- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ПРЕЗИДІЯ ФЕДЕРАЦІЇ ПРОФЕСІЙНИХ СПІЛОК УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
Про дотримання соціально-економічних прав громадян та вирішення профспілкових проблем у Податковому кодексі України
Верховна Рада України 18 листопада 2010 р. ухвалила Податковий кодекс України, який набере чинності в разі його підписання Президентом України.
Федерація профспілок України тривалий час брала безпосередню участь у роботі над проектом Податкового кодексу, спрямовуючи свої зусилля на проведення соціально орієнтованої податкової реформи, насамперед, задля підвищення рівня життя населення та вирішення проблем в оподаткуванні доходів громадян і профспілкових організацій.
Завдяки наполегливим діям ФПУ вдалося домогтися врахування в ухваленому кодексі важливих норм, які забезпечать підвищення рівня доходів громадян та позитивно позначаться на діяльності профспілкових організацій, а також сприятимуть підвищенню ефективності виробництва (додаток).
Слід відзначити, що ці позитиви досягнуто завдяки активній роботі більшості членських організацій ФПУ, у тому числі шляхом співпраці з народними депутатами та парламентськими фракціями. Водночас майже третина членських організацій ФПУ не долучилася до активної роботи над врахуванням профспілкових пропозицій у проекті Податкового кодексу України.
З метою повного використання позитивних норм Податкового кодексу України, убезпечення профспілкових організацій від штрафних санкцій за невірне розуміння його положень ФПУ розпочинає розгорнуту інформаційно-роз'яснювальну кампанію серед членських організацій та членів профспілок щодо основних норм ухваленого документа.
Водночас потребує продовження активної роботи профспілок необхідність реалізації профспілкових пропозицій, які залишились неврахованими в кодексі, зокрема щодо більш справедливого перерозподілу податкового навантаження між трудящими та капіталом для вирішення проблеми соціальної нерівності та забезпечення пріоритетності гідної праці.
Неоднозначні наслідки матимуть норми кодексу щодо змін порядку оподаткування малого бізнесу, і профспілкам належить надалі послідовно відстоювати право на працю та захищати робочі місця у всіх сферах економіки.
Президія Федерації профспілок України
ПОСТАНОВЛЯЄ:
1. Відзначити, що завдяки результативній роботі керівників, фахівців ФПУ та членських організацій в Податковому кодексі України реалізовано значну частину профспілкових пропозицій.
2. Керівництву ФПУ забезпечити:
- організацію та проведення у ФПУ презентації Податкового кодексу України та семінарів з вивчення основних його положень для представників членських організацій ФПУ;
- організацію спільно з ДПА України регіональних семінарів з вивчення основних положень Податкового кодексу України для членських організацій ФПУ;
- підготовку інформаційних матеріалів щодо позитивів та загроз Податкового кодексу України для розміщення в профспілкових та інших ЗМІ, надсилання членським організаціям ФПУ;
- продовження роботи з реалізації профспілкових пропозицій, які залишилися неврахованими в Податковому кодексі, шляхом ініціювання внесення до нього змін.
3. Членським організаціям ФПУ:
- для формування суспільної думки продовжити роботу з поширення позиції ФПУ щодо необхідності справедливого перерозподілу податкового навантаження між працею та капіталом;
- забезпечити організацію та проведення спільно з податковими органами регіональних семінарів з вивчення основних положень Податкового кодексу України.
4. Відзначити активну участь в просуванні профспілкових пропозицій до проекту Податкового кодексу України: ЦК професійної спілки працівників атомної енергетики та промисловості України, професійної спілки працівників зв'язку України, профспілки працівників освіти і науки України, Всеукраїнської профспілки торгівлі, Київської міської ради профспілок, Федерації незалежних профспілок Криму, а також профоб'єднань Вінницької, Дніпропетровської, Донецької, Закарпатської, Запорізької, Івано-Франківської, Кіровоградської, Миколаївської, Полтавської, Тернопільської, Харківської, Черкаської, Чернівецької, Чернігівської областей.
5. Висловити персональну подяку за спільну багаторічну роботу з підготовки податкової реформи: заступнику голови ЦР професійної спілки машинобудівників та приладобудівників України В.П.Левченку, заступнику голови ЦК Профспілки авіабудівників України Ю.І.Єфремову, голові облорганізації профспілки працівників енергетики та електротехнічної промисловості Л.П.Максименко.
6. Контроль за виконанням постанови покласти на заступника Голови ФПУ Кондрюка С.М.
Додаток
до постанови президії ФПУ
01.12.2010 N П-44-4
Інформаційна записка "Про дотримання соціально-економічних прав громадян та вирішення профспілкових проблем у Податковому кодексі України"
Федерація профспілок України, відзначаючи позитивні норми Податкового кодексу України (далі - кодекс), водночас наголошує, що в кодексі залишається неврахованою головна вимога профспілок - встановлення неоподатковуваного мінімуму доходів громадян на рівні прожиткового мінімуму для всіх категорій громадян. Хоча, слід визнати, що Урядом передбачено певні кроки у напрямі зниження податкового навантаження на малозабезпечені категорії громадян, зокрема шляхом збільшення розміру податкової соціальної пільги.
Також із занепокоєнням відзначаємо, що прийняття кодексу викликало серйозний супротив у суспільстві через кардинальні зміни в спрощеній системі оподаткування суб'єктів малого підприємництва.
