівці.
4. Моніторинг діяльності ЦТТ
Для оцінювання діяльності центру трансферу технологій можуть бути використані, зокрема, такі індикатори:
- кількість укладених договорів про трансфер технологій та зростання їх кількості у відсотках до попереднього періоду;
- доходи від провадження діяльності у відсотках до попереднього періоду;
- загальна кількість клієнтів та кількість нових клієнтів, які звернулись до ЦТТ;
- кількість оформлених патентів;
- кількість створених нових інноваційних підприємств;
- зростання кількості залучених інвестицій у відсотках до попереднього періоду.
Додаток 1
ПРИМІРНИЙ СТАТУТ
Центру трансферу технологій (юридичної особи)
1. Загальні положення
1.1. Центр трансферу технологій (далі - ЦТТ) створюється на виконання положень Закону України
"Про державне регулювання діяльності у сфері трансферу технологій" для забезпечення передачі (трансферу, комерціалізації) результатів НДДКР, які виконані вищими навчальними закладами, науковими установами та іншими суб'єктами незалежно від форм власності.
1.2. Це Положення визначає мету, основні завдання та функції ЦТТ, порядок його створення та організацію роботи.
1.3. ЦТТ здійснює свою діяльність відповідно до
Конституції України, законів України, указів і розпоряджень Президента України, постанов і розпоряджень Кабінету Міністрів України, наказів уповноваженого органу виконавчої влади у сфері інноваційної діяльності та трансферу технологій, відповідних міністерств, інших центральних органів виконавчої влади та національних академій наук з питань трансферу технологій, інноваційної діяльності та інтелектуальної власності та цього Положення.
1.4. ЦТТ набуває права юридичної особи з моменту його державної реєстрації.
1.5. ЦТТ має круглу печатку, що містить його повне найменування українською мовою і вказує на місце його знаходження; має штампи, бланки зі своїм найменуванням, власну емблему й інші засоби візуальної ідентифікації.
2. Структура і управління ЦТТ
2.1. Структура ЦТТ:
2.1.1. ЦТТ мають право створювати на території України філії й відкривати представництва відповідно до законодавства України.
2.1.2. Філія і представництво ЦТТ не є юридичними особами. Керівники філій і представництв діють на підставі виданих доручень.
2.1.3. Філія і представництво здійснюють діяльність від імені ЦТТ. Відповідальність за діяльність своїх філій і представництв несе ЦТТ.
2.1.4. Структура та штатний розклад ЦТТ розробляються з урахуванням мети, завдання, функцій, обов'язків та прав і встановлюються чинним Статутом.
2.2. Управління ЦТТ здійснює його Керівник, який призначається на посаду і звільняється з неї у відповідності з діючим законодавством та чинним Статутом.
2.3. Керівник ЦТТ:
2.3.1. Формує структуру і штат ЦТТ.
2.3.2. Погоджує в установленому порядку Положення про ЦТТ трансферу технологій, функціональні обов'язки їх працівників та план роботи ЦТТ.
2.3.3. Несе персональну відповідальність за формування і виконання покладених на ЦТТ завдань; технічне оснащення, планову, фінансову та трудову дисципліну, моральне і матеріальне стимулювання, морально-психологічний клімат у колективі.
2.3.4. Забезпечує збереження в ЦТТ інформації з обмеженим доступом згідно з законодавством.
2.3.5. Забезпечує розгляд звернень працівників, враховує їх пропозиції, вживає відповідних заходів, спрямованих на усунення недоліків у роботі ЦТТ.
2.3.6. Розробляє і здійснює заходи, спрямовані на поліпшення організації та підвищення ефективності роботи ЦТТ.
2.3.7. Діє від імені ЦТТ, представляє його в усіх організаціях, розпоряджається в установленому порядку його майном і коштами у відповідності з цілями і призначенням, укладає в установленому порядку договори.
2.3.8. Звітує щорічно про свою діяльність перед уповноваженим на те органом у відповідності з Статутом та згідно з законодавством.
2.3.9. Виконує інші завдання, покладені на нього згідно посадової інструкції.
3. Мета та основні завдання ЦТТ
3.1. Метою роботи ЦТТ є забезпечення передачі (трансферу, комерціалізації) у реальний сектор економіки результатів науково-технічної діяльності та створення доходу від використання результатів науково-дослідних та дослідно-конструкторських робіт, а також залучення наукового потенціалу України у світовий комерційний оборот; набуття партнерства в міжнародних та мережі трансферу технологій України.
3.2. Основними завданнями Центру є:
3.2.1. створення інструменту трансферу (комерціалізації) наукових досліджень і розробок;
3.2.2. організаційне, юридичне, фінансово-економічне, інформаційно-аналітичне супроводження реалізації трансферу результатів науково-технічної діяльності;
3.2.3. організаційна, технічна та фінансова допомога комерціалізації технологій;
3.2.4. організація навчання персоналу в області інноваційного менеджменту.
3.2.5. здійснення інформаційного забезпечення інноваційної діяльності та трансферу технологій.
4. Функції ЦТТ
Для виконання покладених на нього завдань ЦТТ збирає інформацію про наукові розробки ВНЗ, наукових установ та новаторів, аналізує отриману інформацію, проводить попередні маркетингові дослідження, експертну оцінку, а саме, забезпечує:
4.1. Технологічний аудит.
4.2. Консультаційні послуги з питань трансферу та комерціалізації технологій:
- допомога в підготовці та розробці бізнес-планів, інноваційних проектів;
- з юридичних, фінансових питань, питань охорони інтелектуальної власності;
- патентний пошук;
- інжинірингові та технологічні послуги з трансферу наукоємних технологій:
* ведення ділового листування та інших.
4.3. Маркетингові послуги:
- розроблення індивідуального маркетингового плану для інноваційних проектів;
- розроблення рекламної стратегії інноваційних проектів та технологій;
- здійснення комплексу заходів щодо просування проекту на ринки (розсилання пропозицій стосовно персональної бази даних і обраному сегменту ринку, організація зустрічей і презентацій, розміщення інформації на сайті Центру тощо);
- організація участі в міжнародних та міжрегіональних ярмарках-виставках.
4.4. Навчальні послуги:
- організація навчання у сфері технологічного бізнесу;
- організація курсів підготовки та перепідготовки фахівців інноваційної сфери.
4.5. Організовує зустрічі зацікавлених у реалізації інноваційних проектів сторін.
4.6. Розробляє і реалізує оптимальну схему захисту інтелектуальної власності, розробляє стратегію її комерціалізації.
................Перейти до повного тексту