1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


НАЦІОНАЛЬНА ЕКСПЕРТНА КОМІСІЯ УКРАЇНИ
З ПИТАНЬ ЗАХИСТУ СУСПІЛЬНОЇ МОРАЛІ
Р І Ш Е Н Н Я
14.09.2010 N 1
Заслухавши інформацію Голови Національної експертної комісії України з питань захисту суспільної моралі Костицького В.В. про правовий механізм запобігання розповсюдженню та обігу на території України мобільного контенту, який порушує законодавство у сфері захисту суспільної моралі, керуючись ч. 1 ст. 19 Закону України "Про захист суспільної моралі" щодо аналізу процесів і тенденцій, що відбуваються у сфері захисту суспільної моралі, Національна експертна комісія України з питань захисту суспільної моралі
ВИРІШИЛА:
1. Інформацію Голови Національної експертної комісії України з питань захисту суспільної моралі Костицького В.В. про правовий механізм запобігання розповсюдженню та обігу на території України мобільного контенту, який порушує законодавство у сфері захисту суспільної моралі, взяти до відома.
2. Доручити апарату Національної комісії:
2.1 організувати робочу нараду з представниками Міністерства внутрішніх справ України, Міністерства закордонних справ України та Державним комітетом інформатизації України з метою розробити пропозиції щодо поліпшення правового механізму запобігання розповсюдженню та обігу на території України мобільного контенту;
2.2 надати відповідні матеріали керівникам депутатських фракцій та Комітетів Верховної Ради України для ознайомлення.
Голова Національної експертної
комісії України з питань захисту
суспільної моралі


В.В.Костицький
Додаток
ІНФОРМАЦІЙНА ДОВІДКА
про правовий механізм запобігання розповсюдженню та обігу на території України мобільного контенту, який порушує законодавство у сфері захисту суспільної моралі
Змістом державної політики у сфері захисту суспільної моралі є створення необхідних правових, економічних та організаційних умов, які сприяють реалізації права на інформаційний простір, вільний від матеріалів, що становлять загрозу фізичному, інтелектуальному, морально-психологічному стану населення.
Із розвитком технічного прогресу мобільні прилади наділяються все більшими можливостями, зростають швидкості та надійність передачі даних по каналах безпровідного доступу. В результаті користувачі мобільних пристроїв отримують можливість доступу і до звичайних Інтернет-сайтів, таким чином межа між мобільним контентом і цифровим контентом поступово нівелюється.
Мобільний контент - це цифровий контент, адресований власникам мобільних пристроїв, як правило, мова йде про різноманітний цифровий контент, спеціальним чином адаптований або виготовлений з урахуванням технічних можливостей мобільних пристроїв чи каналів безпровідного доступу. Адаптований мобільний контент розміщується на спеціальних мобільних сайтах (WAP-сайтах).
Контент (англ. content - вміст (уміст)) - будь-яке інформаційне особливе наповнення інформаційного ресурсу (наприклад веб-сайту), який користувач може скопіювати (завантажити) на диск комп'ютера.
Безперервне впровадження інновацій у цифровому контенті породжує психологічну залежність. Інновація користується попитом молоді та стає повсякденним атрибутом.
Різноманітність, жанровість, колоритність футажів, колажів, дитячих заставок, весільної анімації, кліпартів, весільних відео, ігр, мобільного контенту, кліпів тощо, які є продуктом цифрових технологій - інноваціями і використовується, як обов'язковий атрибут сьогодення.
Такі інновації час від часу знаходяться на межі втручання в приватне життя, пропагують насильство, жорстокість, містять елементи порнографії, що не отримало свого належного врегулювання.
За період 2007-2010 рр. спеціалістами апарату Національної комісії проведено експертні дослідження фотозображень, відеокліпів, анімації, графічних зображень, файлів тощо, які були ініційовані суб'єктами підприємницької діяльності за загальною кількістю 11690 об'єктів дослідження (Таблиця N 1).
Продукція (об'єкти) для дослідження мобільного контенту надавалась у вигляді фотозображень роздруківок, відеозаписів (ігри, короткі відеосюжети) на дисках для лазерних систем зчитування та завантажених у мобільних телефонах.
Досліджену продукцію можливо розділити на групи:
перша - еротична;
по-друге - така, що дозволяється до обігу без обмежень;
по-третє - порнографічна, яка заборонена до розповсюдження на території України.
Неодноразово предметом розгляду Національної комісії був мобільний контент. Прийнятими рішеннями було визнано 194 одиниці продукцією порнографічного характеру, 9101 одиниць продукцією еротичного характеру.
Крім того, слід зауважити, що відповідно до ч. 2 ст. 11 Закону України "Про авторське право і суміжні права" авторське право на твір виникає внаслідок факту його створення. Для виникнення і здійснення авторського права не вимагається реєстрація твору чи будь-яке інше спеціальне його оформлення, а також виконання будь-яких інших формальностей.
Водночас, до Національної комісії звертаються суб'єкти господарювання з метою проведення експертизи мобільного контенту (анімація, картинки, фотографії тощо) на відповідність такої продукції чинному законодавству про захист суспільної моралі й можливість її обігу на території України.
Згідно із ч. 3 ст. 20 Закону України "Про захист суспільної моралі" для експертної оцінки й одержання висновку щодо відповідності продукції вимогам чинного законодавства до Національної комісії подаються заява і продукція сексуального чи еротичного характеру.
Законодавцем встановлено вичерпний перелік документів, які подаються до Національної комісії для проведення експертних досліджень та надання висновку. Такий порядок унеможливлює встановити повноваження суб'єкта звернення щодо наявності у нього авторських прав (правоволодіння) на представлену продукцію (мобільний контент), що сприяє порушенню вимог національного законодавства і міжнародних договорів у сфері авторського права і суміжних прав.

................
Перейти до повного тексту