- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Лист
МІНІСТЕРСТВО УКРАЇНИ У СПРАВАХ СІМ'Ї,
МОЛОДІ ТА СПОРТУ
ДЕРЖАВНА СОЦІАЛЬНА СЛУЖБА
ДЛЯ СІМ'Ї, ДІТЕЙ ТА МОЛОДІ
Л И С Т
Директорам республіканського
(АР Крим), обласних,
Київського
та Севастопольського міських
центрів соціальних служб для
сім'ї, дітей та молоді
Питання підготовки Рекомендацій про включення до єдиного банку даних потенційних опікунів, піклувальників, прийомних батьків, батьків-вихователів
Шановні колеги!
Державною соціальною службою для сім'ї, дітей та молоді були опрацьовані пропозиції регіональних центрів соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді стосовно заповнення Рекомендацій про включення до єдиного банку даних потенційних опікунів, піклувальників, прийомних батьків та батьків-вихователів.
Направляємо вам для ознайомлення підготовлені рекомендації та просимо враховувати їх при підготовці Рекомендацій про включення до єдиного банку даних потенційних опікунів, піклувальників, прийомних батьків та батьків-вихователів за результатами навчання кандидатів в опікуни, піклувальники, прийомні батьки, батьки-вихователі.
Наголошуємо, що запропоновані рекомендації є результатом досвіду та можуть використовуватися відповідно до потреб на розгляд регіональних центрів соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді.
Перший заступник директора | В.С.Вовк |
Додаток
до листа Держсоцслужби
04.11.2009 N 01/1584
1. ОСНОВНІ ВИМОГИ ДО ЗМІСТУ ХАРАКТЕРИСТИКИ КАНДИДАТІВ В ОПІКУНИ, ПІКЛУВАЛЬНИКИ, ПРИЙОМНІ БАТЬКИ, БАТЬКИ-ВИХОВАТЕЛІ (позиції, без яких характеристика кандидатів буде неповною або необ'єктивною):
- оцінка сприйняття кандидатами навчання (наприклад: з розумінням, позитивно, задовільно, скептично, формально, зацікавленість у навчанні). Можливо зазначати деякі моменти інтелектуальних та інших здібностей кандидатів, охарактеризувати роботу в команді та специфічні особливості їх реакцій при проведенні навчання);
- риси характеру кандидатів;
- тип темпераменту;
- характеристика стилю сімейних взаємин у родині кандидатів (за спостереженнями під час навчання та під час відвідування родини за місцем проживання;
- інформація про попередні шлюби кандидатів, особливо в тих випадках коли в шлюбі були або є діти; які стосунки у кандидата з цими дітьми);
- рівень мотивації щодо виховання прийомних дітей (виваженість наміру у часі, впевненість у прийнятому рішенні, наполегливість, першочергове бажання допомогти дитині, а не вирішити власні проблеми - уникнення самотності, збереження сім'ї, самореалізація тощо);
- особливості віросповідання в залежності від релігійної конфесії та рівень готовності батьків дотримуватися свободи віросповідання прийомних дітей;
- досвід виховання власних дітей або досвід виховання дітей (під опікою, дітей родичів);
- взаємопорозуміння та взаємодія подружньої пари кандидатів під час їх участі у тренінгу (хто є лідером в родині, чи поважають вони думки, дії один одного, чи співпадають їх точки зору в питаннях виховання, чи здатні вони до компромісів при вирішенні певних ситуацій);
- ймовірність використання кандидатами досвіду виховання власних дітей (позитивного чи негативного) у прийомній родині (у випадку вірогідності використання батьками негативного досвіду - їх кандидатури не рекомендується до включення);
- дотримання правил, які були прийняті на початку тренінгу, можуть бути важливими, тому виконання чи не виконання їх можна прописувати у характеристиці. Зазначення, чи був кандидат активним, дотримувався "Я-правила", "не критикував", навіть "переводив телефон у режим "вібро" та виконував фант, хоч і не є вирішальними для рекомендації, але дають об'єктивну оцінку готовності особи взаємодіяти та здібності кандидата "дотримуватись угод, розуміти та приймати правила";
- досвід виховання у сім'ях, в яких виросли кандидати (повна/неповна сім'я, соціальний статус батьків, особливості педагогічного впливу/прийоми виховання тощо).