До основних змін у спрощеній системі оподаткування належать:
- надання права застосовувати спрощену систему оподаткування виключно фізичним особам;
- зміна граничного обсягу доходу, який дає право на застосування спрощеної системи оподаткування, з 500 до 300 тис.грн. та до 600 тис.грн. (із застосуванням касового апарату);
- зменшення кількості осіб, які перебувають у трудових відносинах з підприємцем, з 10 до 4 (до 8 осіб - для діяльності у сфері ресторанного господарства), включаючи членів сімей таких фізичних осіб;
- суттєве збільшення верхньої межі ставок податку: від 20 до 600 грн. (раніше - від 20 до 200 грн.);
- обмеження сфер, в яких може використовуватися спрощена система оподаткування;
- здійснення попередньої (авансової) сплати податку щомісяця до 20 числа включно до початку місяця, за який здійснюється сплата податку.
Разом з цим юридичним особам надається право на період з 1 січня 2011 року до 1 січня 2016 року застосовувати ставку податку на прибуток 0% у разі, якщо розмір доходів за рік не перевищує 3 млн.грн. та якщо нарахована за кожний місяць заробітна плата працівників, які перебувають з платником податку у трудових відносинах, є не меншою, ніж дві встановлені законодавством мінімальні заробітні плати, та за умови дотримання певних критеріїв.
Також Податковий кодекс містить такі суттєві позитивні новації, як зниження ставок податку на прибуток підприємств і податку на додану вартість та скорочення кількості податків і зборів (кількість загальнодержавних податків і зборів скорочується з 28 до 18, місцевих - з 14 до 5).
Серед інших важливих новацій:
- зменшення податкового тиску на окремі категорії громадян, зокрема, шляхом:
- збільшення в 2 рази розміру податкової соціальної пільги (з 2015 р.);
- надання пільг для сімей з дітьми;
- удосконалення порядку надання податкового кредиту (знижки);
- звільнення від оподаткування вартості орденів, медалей, знаків, кубків, дипломів, грамот та квітів, незначних дарунків;
- запровадження малопрогресивної шкали оподаткування доходів громадян (15% - для доходів, менших за 10 мінімальних зарплат на місяць; 17% - для доходів, більших за 10 мінімальних зарплат на місяць (з суми перевищення), для шахтарів ставка податку залишається 10%);
- включення до складу валових витрат коштів, які роботодавці зобов'язані перераховувати первинним профспілковим організаціям на культурно-масову, фізкультурну та оздоровчу роботу (відповідно до ст.
44 Закону України
"Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності") - в межах 4 відсотків оподатковуваного прибутку підприємств за попередній звітний рік (або за один з останніх чотирьох років);
- запровадження податку на нерухомість (з 1 січня 2012 р.);
- запровадження автоматичного відшкодування ПДВ та відновлення штрафних санкцій за несвоєчасне відшкодування цього податку.
> Норми, які позитивно позначаться на діяльності профспілкових організацій:
Ключовою перемогою профспілок є вирішення принципових проблем, зокрема щодо звільнення від оподаткування профспілкових виплат (у певному розмірі) та розширення переліку доходів профспілкових організацій, звільнених від оподаткування (відповідно до ст.
42 Закону України
"Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності") .
1. Звільнення від оподаткування:
- суми виплат чи відшкодувань (крім заробітної плати чи інших виплат та відшкодувань за цивільно-правовими договорами), яка здійснюється професійними спілками своїм членам (профспілкові виплати) за умови, якщо сукупно протягом року ця сума не перевищує розміру місячного прожиткового мінімуму, діючого для працездатної особи на 1 січня звітного податкового року, помноженого на 1,4 та округленого до найближчих 10 гривень (цього року ця сума становила б 1220 грн.).
Зазначені виплати повинні бути здійснені у розмірах та на цілі, установлені загальними зборами членів профспілки;
- вартості орденів, медалей, знаків, кубків, дипломів, грамот та квітів, якими відзначаються працівники, інші категорії громадян та/або переможці змагань конкурсів;
- вартості дарунків (а також призів переможцям та призерам спортивних змагань), якщо їх вартість не перевищує 50 відсотків однієї мінімальної заробітної плати (у розрахунку на місяць), встановленої на 1 січня звітного податкового року, за винятком грошових виплат у будь-якій сумі.
Залишається норма щодо звільнення від оподаткування цільової благодійної допомоги, що надається, зокрема, аматорській спортивній організації, клубу для компенсації витрат з придбання або оренди спортивного знаряддя та інвентарю, користування спортивними майданчиками, приміщеннями чи спорудами для проведення тренувань, забезпечення участі спортсмена-аматора у спортивних змаганнях, придбання спортивної форми та харчування під час таких змагань;
- цільової благодійної допомоги, здійсненої за рішенням профспілки, на користь члена такої профспілки, який має статус постраждалого внаслідок наступних обставин:
а) екологічних, техногенних та інших катастроф у місцевостях, оголошених згідно з
Конституцією України зонами надзвичайної екологічної ситуації;
б) стихійного лиха, аварій, епідемій та епізоотій загальнодержавного або місцевого характеру, які завдали шкоди або створюють загрозу здоров'ю громадян, навколишньому природному середовищу, викликали або можуть викликати людські жертви чи втрату власності громадян.
2. Розширення переліку звільнених від оподаткування доходів профспілок шляхом включення до цього переліку вартості майна та послуг, отриманих первинною профспілковою організацією від роботодавця відповідно до статті
42 Закону України
"Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності".
Відтак кодекс врегульовує проблему щодо забезпечення умов діяльності первинних профспілкових організацій шляхом надання роботодавцем для роботи виборного профспілкового органу та проведення зборів працівників приміщень (з усім необхідним обладнанням, зв'язком, опаленням, освітленням, прибиранням, транспортом, охороною у порядку, передбаченому колективним договором (угодою)).
3. Часткове вирішення проблеми віднесення на валові витрати відрахувань первинним профспілковим організаціям на культурно-масову, фізкультурну та оздоровчу роботу - для підприємств, які не отримали прибутку.
................Перейти до повного тексту