2. КРИТЕРІЇ ЩОДО ВИЗНАЧЕННЯ МОЖЛИВОСТІ КАНДИДАТІВ ВЗЯТИ НА ВИХОВАННЯ ДИТИНУ/ДІТЕЙ
- для сімейних пар та одиноких осіб, які не мають досвіду виховання власних дітей, на початковому етапі функціонування прийомної сім'ї (один - два роки) можливе влаштування лише однієї дитини дошкільного віку, за винятком кандидатів, яким згідно з
Положенням про прийомну сім'ю повинні бути влаштовані старші діти;
- недоцільно розглядати можливість утворення дитячого будинку сімейного типу на базі родини, яка не має досвіду виховання власних дітей;
- бажано (у більшості випадків), щоб вік прийомної дитини був меншим за вік біологічних дітей;
- необхідно враховувати темперамент батьків та дитини;
- максимально враховувати попереднє місце проживання дитини (місто, село);
- давати чіткі рекомендації щодо можливості влаштування дитини, позбавленої батьківського піклування через неблагополуччя біологічної сім'ї, яка знаходяться по сусідству з кандидатами (непоодинокі приклади втечі дітей з прийомної родини до біологічних родичів та негативний вплив і шантаж з боку останніх);
- у випадку, коли прийомні батьки мають бажання взяти на виховання лише одну дитину певного віку та статі, розміщення у таку сім'ю двох і більше дітей (братів-сестер) має бути максимально виваженим та дійсно погодженим із батьками (про це слід зазначати в рекомендації);
- слід зазначати умови та можливості поповнення дітьми прийомної сім'ї, дитячого будинку сімейного типу, які будуть в подальшому створені кандидатами;
- доцільно рекомендувати для влаштування в прийомну сім'ю дітей такого віку, досвідом виховання яких кандидати вже володіють;
- релігійні переконання кандидатів у прийомні батьки, батьки-вихователі мають значний вплив на подальшу долю дитини, яка, у разі створення прийомної сім'ї, влаштовується в їх родину. Вплив посилюється й тим, що саме представники релігійних конфесій є найбільш поширеною цільовою аудиторією серед тих, хто стає кандидатами у прийомні батьки, батьки-вихователі. Тому питання ризику порушення права дитини на свободу віросповідання, залучення дітей до радикальних релігійних конфесій постає дуже часто. У випадку проведення навчання кандидатів, які відносяться до радикальних релігійних конфесій, що мають певні обмеження та норми щодо виконання сім'єю своїх функцій, виховання дітей тощо, чітко зазначати в рекомендаціях про дані обмеження та відповідно формувати рекомендації щодо подальшої роботи з цією сім'єю.
3. ПІДГОТОВКА РЕКОМЕНДАЦІЙ ПРО ВКЛЮЧЕННЯ ДО БАНКУ ДАНИХ ПОТЕНЦІЙНИХ ПРИЙОМНИХ БАТЬКІВ, БАТЬКІВ-ВИХОВАТЕЛІВ (запропонований досвід Донецького та Черкаського обласних центрів соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді)
- обов'язкова умова проведення навчання - один із тренерів має бути за фахом психологом (для проведення діагностики та застосування різноманітних психологічних технік з метою найбільш повного оцінювання кандидатів та, відповідно, написання характеристики);
- для більш повної інформації про кандидатів, цілісного бачення їх сімейних стосунків, з'ясування думки біологічних дітей (в т.ч. повнолітніх) та інших родичів, а також громади щодо наміру кандидатів, здійснення відвідування сімей кандидатів за місцем проживання є нагально необхідним (як це передбачено української версією програм ПРАЙД);
- досвід доводить необхідність залучення до проведення співбесіди з кандидатами та відвідування їх за місцем проживання іншого спеціаліста центру (заступника директора або тренера, не задіяного у навчанні даної групи) - це дає можливість погляду на кожну родину з іншого ракурсу та сприяє формуванню більш повної картини про кандидатів;
- у випадку виявлення регіональним тренером, який здійснює навчання кандидатів, їх мотивації, направленої на задоволення власних інтересів шляхом влаштування дитини у сім'ю, зазначати про це в рекомендаціях;
- варто враховувати, що кандидати, які не мають власного досвіду виховання дітей, зазвичай не володіють достатнім рівнем компетентності щодо виховання дітей, тому варто уважно підходити до питання влаштування 2-х і більше дітей в зазначені родини;
- звернути увагу на відсутність виховання власних дітей (у випадку, якщо є діти від попереднього шлюбу, але кандидати не переймаються їх вихованням), тощо.
4. ОБМЕЖЕННЯ ПРИ НАПИСАННІ РЕКОМЕНДАЦІЙ ПРО ВКЛЮЧЕННЯ ДО БАНКУ ДАНИХ КАНДИДАТІВ В ОПІКУНИ, ПІКЛУВАЛЬНИКИ, ПРИЙОМНІ БАТЬКИ, БАТЬКИ-ВИХОВАТЕЛІ:
- уникати загальних фраз та непідтверджених оцінок (наприклад: кандидати мають ресурси, щоб подолати труднощі, які можуть виникнути з приходом дитини в сім'ю; кандидати проаналізували всі свої можливості та вирішили; мають розгалужену систему соціальної підтримки; стан здоров'я добрий; чудова дружина тощо);
- не може бути надана рекомендація щодо влаштування дитини в родину, якщо в характеристиці кандидатів переважна більшість негативу;
- неможливо давати загальних, фундаментальних оцінок щодо зміни свідомості кандидатів (наприклад: у ході занять було з'ясовано (яким чином?), що кандидат С.В. зуміла подолати психологічну травму, пов'язану з дитячим досвідом перебування в складних життєвих обставинах (який це був досвід?), проявами девіантної поведінки, переоцінила життєві цінності та готова сприймати дітей, позбавлених батьківського піклування без засудження та докорів, враховуючи попередній досвід; в родині панує взаєморозуміння, повага один до одного);
- неможливо рекомендувати до влаштування у родини кандидатів конкретних дітей (це є перевищенням повноважень фахівців), до того ж регіональний тренер, який надає рекомендацію кандидатам, як правило не має можливості особисто спілкуватися з даними дітьми та керується інформацією наданою йому іншими фахівцями;
................Перейти до повного тексту